2024-12-19, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deagle66
Fick svar på mail från kronkalle.
Jag svarade att 8k är allt dom kan utmäta, annars stannar jag kvar utomlands och dom kan inte utmäta lön i utlandet.
Får se vad svaret blir.
Lämna dina uppgifter om inkomster och utgifter så snart som möjligt! 12k i hyra för två vuxna och 1-2 barn är ingen orimlig boendekostnad. På samma sätt är det viktigt att höra av sig om något förändras, någon i hushållet blir arbetslös eller sjuk osv.
Citera
2024-12-21, 08:18
Medlem
Deagle66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RubenOlofsson
Lämna dina uppgifter om inkomster och utgifter så snart som möjligt! 12k i hyra för två vuxna och 1-2 barn är ingen orimlig boendekostnad. På samma sätt är det viktigt att höra av sig om något förändras, någon i hushållet blir arbetslös eller sjuk osv.

Nope.
Antingen så tar dom mitt bud på 8k per månad eller det blir ingenting.
Citera
2024-12-23, 19:54
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Nope.
Antingen så tar dom mitt bud på 8k per månad eller det blir ingenting.

Då har du skulder livet ut. Det är ju ditt val. Du kan inte förhandla med KFM.
Citera
2025-01-02, 07:44
Medlem
Existensminimum

Hej jag undrar om man skulle få löneutmätning och jobba 75% skulle man fortfarande hela beloppet eller får man 75% av existensminimum'et? För googlat runt men hittar ingen svar. Tack för hjälpen.
Citera
2025-01-02, 08:21
Medlem
AsaWads avatar
Du får behålla existensminimum.
De tar alltså allt över gränsen oavsett hur mycket du tjänar eller hur många timmar du jobbar.

I vissa fall kan man förhandla med kronkalle och få behålla något mer än existensminimum.
Exempelvis om du har barn, kan du få behålla någon 1000ing extra för att barnen ska slippa lida .
Men det beror helt på hur stora skulder det handlar om och hur seriöst du framställer önskemålet.
Citera
2025-01-02, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x-bend
Hej jag undrar om man skulle få löneutmätning och jobba 75% skulle man fortfarande hela beloppet eller får man 75% av existensminimum'et? För googlat runt men hittar ingen svar. Tack för hjälpen.

Du får fortfarande hela beloppet.
Citera
2025-01-02, 08:53
Medlem
RostigHinks avatar
Tråd infogad, startinlägg (FB) Tråden för frågor om Kronofogden

/Moderator
Citera
2025-01-02, 10:35
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x-bend

Här hitta du info om vad du får behålla.
https://kronofogden.se/nagon-har-ett-krav-mot-dig/du-ska-betala-eller-gora-nagot-verkstallighet/du-kan-inte-betala-eller-gora-nagot/loneutmatning

Du kan också göra en beräkning på KFMs hemsida och här har du direktlänk.
https://kronofogden.se/nagon-har-ett-krav-mot-dig/du-ska-betala-eller-gora-nagot-verkstallighet/du-kan-inte-betala-eller-gora-nagot/berakna-ditt-forbehallsbelopp

Citat:
Ursprungligen postat av AsaWad
Du får behålla existensminimum.
De tar alltså allt över gränsen oavsett hur mycket du tjänar eller hur många timmar du jobbar.

I vissa fall kan man förhandla med kronkalle och få behålla något mer än existensminimum.
Exempelvis om du har barn, kan du få behålla någon 1000ing extra för att barnen ska slippa lida .
Men det beror helt på hur stora skulder det handlar om och hur seriöst du framställer önskemålet.

Vad svamlar du om?
"Existensminimum" syftar på det man får i försörjningsstöd (socialbidrag) och den sk "Riksnormen"

Den är betydligt lägre än förbehållsbeloppet man får behålla vid löneutmätning.
Och förbehållsbeloppet är inget man kan förhandla om.
Man kan även få behålla pengar för omkostnader utanför förbehållsbeloppet.
Det är inte heller något man förhandlar om utan har man rätt till att behålla mer pengar eller inte.
Citera
2025-01-02, 12:05
Medlem
AsaWads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FyFanVadFattigt.

https://kronofogden.se/nagon-har-ett-krav-mot-dig/du-ska-betala-eller-gora-nagot-verkstallighet/du-kan-inte-betala-eller-gora-nagot/loneutmatning

Vad svamlar du om?
"Existensminimum" syftar på det man får i försörjningsstöd (socialbidrag) och den sk "Riksnormen"

Lustigt, jag klickade på din länk och sedan klickade jag vidare in på länken "vad får jag behålla" (på kronofogden sida).

Citat:
"När vi gör en utredning inför en löneutmätning räknar vi fram ett belopp som du alltid har rätt att behålla. Många kallar det för existensminimum – vi kallar det för förbehållsbelopp. Många olika faktorer påverkar hur mycket just du får behålla."
(Min fet-markering)

Uppenbarligen anser KF att båda orden syftar på samma sak....
Citera
2025-01-02, 12:59
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Hej alla.
Så, jag åkte på löneutmätning förra året där kronkalle drog mer än halva lönen.
Är det någon som vet hur man får dom att ändra summan så man kan leva på det?
Fick kvar 17k efter skatt samt med en hyra på 12k så blev det inget kvar.
Har fru och barn som med behöver leva.

Har du förstahandskontrakt eller hyr du i andra hand? Jobbar din fru eller är hon arbetslös? Hur många barn har ni? 17k låter alldeles för lågt med tanke på din hyra, men om din fru jobbar kanske de räknar på att hon skall betala halva hyran. Men om du har stora skulder och kan leva utomlands är det kanske lika bra att stanna där och skita i dina skulder.
Citera
2025-01-02, 13:29
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AsaWad
Lustigt, jag klickade på din länk och sedan klickade jag vidare in på länken "vad får jag behålla" (på kronofogden sida).

Citat:
"När vi gör en utredning inför en löneutmätning räknar vi fram ett belopp som du alltid har rätt att behålla. Många kallar det för existensminimum – vi kallar det för förbehållsbelopp. Många olika faktorer påverkar hur mycket just du får behålla."
(Min fet-markering)

Uppenbarligen anser KF att båda orden syftar på samma sak....

Jag får göra en halv pudel.
Uppenbarligen så kan ordet användas på både försörjningsstöd och den sk "Riksnormen" och det "Förbehållsbelopp" som KFM har att göra med.

Varför kortade du ner mitt inlägg?
Var det möjligen för att du själv hade fel, eller?

Detta vad exakt vad jag skrev.

"Vad svamlar du om?

Man kan även få behålla pengar för omkostnader utanför förbehållsbeloppet.
Det är inte heller något man förhandlar om utan har man rätt till att behålla mer pengar eller inte."

Du skrev att det gick att förhandla kring sin löneutmätning.

"I vissa fall kan man förhandla med kronkalle och få behålla något mer än existensminimum.
Men det beror helt på hur stora skulder det handlar om och hur seriöst du framställer önskemålet."

Hur menade du då?
Kan du förklara hur en sådan förhandling går till?
Citera
2025-01-02, 21:29
Medlem
Jag har enorma skulder och betalar runt 35 tusen i månaden på dom. Har ish 1500 kvar efter alla skulder är betalda och har det riktigt tufft varje månad. Är det mer värt för mig att låta all skit gå till kronofogden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in