Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-10, 08:43
  #38641
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Kortare svar: Greta grundade ensam Schoolstrike for future. Greta grundade EJ ensam efterföljande Fridays for future (F4F)! Det har påståtts att hon ensam grundade F4F, vilket är fel. Gretas stiftelse har EJ ensam de juridiska rättigheterna till varumärkena för Fridays for future. Det legala rättighetsinnehavet är idag delat!
Eftersom jag har fått betydande förtroende vet jag mycket idag, men detta förtroende begränsar vad jag får uppge publikt. Förtroende innebär även granskning!

Vad gäller Gretas sång- och dansförmåga kan hon både sjunga och dansa långt bättre än på klimatgalan eller kunde åtminstone det!

Jag såg personligen Greta dansa verkligt avancerat på Mynttorget både flytande Moonwalk och Moonwalk Slide i högt tempo samt äkta Kosackdans på huk med mycket bra benspark, även om Greta då klagade över att termobyxorna gjorde hennes knän lite stela, vilket inte märkes mycket. Då stod jag precis bredvid Greta. Det här var på vintern under första året med F4F.

Jag har även vänligt fått en fin musikvideo, där Greta sjöng mycket vackert och tonsäkert en julsång tillsammans med sin mamma, när hon var yngre.

Greta har själv sagt, att hon gjorde framträdandet på klimatgalan på skoj. En annan möjlig förklaring är att hon blev jättenervös, och att det därför inte blev så bra!

Greta säger i senaste intervjun att hon tyvärr inte deltagit i de dans- , piano-, och dramakurser som hon tidigare höll på mycket med, vilket hon nu önskar att hon fortsatt med. Även om man är riktigt skicklig måste man öva en hel del för att kunna bibehålla sin förmåga, och det här gissar jag är den viktigaste förklaringen!

Även om man har absolut gehör kan man sjunga falskt, men då måste man verkligen anstränga sig och mår då lätt illa! Vet idag i viss mån vem som betalade vårt internationella möte i Schweiz, men jag har ingen lust att förvandla Greta till en liten vulkan under utbrott! Jag vill aktivt stödja henne, inte göra henne arg på mig!

Hej Inspiratoeren!

Du kämpar verkligen hårt och ställer upp för Gretas skull, det måste man verkligen ge dig Utan sådana trogna vapendragare hade hon nog varit passé för länge sedan.

Jag kollade nyss på F4F hemsida och där anges det att det var Greta som startade organisationen. (På Wikipedia står det att det också var hon som lanserade #jagstannarpåmarken, finns tydligen ingen hejd på hennes entreprenörsanda).

Förstår att du inte får avslöja allt i ditt förtroendeuppdrag (eller att du inte vill göra Greta arg), men det ser väl inte riktigt bra ut om ni anger inkorrekta uppgifter. (Om ni ”smusslar” med vilka som är era finansiärer dyker det bara upp illvilliga spekulationer om Soros, Putin m.fl. Just sayin’ …)

I någon intervju med henne säger hon f.ö att hon på grund av sin diagnos inte är en sådan som startar organisationer, så det går inte riktigt ihop med ovanstående. Men att Greta säger emot sig själv är iofs inte så ovanligt.

Slutligen: tillverkas inte termobyxor av syntetmaterial..?
2022-04-10, 08:45
  #38642
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Finns det något som är sant om Greta™?

Det var Greta™:s egen idé och initiativ att skolstrejka för klimatet. Lögn! Den idén kommer från Bo Thorén. Greta™:s föräldrar tyckte att det vore en bra roll för henne att spela.

Det var en ren slump att media upptäckte Greta™ redan första dagen. Lögn! Det var PR-experten Ingmar Rentzhog som iscensatte det hela.

Greta™ strejkade från skolan på fredagar. Lögn! Rektor Sirkka Persson hade beviljat anpassad studiegång. Greta™ hade ingen schemalagd undervisning på fredagarna.

Greta™ har diagnosen Aspergers syndrom. Lögn! Den diagnosen hade upphört att existera när Greta™ väl hade kunnat få den. Diagnosen kommer från mamma Malena.

Fyll gärna på listan, för jag har säkert missat mycket.

Edit, jag kom på en sak till. Greta™ sjunger bra.

