2022-05-14, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBollocks
Kan stiftelsen ordna samt bekosta en god man och/eller ledsagare till Greta? Står hon under överförmyndarnämnden i nuläget? Har hon laglig rätt att själv styra över sin ekonomi, enbart för att hon hade högsta betyg i matematik när hon gick sista året i specialskolan?
Jag vet inte exakt hur det fungerar för personer med intellektuella funktionsnedsättningar, kanske OsynligeMannen kan svara på det? (Iom att du har vuxna barn med äkta diagnoser, menar jag)
Mina barn har inte intellektuella funktionsnedsättningar, och det ser jag inga tecken på att Greta™ har heller. Det jag reagerar på med Greta™ är att hon inte visar några som helst tecken på autism. Tidigare år uppvisade hon en hel del ansikts-tics, vilket ofta syns tillsammans med autism. Nu är dessa tics borta, och då inträder förstås frågan om de bara var skådespel. Hon pratade också på ett sätt som gjorde att man definitivt kunde misstänka autism, det är nu borta. Idag har hon normalt röstläge, talar och kommunicerar helt reciprokt, uttrycker sig i övrigt rakt och begripligt. Var är autismen? Det är nämligen inget som kan tränas bort. Det är inte heller något som växer bort.
2022-05-14, 10:39
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Mina barn har inte intellektuella funktionsnedsättningar, och det ser jag inga tecken på att Greta™ har heller. Det jag reagerar på med Greta™ är att hon inte visar några som helst tecken på autism. Tidigare år uppvisade hon en hel del ansikts-tics, vilket ofta syns tillsammans med autism. Nu är dessa tics borta, och då inträder förstås frågan om de bara var skådespel. Hon pratade också på ett sätt som gjorde att man definitivt kunde misstänka autism, det är nu borta. Idag har hon normalt röstläge, talar och kommunicerar helt reciprokt, uttrycker sig i övrigt rakt och begripligt. Var är autismen? Det är nämligen inget som kan tränas bort. Det är inte heller något som växer bort.
Hennes ticks tycks vara situationsberoende och att hon uttrycker sig bättre kan bero på att hon behärskar olika situationer bättre. Hon är ju skådespelerska och blir mer och mer tränad.

När hon intervjuas om något allvarligt tycker jag att hennes röst blir lite entonigt vilket väl är ett tecken på autism?
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2022-05-14 kl. 10:41.
2022-05-14, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Man bedömer trädet på dess frukt. I längden är det resultatet av våra ansträngningar och arbete som räknas, det gäller både Greta, mig och dig! Vad du menar med att jag fick med de mindre bemedlade anhängarna i F4F vet jag inte. För Greta har det dock alltid varit viktigt att sann förändring kommer underifrån!

Att ofta är det är de marginaliserade från till exempel urbefolkningarna, som har det mest riktiga och äkta perspektivet, har Greta varit noga med, så när jag med Greta verkar för Climate justice, Social justice har jag här hennes aktiva stöd!

-I medling som Greta deltar i, kan hon hon givetvis göra pauser och förankra delresultaten bland aktivisterna i F4F, och ha dialog med dem runt hur vi bäst går vidare.

Låt oss aldrig förhandla ens i medling utifrån rädsla, men inte heller utifrån övermod! Mod är att känna fruktan men övervinna den som MLK sa. Han vet jag är en viktig inspirationskälla för Greta både som pastor och som ledare för medborgarrättsrörelsen.

Själv säger jag återigen till Greta, Låt oss bygga nya broar, där de gamla broarna har brustit, byggt på att ge styrka, upprättelse och delaktighet!

Genom att vara en för alla och alla för en, kan vi gemensamt inspirera varandra att i uppriktiga jag-du relationer där vi ser varandra bygga en mera hållbar värld!

Dialog med ömsesidig respekt och förståelse är nyckeln för en bra relation, även för Greta och mig. Vi som är miljö- och klimatengagerade är alla aktivister i Fridays for future, oavsett ålder och bakgrund!

