2022-01-19, 19:43
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Du sa ju själv:

Och medium är ju likadana i sin tro som präster...
Jo, så skrev jag. Och jag kan faktiskt inte tänka mig annat än att man är intellektuellt funktionsnedsatt om man inte kan ta till sig information som visar på att det totalt saknas belägg för förekomst av gudar och eller andar, spöken, jultomtar, flygande grisar...

Att tro vetenskapen inte kan förklara är bara jättedumt. Vetenskapen kan mycket väl förklara varför vissa tror sig prata med andar och att vissa ser saker som inte finns.
Senast redigerad av constant 2022-01-19 kl. 19:45.
Citera
2022-01-19, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Jo, så skrev jag. Och jag kan faktiskt inte tänka mig annat än att man är intellektuellt funktionsnedsatt om man inte kan ta till sig information som visar på att det totalt saknas belägg för förekomst av gudar och eller andar, spöken, jultomtar, flygande grisar...

Och kanske du som är medium funktionsnedsatt
Citera
2022-01-19, 19:46
Medlem
constants avatar
Citat:
Och kanske du som är medium funktionsnedsatt
Nja, jag har vetenskapen bakom det jag säger, till skillnad från påstådda medium.
Citera
2022-01-19, 19:50
Medlem
Citat:
Nja, jag har vetenskapen bakom det jag säger, till skillnad från påstådda medium.

I dagsläget måhända men även där kan mycket komma att ändras.
Citera
2022-01-19, 19:54
Medlem
constants avatar
Citat:
I dagsläget måhända men även där kan mycket komma att ändras.
Varför kan inte ni fanatiker använda sig av vetenskap för att visa att det finns jultomtar och andar.

Det behövs inga konstiga maskiner för det. Jag fattar ärligt talat inte hur vissa kan påstå utan att faktiskt veta.

Att du verkligen tror på att det finns andar, och tror att vetenskapen inte skulle kunna visa på att de finns, tyder enbart på din okunskap.

Du kan väl presentera dina studier som kom fram till att det finns spöken.
Citera
2022-01-19, 19:58
Medlem
Citat:
Varför kan inte ni fanatiker använda sig av vetenskap för att visa att det finns jultomtar och andar.

Det behövs inga konstiga maskiner för det. Jag fattar ärligt talat inte hur vissa kan påstå utan att faktiskt veta.

Att du verkligen tror på att det finns andar, och tror att vetenskapen inte skulle kunna visa på att de finns, tyder enbart på din okunskap.

Du kan väl presentera dina studier som kom fram till att det finns spöken.

Det är väl mer du som är en fanatiker som kräver att folk ska tro som du vill. För mig får folk tro på vad man vill. Självklart kan man vetenskapligt testa det medium berättar om man nu skulle vara intresserad av det samt testar bra medium på rätt sätt.
Citera
2022-01-19, 20:00
Medlem
constants avatar
Citat:
Det är väl mer du som är en fanatiker som kräver att folk ska tro som du vill. För mig får folk tro på vad man vill. Självklart kan man vetenskapligt testa det medium berättar om man nu skulle vara intresserad av det samt testar bra medium på rätt sätt.
Näe, det är inte någon tro. Har för mig att jag skrev vetenskap.

Om man nu kan testa medium vetenskapligt, har du då någon fundering på varför man inte gjort det, alternativt varför man aldrig funnit evidens för att någon kan tala med andar?

Mitt svar är att man aldrig har funnit något som stöder din tro. Och att det är otroligt sorglig att du fortfarande tror.
Senast redigerad av constant 2022-01-19 kl. 20:03.
Citera
2022-01-19, 20:03
Medlem
Citat:
Näe, det är inte någon tro. Har för mig att jag skrev vetenskap.

Om man nu kan testa medium vetenskapligt, har du då någon fundering på varför man inte gjort det, alternativt varför man aldrig funnit evidens för att någon kan tala med andar?

Antagligen anlitat dåliga medium och/eller konstruerat testet felaktigt.
Citera
2022-01-19, 20:05
Medlem
constants avatar
Citat:
Antagligen anlitat dåliga medium och/eller konstruerat testet felaktigt.
Visst, det är väldigt troligt.

Om man skulle kunna tala med jultomten hade garanterat någon fått fram evidens på det. Men bra att du inser att vetenskap kan få fram sanningen.
Citera
2022-05-23, 00:41
Medlem
Ko-vid-19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Varför ska man titta på ett töntigt regisserat och ihopklippt ”underhållsprogram” och tro att det skulle ha nåt med seriösa fakta att göra….?
Inte i ett enda av alla dessa avsnitt genom åren har det framkommit ett enda seriöst bevis för att nåt paranormalt har skett eller sker. Vi serveras endast den vanliga lavinen av anekdoter och fantasifulla påståenden utan minsta bevis för att det som sägs är sant….
Det har väl gjorts runt 25 säsonger av Det Okända. Gud vet hur många avsnitt som sänts och hur många personer som varit med. Men menar du på fullaste allvar att alla dessa människor som besökts i programmen genom åren hittat på/ljugit/inbillat sig det de berättar om?

Genuin och seriös fråga. Jag är själv (ganska) skeptisk till hela programmet i stort så jag är inte ute efter någon diskussion, mest nyfiken på hur ni (extrema) skeptiker tänker.
Citera
2022-05-23, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ko-vid-19
Det har väl gjorts runt 25 säsonger av Det Okända. Gud vet hur många avsnitt som sänts och hur många personer som varit med. Men menar du på fullaste allvar att alla dessa människor som besökts i programmen genom åren hittat på/ljugit/inbillat sig det de berättar om?

Genuin och seriös fråga. Jag är själv (ganska) skeptisk till hela programmet i stort så jag är inte ute efter någon diskussion, mest nyfiken på hur ni (extrema) skeptiker tänker.

Ja självklart….

Och detta kan ju ske helt omedvetet eller medvetet, typ.

En lögn är förvisso något medvetet, alltså att man själv vet att man just ljuger t ex i ett påstående om något. Att fara med osanning är inte samma som att ljuga, för man kanske tror man har rätt när man påstår något.

Men att folk kan, medvetet eller omedvetet, hitta på fantisera ljuga misstolka etc etc mycket välkänt.

Att många av de som varit med i Det Okända kanske själva verkligen tror på det de säger sig ha upplevt är liksom inget egentligt bevis på att det de säger sig ha upplevt verkligen är sant i sig, alltså att det de upplevde verkligen var nåt övernaturligt över huvud taget. Självklart kan de ha haft upplevelsen, och trott att det var något övernaturligt för de själva tolkar det så eller tror det, men det är fortfarande extremt mycket sannolikare att de misstolkat och det de upplevt har helt normala naturliga förklaringar. Eller så har de gjort efterkonstruktioner, hittat på, fantiserat, och i värsta fall ljugit helt medvetet.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2022-05-23 kl. 07:58.
Citera
2022-05-28, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ko-vid-19

Ja visst är det ganska märkligt att skeptikerna tycker att alla dessa människor skulle ha hittat på spökfenomenen. Dessutom är ju mediumen ofta riktigt bra på att lösa problemen som ofta pågått i flera år. Man börjar ju undra hur mycket dåliga energier/spöken som finns i samhället och hur mycket bättre människor skulle må om man fick bort negativa spöken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in