2022-01-13, 22:53
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korpen2000
En vän till mig går just nu på detta, hans handledare verkar vara helt verklighetsfrånvänd. Han skickar honom listor med arbeten som han ska söka tvärs och kors över Sverige. Kompisen söker jobb inom vård och omsorg, barn, ja den typen. Men jobben som handledaren skickar är av denna typen, busschaufför, snickare, lagerarbetare, läkarsekreterare, bränsletekniker, operationssköterska. Jag skojar inte, jag har sett det med egna ögon. Söker han inte dessa jobben så blir han varnad och slutligen avstängd.
Dumheterna slutar inte där, handledaren skickar även ut direktiv på mail vad min kompis ska göra under en veckas tid. Här kommer ett färskt exempel på vad han förväntas göra.

"Här kommer ditt schema från denna vecka och framåt.

Jag hoppas att du förstår vad du skall göra genom att titta på schemat.

Uppföljning av sökta jobb: Det betyder att du skall kontakta det företag som du sökte arbete hos och fråga hur det går när ansökningstiden har gått ut, om du kommer att bli kallad till intervju, varför du inte fick arbetet som du sökte o.s.v.

Söka jobb: innebär att du skall söka arbeten, du kan skicka ut dina ansökningshandlingar till olika företag som söker personal, då menar jag sådana arbeten som du kan arbeta med.

Besöka företag/studiebesök: Det innebär att du kan skriva ut dina ansökningshandlingar, sedan tar du med dig dem och besöker företag som du tycker verkar intressanta, det är mindre företag vi pratar om då, du kan knacka dörr och lämna in ditt Cv till dem.

Gemensam föreläsning: Det innebär att du skall vara med på teams den tiden på dagen.

Enskilda samtal: det betyder att jag kan ringa upp dig vid den tiden, där vi pratar med varandra, på fredag eftermiddag brukar jag ringa upp mina deltagare.

Veckan som har gått rapport till handledaren: Det innebär att du skall skriva en veckorapport, hur det har gått med ditt sökande efter arbete denna vecka, vilka arbeten har du sökt, har du fått någon information från arbeten som har gått ut, varför blev du inte kallad till intevju/varför fick du inte arbetet, har våra teams mötet fungerat bra under veckan har det varit bra ämnnen? Denna skall du skicka in till mig senast 13:00 på fredagen, det gäller varje vecka.

Jag tycker det verkar vara rena terrorn, visst ska han söka jobb men det måste ju finnas gränser.

Det man kan under över är möjligheten för handledaren att kontrollera om personen verkligen gjort det som ska göras. Om någon från AF eller liknande ringt till mig när jag drev mina företag och sagt sig behöva kolla om en person verkligen kontaktat mig, så skulle jag be den personen fara åt helvete (fast på ett finare sätt).

Jag skulle säga att jag inte lämnar ut uppgifter om samtal vi haft med arbetssökande för att det är hemlig information. Jag skulle vidare fråga varför inte handledaren tagit samtalet med oss för att höra hur de kan bidra till en situation som gynnar alla parter.
Citera
2022-01-14, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av it2flash
Hade Stöd o Matching för ett år sedan och nu fick jag tilldelat Rusta o Matcha. Ska nu välja ny leverantör. Coachen förra året var från Manpower och totalt värdelös.

Försökte få truckkort nu via AF men det var ju kört. Istället ska jag nu sitta hemma och rulla tummarna och lyssna på föredrag som inte ger något nytt och prata med en coach som kommer följa nån slags mall. Helt vansinne då jag hade kunnat fått ett jobb nu på lager ifall AF betalat mitt Truckkort. All stelbenhet i det här byråkratsamhället gör mig tokig. Inte konstigt att folk går på bidrag då alla ens egna försök stoppas av folk som bara lyfter på papper och följer allt till punkt och pricka.

Frågan är ju om det finns någon leverantör som är bättre än Manpower? Lernia påstår att de är bäst men det är väl bara skitsnack antar jag.
Hade du ett intyg från arbetsgivaren att du var försäkrad jobb på denna arbetsplats med truckkort?
Citera
2022-01-14, 10:55
Medlem
Citat:
En vän till mig går just nu på detta, hans handledare verkar vara helt verklighetsfrånvänd. Han skickar honom listor med arbeten som han ska söka tvärs och kors över Sverige. Kompisen söker jobb inom vård och omsorg, barn, ja den typen. Men jobben som handledaren skickar är av denna typen, busschaufför, snickare, lagerarbetare, läkarsekreterare, bränsletekniker, operationssköterska. Jag skojar inte, jag har sett det med egna ögon. Söker han inte dessa jobben så blir han varnad och slutligen avstängd.
Dumheterna slutar inte där, handledaren skickar även ut direktiv på mail vad min kompis ska göra under en veckas tid. Här kommer ett färskt exempel på vad han förväntas göra.

Uppföljning av sökta jobb: Det betyder att du skall kontakta det företag som du sökte arbete hos och fråga hur det går när ansökningstiden har gått ut, om du kommer att bli kallad till intervju, varför du inte fick arbetet som du sökte o.s.v.