Alla är välkomna, alla behövs, som Greta har sagt gång på gång i sina berömda och mycket tänkvärda tal!
Kort sammanfattning, Greta behöver skärpa sig rejält och ta mycket mera ansvar för sina vägval. Ännu är hon för mycket ett barn. Äkta ledarskap handlar väldigt mycket om inre mognad! Även Greta kan snabbt förlora sitt förtroende om hon väljer oklokt och orimligt, och hon lever på sitt förtroende. Utan detta är hon naken!
2022-05-14, 22:56
Medlem
Greta har ju ofta talat om sin Asperger som en betydande tillgång, som hjälper henne att vara laserfokuserad. Nya forskningsrön om just autism verkar till stor del ge henne rätt!

https://www.svd.se/a/34GRP9/autismge...inningsformaga

"För omkring 100 000 år sedan inträffade en ”kognitiv revolution”. Då utvecklade människan en ny avancerad förmåga att se och experimentera med mönster i tillvaron.

Tack vare den kunde hon hitta nya källor till mat, skapa musikinstrument, utveckla nya färdigheter, minska smärta och sjukdom och förstå världen på ett fördjupat sätt.

Inte helt oväntat tycks denna förmåga till systematisering vara särskilt stark hos innovatörer och vetenskapsmän – men också hos personer med autism. Det hävdar professor Simon Baron-Cohen i sin bok ”Mönstersökare” (Fri tanke, 2022) som nyligen getts ut på svenska.

– Vi lyfter nästan alltid bara fram bristerna och svårigheterna vid autism, men tillståndet kan också innebära att man har begåvats med en värdefull talang. Personer med autism har ofta ett oerhört sinne för detaljer och en fantastisk förmåga att analysera mönster. Sådana personer har varit ovärderliga under mänsklighetens utveckling, säger han."
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-05-14 kl. 23:00.
2022-05-15, 08:52
Medlem
Ett fint minne med Greta, här kommer en av de tidiga intervjuerna med henne!

https://youtu.be/9BNvj7VwIM8
2022-05-15, 09:26
Medlem
Citat:
Ett fint minne med Greta, här kommer en av de tidiga intervjuerna med henne!

https://youtu.be/9BNvj7VwIM8

Fint minne?

Greta visar mest sin okunnighet, dessutom på en engelska som allt annat än imponerar.

Hon tror att hon är en ”pioneer” inom klimataktivism år 2018 (2019?) För oss som minns Al Gore kring millennieskiftet och skrämdes av hans profetior blir det bara löjligt. Och före honom fanns det som bekant flera andra. Är det 30 år sedan en annan ung flicka (S någonting, kommer inte ihåg hennes namn) stod och grät i FN:s talarstol?

Historielöshet är en förbannelse och ingenting blir bättre när den vidmakthålls av små vänsteryngel.

Sen blir det lite förvirrat med hennes filosoferande att steget efter det första är det svåraste men har man väl tagit två steg är det bara att sätta igång och starta en movement, typ. Jaha.

Och hur gick det till när hennes skolstrejk blev viral? Bara hände, utan att någon drog i trådarna?

Du berättade ju nyligen här i tråden att ni även var några vuxna som involverades i grundandet av F4F. Jag vill tro att du är en ärlig människa. Men känns det då inte smärtsamt att Greta i intervju efter intervju envisas med att allt var hennes eget verk?

Ledsen men jag stod bara ut med att lyssna på hälften av smörjan. Men jag är säker på att du gärna åtar sig att avsluta lyssnandet för min skull <3 Du som blir glad över plattityder varvat med motsägelser och bilder på skrikvänster som vevar med plakat.

Trevlig söndag!
2022-05-15, 10:40
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Oavsett om världen "behöver räddas" eller inte, så kan vi konstatera att Greta™ inte är en del av lösningen. Parisavtalet följs inte, om någon nu trodde det. Greta™ har själv offentligt uttalat att hon och hennes gäng inte har åstadkommit någonting! Den insikten borde ju ha lett till att hela projektet lades ner. Det enda vi sett från hennes sida är att hon har slutat skolstrejka, vilket hon lovade att fortsätta med tills Parisavtalet var implementerat. Så det går inte att lita på något hon säger.

(Och hur kunde någon vara så enfaldig att tro att ett internationellt avtal skulle följas, för att en svensk tonårsjänta sitter på rumpan på fredagar?)

Va... har Greta slutat vifta med sin skylt? Det kommer att få världen att gå under! Hur ska det gå för min på ålderns höst och hur ska det gå för mina (framtida) barnbarn om de inte kan/får strejka minst 4-5 dagar i veckan för kilmatet???

Nu kommer jag att gråta mig till sömns pga Gretas enorma svek. Finns det inget sätt att få henne att fortsätta vifta med skylten?
2022-05-15, 10:45
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ja, att lyssna på sina medlemmar och delta i utvecklande möten är mycket viktigt för en informell ledare.

