2022-05-13, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Sist kan du ha en viktig poäng. Kom ihåg att stiftelsen har vägrat att förklara varför de inte vill ge Greta mycket behövligt kommunikationsstöd, som hon hon verkligen behövt i flera års tid. Tystnaden är som sagt total, så vi vet idag EJ vad motiven är. Det ska understrykas att det jag skrev om att man kan vilja spara en större reserv för Gretas egna framtida behov, är bara och bara en ren gissning från min sida. Allt jag egentligen vet är att Greta bara sa, att frågan var känslig. Stiftelsen har inte ens sagt detta!

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2014.1/1763.html#h-Stiftelselagens-bestammelser

Citat:
Ändamålet får inte gå ut på att gynna stiftaren själv i ekonomiskt hänseende. Stiftaren kan dock t.ex. förbehålla sig nyttjanderätten till en bostad i en fastighet som han eller hon enligt förordnandet avser att donera till stiftelsen.

Det ser lite mörkt ut med Gretas drömmar om privat- och pressekreterare

Möjligen skulle det fungera om hon startar en ny stiftelse i t.ex. Svantes namn och överför pengar till sig själv därifrån ...
2022-05-13, 18:14
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Greta är aktuell med textmaterial som ska framföras av Dramatenskådespelare på miljökonferensen 1 juni på Stockholms Universitet.

https://www.su.se/english/about-the-university/sustainable-development/sustainable-planet-sustainable-health-how-science-based-solutions-can-drive-transformative-change?op en-collapse-boxes=ccbd-openingplenarysession,ccbd-finalplenarysession,ccbd-background,ccbd-aboutthec onference#program
2022-05-13, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Är det någon som har något skvaller om Greta Thunberg.

Det finns massor av skvaller och mer eller mindre väl underbyggda påståenden om lögner från Greta™ sida, som du mer än gärna får kommentera.

Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Har du lässvårigheter?

Ja, det är väl ett genomgående drag hos Greta™ allt mer lätträknade vänner.
2022-05-13, 18:15
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2014.1/1763.html#h-Stiftelselagens-bestammelser

Möjligen skulle det fungera om hon startar en ny stiftelse i t.ex. Svantes namn och överför pengar till sig själv därifrån ...
Får Greta så mycket pengar nuförtiden?
2022-05-13, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy

Inga problem, enligt uppgift var Greta inte en av stiftarna, då detta inte var möjligt då hon var omyndig när stiftelsen bildades. Stiftarna sägs istället ha varit hennes föräldrar. Har nu fått en uppgift om att i slutet på förra året hade drygt sju miljoner dollar betalats ut från stiftelsen enligt inlämnade handlingar. Detta bör gälla förra året. Då en stiftelses ekonomiska redovisning normalt är offentlig, bör intresserade här i tråden kunna gräva en hel del.
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-05-13 kl. 19:55.
2022-05-13, 19:48
Medlem
Citat:
Inga problem, enligt uppgift var Greta inte en av siftarna, då detta inte var möjligt då hon var omyndiga. Stiftarna sägs istället ha varit hennes föräldrar. Har nu fått en uppgift om att i slutet på förra året hade drygt sju miljoner dollar betalats ut från stiftelsens enligt inlämnade handlingar. Detta bör gälla förra året.

I runda slängar 70 (!) miljoner kronor!!! Fullkomligt svindlande summor. Varav medierna högljutt har rapporterat om att 1 miljon gick till covidvaccin. Vart de övriga tiotals miljonerna har tagit vägen är tydligen lite småhemligt ..? Vilka givarna är likaså.

Du har gissningsvis helt rätt om stiftarna. Det betyder dock inte att de har rätt att pytsa ut donerade medel hur som helst om det inte är specificerat i de officiella regelverken. Inte ens som framtida försörjning till Greta om det nu skulle sk-ta sig med hennes barnmorske- och diplomatdrömmar. Något känns riktigt ruttet här.

Men eftersom stiftelsen ska verka mot psykisk ohälsa borde den kunna finansiera en psykolog till F4F. Låter ju helt förfärligt att denna lilla gräsrotsrörelse, som bara vill rädda klimatet, härjas av maktkamper, mobbning och uteslutningar. Kanske lite utfrysningar också? Några hundratusen borde väl Svante & Malena kunna offra på det psykosociala?
2022-05-13, 19:56
Medlem
Uppgiften om drygt sju miljoner dollar är visserligen publicerad men ännu obekräftad, så den är inte alls säker!
2022-05-13, 20:18
Avslutad
Citat:
Uppgiften om drygt sju miljoner dollar är visserligen publicerad men ännu obekräftad, så den är inte alls säker!

Men om det nu är så,måste inte dessa pengar redovisas vart dom tar vägen?
2022-05-13, 20:52
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Vill man missförstå så kan man nästan alltid göra det, vilket du tycks här göra. Har brytt och bryr mig mycket om Greta, vilket hon mycket väl känner till, och har varit glad och tacksam över, vilket hon har personligen uttryckt till mig.

På intet sätt har jag velat att hon ska dras in i allt och allting och på ett väldigt krävande sätt behöva detaljstyra. De frågor jag har uppmärksammat Greta på har varit noggrant utvalda, för att vara av större vikt! Vissa tider har vi två haft en rätt omfattande dialog.

Däremot ser jag att Greta i vissa viktiga ledningssammanhang behöver ha en klart tydligare roll. Trots allt är det bara hon själv som blir insläppt på vissa viktiga främst internationella möten, vilket innebär att det är viktigt att hon innan är tillräckligt informerad, och viktigt att hon efteråt själv tillräckligt informerar.

