2022-05-19, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MZW
Hmm, okej! Jag blev nekad när jag sökte för 2 år sedan. Inte pga spelberoendet, men man ansåg att mina möjligheter att betala tillbaka var för goda. Detta trots simpel lön och hög skuld. Tragiskt nog så anser dom att så länge du kan betala tillbaka inom 30 år så får man ta det.

Det beror ju på som du säger att du har "för" goda möjligheter att betala tillbaka. Pga att du har en ordentlig inkomst.
Ja jag vet, dom tänker lite lurigt.
Citera
2022-05-19, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notmycupofte
Tänker söka skuldsanering.
Det jag tänker på är att om jag den dagen som jag söker står som arbetssökande och sedan får ett arbete senare. Kommer uppgifterna baseras på dagen som jag skickade in ansökan? Eller ändras det om jag sedan har ett arbete?

Det baseras på ansökningsdatumet om du är arbetslös. Har du löneutmätning idag eller har du inte ens det? Då tror jag det blir svårt med skuldsanering direkt. Jag var arbetslös och hade löneutmätning i flera år innan jag blev godkänd för skuldsanering.

När du får arbete så kommer KFM sedan att dra mera från din inkomst.
Citera
2022-05-19, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JulBanditen
Det baseras på ansökningsdatumet om du är arbetslös. Har du löneutmätning idag eller har du inte ens det? Då tror jag det blir svårt med skuldsanering direkt. Jag var arbetslös och hade löneutmätning i flera år innan jag blev godkänd för skuldsanering.

När du får arbete så kommer KFM sedan att dra mera från din inkomst.

Jag fick skuldsanering fast jag inte ens hade anmärkningar innan, KFM sa åt mig att släppa allt och bara betala el/hyra typ. Så gick sen direkt in på skuldsanering utan att få utmätning så det går. Men då måste du ha visat att du kämpat i år att försöka komma till rätta med skulderna.
Citera
2022-05-20, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jkm77
Jag fick skuldsanering fast jag inte ens hade anmärkningar innan, KFM sa åt mig att släppa allt och bara betala el/hyra typ. Så gick sen direkt in på skuldsanering utan att få utmätning så det går. Men då måste du ha visat att du kämpat i år att försöka komma till rätta med skulderna.

Sa inte att det var omöjligt, bara svårt. Men det var ju bra för dig
Citera
2022-05-20, 09:47
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JulBanditen
Har inte varit med om det? Jag har skuldsanering till snart ett år tillbaka.

Jag har också skuldsanering sedan ett år tillbaka. Har aldrig behövt visa något kontoutdrag.

Citat:
Ursprungligen postat av jkm77

Jag hade tre anmärkningar men inget skuldsaldo hos kfm när jag fick min skuldsanering för ett år sedan. Har 1,4 miljoner i skuld och ska betala 640.000 kr på dessa skulder. Betalar 10.132 kr i månaden men har också 29-31 i månaden efter skatt i lön.
Citera
2022-05-20, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Jag har också skuldsanering sedan ett år tillbaka. Har aldrig behövt visa något kontoutdrag.

Jag hade tre anmärkningar men inget skuldsaldo hos kfm när jag fick min skuldsanering för ett år sedan. Har 1,4 miljoner i skuld och ska betala 640.000 kr på dessa skulder. Betalar 10.132 kr i månaden men har också 29-31 i månaden efter skatt i lön.

Jag hade varken anmärkning eller skulder hos KFM när jag ringde till KFM och berättade om hur min livssituation såg ut. Ca 1.2 miljoner hade jag i lån. Fick en avbetalningstid på 3 år vilket avslutades I November -21 😀 Fantastisk känsla numera.
Citera
2022-05-20, 12:28
Avslutad
Kan man ringa kronofogden och se om man har skulder utan att bli delgiven?
Citera
2022-05-20, 13:19
Medlem
Har inte löneutmätning.
Haft det innan men så avslutades det när jag började studera.
Så de gör en utredning i samband med att godkänna det eller de baserar det på dem uppgifterna som man har?
Hur fungerar det om man ex är sjuk och får mindre lön eller på andra håller får löneök?
Citera
2022-05-20, 16:40
Medlem
addkocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrabab
Kan man ringa kronofogden och se om man har skulder utan att bli delgiven?

offentlig uppgift, så bara att ringa och uppge att du vill veta om personnummer xxxxxx-xxxx har registrerade skulder hos KFM, du behöver inte uppge vem du är eller varför du vill veta
vet inte hur detaljerat de får lämna ut dock, men en totalsumma och antal tror jag inte ska vara några problem... OM detta inte ändrats sedan GDPR infördes, ring- testa..återkom med hur det gick
Citera
2022-05-20, 16:43
Medlem
addkocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notmycupofte
Har inte löneutmätning.
Haft det innan men så avslutades det när jag började studera.
Så de gör en utredning i samband med att godkänna det eller de baserar det på dem uppgifterna som man har?
Hur fungerar det om man ex är sjuk och får mindre lön eller på andra håller får löneök?

utmätningsbeslutet baseras på "normal lön" och du får en minimum summa att behålla och ett utmätningsbelopp på överstigande upp till "normal lön" vid utredningsbeslutet.

allt under påverkar KFM's belopp = de får mindre
allt över påverkar ditt nettobelopp = du får mer (tills nästa utredning sker)
Citera
2022-05-20, 16:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av addkock
offentlig uppgift, så bara att ringa och uppge att du vill veta om personnummer xxxxxx-xxxx har registrerade skulder hos KFM, du behöver inte uppge vem du är eller varför du vill veta
vet inte hur detaljerat de får lämna ut dock, men en totalsumma och antal tror jag inte ska vara några problem... OM detta inte ändrats sedan GDPR infördes, ring- testa..återkom med hur det gick

Ok men om den borde vara preskriberad kan man säga det då?
Citera
2022-05-20, 17:35
Medlem
addkocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrabab
Ok men om den borde vara preskriberad kan man säga det då?

visst kan du säga det, jag tror dock inte KFM lägger någon vikt vid det om du inte samtidigt ger dig tillkänna och bestrider fordran så det görs en förhandling om det..

KFM tar inga såna beslut, bestrider fordringsägaren din invändning kommer det avgöras i tingsrätten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in