Men Greta har aldrig fått det kommunikationsstöd som hon verkligen behövt i flera år. Som sagt är många sura på bristande stöd från stiftelsen som bär Gretas namn, och jag har ju föreslagit att ett Letter of intent upprättas mellan nätverket och stiftelsen. Först behövs dock en aktiv konfliktlösning.

Det var inte bara jag utan även unga i F4F som föreslagit till Greta mera regelbundna planeringsmöten för F4F för information, koordinering och just planering. Vi föreslog det tillsammans. Det är riktigt att vissa blev då sura på Greta när hon tackade Nej till dessa fysiska möten. Givetvis deltar Greta dock i viss planering i F4F.

I stället för de fysiska väl förberedda planeringsmöten med underlag i god tid innan varje möte och med en dagordning samt med digitalt deltagande från vissa som inte kan komma till platsen, som vi tänkte oss, har det varit improviserade digitala gruppdiskussioner vid vissa tillfällen med Greta.

Dessa rent digitala improviserade gruppmöten har bara varit med deltagare, som blivit särskilt inbjudna till den digitala kanalen, dvs i praktiken enbart ett visst urval!

Några admins har hela tiden även hela tiden kunnat utesluta inbjudna digitala deltagare utan någon överprövning, vilket ibland har skett mycket godtyckligt och mycket snabbt utan någon egentlig eftertanke. Greta har tyvärr EJ varit admin! I praktiken har dessa psykosociala processer lett till maktkamp, uteslutning och mobbning. Olämpliga admins har skadat oss rejält!

Fast Greta gång på gång säger även i sina tal, Alla är välkomna, Alla ska få vara med!, har det blivit ett nätverk som ofta verkat exkluderande istället för inkluderande!

Ett helt platt nätverk som vårt, som är helt utan formella ledare, kan faktiskt ge fler och värre maktkamper än en traditionell organisation. Vår interna demokrati är svag!

Det har hänt att Greta någon gång haft en fysisk svensk inspirations- och planeringshelg, men även då var det by invitation only, och vissa aktiva som gärna hade velat komma stängdes ute. Sådant skapar lätt mycket spänningar i nätverket.
En god medling behövs nu, där Greta deltar aktivt!

Gillar du att kacka i eget bo? ...eller vad är det frågan om?

Du är tillräckligt gammal - tror jag - för att skilja på det som sägs och det som görs. Att Greta säger att alla är välkomna och sedan inte bryr sig om att nätverket verkar exkluderande... ja... vad säger man? "Tough shit!" Sedan får man bestämma sig om man ska tugga och svälja eller vomera. Du verkar ha valt det sistnämnda, men det är föga konstruktivt. Lär dig arbeta inom de ramar du har. :-)
2022-05-15, 11:07
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Vidareutvecklingen behöver förbättras betydligt, för att vi ska få mer effekt av mindre ansträngning! Detta har jag även framfört till Greta och till F4F International.

Meningen var och är att vi ska ha gemensamma möten för koordinering, planering och information för de olika lokala aktionsgrupperna. De önskemål som jag har berättat om, fick Greta ta del av från ett antal olika grupper, inte alls bara från vår egen lokala grupp.

Tanken är nu att börja med att bilda ett särskilt nätverk inom nätverket, bestående av minst en kontaktperson från varje lokal aktionsgrupp. Förhoppningsvis kan Greta nu stödja och verka för att detta kommer på plats.

Naturligtvis var och är inte tanken att ha möten med Greta varje dag, men tanken var och är att börja med åtminstone ett främst fysiskt samordnande möte per månad, främst för F4F Sweden men med möjlighet för F4F-aktivister från våra nordiska grannländer att även delta.

Nätverket består av lokalt självstyrande grupper, och mycket positivt och gott uträttas av engagerade, men vi har även allvarliga samverkansoroblem att lösa. Greta har en nyckelroll i denna problemlösning, som den som långt fler än någon annan lyssnar på och uppmärksammar.

Vi behöver få åtminstone ett rådgivande organ för F4F International, som kan dela ansvaret med Greta. Då kan mångas ideella insatser bli betydligt mera effektiva! Som bläckfisk verkar du inte vilja erkänna att Greta är den främsta av jämlikar i F4F, trots att så är fallet! Om inte Gretas särskilda ställning erkänns skapas nya betydande och helt onödiga problem.

