2022-06-02, 08:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Vad mycket konstiga ursäkter för detta rent ut sagt otrevliga beteende det poppar upp! Både här och på TV och i radio. Det är ohyfsat att inte bjuda gäster på mat när man själv äter. Det är väl sunt förnuft att göra det! När jag var liten fick såklart alltid kompisar äta middag med oss om de var hemma hos oss då. Ibland kanske de skulle hem och äta strax och valde då att avstå. Men vi lät ju inte någon sitta hungrig och vänta i något rum. Sånt är fan traumatiserande! Jag var hemma hos någon vän som barn vars familj gjorde just så. Jag upplevde det som så otrevligt att jag inte ville leka mer hemma hos det barnet. Jag såg alltid på den familjen som snåla, elaka och konstiga efter det. Själv kommer jag förstås alltid bjuda mina barns vänner på mat. Det måste ju inte vara så komplicerat. Jag lagar alltid 2-3 portioner extra, går det inte åt har man lunch nästa dag. Skulle maten mot förmodan inte räcka så skulle jag såklart ge barnen mat i första hand och ta en macka eller liknande själv.

Om detta med att inte bjuda gästande barn på mat är typiskt svenskt beteende så hoppas jag verkligen att vi kan lära av andra kulturer och förändras till det bättre!

Du menar skicka iväg sina barn hungriga till kompisarnas familjer?
Senast redigerad av Indeterminister 2022-06-02 kl. 08:54.
Citera
2022-06-02, 09:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
HAHA årets skämt. Umgåtts med både invandrare och svenskar i över 20 år och den röda tråden har alltid varit att invandrare är generösare och skiter i de där småpengarna de lagt ut när de bjudit ute på stan till skillnad från svensken som

1 låter barnets kompis vara ensam på rummet medans barnet + familjen äter
2 kommer ihåg den gången han bjudit dig på öl hemma och påpekar det för att det är dags att ge tillbaka
3 kommer ihåg de 35kr ölen på hellströms kostade när han bjöd dig så du kan swisha när ni ska äta på donken efter kvällens bravader
4 invandrar-kompisar är alltid snabba att uppmana grabbarna runt bordet att ta en bit av maten från brickan om nån känner sig sugen, aldrig sett en svensk göra det förutom nån enstaka gång varpå han sen ska plocka tillbaka när tillfälle ges.

Det är inte utan anledning det är välkänt runtom i landet att svenskar är snåla i såna situationer.
HAHA brickan blir tom ganska snabbt kan ja tänka mig, exempel på ger man fingret så tar de hela handen.

Det är mycket "se bra ut på ytan" det är den röda tråden.

Det är ingen hemlighet att invandrare stjäl mer.

Är det inte lite lustigt att du själv säger att Svensken bjudit på öl och måste påminna utlänningen att bjuda tillbaka? Utlänningen försöker ju ligga på plus i plånboken genom att få andra att bjuda mer.

Kolla på deras hemländer, de måste ha hårda straff som att hugga av handen för att det stjäls så mycket.

Nu har jag själv stött på både generösa utlänningar och svenskar, och snåla utlänningar och svenskar.
Själv har jag för lite för generös, då kan man bli snål när man känner att man blir utnyttjad.
Det här fenomenet är ju såklart dynamiskt, så man måste väga in helheten hur respektive land folkgrupp, kultur, samspelet mellan andra folkgrupper, och personligheten hos personen i fråga.
Det är många variabler.
Känner man att det är en bra person så bjuder man ju gärna den eller hur.
Citera
2022-06-02, 09:10
Medlem
madnesstookthems avatar
Det är rasistiskt med midsommarstången. Det kan finnas dolda kopplingar till KKK med en sådan tradition.
Citera
2022-06-02, 09:16
Medlem
Ojoj, vart ska man börja. Mitt barn skulle få följa med en kompis, hennes mamma o bror till deras kolonilott en solig sommardag . Mamman som är utländsk meddelar mig att mitt barn dock INTE kan få äta utav pannkakorna med sylt som de skulle ha med sig för det skulle inte räcka till hen (kan tillägga att sonen i familjen var "socker o kolhydratjock" och glufsade i sig MÅNGA pannkakor) mamman i familjen ville uppenbarligen bara ha med mitt barn som underhållning till sina barn, så att hon skulle kunna jobba mer ostört. HADE det varit jag så hade jag slängt ner lite mer att ta med o äta. Drygat ut med det som fanns hemma så att det räckt även till det medföljande barnet.

JAG är svensk , MAMMAN är utländsk!!!
JAG har alltid bjudit deras barn och sett till att de varit mätta och belåtna när de varit hos oss!!!

SKÄMS alla som bara vill slänga SKIT på SVENSKAR och sätta alla med utländsk bakgrund i bättre ljus!!! DET handlar om personlighet, hyfs osv. Många med utländsk bakgrund som bjuder frikostigt bjuder mestadels på skräp, billigt skit som ingen borde köpa och ge varken till sina egna barn och definitivt inte till andras. Mellanmål som består utav den billigaste läsken och så chips, kakor och billig glass. Bara för att man bjuder och är utländsk så behöver det inte vara bra. Finns svenskar som oxå bjuder så och sparar det som är bättre att äta till sig själva.

Ja, det finns ju såklart undantag överallt.