Det här tror jag är lögn

Att Greta inte har något team bakom sig Lögn För det tror jag att hon har. Inte bara pappa Svante som stöttat henne som det så fint heter Utan ett team som ligger bakom henne och själv är hon en marionettdocka


Att hon helt själv har skrivit alla talen själv Lögn tror jag
2022-04-10, 09:22
  #38643
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det går inte att bevisa psykodynamik. Det spekuleras fram och tillbaka. Freud har nog blivit nedvärderad med tiden. Förklaringarna av anorexi varierar och en sjukdom som är "inne" i media är inte lika vanlig i verkligheten.

Jag tror inte Gretas unika personlighet skapade anorexi, autismstörning, förhindrade familjen att flyga och äta kött, fick henne att skolstrejka (vilket bevisligen andra hittat på), drog Aftonbladet och Expressen till hennes skolstrejk första dagen och gjorde henne till Nobelpriskandidat. Sedan försvinner symptomen när klimatteorierna verkar läggas på is (!) ett tag.

Detta måste ha samordnats av yttre faktorer anser jag. Därför tror jag hon svultits av föräldrar och de som samordnat skeendet, för att passa in i rollen. Det passar som sagt perfekt för ett klimathelgon som vill ge oss dåligt samvete för att vi äter för mycket när u-länderna svälter eftersom vi bränt deras jord med våra utsläpp. Som smalast var hon vid det stora talet i FN och kanske EU.

Detta drivs inte av en "speciell personlighet". Det är en samordnad aktion för att skapa en medial hjälte.

(FB) Greta Thunberg (klimataktivist)

Har också fått uppfattningen att psykodynamiska teorier tappat mark under senare år, på bekostnad av de mer beteendeinriktade. Bättre för samhället att satsa på snabba KBT-behandlingar (och läkemedel) än på åratal av psykoanalys, som dessutom är svår att validera vetenskapligt. (Att prata om ”penisavund” är nog inte heller nyckeln till framgång numera - om man inte vill anklagas för ”patriarkala strukturer”, dvs ). Så långt håller jag med dig. Är också ganska säker på att ingen seriös psykolog skulle sätta en diagnos på Greta utan ingående samtal med henne själv.

Däremot känns det lite för djävulskt i min smak att vuxenvärlden med berått mod skulle ha fått henne att svälta sig. Hon kunde faktiskt ha dött, vilket tack och lov inte blev fallet. Hon har däremot kanske blivit betydligt kortare än vad hon egentligen har anlag för och kan ha drabbats av benskörhet och andra hälsoproblem på kuppen.

Men om och när hennes ätstörningar var ett faktum så tror jag att det utnyttjades av klimatalarmisterna. En välväxt ung kvinna som ser hälsosam ut som t.ex Luisa Neubauer skulle aldrig fungera för att göra folk rörda. Men kombinationen av den lilla förkrympta fågelungen med sorgsen uppsyn som hade tappat motivationen att gå i skolan, ja att leva överhuvudtaget, på grund av att planeten håller på att gå under eftersom dumma människor kör bil och äter kött, den gjorde susen. Och Gretas föräldrar var nog inte sena att hoppa på. Finns en artikel från Expressen (?) om att Malena kontaktade SVT långt innan Greta blev känd och föreslog att de skulle göra en TV/produktion med henne. Gretas lillasyster hade sångbegåvning så henne kunde de skicka fram i rampljuset på andra grunder. Klimatalarmism hade tidigare visat sig lukrativt så varför inte?

Skickliga PR-proffs ligger bakom nästan allt.

Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Är det bara jag som har reagerat på att hon har Transgendersymbolen på mössan på de senaste bilderna?

En orsak till att hon verkar må bättre på de senaste bilderna KAN vara att hon har börjat utforska sin sexuella identitet och har funnit den. Enligt symbolen visar den på TRANSGENDER och inte ASEXUALITET.

Kanske hon därmed funderar på att byta kön inom några år. Det såg ni inte komma va?

Därmed inte sagt att något är fel, hon är myndig och får utföra en könsförändring om det får henne att känna sig bättre mentalt.
Det viktigaste är ju trots allt att hon får möjligheten att få den hjälp som hon behöver för att må bättre och att kunna få leva sitt liv som en mer "hel" människa än tidigare trots eventuella funktionshinder.



Ok för att ni ska se det hela kommer lite länkar :
Greta med transgendermössan:https://pbs.twimg.com/media/FNA82KSX...pg&name=medium
Lite tydligare bild av symbolen på mössan:
https://mobile.twitter.com/GretaThun...58146047795202

Och titta här vad symbolerna står för:
https://www.wikiwand.com/en/LGBT_symbols

Intressant, tack Det hade åtminstone jag missat helt.

