2022-05-19, 12:33
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrisma
Varför skulle jag störa mig på någon, som inte har gjort mig något?
Jag tycker som sagt att man ska låta människor tro vad de vill så länge de inte skadar någon annan.

Jag frågade inte om det skulle störa dig, jag undrade om du skulle försvara mig med argumentet att folk tycker olika. Jag tror starkt på att vi efter döden uppstår som antikbehandlade läderfåtöljer inne i en neutronstjärna.
Inget konstigt med det, eller hur? Folk tycker olika. Vi behöver inte diskutera rimligheterna i detta utan bara konstatera att vi tror på olika saker. Ingen skugga ska falla på min intelligens eller förnuft pga min tro, eller hur?
Citera
2022-05-19, 13:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshbags
Det åt de alltså inte av; Herren Gud sade: »Människan har blivit som en av oss, med kunskap om gott och ont. Nu får hon inte plocka och äta också av livets träd, så att hon lever för alltid.« Och Herren Gud förvisade människan från Edens trädgård och lät henne bruka jorden varav hon var tagen."
Därför är det då inplastat ja. Förklarar saken, tack!
Citera
2022-05-19, 13:52
Bannlyst
Citat:
Men vem har sagt att det inte regnade innan syndafloden?
Jag har inte hört det förr i alla fall.
Bibeln.
Citera
2022-05-19, 15:14
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Jag frågade inte om det skulle störa dig, jag undrade om du skulle försvara mig med argumentet att folk tycker olika. Jag tror starkt på att vi efter döden uppstår som antikbehandlade läderfåtöljer inne i en neutronstjärna.
Inget konstigt med det, eller hur? Folk tycker olika. Vi behöver inte diskutera rimligheterna i detta utan bara konstatera att vi tror på olika saker. Ingen skugga ska falla på min intelligens eller förnuft pga min tro, eller hur?
Men om jag inte stör mig på dig, så skulle jag väl också försvara din rätt till din tro?
Det var så jag menade.
Citera
2022-05-19, 15:22
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vildblom
Bibeln.
Var någonstans i Bibeln?
Citera
2022-05-19, 15:33
Bannlyst
Citat:
Var någonstans i Bibeln?
Borde väl stå i gamla testamentet. Har du inte google och datormöjligheter att kola upp det med? Du sitter ju vid en dator nu. Du får kolla upp det och återkomma.
Citera
2022-05-19, 15:34
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Men om jag inte stör mig på dig, så skulle jag väl också försvara din rätt till din tro?
Det var så jag menade.

Jag försvarar också människors rätt till att tro. Det betyder inte att jag försvarar vad de tror på.
Människor är fria att tro på vilka idiotier de vill, och jag är fri att tycka att deras tro är idioti.
Jag försöker inte frånta människors rätt till sina åsikter, men jag behöver inte respektera vad de tror på.
Hur ska man kunna göra det? Katoliker tror att de äter av jesus kropp och dricker jesus blod vid nattvarden, hur fan skulle man kunna respektera den tron? Scientologer tror att den onde rymdhärskaren Xenu skickade hit folk för att bo i vulkaner. Vissa tror att det finns fabriker i himlen som tillverkar kroppsdelar. I could just go on and on.
Citera
2022-05-19, 15:37
Medlem
Citat:
Var någonstans i Bibeln?
Tror det finns verser som kan tolkas så, men tror inte det står klart och tydligt att inget regn kom före syndafallet. Bibeln är ju inte alltid klar och tydlig, minst sagt.
Citera
2022-05-19, 15:57
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vildblom
Borde väl stå i gamla testamentet. Har du inte google och datormöjligheter att kola upp det med? Du sitter ju vid en dator nu. Du får kolla upp det och återkomma.
Det är den som påstår något, som får komma fram med bevisen för att påståendet stämmer.
Jag har ingen aning om hur jag ens skulle kunna hitta rätt bibelvers.
Citera
2022-05-19, 16:01
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Jag försvarar också människors rätt till att tro. Det betyder inte att jag försvarar vad de tror på.
Människor är fria att tro på vilka idiotier de vill, och jag är fri att tycka att deras tro är idioti.
Jag försöker inte frånta människors rätt till sina åsikter, men jag behöver inte respektera vad de tror på.
Hur ska man kunna göra det? Katoliker tror att de äter av jesus kropp och dricker jesus blod vid nattvarden, hur fan skulle man kunna respektera den tron? Scientologer tror att den onde rymdhärskaren Xenu skickade hit folk för att bo i vulkaner. Vissa tror att det finns fabriker i himlen som tillverkar kroppsdelar. I could just go on and on.
Men om man försvarar religionsfriheten, så hör det väl också till att man ska respektera andras tro?
Man kan inte hålla isär de två sakerna.
Citera
2022-05-19, 16:59
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Men om man försvarar religionsfriheten, så hör det väl också till att man ska respektera andras tro?
Man kan inte hålla isär de två sakerna.

Jodå. Evelyn Beatrice Hall, född 1868, död 1956, brittisk biografiförfattare, som skrev under pseudonymen S.G. Tallentyre skrev i The Friends of Voltaire (1906) "Jag håller inte med om vad du säger, men jag är beredd att gå i döden för din rätt att säga det."
Yttrandefrihet, således.
Innehållet i åsikten går omöjligen att respektera i många lägen. Folk kan vara rashatare tex.
Respekterar du åsikten att svarta människor är mindre värda? Om någon säger till dig att de hatar negrer, säger du då "Det respekterar jag verkligen" ?
Citera
2022-05-19, 19:27
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Jodå. Evelyn Beatrice Hall, född 1868, död 1956, brittisk biografiförfattare, som skrev under pseudonymen S.G. Tallentyre skrev i The Friends of Voltaire (1906) "Jag håller inte med om vad du säger, men jag är beredd att gå i döden för din rätt att säga det."
Yttrandefrihet, således.
Innehållet i åsikten går omöjligen att respektera i många lägen. Folk kan vara rashatare tex.
Respekterar du åsikten att svarta människor är mindre värda? Om någon säger till dig att de hatar negrer, säger du då "Det respekterar jag verkligen" ?
Jag befarar att vi verkligen går off topic nu, men...
Nu skulle jag knappast säga så, utan jag skulle snarare fråga "Varför då?"
Men jag vet också att jag knappast skulle lyckas med att få någon annan människa att ändra sig.
Den som tycker tvärtom mot vad jag gör kommer knappast att få mig att ändra mig heller.
Jag tycker att det är slöseri med tid och energi att kritisera andras politiska åsikter eller religiösa tro.
För i slutändan är det inte min uppgift att styra över dem, och det är inte heller deras uppgift att styra över mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in