Mitt andra barn fick sitta på rummet hemma hos en svensk kompis medans den familjen åt. middag. De hade inte brytt sig om att hen var där och bjudit hen till bordet Jag hade såklart swichat för maten om det varit en kostnadsfråga, vilket jag vet säkert att det inte var . Mitt barn kom hem hungrigt, trött o slött efter att först varit i skolan hela dagen och sedan haft lek hos denna kompis. Hen var då ca 11 år och jag kände mig besviken på denna familj länge!
Citera
2022-06-02, 09:16
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Vad mycket konstiga ursäkter för detta rent ut sagt otrevliga beteende det poppar upp! Både här och på TV och i radio. Det är ohyfsat att inte bjuda gäster på mat när man själv äter. Det är väl sunt förnuft att göra det! När jag var liten fick såklart alltid kompisar äta middag med oss om de var hemma hos oss då. Ibland kanske de skulle hem och äta strax och valde då att avstå. Men vi lät ju inte någon sitta hungrig och vänta i något rum. Sånt är fan traumatiserande! Jag var hemma hos någon vän som barn vars familj gjorde just så. Jag upplevde det som så otrevligt att jag inte ville leka mer hemma hos det barnet. Jag såg alltid på den familjen som snåla, elaka och konstiga efter det. Själv kommer jag förstås alltid bjuda mina barns vänner på mat. Det måste ju inte vara så komplicerat. Jag lagar alltid 2-3 portioner extra, går det inte åt har man lunch nästa dag. Skulle maten mot förmodan inte räcka så skulle jag såklart ge barnen mat i första hand och ta en macka eller liknande själv.

Om detta med att inte bjuda gästande barn på mat är typiskt svenskt beteende så hoppas jag verkligen att vi kan lära av andra kulturer och förändras till det bättre!
En liten snöflinga som tycker att det är traumatiserande att vänta på rummet medan en kompis äter Uppenbarligen var vi mer robusta förr. Detta hände mig typ dagligen som liten - och mina kompisar hemma hos mig - och det var inget vi ens reflekterade över. Ens föräldrar höll en med mat, kläder, prylar osv. Punkt. Var man hungrig eller om det var matdags enligt klockan så gick man hem. Det var normalt då men tydligen traumatiserande nuförtiden. Folk alltså.
Citera
2022-06-02, 09:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister
Du menar skicka iväg sina barn hungriga till kompisarnas familjer?
Och när en vit åker till 3 världen är han en vandrande plånbok.
Släng ut några mynt på backen och det är som att mata änderna med bröd i parken.

Var det inte en somalisk kvinna som sade att hemma behöver man jobba för maten och i Sverige är det redan dukat bord.
Citera
2022-06-02, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madnesstookthem
Det är rasistiskt med midsommarstången. Det kan finnas dolda kopplingar till KKK med en sådan tradition.

Dessutom är det könsdiskriminerande. Varför ska bara en fallossymbol reses?
Citera
2022-06-02, 09:50
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
HAHA årets skämt. Umgåtts med både invandrare och svenskar i över 20 år och den röda tråden har alltid varit att invandrare är generösare och skiter i de där småpengarna de lagt ut när de bjudit ute på stan till skillnad från svensken som

1 låter barnets kompis vara ensam på rummet medans barnet + familjen äter
2 kommer ihåg den gången han bjudit dig på öl hemma och påpekar det för att det är dags att ge tillbaka
3 kommer ihåg de 35kr ölen på hellströms kostade när han bjöd dig så du kan swisha när ni ska äta på donken efter kvällens bravader
4 invandrar-kompisar är alltid snabba att uppmana grabbarna runt bordet att ta en bit av maten från brickan om nån känner sig sugen, aldrig sett en svensk göra det förutom nån enstaka gång varpå han sen ska plocka tillbaka när tillfälle ges.

Det är inte utan anledning det är välkänt runtom i landet att svenskar är snåla i såna situationer.
Kvalificerat skitsnack.
Citera
2022-06-02, 09:53
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliko
Allmänt känt att detta är ett svenskt fenomen, sjukt att svenskar inte inser hur småsint den egna mentaliteten är, som att självinsikt inte existerar överhuvudtaget och det genomsyrar hela samhället.. Blev alltid bjuden hos danskarna, finnarna och norrmännen.
Lögnen är din sanning (ich religion?)
Citera
2022-06-02, 09:54
Medlem
Väldigt många bjuder sina barns kompisar på.mat idag.

Men annars kan vi väl bara skratta åt hur snett vi tänkte förut.

Den äldre generationen har berättat om matbrist. Lekkompisens föräldrar kanske skulle ta illa upp om man gav det barnet mat - typ " vi ger ditt barn mat eftersom ni är så fattiga och inte har råd" !

Mat var bukföda i vardagen och inget speciellt. Däremot bjöd folk på kakfester /fika eller middagsbjudningar om nåt större hände.

Man gick hem och åt middag hos sig ocv sin familj. Då var det dags att avsluta leken. Eller så samnanstrålade man igen på gatan och lekte vidare lite senare. Inget konstigt med det.

Det var normalt då och inget konstigt. Idag gör de flesta annorlunda.Men är det mitt i veckan ska ju ändå de flesta hem till sig och göra kväll.
Citera
2022-06-02, 09:57
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
Samiska barn svälte aldrig. Man ville åt samisk mark och naturtillgångarna under marken och använde religion för att rättfärdiga stölden på samma sätt som USA använde "kampen mot terrorismen" för att sno åt sig Afghanistans naturtillgångar.
Damn, how stupid. Liar.
Citera
2022-06-02, 10:03
Medlem
Lizaveta.Yepanchins avatar
Detta fenomen är sant. I min familj fick alla kompisar som stannadr över mat. Hade även vissa vänner vars familker bjöd på mat.

MEN

Fanns en hel del där man aldrig bjöds på något. Minns speciellt en polare som var så förbannat snål. Trots att han alltid fick äta hos mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in