Gick in på Twitterlänken och hon får ju mycket mothugg för att hon blandar ihop genus och kön. Men hon besvarar aldrig några kommentarer utan fortsätter bara att lägga upp nya, retweeta och gilla andras inlägg. Även sådana som blivit rejält sågade av andra, och ofta på goda grunder.

På senaste ”skolstrejken” i fredags var de åtta deltagare, inte mycket i en miljonstad. Det såg lite regnigt ut och då är man kanske inte så motiverad att stå utomhus för att ”rädda planeten”. (Kanske kallar de regnet för ”extremväder”.) Två av dem hade skyltar om Sudan.
2022-04-10, 09:26
  #38644
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
Det här tror jag är lögn

Att Greta inte har något team bakom sig Lögn För det tror jag att hon har. Inte bara pappa Svante som stöttat henne som det så fint heter Utan ett team som ligger bakom henne och själv är hon en marionettdocka


Att hon helt själv har skrivit alla talen själv Lögn tror jag

Hej Tindraninni!

Tack för ditt inlägg. Tror du har helt rätt om båda sakerna.
2022-04-10, 10:20
  #38645
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
Det här tror jag är lögn

Att Greta inte har något team bakom sig Lögn För det tror jag att hon har. Inte bara pappa Svante som stöttat henne som det så fint heter Utan ett team som ligger bakom henne och själv är hon en marionettdocka


Att hon helt själv har skrivit alla talen själv Lögn tror jag
Sedan har vi ju den riktigt stora lögnen om Greta™:s välbefinnande. I intervjun med Malena får vi veta att i maj 2015 mår Greta™ kanonbra! Detta efter att ha varit nära att svälta sig till döds ett par månader tidigare. Men i maj 2015 är allt finemang. Men när Greta™ lanserades som klimatflicka 20 augusti 2018 så lät det ju helt annorlunda. Vilken version är den korrekta? Eller låt mig omformulera frågan: Hur mådde Greta™ mellan maj 2015 och augusti 2018? Anledningen till att hon började "skolstrejka" var ju att hon mådde så dåligt?

Vad gäller hennes påstådda diagnos Aspergers syndrom så finns intressant läsning i en intervju med Greta™:s tidigare lärare Anita von Berens:

"När Greta Thunberg äntligen börjar få bukt med ätstörningen och viktkurvorna gick uppåt så kunde familjen påbörja en neuropsykiatrisk utredning: Det visade sig, skriver familjen i boken, att Greta hade Asperger, högfungerande autism, OCD, tvångssyndrom och ansågs även kunna ha selektiv mutism men det sista skulle troligen växa bort av sig självt enligt utredningen."
https://www.lararen.se/nyheter/annat...ch-extra-mamma

Skriver familjen ja! Men det citatet bekräftar vad jag tidigare påpekat: Den utredningen skedde i så fall efter mars 2015 då Greta™ enligt Malena var som värst sjuk, och då existerade inte längre diagnosen Aspergers syndrom. Diagnosen ställs inte efter 2014. Och då måste man fråga sig om de andra diagnoserna också är påhittade.

Varför påstår sig Greta™ ha en diagnos som hon bevisligen inte kan ha?
2022-04-10, 10:21
  #38646
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
Enligt Greta och hennes föräldrar ja. Men jag och flera andra jag känner ruskar bara på huvudet åt detta.
Som jag tidigare har förklarat så släpper man inte hem en patient som inte finner någon mening med livet. Detta pga av att tillståndet är så allvarligt.

Jag är ledsen att säga emot dig, men det är så vården fungerar. Man släpper iväg patienten fortare än kvickt, även om patienten inte ser någon mening med att fortsätta livet. Eventuellt skriver man ut psykofarmaka som kan resultera i katatoniska tillstånd alternativt augmenterad suicidal benägenhet - sedan följer man inte upp det. Har patienten öevrlevt så är det bra, då har det visat sig att det inte behövdes någon uppföljning. Har patienten inte övelevt så är det beklagansvärt och då gäller det att anpassa ansiktuttryck efter situationen PLUS att förklara att vården inte hade kunnat göra något annat med de begränsade resurser man har.

Sedan för att ta Gretas parti för diskussionensn skull: Greta är möjligen väldigt intelligent. Vissa Aspergare sitter inte bara och upplever sin ångest och låter sin NPF styra livet i alla avseenden, utan aktivt söker en väg ut på egen hand. Ju intelligentare man är desto flera sätt att hantera sin ångest kan man testa, något av de sätten fungerar kanske.

