2022-05-12, 14:59
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
(Och hur kunde någon vara så enfaldig att tro att ett internationellt avtal skulle följas, för att en svensk tonårsjänta sitter på rumpan på fredagar?)
Parisavtalet skrevs i december 2015. Tre år innan Greta började demonstrera. Hon har knappast försämrat resultatet av avtalet genom sina demonstrationer. Hellre Gretas demonstrationer än ditt rumpsittande vid datorn.
2022-05-12, 15:34
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Konstruktiva lösningsorienterade och relevanta förslag för att Greta och Fridays for future ska vidareutvecklas välkomnas!
Givetvis menas med den allmänt använda förkortningen F4F Fridays for future, och inget annat. Greta säger säkert att hon vill skapa klarhet och det vill även jag. Dialog behöver ske med ömsesidig respekt för att vara givande!
Nu är det dock inte Greta som leder FFF.
Vidareutveckling sker på samtliga lokala nivåer samt FFF International som samordnare.
Det sker mycket utveckling i dess många grenar, t,ex så arbetar FFFDigital sedan en tid med återkommande Podcasts. Greta har aldrig blivit intervjuad där själv ens. Det finns massa andra aktivister förutom Greta.
Hon har massor att göra än att micromanage varenda detalj överallt, och det är inte heller så organisationen är uppbyggd.
Om du i din lokala avdelning upplever att Greta inte kan medverka fysiskt varje dag med er eller ha personlig dialog med dig så kan du trösta dig med att det gäller nog alla avdelningar.
2022-05-12, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Nu är det dock inte Greta som leder FFF.
Vidareutveckling sker på samtliga lokala nivåer samt FFF International som samordnare.
Det sker mycket utveckling i dess många grenar, t,ex så arbetar FFFDigital sedan en tid med återkommande Podcasts. Greta har aldrig blivit intervjuad där själv ens. Det finns massa andra aktivister förutom Greta.
Hon har massor att göra än att micromanage varenda detalj överallt, och det är inte heller så organisationen är uppbyggd.
Om du i din lokala avdelning upplever att Greta inte kan medverka fysiskt varje dag med er eller ha personlig dialog med dig så kan du trösta dig med att det gäller nog alla avdelningar.
Vidareutvecklingen behöver förbättras betydligt, för att vi ska få mer effekt av mindre ansträngning! Detta har jag även framfört till Greta och till F4F International.

Meningen var och är att vi ska ha gemensamma möten för koordinering, planering och information för de olika lokala aktionsgrupperna. De önskemål som jag har berättat om, fick Greta ta del av från ett antal olika grupper, inte alls bara från vår egen lokala grupp.

Tanken är nu att börja med att bilda ett särskilt nätverk inom nätverket, bestående av minst en kontaktperson från varje lokal aktionsgrupp. Förhoppningsvis kan Greta nu stödja och verka för att detta kommer på plats.

Naturligtvis var och är inte tanken att ha möten med Greta varje dag, men tanken var och är att börja med åtminstone ett främst fysiskt samordnande möte per månad, främst för F4F Sweden men med möjlighet för F4F-aktivister från våra nordiska grannländer att även delta.

Nätverket består av lokalt självstyrande grupper, och mycket positivt och gott uträttas av engagerade, men vi har även allvarliga samverkansoroblem att lösa. Greta har en nyckelroll i denna problemlösning, som den som långt fler än någon annan lyssnar på och uppmärksammar.

Vi behöver få åtminstone ett rådgivande organ för F4F International, som kan dela ansvaret med Greta. Då kan mångas ideella insatser bli betydligt mera effektiva! Som bläckfisk verkar du inte vilja erkänna att Greta är den främsta av jämlikar i F4F, trots att så är fallet! Om inte Gretas särskilda ställning erkänns skapas nya betydande och helt onödiga problem.
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-05-12 kl. 16:24.
2022-05-12, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Parisavtalet skrevs i december 2015. Tre år innan Greta började demonstrera. Hon har knappast försämrat resultatet av avtalet genom sina demonstrationer. Hellre Gretas demonstrationer än ditt rumpsittande vid datorn.
Hon har inte heller förbättrat resultatet, vilket ju var meningen. Tre år och nio månader har Greta™ lagt ner - helt utan något som helst resultat. Det blir inte gärna mer misslyckat än så. Fast nu ljuger jag förstås. Det har rullat in en massa pengar till Greta™-stiftelsen, och det var ju det egentliga målet. (Mamma Malenas karriär går inte vidare bra, och degen skall in.)
2022-05-12, 18:22
Medlem
Citat:
Ja, att lyssna på sina medlemmar och delta i utvecklande möten är mycket viktigt för en informell ledare.

Men Greta har aldrig fått det kommunikationsstöd som hon verkligen behövt i flera år. Som sagt är många sura på bristande stöd från stiftelsen som bär Gretas namn, och jag har ju föreslagit att ett Letter of intent upprättas mellan nätverket och stiftelsen. Först behövs dock en aktiv konfliktlösning.

