2022-03-24, 13:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lejongadden
Jag förnekar inte att Jesus dog på Korset, jag förnekar att Jesus dog som människa på korset.
Tack för svar, Lejongadden!

Bibeln säger att det var människan Jesus - Människosonen - som dog på korset. Jesus är ju Guds ord som var med Gud i begynnelsen, och som var Gud. Ordet blev kött. Kristus blev dödad i köttet. Håller du inte med om det?

Om du förnekar att Kristus dog på korset som människa, hur hänger det ihop med; "Jag förnekar inte att Jesus dog på Korset"?
Citera
2022-03-24, 15:14
Medlem
SAIVONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det är omöjligt för människor att förbättra världen eftersom den upprätthålls av Satan. Det är svårt nog att hålla reda på sig själv och inte ställa till saker i sin närmaste omgivning.

Jesus avsikt var aldrig att hans lärjungar skulle göra världen till en bättre plats utan att dom skulle informera människor om Guds rike, världen och världens öde. Budskapet delar upp människorna i två grupper, dom som stöder det och dom som skrattar åt det.
Ja men nej, man blir väldigt negativt inställd till tanken på om vissa ens kan förändras. Jag är inte heller Jesus och jag tolererar inte dålig attityd mot mig av människor omkring mig. Jag har klippt banden till flertalet anhöriga för att de tilltalar mig med negativ attityd eller tar parti för andra där de uteslutande ska göra det för mig om de vill ha mig i deras liv. Människor du visar respekt och som har problem du tar hänsyn till, bemöter dig sedan med respektlöshet för att de tror att din respekt är vekhet. Väldigt illa faktiskt. I Jesus fall hade jag krävt att de tog avstånd från Judas inte tittat på när de umgåtts med honom utan att själv värdera dem lägre.

Utöver det så finns det många återberättelser om församlingar som exempelvis blixten drabbat under predikan med enbart prästen som den som efteråt försökt att bli en bättre människa.
Citera
2022-03-24, 17:11
Medlem
Enligt kristna tog gud död på sig själv genom att han var Jesus och som gud lät sig själv korsfästas för det kunde gud ha stoppat med sin allmakt Jesus tallar om sig själv när han säger att man ska göra hans fars vilja och ber till sig själv riktigt schizofren den kristna guden är.
Citera
2022-03-24, 17:36
Medlem
jararvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Enligt kristna tog gud död på sig själv genom att han var Jesus och som gud lät sig själv korsfästas för det kunde gud ha stoppat med sin allmakt Jesus tallar om sig själv när han säger att man ska göra hans fars vilja och ber till sig själv riktigt schizofren den kristna guden är.

Det existerar många namn på Gudar och profeter s endast Jesus, Moses, Buddha och Muhammed.
Citera
2022-03-24, 19:37
Medlem
Fleshbagss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Jesus sa aldrig att man ska bortse från lagen den ska följas till punkt och pricka.
Och? Hela lagen är förkastad när du förkastar Guds Ord I Jesus Kristus. Du kan teoretiskt hålla lagarna bara för att slutligen gå bet såsom judar och muslimer som saknar tilltro till Guds Ord I Jesus Kristus. Det är det Nya Testamentet! Lagen; Den största viktigaste och grunden till att följa Gud är att älska Gud främst med all sin förmåga. Går du bet på denna avgörande punkt så blir allt du kommer med svammel som inte har bäring för Gudfruktighet.

“Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att fullborda.”

Citat:
Bara Lukas, som samlade berättelser om Jesus på egen hand, har versionen om den troende rövaren. Varken Markus eller Johannes nämner det alls medan Matteus hävdar att båda korsfästa rövarna hånade Jesus.

Återigen svamlar du, som när du väljer ut delar du tycker passar din otrogna syn. Du hävdar återkommande att du bara följer evangelierna -inte Bibeln i sin helhet- vidare påstår du att du följer Jesus ord i evangelierna, men redan här avslöjar du att du är redo att censurera Lukas evangelium. Du ger sken av att Lukas har felaktiga uppgifter i sitt evangelium!

Du är en ulv i fårakläder.
Citera
2022-03-25, 05:57
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Visst kan Matteus version vara fel men det kan också vara fel på den information som historikern Lukas grävde fram.

Lukas 23:39-43
Och en av de ogärningsmän som voro där upphängda smädade honom och sade: »Du är ju Messias; hjälp då dig själv och oss.» Då tillrättavisade honom den andre och svarade och sade: »Fruktar icke heller du Gud, du som är under samma dom? Oss vederfares detta med all rätt, ty vi lida vad våra gärningar äro värda, men denne man har intet ont gjort.» Sedan sade han: »Jesus, tänk på mig, när du kommer i ditt rike.» Han svarade honom: »Sannerligen säger jag dig: I dag skall du vara med mig i paradiset.»