Jag är inte någon anhängare till Greta, men vill gärna ge henne "benefit of doubt" i och med att jag inte vet hur det förhåller sig i den kretsen - samtidigt som jag ser att det finns Aspergare som med åren lär sig hantera vissa spekter av sin NPF och leva bättre live än några år tidigare.
2022-04-10, 10:23
  #38647
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren

Även om man har absolut gehör kan man sjunga falskt, men då måste man verkligen anstränga sig och mår då lätt illa!
Påstår du att Greta har absolut gehör?
2022-04-10, 11:06
  #38648
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Sedan har vi ju den riktigt stora lögnen om Greta™:s välbefinnande. I intervjun med Malena får vi veta att i maj 2015 mår Greta™ kanonbra! Detta efter att ha varit nära att svälta sig till döds ett par månader tidigare. Men i maj 2015 är allt finemang. Men när Greta™ lanserades som klimatflicka 20 augusti 2018 så lät det ju helt annorlunda. Vilken version är den korrekta? Eller låt mig omformulera frågan: Hur mådde Greta™ mellan maj 2015 och augusti 2018? Anledningen till att hon började "skolstrejka" var ju att hon mådde så dåligt?

Vad gäller hennes påstådda diagnos Aspergers syndrom så finns intressant läsning i en intervju med Greta™:s tidigare lärare Anita von Berens:

"När Greta Thunberg äntligen börjar få bukt med ätstörningen och viktkurvorna gick uppåt så kunde familjen påbörja en neuropsykiatrisk utredning: Det visade sig, skriver familjen i boken, att Greta hade Asperger, högfungerande autism, OCD, tvångssyndrom och ansågs även kunna ha selektiv mutism men det sista skulle troligen växa bort av sig självt enligt utredningen."
https://www.lararen.se/nyheter/annat...ch-extra-mamma

Skriver familjen ja! Men det citatet bekräftar vad jag tidigare påpekat: Den utredningen skedde i så fall efter mars 2015 då Greta™ enligt Malena var som värst sjuk, och då existerade inte längre diagnosen Aspergers syndrom. Diagnosen ställs inte efter 2014. Och då måste man fråga sig om de andra diagnoserna också är påhittade.

Varför påstår sig Greta™ ha en diagnos som hon bevisligen inte kan ha?

Varför visade inte hennes utredning att även OCD:n och tvångssyndromen kunde växa bort eller snarare, att de kunde försvinna ganska snabbt genom att Greta engagerade sig som klimataktivist?

Tänk att vi pumpar in så mycket skattemedel till vården och de inte ens känner till denna enkla mirakelhjälp. Kan vi vänta oss nya behandlingsrekommendationer?
2022-04-10, 11:08
  #38649
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Sedan har vi ju den riktigt stora lögnen om Greta™:s välbefinnande. I intervjun med Malena får vi veta att i maj 2015 mår Greta™ kanonbra! Detta efter att ha varit nära att svälta sig till döds ett par månader tidigare. Men i maj 2015 är allt finemang. Men när Greta™ lanserades som klimatflicka 20 augusti 2018 så lät det ju helt annorlunda. Vilken version är den korrekta? Eller låt mig omformulera frågan: Hur mådde Greta™ mellan maj 2015 och augusti 2018? Anledningen till att hon började "skolstrejka" var ju att hon mådde så dåligt?

Vad gäller hennes påstådda diagnos Aspergers syndrom så finns intressant läsning i en intervju med Greta™:s tidigare lärare Anita von Berens:

"När Greta Thunberg äntligen börjar få bukt med ätstörningen och viktkurvorna gick uppåt så kunde familjen påbörja en neuropsykiatrisk utredning: Det visade sig, skriver familjen i boken, att Greta hade Asperger, högfungerande autism, OCD, tvångssyndrom och ansågs även kunna ha selektiv mutism men det sista skulle troligen växa bort av sig självt enligt utredningen."
https://www.lararen.se/nyheter/annat...ch-extra-mamma

Skriver familjen ja! Men det citatet bekräftar vad jag tidigare påpekat: Den utredningen skedde i så fall efter mars 2015 då Greta™ enligt Malena var som värst sjuk, och då existerade inte längre diagnosen Aspergers syndrom. Diagnosen ställs inte efter 2014. Och då måste man fråga sig om de andra diagnoserna också är påhittade.

