2022-05-17, 19:31
Medlem
Tack så mycket!
Citera
2022-05-17, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av addkock
Fel..

Säg att du tjänar 20 000 - KF gör utredning att du skall behålla 10 000 och de ska dras 10 000 från din lön.
Då meddelas din löneutbetalare detta, Förbehållsbelopp 10K - utmät 10K

Tjänar du då en månad 12 000 får KF 2000
Tjänar du då en månad 20 000 får KF 10 000
Tjänar du då en månad 30 000 får KF fortfarande bara sina 10 000
Helt enligt det beslut de skickat till din löneutbetalare.

Har då en jämkning kommit till i efterhand, får utmätt person mer varje månad, utmätningen kommer aldrig överstiga 10 000. Tills nästa löneutredning d.v.s.

Så svaret är Ja det får du behålla.

Exakt såhär gör dom.

Sen kollar de av övriga konton, aktiedepåer, tillgångar i form av fordon och boende osv osv.

Ser de att de får in skulden på ett år, så nöjer de sig med löneutmätningen.
Citera
2022-05-17, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dicanio1982
Tack så mycket!

Ett tips om du har flera skulder hos Kronis, är att betala in extra och försök bli av med en skuld i taget. Annars kommer kronofogden att fördela det inbetalda beloppet över samtliga skulder och det tar längre tid/blir dyrare att betala av eftersom att räntan tickar hos samtliga skulder.

Vid stora skulder så tar ju räntan nästan hela inbetalningen och skulderna minskar väldigt sakta.
Citera
2022-05-17, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dicanio1982
Hej! Har en fråga tiölnpgon kunnig Har löneytmätning max beslut 14.000/månad.Har fått till en jämkning efter utm beslutet from nu 25/5 på min Lön då håg bara kommer betala 7% skatt frågan är om jag för behålla dom pengarna? Har även möjlighet att jobba mycket övertid och få in 5-7000extra varje månad får man behålla dom?

Har du ett maxbeslut så betalas allt utöver det du enligt beslutet ska behålla till kronofogden, jämkar du kommer det betalas in ännu mer till kronofogden.
Citera
2022-05-18, 10:02
Medlem
addkocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Har du ett maxbeslut så betalas allt utöver det du enligt beslutet ska behålla till kronofogden, jämkar du kommer det betalas in ännu mer till kronofogden.

*suck*
Ännu en.. Nej, detta är helt fel.
Citera
2022-05-18, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av addkock
*suck*
Ännu en.. Nej, detta är helt fel.

Nej det är rätt, om det är just ett maxbeslut och inte ett med fast summa. Maxbesluten är inte jättevanliga.
Maxbesluten står det bara vilken summa som personen ska få ut och att allt utöver det ska till fogden
Citera
2022-05-18, 20:53
Medlem
Är det någon som vet hur långt tillbaka KFM går i ens bankhistorik vid en ansökan om skuldsanering?
Citera
2022-05-19, 10:41
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MZW
Är det någon som vet hur långt tillbaka KFM går i ens bankhistorik vid en ansökan om skuldsanering?

Hur menar du? Begär dom kontoutdrag när man ansöker om skuldsanering nu?
Citera
2022-05-19, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Hur menar du? Begär dom kontoutdrag när man ansöker om skuldsanering nu?

Har dom väl alltid gjort?

Kommer själv från ett spelberoende och undrar ifall man går liksom 3 mån tillbaka eller 1 år. Dvs för ”bevis” att man slutat.
Citera
2022-05-19, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MZW
Har dom väl alltid gjort?

Kommer själv från ett spelberoende och undrar ifall man går liksom 3 mån tillbaka eller 1 år. Dvs för ”bevis” att man slutat.

Har inte varit med om det? Jag har skuldsanering till snart ett år tillbaka.
Citera
2022-05-19, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JulBanditen
Har inte varit med om det? Jag har skuldsanering till snart ett år tillbaka.

Hmm, okej! Jag blev nekad när jag sökte för 2 år sedan. Inte pga spelberoendet, men man ansåg att mina möjligheter att betala tillbaka var för goda. Detta trots simpel lön och hög skuld. Tragiskt nog så anser dom att så länge du kan betala tillbaka inom 30 år så får man ta det.
Citera
2022-05-19, 22:14
Medlem
Tänker söka skuldsanering.
Det jag tänker på är att om jag den dagen som jag söker står som arbetssökande och sedan får ett arbete senare. Kommer uppgifterna baseras på dagen som jag skickade in ansökan? Eller ändras det om jag sedan har ett arbete?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in