2022-05-21, 21:27
Medlem
FarangDingDongs avatar
h
Citat:
Ursprungligen postat av fettveken
En sak som jag inte kan låta bli att misstänka är att majoriteten av "sämsta bil jag ägt" refererar till en bill som är ordentligt begagnad. Inte alla, men dom flesta.

Har jag rätt i den misstanken? Då är frågan om det är någon skillnad, eller om man kan se ett mönster i dessa omdömen och om ett visst märke suger fett som ordentligt begagnad och om andra ofta ges samma omdöme som ny?

Jag köpte i inledningen av min karriär alltid begagnat och då blev naturligtvis upplevelserna därefter. Dom senaste 15 åren har jag aldrig köpt annat än nytt och då blir upplevelsen sannolikt en helt annan. Så mina negativa omdömen gäller bilar som hade mil på mätaren.

Jag blir minst sagt förvånad när folk pekar ut premium-märken som de sämsta bilarna dom ägt. Jag har i princip aldrig haft ett enda fel på en BMW de senaste 15 åren, men alla bilar har köpts nya och sedan sålts innan de gått en massa mil. Jag kör nya bilar.

Så frågan är om dom som gnäller på t.ex. VW, Volvo, Audi eller annat premium-märke menar begagnade bilar eller nya? Det är inte helt osannolikt att japanska märken har bättre kvalité efter 10,000 mil och majoriteten av dom som ger omdömen aldrig köpt en ny BMW och därför får uppleva dom trista sidorna eftersom dom helt enkelt inte har råd att köpa nytt?

Om ni fattar vad jag menar.

Det här är ju en interesting take helt klart.

Det får mig att inse att den bil jag hatar mest faktiskt var 14 år gammal då jag hade den. Med tanke på att det var en Renault 4L så borde den altså legat på skroten sedan länge. Då jag tänker efter var det inte bara alla felen som gör att den tar pallplatsen utan att körupplevelsen också var helt jävla värdelös.

Nu till bot och bättring. Här är topp tre av de sämsta fabriksnya bilar jag ägt:

Sämst: Volvo 480ES 1986. Massor av fel, ofta bogsering, stod på verkstad mer än i garaget.

Näst sämst: Jeep Cherokee 1987. Som ovan i princip, något mindre tid på verkstad bara.

God trea: Jeep Grand Cherokee 1993. Lika usel som Volvon men den hade iallafall V8 som piggade upp och slipper därför dela förstaplatsen.
Citera
2022-05-21, 21:30
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskmånglaren
Jag håller med dig fullt.
Min skitvolvo fick bogseras 2 gånger.

Första gången när generatorn till batteriet hade lagt av över natten.
Jag stod parkerad i ett garage i stan så det var lagom muntert.
Andra gången var värre. Kopplingen pajade i tunneln på väg mot Gullmarsplan.
På vintern skrek bilen ständigt att förardörren var öppen trots att den var stängd.
Och den skulle ständigt in på verkstan för att systemet ville uppdateras.

Allt strul och alla fel innan bilen var 5 år gammal.
För faan fiskis, du kan ju inte köpa någon halvmesyr till bil!
Citera
2022-05-22, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Så någonting lurt är det med X3rnas hjulskruvsgängor - vilket verkstaden lär ha bekräftat.
Finns inga som helst rapporter eller bulletiner om felaktiga gängor eller bultar. Det är du och din son som sabbat gängorna. Inse. Du får helt enkelt inte gängpaj på 4 hjul samtidigt utan att du beter dig som en klantskalle, och det är exakt vad som skett i det här fallet.
Citera
2022-05-22, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
Nya bilar ska såklart fungera bra. Generellt är det nog så oavsett fabrikat. Om en bil börjar få problem redan som relativt ny kan man ana hur fortsättningen kommer bli.. Det är som begagnad agnarna sållas ut. Av de begagnade bilar jag haft så har två märken stuckit ut som allra sämst. BMW och VW. De äldsta bäst fungerande bilarna har varit Volvo 240’s och 740. Senaste begagnade bilarna är japanska och de har varit helt problemfria. Bara vanligt slitage. Även trots att en är tjugo år och har en bit över 30 000 mil på mätaren
Där är både du och jag och alla tillgängliga uppgifter från bilbesiktning i både Sverige och andra länder helt överens. Om jag skulle köpa en begagnad bil med 40,000 mil på mätaren hade det inte varit några problem att välja mellan t.ex. en Honda Accord och en BMW 330i. Min Alfa 33 hade 2,000 mil på mätaren när den sabbade mitt förtroende för det märket...
Citera
2022-05-22, 16:31
Medlem
HerrGickhans avatar
Alla VAG-bilar (4 st) jag haft. De har krånglat både i elektronik och mekanik trots att ingen hade gått mer än 7000 mil. Riktigt skräp som jag aldrig mer kommer att köpa.
Citera
2022-05-22, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Alla VAG-bilar (4 st) jag haft. De har krånglat både i elektronik och mekanik trots att ingen hade gått mer än 7000 mil. Riktigt skräp som jag aldrig mer kommer att köpa.

Samma här. Mitt livs sämsta bilköp råkade vara en VW. Den nyaste bil jag haft, men också den som krånglade i särklass mest. Den var bara tre år när jag köpte den men som den kostade i reparationer.. Det var framförallt ett antal elektriska fel, varav ett så svårlokaliserat att även verkstäderna gick bet. Till och med motorhuvsmekanismen krånglade, vilket resulterade i två kraschade motorhuvar när den blåste upp under färd. BMW:n hade diverse skumma problem där bl.a motorn kunde hamna i läge att bilen bara gick att köra på tomgång, max 40 km/h. Denna bil var å andra sidan billig i inköp så ingen större förlust att sälja vidare billigt.
Citera
2022-05-22, 20:44
Medlem
Citat:
Samma här. Mitt livs sämsta bilköp råkade vara en VW. Den nyaste bil jag haft, men också den som krånglade i särklass mest. Den var bara tre år när jag köpte den men som den kostade i reparationer.. Det var framförallt ett antal elektriska fel, varav ett så svårlokaliserat att även verkstäderna gick bet. Till och med motorhuvsmekanismen krånglade, vilket resulterade i två kraschade motorhuvar när den blåste upp under färd. BMW:n hade diverse skumma problem där bl.a motorn kunde hamna i läge att bilen bara gick att köra på tomgång, max 40 km/h. Denna bil var å andra sidan billig i inköp så ingen större förlust att sälja vidare billigt.
Limp mode. När datorn känner att något är fel går den över i limp mode för att skydda motorn. Var glad för det.
Citera
2022-05-22, 21:34
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan

Jag är nöjd med min VW Polo 2014 som gått drygt 6400 mil. Noll krångel.

Hellre den än någon plastig Volvo eller något franskt skräp som låter som en plåtburk när man stänger igen dörren.
Citera
2022-05-22, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fettveken
Limp mode. När datorn känner att något är fel går den över i limp mode för att skydda motorn. Var glad för det.

Det kan nog vara en nödvändig funktion om kör BMW. Gladast var jag när jag sålt bilen.
Citera
2022-05-22, 23:44
Medlem
Voelsens avatar
Ford Mondeo -99
Båda trösklarna uppätna av rost -05.
Parkeringsspärren på automatlådan fick lagas med gummiband.
Citera
2022-05-22, 23:46
Medlem
Voelsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voelsen
Ford Mondeo -99
Båda trösklarna uppätna av rost -05.
Parkeringsspärren på automatlådan fick lagas med gummiband.

Kamremmen skavde av sig mot plastkåpan och blev en centimeter smal. Kuggade över så bilen inte startade.
Citera
2022-05-23, 00:08
Medlem
Citat:
Det kan nog vara en nödvändig funktion om kör BMW. Gladast var jag när jag sålt bilen.
Ja, blir man pålurad en sönderkörd långmilare är det ju så det brukar sluta. Man får förmoda att du inte sade något till köparen? Och så beslutade du dig för att det inte var ditt fel utan märket som skulle få skulden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in