Söka jobb: innebär att du skall söka arbeten, du kan skicka ut dina ansökningshandlingar till olika företag som söker personal, då menar jag sådana arbeten som du kan arbeta med.

Besöka företag/studiebesök: Det innebär att du kan skriva ut dina ansökningshandlingar, sedan tar du med dig dem och besöker företag som du tycker verkar intressanta, det är mindre företag vi pratar om då, du kan knacka dörr och lämna in ditt Cv till dem.

Gemensam föreläsning: Det innebär att du skall vara med på teams den tiden på dagen.

Enskilda samtal: det betyder att jag kan ringa upp dig vid den tiden, där vi pratar med varandra, på fredag eftermiddag brukar jag ringa upp mina deltagare.

Veckan som har gått rapport till handledaren: Det innebär att du skall skriva en veckorapport, hur det har gått med ditt sökande efter arbete denna vecka, vilka arbeten har du sökt, har du fått någon information från arbeten som har gått ut, varför blev du inte kallad till intevju/varför fick du inte arbetet, har våra teams mötet fungerat bra under veckan har det varit bra ämnnen? Denna skall du skicka in till mig senast 13:00 på fredagen, det gäller varje vecka.

Jag tycker det verkar vara rena terrorn, visst ska han söka jobb men det måste ju finnas gränser.
Jag menar du kan byta leverantör om du inte trivs med den du har. Sedan, detta med att välja "närmaste" leverantör är inte nödvändigt. Sök, istället på omdömen om leverantör. Som flera andra skriver här. Det finns många att välja på.
Citera
2022-01-14, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wuxi
Hade du ett intyg från arbetsgivaren att du var försäkrad jobb på denna arbetsplats med truckkort?
Nope, men fick jobbet ändå så nu slipper jag AF…
Citera
2022-01-14, 11:16
Medlem
Citat:
Nope, men fick jobbet ändå så nu slipper jag AF…
Grattis . Då menar jag, om du ber chefen snällt, så inser denne allt de skulle vinna med att ha dig som truckförare och betalar utbildningen. Den kostar inte "det vita ur ögat" och är avdrags gillt.
Citera
2022-01-14, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wuxi
Grattis . Då menar jag, om du ber chefen snällt, så inser denne allt de skulle vinna med att ha dig som truckförare och betalar utbildningen. Den kostar inte "det vita ur ögat" och är avdrags gillt.
Får ju utbildningen betald o börjar på torsdag nästa vecka. När jag sökte jobbet ifråga krävdes en bifogad bild på truckkortet. Gick inte att trycka skicka annars. Skickade med en bild på en truck istället. Vid intervjun var det inget snack om att jag behövde truckkort utan istället så ordnar de det så jag få gå utbildningen nu på måndag-onsdag. Har insett att är om man inte ger sig och är envis så kan man få ett hyfsat bra betalt jobb i dagens Sverige.
Citera
2022-01-15, 00:11
Medlem
Citat:

Måste säga att jag lider verkligen med din vän. Vilket trams. Inget av det där kommer ju leda till arbete. Svenska arbetsmarknaden är verkligen under all kritik.

Är det där vad som kallades fas 2 eller 3? Förut alltså.
Citera
2022-01-15, 08:17
Medlem
Citat:
Får ju utbildningen betald o börjar på torsdag nästa vecka. När jag sökte jobbet ifråga krävdes en bifogad bild på truckkortet. Gick inte att trycka skicka annars. Skickade med en bild på en truck istället. Vid intervjun var det inget snack om att jag behövde truckkort utan istället så ordnar de det så jag få gå utbildningen nu på måndag-onsdag. Har insett att är om man inte ger sig och är envis så kan man få ett hyfsat bra betalt jobb i dagens Sverige.
Bra jobbat. Det är stor efterfrågan på folk inom logistik just nu så du har, helt klart, satsat rätt. Med den envisheten och framåtandan är du snart statsminister.
Citera
2022-01-15, 15:25
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Vet en som har Folkuniversitetet. De har månadsschema. Tex jobbsök, se över sökta jobb och jobbsvar. Telefonmöte varannan vecka. Dessutom valfri rekommendation att kika på föreläsningar på Youtube och dylikt.
Citera
2022-01-15, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illasinnad
Måste säga att jag lider verkligen med din vän. Vilket trams. Inget av det där kommer ju leda till arbete. Svenska arbetsmarknaden är verkligen under all kritik.

Är det där vad som kallades fas 2 eller 3? Förut alltså.
Ja det är tydligen samma koncept.
Citera
2022-01-15, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
I princip går det ut på att coacha den arbetssökande till att få ett jobb istället för att han/hon sitter hemma och gör ingenting. Det är väl bra att man ställer krav istället för att bara betala ut bidrag?

Finns det någon vetenskaplig rapport som visar att i stort meningslösa åtgärder faktiskt leder till att sökanden får jobb? I någon utsträckning?
Citera
2022-01-15, 19:52
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illasinnad
Finns det någon vetenskaplig rapport som visar att i stort meningslösa åtgärder faktiskt leder till att sökanden får jobb? I någon utsträckning?
Om man inte lyckas med det själv inom rimlig tid är det väl bra om man får hjälp med det?
Eller hur har du tänkt man skulle göra...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in