2022-05-19, 20:44
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrisma
Jag befarar att vi verkligen går off topic nu, men...
Nu skulle jag knappast säga så, utan jag skulle snarare fråga "Varför då?"
Men jag vet också att jag knappast skulle lyckas med att få någon annan människa att ändra sig.
Den som tycker tvärtom mot vad jag gör kommer knappast att få mig att ändra mig heller.
Jag tycker att det är slöseri med tid och energi att kritisera andras politiska åsikter eller religiösa tro.
För i slutändan är det inte min uppgift att styra över dem, och det är inte heller deras uppgift att styra över mig.

Du kanske bara vill omge dig med ja-sägare och folk som delar din tro och har samma åsikter?
Vad lär man sig av det? Ifrågasättande gör att man tittar på sina åsikter och värderingar från ett annat håll, antingen börjar man tänka annorlunda eller så blir man mer övertygad om riktigheten i sina uppfattningar. Vill man utvecklas måste man hela tiden vara beredd att ifrågasätta sina åsikter och uppfattningar. Jag har inte samma uppfattningar idag som jag hade för 10-15 år sedan, har du?
Att växa betyder att man förändras. Mina tankar och uppfattningar är inte samma idag som när jag var 20 eller 30. Förhoppningsvis tycker jag inte likadant när jag är 80 som jag gör idag. Ett rörligt och levande intellekt kräver öppenhet och förändring, nya ideer, nya tankar, nya infallsvinklar. Att våga tro att man har fel är en bra början. Och innan du vänder det här tillbaka till mig, man kan bara tro på vad man kan acceptera som rimligt. Om ens förnuft och intellekt säger "Ja, kanske", så kan man gå vidare.
Säger förnuftet "Inte en chans", så måste man bli överbevisad för att gå vidare. För när man blir överbevisad så dyker "Ja, kanske" upp och intellektet kan öppna sig för nya tankar.
Citera
2022-05-19, 21:36
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Du kanske bara vill omge dig med ja-sägare och folk som delar din tro och har samma åsikter?
Vad lär man sig av det? Ifrågasättande gör att man tittar på sina åsikter och värderingar från ett annat håll, antingen börjar man tänka annorlunda eller så blir man mer övertygad om riktigheten i sina uppfattningar. Vill man utvecklas måste man hela tiden vara beredd att ifrågasätta sina åsikter och uppfattningar. Jag har inte samma uppfattningar idag som jag hade för 10-15 år sedan, har du?
Att växa betyder att man förändras. Mina tankar och uppfattningar är inte samma idag som när jag var 20 eller 30. Förhoppningsvis tycker jag inte likadant när jag är 80 som jag gör idag. Ett rörligt och levande intellekt kräver öppenhet och förändring, nya ideer, nya tankar, nya infallsvinklar. Att våga tro att man har fel är en bra början. Och innan du vänder det här tillbaka till mig, man kan bara tro på vad man kan acceptera som rimligt. Om ens förnuft och intellekt säger "Ja, kanske", så kan man gå vidare.
Säger förnuftet "Inte en chans", så måste man bli överbevisad för att gå vidare. För när man blir överbevisad så dyker "Ja, kanske" upp och intellektet kan öppna sig för nya tankar.
Du verkar ju troende på vägen sanningen och livet.

Har du läst om vetenskapliga Jesus Kristus. Det förklaras metafysiskt alla dessa saker och begrepp som händer när man tar emot Jesus och blir "vuxen"

Men livet är "magiskt" det går inte förklaras så. Typ vad som helst kan hända.

Kanske en ögonöppnare bara.
Senast redigerad av Ballooonie 2022-05-19 kl. 21:47.
Citera
2022-05-19, 21:46
Medlem
Ballooonies avatar
Jesus är sanningen
Citera
2022-05-19, 22:03
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Du verkar ju troende på vägen sanningen och livet.

Har du läst om vetenskapliga Jesus Kristus. Det förklaras metafysiskt alla dessa saker och begrepp som händer när man tar emot Jesus och blir "vuxen"

Men livet är "magiskt" det går inte förklaras så. Typ vad som helst kan hända.

Kanske en ögonöppnare bara.