Varför påstår sig Greta™ ha en diagnos som hon bevisligen inte kan ha?

Ja det här verkar inte stämma alls. Det går inte ihop överhuvudtaget Ja där ser man
2022-04-10, 11:21
  #38650
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Kortare svar: Greta grundade ensam Schoolstrike for future. Greta grundade EJ ensam efterföljande Fridays for future (F4F)! Det har påståtts att hon ensam grundade F4F, vilket är fel. Gretas stiftelse har EJ ensam de juridiska rättigheterna till varumärkena för Fridays for future. Det legala rättighetsinnehavet är idag delat!
Eftersom jag har fått betydande förtroende vet jag mycket idag, men detta förtroende begränsar vad jag får uppge publikt. Förtroende innebär även granskning!

Vad gäller Gretas sång- och dansförmåga kan hon både sjunga och dansa långt bättre än på klimatgalan eller kunde åtminstone det!

Jag såg personligen Greta dansa verkligt avancerat på Mynttorget både flytande Moonwalk och Moonwalk Slide i högt tempo samt äkta Kosackdans på huk med mycket bra benspark, även om Greta då klagade över att termobyxorna gjorde hennes knän lite stela, vilket inte märkes mycket. Då stod jag precis bredvid Greta. Det här var på vintern under första året med F4F.

Jag har även vänligt fått en fin musikvideo, där Greta sjöng mycket vackert och tonsäkert en julsång tillsammans med sin mamma, när hon var yngre.

Greta har själv sagt, att hon gjorde framträdandet på klimatgalan på skoj. En annan möjlig förklaring är att hon blev jättenervös, och att det därför inte blev så bra!

Greta säger i senaste intervjun att hon tyvärr inte deltagit i de dans- , piano-, och dramakurser som hon tidigare höll på mycket med, vilket hon nu önskar att hon fortsatt med. Även om man är riktigt skicklig måste man öva en hel del för att kunna bibehålla sin förmåga, och det här gissar jag är den viktigaste förklaringen!

Även om man har absolut gehör kan man sjunga falskt, men då måste man verkligen anstränga sig och mår då lätt illa! Vet idag i viss mån vem som betalade vårt internationella möte i Schweiz, men jag har ingen lust att förvandla Greta till en liten vulkan under utbrott! Jag vill aktivt stödja henne, inte göra henne arg på mig!

Att dansa och röra på sig är bra tycker jag. Man är mycket stillasittande när man studerar. Så det är bra för kroppen och man blir piggare och orkar mer.
2022-04-10, 12:38
  #38651
Medlem
Giant Squids avatar
Återigen rundgång, gamla hjulspår och hackande skivor.
Att ni fortfarande inte har någon koll på F4F International som organisation låter som dåligt grävande.
F4F hade inte existerat utan Greta, så mycket kan man säga.
Dock är de tydliga med transparensen ang, info. Alltifrån volontärer som utför arbete i moderorganisationen, paraplygrenar, webdesigners, webbhotell m,m.
Det diskuteras nog bäst i tråden.
(FB) Fridays For Future, global.
2022-04-10, 14:45
  #38652
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Frågan är hur mycket matematik hon läser, dock. Ska man tro Aftonbladet läser hon ”samhällsvetenskapliga ämnen”, och även om hon går SA-programmet så är det bara MA i två år, och på B- istället för C-nivå.

Om hennes betyg är bra lär hon nog vifta med dem, som hon gjorde med slutbetyget från Kringlaskolan. Annars är de förstås offentliga, som du säger, och kan begäras ut av någon journalist.

Om någon skulle bry sig, hennes stjärna har ju dalat betänkligt. Kallar man sosseregeringen för ”rasister” får man kanske räkna med att bli nonchalerad. Vem vet vad hon tänker kläcka ur sig nästa gång?

Har hon sagt att sossarna är rasister? Var kan man läsa det?

Då har Greta gjort början på sin Golgatavandring och verkligen korsat Rubicon.

Att anklaga SAP för rasism kommer inte ske ostraffat.

Då har hon målat in sig i hörnet med BLM och Antifa.

Fortsätter hon med sin aktivism lär hon bli satt under lupp från Säkerhetspolisen.

Samhällsstörtande verksamhet och uppvigling.

Yttrande- och åsiktsfrihet är en sak men att aktivt uppmana till kriminella handlingar och uppvigling är något annat.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback