Citat:
Jag befarar att vi verkligen går off topic nu, men...
Nu skulle jag knappast säga så, utan jag skulle snarare fråga "Varför då?"
Men jag vet också att jag knappast skulle lyckas med att få någon annan människa att ändra sig.
Den som tycker tvärtom mot vad jag gör kommer knappast att få mig att ändra mig heller.
Jag tycker att det är slöseri med tid och energi att kritisera andras politiska åsikter eller religiösa tro.
För i slutändan är det inte min uppgift att styra över dem, och det är inte heller deras uppgift att styra över mig.
Nu skulle jag knappast säga så, utan jag skulle snarare fråga "Varför då?"
Men jag vet också att jag knappast skulle lyckas med att få någon annan människa att ändra sig.
Den som tycker tvärtom mot vad jag gör kommer knappast att få mig att ändra mig heller.
Jag tycker att det är slöseri med tid och energi att kritisera andras politiska åsikter eller religiösa tro.
För i slutändan är det inte min uppgift att styra över dem, och det är inte heller deras uppgift att styra över mig.
Du kanske bara vill omge dig med ja-sägare och folk som delar din tro och har samma åsikter?
Vad lär man sig av det? Ifrågasättande gör att man tittar på sina åsikter och värderingar från ett annat håll, antingen börjar man tänka annorlunda eller så blir man mer övertygad om riktigheten i sina uppfattningar. Vill man utvecklas måste man hela tiden vara beredd att ifrågasätta sina åsikter och uppfattningar. Jag har inte samma uppfattningar idag som jag hade för 10-15 år sedan, har du?
Att växa betyder att man förändras. Mina tankar och uppfattningar är inte samma idag som när jag var 20 eller 30. Förhoppningsvis tycker jag inte likadant när jag är 80 som jag gör idag. Ett rörligt och levande intellekt kräver öppenhet och förändring, nya ideer, nya tankar, nya infallsvinklar. Att våga tro att man har fel är en bra början. Och innan du vänder det här tillbaka till mig, man kan bara tro på vad man kan acceptera som rimligt. Om ens förnuft och intellekt säger "Ja, kanske", så kan man gå vidare.
Säger förnuftet "Inte en chans", så måste man bli överbevisad för att gå vidare. För när man blir överbevisad så dyker "Ja, kanske" upp och intellektet kan öppna sig för nya tankar.