Här brast det betänkligt till exempel vid sista mötet med Merkel, där Greta dock inte var ensam utan hade Luisa och tre andra F4F-aktivister med sig. Efteråt fick allihop rejäl kritik för bristande samordning och förankring, särskilt från tyska F4F. Greta och Luisa sa då först återigen att vi enbart är ett nätverk där bara var och en representerar sig själv. Sedan sa dock Greta att hon var öppen för förbättringar av och en översyn av hur vi arbetar, men i praktiken kvarstår större motsättningar, som inte har åtgärdats och som inte enkelt kan åtgärdas. Blundar vi för problemen kan vi ej heller lösa dem!

Greta behöver i hög grad sköta om sig. Grundtanken med en platt organisation, där basen vilar på självstyrande lokala aktionsgrupper är bra, men modellen behöver kompletteras, inte minst för Gretas egen skull. Påstår du att det fungerar bra idag, väljer du att se väldigt selektivt.

Lawyers for future känner jag såklart till, jag har faktiskt varit aktiv på många olika sätt i F4F ända sedan F4F startades. Det finns många bra och intressanta idéer för hur vi skulle kunna arbeta, bättre, men det finns även mycket konkurrens, onödigt paralellarbete återigen på grund av bristande planering och brist på aktiva problemlösningar. En ledare behöver just inspirera.

Det finns även en uttalad konkurrens mellan flera olika stiftelser och legala enheter, som gör anspråk på att var för sig ha rätt till legala rättigheter för F4F inklusive varumärkesrättigheter. Läget är allvarligt och rättstvisterna kan i värsta fall hamna i domstol.

Som jag tidigare förklarat var det en juridisk gråzon, när Gretas föräldrar valde att upprätta stiftelsen i hennes namn. Den juridiska huvudregeln är att större tillgångar som någon har fått som omyndig, skall BARA förvaltas och ej delas ut, så länge som barnet är omyndigt, under full kontroll av både föräldrarna och överförmyndaren.

Bildandet av stiftelsen i Gretas namn när Greta fortfarande var omyndig och därför inte hade full rättshandlingsförmåga och därför EJ kunde ge fullt eget samtycke, kan komma att bli utmanat i domstol. Som sagt är det nu mycket viktigt med aktiv medling, inte minst för Gretas egen skull och säkerhet.

Jag har varit öppen med att jag har pågående uppdrag i F4F, det vore bra om även du berättade om du har uppdrag i F4F. Jag har lagt ner mycket tid och energi på att vara just en klimat- och miljöaktivist!
Det är bara struntprat allting.
Bra trollat, du fick med dig de mindre bemedlade anhängarna. (Kanske syftet?)
Men nu kanske det är dags att styra tråden till skvaller om Greta.
2022-05-13, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det är bara struntprat allting.
Bra trollat, du fick med dig de mindre bemedlade anhängarna. (Kanske syftet?)
Men nu kanske det är dags att styra tråden till skvaller om Greta.
Man bedömer trädet på dess frukt. I längden är det resultatet av våra ansträngningar och arbete som räknas, det gäller både Greta, mig och dig! Vad du menar med att jag fick med de mindre bemedlade anhängarna i F4F vet jag inte. För Greta har det dock alltid varit viktigt att sann förändring kommer underifrån!

Att ofta är det är de marginaliserade från till exempel urbefolkningarna, som har det mest riktiga och äkta perspektivet, har Greta varit noga med, så när jag med Greta verkar för Climate justice, Social justice har jag här hennes aktiva stöd!

-I medling som Greta deltar i, kan hon hon givetvis göra pauser och förankra delresultaten bland aktivisterna i F4F, och ha dialog med dem runt hur vi bäst går vidare.

Låt oss aldrig förhandla ens i medling utifrån rädsla, men inte heller utifrån övermod! Mod är att känna fruktan men övervinna den som MLK sa. Han vet jag är en viktig inspirationskälla för Greta både som pastor och som ledare för medborgarrättsrörelsen.

Själv säger jag återigen till Greta, Låt oss bygga nya broar, där de gamla broarna har brustit, byggt på att ge styrka, upprättelse och delaktighet!

Genom att vara en för alla och alla för en, kan vi gemensamt inspirera varandra att i uppriktiga jag-du relationer där vi ser varandra bygga en mera hållbar värld!

Dialog med ömsesidig respekt och förståelse är nyckeln för en bra relation, även för Greta och mig. Vi som är miljö- och klimatengagerade är alla aktivister i Fridays for future, oavsett ålder och bakgrund!

Alla är välkomna, alla behövs, som Greta har sagt gång på gång i sina berömda och mycket tänkvärda tal!
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-05-13 kl. 21:39.
2022-05-14, 02:59
Medlem
En till sammanställning av Greta-citat. Även info om DN:s reportagebok om Greta.

https://veckorevyn.com/nyheter/livsstil/greta-thunberg/
2022-05-14, 03:45
Medlem
Citat:
Det går att viss mån ändra ett stiftelseförordnande, genom att ansöka om permutation, som kan vid starkare skäl bifallas av Länsstyrelsen eller Kommerskollegium. Givetvis måste dock man vara transparant med att kommunicera relevanta förändringar till bidragsgivarna. Om Kommunikationsstöd till Greta kan vara förenligt med stiftelsens nuvarande ändamål är en tolkningsfråga enligt insatta, som jag har kommunicerat med!

Kan stiftelsen ordna samt bekosta en god man och/eller ledsagare till Greta? Står hon under överförmyndarnämnden i nuläget? Har hon laglig rätt att själv styra över sin ekonomi, enbart för att hon hade högsta betyg i matematik när hon gick sista året i specialskolan?
Jag vet inte exakt hur det fungerar för personer med intellektuella funktionsnedsättningar, kanske OsynligeMannen kan svara på det? (Iom att du har vuxna barn med äkta diagnoser, menar jag)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in