Vägen är nog olika för oss alla, även om den leder till samma slutmål, döden. Vi ska alla dö.
Vad som händer därefter är bara spekulationer. Sanningen är också olika för oss. Vad som är sant i Kreutzberg är ett dåligt skämt i Berlin. Livet behöver jag inte tro på, det är det enda jag vet, att jag lever.
Citera
2022-05-19, 22:22
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Jag tycker att det verkar som att du har missförstått mig helt.
Jag har många diskussioner med folk, som inte har samma åsikter som jag.
Citera
2022-05-19, 22:46
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Jag tycker att det verkar som att du har missförstått mig helt.
Jag har många diskussioner med folk, som inte har samma åsikter som jag.

Ok. Jag tyckte att det här "Jag tycker att det är slöseri med tid och energi att kritisera andras politiska åsikter eller religiösa tro." sa annorlunda.
Citera
2022-05-19, 22:53
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Vägen är nog olika för oss alla, även om den leder till samma slutmål, döden. Vi ska alla dö.
Vad som händer därefter är bara spekulationer. Sanningen är också olika för oss. Vad som är sant i Kreutzberg är ett dåligt skämt i Berlin. Livet behöver jag inte tro på, det är det enda jag vet, att jag lever.
Vi är i princip samma lika tror jag. Tyvärr
Ja dö gör vi för att få äkta liv. Sen ska vi förstå och vara redo. Giv oss liv o Herre!

Jesus säger: Sannerligen, jag säger er: om vetekornet inte faller i jorden och dör förblir det ett ensamt korn. Men om det dör ger det rik skörd.

Joh 12:24
Citera
2022-05-21, 09:46
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Ok. Jag tyckte att det här "Jag tycker att det är slöseri med tid och energi att kritisera andras politiska åsikter eller religiösa tro." sa annorlunda.
Diskutera och kritisera behöver inte vara samma sak.
Citera
2022-05-21, 11:27
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Diskutera och kritisera behöver inte vara samma sak.

Sant. Men i en diskussion måste man ju kunna framföra kritik av åsikter eller uppfattningar man inte delar. I en diskussion måste man kunna säga tex" Jag håller inte med dig och jag finner din uppfattning naiv och orealistisk ". Om man bara håller sig borta från personangrepp så ser jag inget fel i att kritisera åsikter. Nazisternas åsikter om att judarna är undermänniskor, eller KKK's åsikter om svarta, är det inte åsikter som förtjänar kritik?
Citera
2022-05-21, 18:22
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Sant. Men i en diskussion måste man ju kunna framföra kritik av åsikter eller uppfattningar man inte delar. I en diskussion måste man kunna säga tex" Jag håller inte med dig och jag finner din uppfattning naiv och orealistisk ". Om man bara håller sig borta från personangrepp så ser jag inget fel i att kritisera åsikter. Nazisternas åsikter om att judarna är undermänniskor, eller KKK's åsikter om svarta, är det inte åsikter som förtjänar kritik?
Jag skulle nog försöka undvika ord som "naiv" och "orealistisk" också.
Och sedan blir frågan vem som bestämmer vilka åsikter det är som "förtjänar kritik".
Jag kan ju tycka att nazister och KKK har fel och ändå känna att yttrandefrihet och att ingen ska tystas ner är viktigt.
Citera
2022-05-21, 18:59
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Jag skulle nog försöka undvika ord som "naiv" och "orealistisk" också.
Och sedan blir frågan vem som bestämmer vilka åsikter det är som "förtjänar kritik".
Jag kan ju tycka att nazister och KKK har fel och ändå känna att yttrandefrihet och att ingen ska tystas ner är viktigt.

Så hur skulle du uttrycka dig om du ansåg att något var naivt och orealistiskt?
I en debatt så kritiseras båda sidor av den andra sidan. Ingen bestämmer något.
Om du är för yttrandefrihet förstår jag inte varför du tycker att jag inte ska kritisera andras åsikter?
Om jag inte får säga vad jag vill så är det ju knappast någon yttrandefrihet.
Citera
2022-05-21, 19:08
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Så hur skulle du uttrycka dig om du ansåg att något var naivt och orealistiskt?
Det skulle jag nog lösa på olika sätt från fall till fall.

Citat:
Om du är för yttrandefrihet förstår jag inte varför du tycker att jag inte ska kritisera andras åsikter?
Om jag inte får säga vad jag vill så är det ju knappast någon yttrandefrihet.
Jag har inte sagt att du inte får säga vad du vill, men då har jag också rätt att tycka att du verkar oförstående ibland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in