2026-07-07, 02:36
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av semen.12
Varför ska man be till Jesus om man inte märker att det hjälper? Att barn dör att kyrkor fulla med bedjande bombas och att krig och mord sker varje dag är det djävulens verk?

Vissa präster tappar sin tro för dom kan inte förstå vad meningen med allt lidande är?
Jag är kristen jag gillar att gå till kyrkan men jag lägger min framtid i mina händer i mitt lands händer.

Om nu Jesus led för oss på korset varför blir då vårt lidande värre för varje år som går?
Mer och mer människor tappar tron och blir muslimer.
Att dö för någon annans synder befriar varken den personen från sina synder eller förändrar lidandets natur.

Med det sagt menar jag inte att Jesus dog i onödan. Däremot tycker jag inte att hans död är så anmärkningsvärd som många kristna framställer den. Jag ser den snarare som en handling präglad av trots och medlidande, men också med ett starkt inslag av naivitet.

Ett fall där hjärtat var på rätt plats, men där förståelsen kanske inte var det.

Å andra sidan är det möjligt att de historiska och teologiska tolkningarna av Jesus död inte heller fullt ut speglar vad som faktiskt hände, om det hände.

Kanske dog Jesus inte för våra synder överhuvudtaget, utan hans död var snarare en konsekvens av att han utmanade de rådande spirituella maktstrukturerna och normerna i sin samtid. Det som senare har förts vidare teologiskt kan i så fall ha varit ett uttryck för en bristande förståelse av hans budskap, eller till och med ha utvecklats till ett verktyg för spirituell maktkontroll.

Det verkar lite mer troligt. För som du skriver, "vi lider fortfarande".

Och de som klamrar sig fast vid Jesus i svåra tider verkar snarare göra det som ett uttryck för desperation snarare än genom förståelse utav lidandets natur.

Den enda frälsning kommer vara den vi själva orsakar.
Senast redigerad av particulum1 2026-07-07 kl. 03:19.
Citera
2026-07-07, 02:53
Medlem
semen.12s avatar
Det viktigaste med kristendomen är väl inte att man ska känna skuld och ständigt be om förlåtelse? Bibeln är en bok med samma berättelser men genom många apostlars synvinkel. Efter 2 års studier har man läst boken så enkelt är det. Eller?

Har man gått i kyrkan sedan 80 talet har man hört nästan alla kyrkoårets bibeltexter 40 gånger om och om igen.
Citera
2026-07-07, 02:59
Medlem
semen.12s avatar
Jag kan inte finna något extra vackert i något jag har läst.

Men jag kan sitta på ett berg och se hur solen går ner och känna frid det har inget med tro att göra. Jag var med på några pilgrims vandringar under tystnad dom gav mig bara skoskav.
Citera
2026-07-07, 05:44
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelican1
Vi är djur med förstorade pannlober. Vi är dock inte så smarta att vi gör saker som är långsiktigt bra för oss. Vi är gjorda för att överleva i stammar om ca 100 individer. I miljöer som inte förändras.
Allt liv på jorden är tillfälligt och det är hur vi lever som är viktigt. Smarthet är en belastning då den förvrider tillvaron, skapar ekologisk obalans och andlig nöd. En naturlig tillvaro med människor som inte hatar varandra och inte konkurrerar ut varandra är överlägsen och mer varaktig.

Men avundet och hatet lurar överallt hela tiden och andlig vägledning är vad som motverkar att det bryter ut. För civilisationen är det försent: utan fossila bränslen blir det världsvält på kort sikt och med fossila bränslen blir det världssvält på något längre sikt. Och miljarder svältande människor är ingenting som någon kan undkomma.

Det blir som det är sagt, en stor vedermöda och Jesus återkomst med obeveklig makt.
Citera
2026-07-07, 05:52
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Religion intressant tråd. Även om man söker tröst i Jesus sker skit hela tiden ändå?
I kristendomen kan man få syndernas förlåtelse i sitt sista andetag.
Varför ska man kämpa med något som vi Kristna får ändå före vi dör?

Jag har aldrig mött någon kristen som klarat sig bättre än en icke troende
Satan är världens furste och världen blir därefter. Många kristna hoppas på materiell lycka men borde istället tona ned det materiella och stärka sig andligen mot Satan som drar dem till sig.

Syndernas förlåtelse är nog bara för dem som ångrar sig och bättrar sig.
Citera
2026-07-08, 22:29
Medlem
semen.12s avatar
Jag vet ingen som inte redan hade problem med missbruk eller någon anhörigs bortgång som vänder sig till Gud. Jag är 62år gift flera gånger med flera barn.
Barn som föds in i pingströrelsen är ett stort undantag. Dom drömmer om en gratismissions resa
Citera
2026-07-09, 14:21
Avstängd
TwoThousands avatar
En tråd om satan utan en endaste som pratar om demon dyrkan och tillbedjan av fallna änglar!

Ni borde skämmas för bristen på kunskap, varenda gång motståndare offrar gåvor till djävulen.
Citera
2026-07-09, 18:41
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Jag vet ingen som inte redan hade problem med missbruk eller någon anhörigs bortgång som vänder sig till Gud. Jag är 62år gift flera gånger med flera barn.
Barn som föds in i pingströrelsen är ett stort undantag. Dom drömmer om en gratismissions resa
Det stämmer inte in på mig alls. Vi är många som söker sanningen.
Citera
2026-07-09, 21:07
Medlem
Gör du?
Citera
2026-07-10, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
En tråd om satan utan en endaste som pratar om demon dyrkan och tillbedjan av fallna änglar!

Vad vill du veta om det som du inte redan vet.
Jultomten - Santa Claus, det vill säga - Satan Pumpernickel:
. https://cn.bing.com/images/search?view=detailV2&ccid=H%2f%2bjeDvA&id=020B3951 49971933512171288903C413E2F20DC6&thid=OIP.H_-jeDvABKl3BS3JlddD0wHaHa&mediaurl=https%3a%2f%2fi.k ym-cdn.com%2fphotos%2fimages%2ffacebook%2f001%2f090%2 f373%2f6ce.jpg&exph=600&expw=600&q=pumpernickel+de vil&FORM=IRPRST&ck=25512D2053455EEF6694EEAD1884735 0&selectedIndex=1&itb=0

Santa, anagram för Satan.
Claus- Nicholas- Old Nick - Nickel(demon troll)
Citera
2026-07-10, 17:47
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Vad vill du veta om det som du inte redan vet.
Jultomten - Santa Claus, det vill säga - Satan Pumpernickel:
. https://cn.bing.com/images/search?view=detailV2&ccid=H%2f%2bjeDvA&id=020B3951 49971933512171288903C413E2F20DC6&thid=OIP.H_-jeDvABKl3BS3JlddD0wHaHa&mediaurl=https%3a%2f%2fi.k ym-cdn.com%2fphotos%2fimages%2ffacebook%2f001%2f090%2 f373%2f6ce.jpg&exph=600&expw=600&q=pumpernickel+de vil&FORM=IRPRST&ck=25512D2053455EEF6694EEAD1884735 0&selectedIndex=1&itb=0

Santa, anagram för Satan.
Claus- Nicholas- Old Nick - Nickel(demon troll)

Demon dyrkan var en vardaglig grej förr i tiden innan kristendomen slog till och ersätter allting med den ända levande Guden i universum.

Demon dyrkare tog mitt liv.
Citera
2026-07-11, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand

Din sjuarmade ljusstake du sätter upp i köksfönstret vid varje jul, 5 av ljusen är fallna änglar..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in