Matteus 27:44
På samma sätt smädade honom också rövarna som voro korsfästa med honom.

Lukas snappade upp ett rykte som jag inte tror på. Särskilt inte det där med paradiset!
Citera
2022-03-25, 10:04
Medlem
Citat:
Visst kan Matteus version vara fel men det kan också vara fel på den information som historikern Lukas grävde fram.

Lukas 23:39-43
Och en av de ogärningsmän som voro där upphängda smädade honom och sade: »Du är ju Messias; hjälp då dig själv och oss.» Då tillrättavisade honom den andre och svarade och sade: »Fruktar icke heller du Gud, du som är under samma dom? Oss vederfares detta med all rätt, ty vi lida vad våra gärningar äro värda, men denne man har intet ont gjort.» Sedan sade han: »Jesus, tänk på mig, när du kommer i ditt rike.» Han svarade honom: »Sannerligen säger jag dig: I dag skall du vara med mig i paradiset.»

Matteus 27:44
På samma sätt smädade honom också rövarna som voro korsfästa med honom.

Lukas snappade upp ett rykte som jag inte tror på. Särskilt inte det där med paradiset!
Kristus betalar själv priset för synderna för vem som helst som han vill ska vara tillsammans med honom i evigheten.
Citera
2022-03-25, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senhackaren
Vända kinden till är en svaghet. Gör man detta så förväntar sig nästa om en värre fiende att man gör även detta mot honom/henne. Religion är bluff och båg.

Oh ja, mycket bluff och båg. Det är ju trots allt till för att utöva kontroll över den stora massan, tills folk får nog av allt raffinerat bullshit och använder sakrala verk på toaletten istället för i finrummen som för övrigt är mycket vackra och är riktiga konstverk. Men, slöseri med tid. Tid som aldrig kommer åter.
Citera
2022-03-26, 01:52
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaquesChirac
Oh ja, mycket bluff och båg. Det är ju trots allt till för att utöva kontroll över den stora massan, tills folk får nog av allt raffinerat bullshit och använder sakrala verk på toaletten istället för i finrummen som för övrigt är mycket vackra och är riktiga konstverk. Men, slöseri med tid. Tid som aldrig kommer åter.
Religionen har varit den världsbild som folk i en stam hade gemensant och som skiljde olika stammar åt. Det kunde missbrukas men ett mått av sökande efter sanning fanns ursprungligen. I städerna, dit människor sökte sig, blev religionen mer en världslig lag för att med tiden utvecklas just till effektiva metoder att styra populaionen. I det moderna samhället har massmedia och rättsväsendet helt tagit över nu och modern religion liknar mer affärsideer där ledare utövar kontroll för makt och pengar. Frånsett eventuella grupperingar som ärligt delar sina tankar om en tro på högre väsen utan att pengar är inblandade.

Men läs vad Jesus framför i evangelierna, t.ex. Bergspredikan i Matteus 5-7. Hur skulle någon kunna kontrollera folk med det budskapet? Inte ett ord om att tvinga någon eller ta pengar från någon! Det budskapet har spritts utan att efterlevas inspunnet i en religion formulerad av kyrkofäderna.

I Satans värld är makt korruption och förtryck.
Citera
2022-03-26, 01:59
Medlem
Psykonaut-s avatar
Vi lever i Satans värld, lyder rubriken.

Gud, den allsmäktige vill att det ska vara så antagligen.
Varför annars skulle satan styra världen i stället för honom?

Väldigt tråkigt med satan bakom ratten, det dog fler på 1900-talet när gud styrde.
Citera
2022-03-26, 02:25
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykonaut-
Vi lever i Satans värld, lyder rubriken.

Gud, den allsmäktige vill att det ska vara så antagligen.
Varför annars skulle satan styra världen i stället för honom?

Väldigt tråkigt med satan bakom ratten, det dog fler på 1900-talet när gud styrde.

Vi lever i ett förfall där vi avlägsnar oss från Gud och hans bud. På den vägen får vi styra oss själva och Satan är vid makten, själv i förfall.
Citera
2022-03-26, 17:20
Medlem
Psykonaut-s avatar
Citat:
Vi lever i ett förfall där vi avlägsnar oss från Gud och hans bud. På den vägen får vi styra oss själva och Satan är vid makten, själv i förfall.
I vilken bibelvers talas det om den saken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in