Det låter ju fint med Greta som "primus inter pares", men vad menar du med detta? Rent historiskt har begreppet aldrig lett till inflytande så länge det inte backades upp av muskler: militära, finansiella eller juridiska. Har Greta något av detta? Har hon ett gäng gorillor som hjälper henne att styra upp möten? Finansierar hon F4Fs verksamhet? Har hon ett juridiskt bindande avtal (med en juridisk eller fysisk person) som hon kan dra fram inför en domstol? Troligen inget av det tidigarenämnda. Det gör henne till en bra frontfigur som vissa gräsrötter lyssnar på och som ignoreras av de riktiga makthavarna inom F4F. What's new?

...och vad gäller möten med Greta någon eller några ggr i månaden: give her a break! Ungen läser ju på gymnasiet, hon behöver ägna en hel del tid åt sin utbildning, en del tid åt att sova, äta, vila (personer med Asperger/autism blir lätt dränerade på psykisk energi) - och bara en del kan hon ägna åt sin hobby. Förslagsvis borde ni som är lite äldre än hon klara av att lösa era problem själva.

Nu visar det sig att det finns folk inom F4F som är värre än gamar och vill slita Greta i stycken med krav på möten hit och engagement dit - och dessa personer ser inte ens att de agerar riktigt hänsynslöst mot sin egen lilla "ögonsten".
2022-05-15, 14:29
Medlem
Citat:
Kort sammanfattning, Greta behöver skärpa sig rejält och ta mycket mera ansvar för sina vägval. Ännu är hon för mycket ett barn. Äkta ledarskap handlar väldigt mycket om inre mognad! Även Greta kan snabbt förlora sitt förtroende om hon väljer oklokt och orimligt, och hon lever på sitt förtroende. Utan detta är hon naken!

Men ni kan väl själva planera för att bli effektivare Greta är väl inte juridiskt bindande att delta
Ni ska väl vara självgående och klara upp detta ändå. Det står väl i ingenstans att hon är juridiskt bindande,eller ledare.
Däremot står det att det var hon som kom på namnet F4F och så var det väl inte enligt dig.
Det är väl bara att ta tag i problemen och om inte annat öka strejkerna.
Så steppa upp
2022-05-15, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
Men ni kan väl själva planera för att bli effektivare Greta är väl inte juridiskt bindande att delta
Ni ska väl vara självgående och klara upp detta ändå. Det står väl i ingenstans att hon är juridiskt bindande,eller ledare.
Däremot står det att det var hon som kom på namnet F4F och så var det väl inte enligt dig.
Det är väl bara att ta tag i problemen och om inte annat öka strejkerna.
Så steppa upp

Ja precis. Men börja gärna med att utöka strejkerna, eftersom det har visat sig ge noll, absolut noll effekt att bara ha dem 1 gång/vecka.

Koppla in en expert på psykosociala organisationsproblem (finns säkert) som kan ta tag i er mobbning och era maktkamper och uteslutningar. Det kostar säkert en större slant men här kanske Gretas miljonärsföräldrar kan hjälpa till av omtanke om deras dotters livsverk? Om det nu inte går att fixa till det med stiftelsens medel, som i främsta hand ska gå till människor i The Global South.

Ska man tro Inspiratoeren riskerar hela rörelsen att krackelera och braka samman, beroende på svag eller obefintlig ledning och bristande kommunikation och på att vissa inte tycks vilja Gretas bästa. (Dit kanske man kan räkna att tvätta F4F:s smutsiga byk i öppna diskussionsforum på nätet.)

Så vad väntar ni på? Skolstrejk varje torsdag + fredag, eller kanske tisdagar och torsdagar eller varför inte köra ett rullande schema?

Om något visar sig fruktlöst är det väl ingen poäng att fortsätta? Även om Gretas lilla grupp ser strålande glad ut när de poserar med handskrivna skyltar om Gallok och Ukraina i sociala medier varje fredag.
2022-05-15, 14:58
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Va... har Greta slutat vifta med sin skylt? Det kommer att få världen att gå under! Hur ska det gå för min på ålderns höst och hur ska det gå för mina (framtida) barnbarn om de inte kan/får strejka minst 4-5 dagar i veckan för kilmatet???

Nu kommer jag att gråta mig till sömns pga Gretas enorma svek. Finns det inget sätt att få henne att fortsätta vifta med skylten?
Hon var på Mynttorget i fredags med skylten som vanligt.
https://pbs.twimg.com/media/FSnj5opW...jpg&name=small

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in