Det var inte bara jag utan även unga i F4F som föreslagit till Greta mera regelbundna planeringsmöten för F4F för information, koordinering och just planering. Vi föreslog det tillsammans. Det är riktigt att vissa blev då sura på Greta när hon tackade Nej till dessa fysiska möten. Givetvis deltar Greta dock i viss planering i F4F.

I stället för de fysiska väl förberedda planeringsmöten med underlag i god tid innan varje möte och med en dagordning samt med digitalt deltagande från vissa som inte kan komma till platsen, som vi tänkte oss, har det varit improviserade digitala gruppdiskussioner vid vissa tillfällen med Greta.

Dessa rent digitala improviserade gruppmöten har bara varit med deltagare, som blivit särskilt inbjudna till den digitala kanalen, dvs i praktiken enbart ett visst urval!

Några admins har hela tiden även hela tiden kunnat utesluta inbjudna digitala deltagare utan någon överprövning, vilket ibland har skett mycket godtyckligt och mycket snabbt utan någon egentlig eftertanke. Greta har tyvärr EJ varit admin! I praktiken har dessa psykosociala processer lett till maktkamp, uteslutning och mobbning. Olämpliga admins har skadat oss rejält!

Fast Greta gång på gång säger även i sina tal, Alla är välkomna, Alla ska få vara med!, har det blivit ett nätverk som ofta verkat exkluderande istället för inkluderande!

Ett helt platt nätverk som vårt, som är helt utan formella ledare, kan faktiskt ge fler och värre maktkamper än en traditionell organisation. Vår interna demokrati är svag!

Det har hänt att Greta någon gång haft en fysisk svensk inspirations- och planeringshelg, men även då var det by invitation only, och vissa aktiva som gärna hade velat komma stängdes ute. Sådant skapar lätt mycket spänningar i nätverket.
En god medling behövs nu, där Greta deltar aktivt!

”Maktkamp, uteslutning och mobbning” är vad jag reagerar på. Det låter faktiskt riktigt obehagligt. Ska de stackars ångestridna ungdomarna som bara ”vill ha en framtid” drabbas av än fler psykiska problem när de försöker engagera sig?

Tror att fenomenet ofta skylls på svaga ledare. Men det blir nog svårt att hinna rädda klimatet om ni inte ens har fått styr på organisa…, sorry, nätverket.
2022-05-12, 19:28
Medlem
Citat:
Vidareutvecklingen behöver förbättras betydligt, för att vi ska få mer effekt av mindre ansträngning! Detta har jag även framfört till Greta och till F4F International.

Meningen var och är att vi ska ha gemensamma möten för koordinering, planering och information för de olika lokala aktionsgrupperna. De önskemål som jag har berättat om, fick Greta ta del av från ett antal olika grupper, inte alls bara från vår egen lokala grupp.

Tanken är nu att börja med att bilda ett särskilt nätverk inom nätverket, bestående av minst en kontaktperson från varje lokal aktionsgrupp. Förhoppningsvis kan Greta nu stödja och verka för att detta kommer på plats.

Naturligtvis var och är inte tanken att ha möten med Greta varje dag, men tanken var och är att börja med åtminstone ett främst fysiskt samordnande möte per månad, främst för F4F Sweden men med möjlighet för F4F-aktivister från våra nordiska grannländer att även delta.

Nätverket består av lokalt självstyrande grupper, och mycket positivt och gott uträttas av engagerade, men vi har även allvarliga samverkansoroblem att lösa. Greta har en nyckelroll i denna problemlösning, som den som långt fler än någon annan lyssnar på och uppmärksammar.

Vi behöver få åtminstone ett rådgivande organ för F4F International, som kan dela ansvaret med Greta. Då kan mångas ideella insatser bli betydligt mera effektiva! Som bläckfisk verkar du inte vilja erkänna att Greta är den främsta av jämlikar i F4F, trots att så är fallet! Om inte Gretas särskilda ställning erkänns skapas nya betydande och helt onödiga problem.

Varför har Greta "aldrig fått det kommunikationsstöd som hon verkligen behövt i flera år"?
2022-05-12, 19:37
Medlem
Det här är ganska intressant. En intervju med Greta efter senaste COP i höstas där journalisten (Erika Bjerström*) var lite tuff.

https://www.mediegranskaren.se/svt-b...de-for-snalla/

Citat:
Nu börjar det faktiskt hända saker med SVTs rapportering kring Greta Thunberg. För första gången gör man en intervju med kritiska frågor.

Citat:
... men intervjun är ändå för snäll.

https://www.svtplay.se/klipp/3320826...tkorrespondent

Lyssna vid ca 9 minuter där Greta inte har ett bra svar på frågan och därför försöker blanda bort korten.

