Va på jakt efter en audi 80 av sent åttiotal (fråga mig inte varför)
men ja hittade ett objekt på blocket som hade en defekt generator, annars va den skattad o besiktigad och "allmänt fräsch" enligt säljaren. Han skulle ha nåra få tusen för den ,så ja tyckte att en generator är juh lätt att byta på plats, så kan man köra hem bilen. ( Den stod i södertälje och ja bor i sthlm)
Jag och lillebrorsan grejar en generator och beger oss till södertälje för att inspektera fyndet, efter överenskommelse med säljaren.
Vad som sen händer är fullkomligt ofattbart, för ja ser bilen som värsta kapet. Knappt nån rost och inredningen va jättefin. Batteriet va juh dock helt dött, så nåra elektriska finesser gick inte att faställa funktionen på ( I de läget tänkte vi inte ens på att försöka starta den me kablar från vår egen bil)
Så ja börjar skruva me generatorn och de visar sig att den understa bulten minsann inte tänkte röra sig en millimeter. Och me risk för att dra sönder den så avbröt ja jobbet och vi bestämde hur som helst att vi köper den och bogserar hem den, så kan vi göra de i lugn takt.
När ja väl fått hem bilen ( som var en riktig resa i sig) och ja har fått generatorn bytt, så återstår provstart och sånt. Bilen startar, men laddlampan lyser förstås.... jahaja, jättebra! Maskinen skramlar o låter illa... ännu bättre! Fynd!

Sen börjar nåra timmars felsökning efter jordfel ,då ja efter diverse kontaker me många "förstå-sig-påare" börjar tappa hoppet. Ja får fram att bilen iaf laddar litegrann som gör att eldetaljer som stereo o sånt går igång. Ta som ex. Skickade ja plus på signalkabeln till generatorn så tändes helljuset!! Jajjamensan!
men hur som helst så väljer ja till slut att provköra bilen för att kolla hur den är annars. De är då ja märker vilket fynd ja gjort. Ett riktigt kap!
Kopplingen var riktigt nära att börja slira när som helst, stötdämparna fram va så slut så ja trodde att ja skulle sätta i halsen varje gång de kom ett litet märke i vägen, bromsarna tog fruktansvärt ojämt ( berodde på att skivor och klossar va HELT slut) , Kupefläkten funkade inte, vredet för varmt/kallt gick och snurra ett helt varv, och sen som pricken över I:et ... Kraftiga missljud från 4:an och 5:ans växel. Perfekt! Tog inte lång tid innan den stod på skroten. Sannlöst dålig koll av mig vid köpet.
Man lär sig av sina misstag, heter de!