*För alla som inte vet det blev Erika Bjerström anmäld till Granskningsnämnden för ett par år sedan men friades:

https://www.svd.se/a/Op48kk/svt-fria...greta-thunberg

"I ett efterföljande studiosamtal sade Bjerström att Greta Thunberg blivit allt mer politisk under året och att hon rört sig åt det vänsterpopulistiska hållet."

Något sådant säger man inte ostraffat, även om det är sant.
2022-05-12, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Varför har Greta "aldrig fått det kommunikationsstöd som hon verkligen behövt i flera år"?
Fråga stiftelsen som bär Gretas namn! Kommunikationsstöd kräver stora ekonomiska resurser, då det kostar en hel del att ordna med pressekreterare och privatsekreterare!

Själv har jag upprepade gånger försökt att få svar från stiftelsen på denna verkligt viktiga fråga, men här är tystnaden total.

Greta blev jättegenerad när jag frågade henne om orsaken, och jag släppte då frågan, då jag inte ville pressa mera en redan pressad högintelligent men även högkänslig mycket ung tjej!
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-05-12 kl. 23:05.
2022-05-12, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Hon har inte heller förbättrat resultatet, vilket ju var meningen. Tre år och nio månader har Greta™ lagt ner - helt utan något som helst resultat. Det blir inte gärna mer misslyckat än så. Fast nu ljuger jag förstås. Det har rullat in en massa pengar till Greta™-stiftelsen, och det var ju det egentliga målet. (Mamma Malenas karriär går inte vidare bra, och degen skall in.)
Greta säger själv att vi har kraftigt ökat den allmänna medvetenheten om miljö- och klimatproblemen, men misslyckats med att minska koldioxidutsläppen. Greta tillägger, att vi dock har lyckats minska utsläppen av ozonnedbrytande ämnen genom freonförbuden.
2022-05-12, 23:27
Medlem
Citat:
Det här är ganska intressant. En intervju med Greta efter senaste COP i höstas där journalisten (Erika Bjerström*) var lite tuff.

https://www.mediegranskaren.se/svt-b...de-for-snalla/

https://www.svtplay.se/klipp/3320826...tkorrespondent

Lyssna vid ca 9 minuter där Greta inte har ett bra svar på frågan och därför försöker blanda bort korten.

*För alla som inte vet det blev Erika Bjerström anmäld till Granskningsnämnden för ett par år sedan men friades:

https://www.svd.se/a/Op48kk/svt-fria...greta-thunberg

"I ett efterföljande studiosamtal sade Bjerström att Greta Thunberg blivit allt mer politisk under året och att hon rört sig åt det vänsterpopulistiska hållet."

Något sådant säger man inte ostraffat, även om det är sant.
En intressant intervju med Greta, som var givande att se om!
2022-05-13, 00:38
Medlem
Citat:
Fråga stiftelsen som bär Gretas namn! Kommunikationsstöd kräver stora ekonomiska resurser, då det kostar en hel del att ordna med pressekreterare och privatsekreterare!

Själv har jag upprepade gånger försökt att få svar från stiftelsen på denna verkligt viktiga fråga, men här är tystnaden total.

Greta blev jättegenerad när jag frågade henne om orsaken, och jag släppte då frågan, då jag inte ville pressa mera en redan pressad högintelligent men även högkänslig mycket ung tjej!

Det tolkar jag som att stiftelsen inte har Gretas bästa för ögonen. En hel del pengar lär det väl finnas och man kan lätt föreställa sig både att Greta själv skulle må bättre av sådana extra resurser och att F4F i sin tur skulle gynnas.

Men Greta är numera myndig och skulle mycket väl kunna starta en alldeles ny och egen stiftelse, där hon själv får bestämma.
2022-05-13, 01:41
Medlem
Citat:
Det tolkar jag som att stiftelsen inte har Gretas bästa för ögonen. En hel del pengar lär det väl finnas och man kan lätt föreställa sig både att Greta själv skulle må bättre av sådana extra resurser och att F4F i sin tur skulle gynnas.

Men Greta är numera myndig och skulle mycket väl kunna starta en alldeles ny och egen stiftelse, där hon själv får bestämma.
Ja det skulle hon kunna göra, men att starta en ny egen stiftelse är ett större arbete som kräver en hel del förberedelser. Kanske någon här har några tips!?

Vi får se om Greta tycker det är värt att satsa en hel del av sin mycket dyrbara tid och energi på detta. Greta är väl medveten om, att varje gång hon väljer att göra något, väljer hon samtidigt bort något annat, som hon inte längre hinner och orkar med.

Är rädd för att Greta snart stönar, att livet som vuxen tycks mest bestå av olika valkonflikter! Många tonåringar som flyttat hemifrån suckar även hur dyrt det är att bo för sig själv. Tidigare när de bodde hemma, stod föräldrarna oftast för mycket som tonåringen inte riktigt tänkte på. Misstänker att Greta även här känner igen sig!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in