Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-13, 01:24
  #10165
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Vi behöver inte vänta jättelänge innan det visar sig exakt hur stort stolpskott man är när man använder TeslaQ som nyhetskälla. Skall bli kul att påminna dem. FSD är ju i princip redan löst.

Nu när man har varit borta från Teslabubblan i två månader på grund av ett krig i Europa och sticker in huvudet igen så påminns man om FSD. Ja visst ja, det som alla i bubblan pratar om som snart kommer..
Citera
2022-05-13, 09:28
  #10166
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Deras huvudman för AI (karpathy) är på en månader lång ”paus?” Ifrån Tesla. Folk i industrin säger att han har haft intervjuer på andra ställen.

Ge mig ett enda exempel på "folk i industrin" som säger det, tack. Helt nytt för mig, och jag lyssnar på folk i industrin ganska många timmar i veckan.
Citera
2022-05-13, 09:34
  #10167
Avstängd
wwrs avatar
Detta är varför Teslas vinst kommer från fabriken i Shanghai.

Musk kritiseras för att bedriva slavarbete i fabriken i Shanghai. Detta är vart vår värld är på väg om ollikgarker som Musk får ta över.
Citat:
Elon Musk praises Chinese workers for ‘burning the 3am oil’ – here’s what that really looks like

Tesla’s massive Shanghai ‘Giga-factory’ pushes its workers to the limit to meet production targets amid an ongoing pandemic lockdown

How do you become the richest man in the world? In Elon Musk’s case, part of it involves making workers in China put in hours that would be unacceptable according to labor norms elsewhere.

On Tuesday, the Tesla boss praised Chinese factory workers for pulling extreme hours while taking a shot at American workers. “There is just a lot of super talented hardworking people in China who strongly believe in manufacturing,” the billionaire said. “They won’t just be burning the midnight oil, they will be burning the 3am oil, they won’t even leave the factory type of thing, whereas in America people are trying to avoid going to work at all.

In April, Tesla restricted its Shanghai workers from leaving the factory under a so-called “closed-loop” system originally developed by Chinese authorities to contain Beijing Olympics participants. While locked inside, the workers were reportedly made to work 12-hour shifts, six days in a row, and to sleep on factory floors.

Labor rights and safety violations have been reported at Tesla’s Shanghai factory since it opened in 2018, with some workers making as little as $1,500 a month in what an investigation by local journalists called the “Giga-sweatshop.”

Even in the United States, Musk is well known for his disregard for labor norms and work-life balance: the tech billionaire infamously declared “nobody ever changed the world on 40 hours a week”. He has bragged about making Tesla’s US employees work 100-hour weeks, while claiming to have worked 120-hour weeks himself. In March, Musk called an all-hands meeting for his other company, SpaceX, at 1am.

These practices are on par with China’s extreme work culture, nicknamed “996”, in which workers are expected to work from 9am to 9pm, six days a week. The practice has been the source of protests in recent years and has been characterized as a form of modern slavery.

Employees in China are often asked to sign a “striver’s pledge” which waives their right to overtime pay and paid time off.

The 2019 Netflix documentary “American Factory” described the conflicts that arose after a Chinese billionaire, Cao Dewang, opened a factory in an abandoned General Motors plant in Ohio. “American workers are not efficient, and output is low,” Cao complained at one point in the film. “I can’t manage them.”

“The not-at-all subtle threat is that these Chinese workers are a threat to you white American workers. If you don’t meet that standard, then your jobs are on the line.”

Så i Musks fabrik i Shanghai antingen sover man på golvet i fabriken eller sitter inlåst hemma och skriker på nätterna:

https://youtu.be/RBJj_UwkSyc

Tesla föll 6 dollar igår, nu tillbaka på augusti månads nivåer förra året.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-05-13 kl. 09:37.
Citera
2022-05-13, 09:53
  #10168
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Ge mig ett enda exempel på "folk i industrin" som säger det, tack. Helt nytt för mig, och jag lyssnar på folk i industrin ganska många timmar i veckan.
Job230ge är full av skit. Han är en hjärndöd FUD-spridare
Citera
2022-05-13, 10:14
  #10169
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Job230ge är full av skit. Han är en hjärndöd FUD-spridare

No need to state the obvious.
Citera
2022-05-13, 10:50
  #10170
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Verkar som att botten är inne och vi skall traggla oss upp till åtminstone 860. Kan bli kraftiga rörelser åt bägge håll. Ny lägre botten senare i sommar och ett rally som får björnarna att fylla byxorna med lika mycket dynga som de fyller diverse forum med.
Citera
2022-05-13, 14:51
  #10171
Medlem
Peppa-pigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Verkar som att botten är inne och vi skall traggla oss upp till åtminstone 860. Kan bli kraftiga rörelser åt bägge håll. Ny lägre botten senare i sommar och ett rally som får björnarna att fylla byxorna med lika mycket dynga som de fyller diverse forum med.

Imponerande. Efter sol kommer regn, efter dag blir det natt. Osv.

Den tillfälliga uppgången kanske beror på att Elon trots allt kanske inte har råd med Twitter. (Pinsamt)
Citera
2022-05-13, 18:16
  #10172
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Haha så fort det går lite upp en enda dag (det är redan ner nu btw) så tar du ut vinsten. Tesla är ner 40% sedan toppen; ingen utmärkt investering direkt. Vi ses vid 550$ innan årskiftet.

Kan ge dig en liten hint, teslas Q2 kommer vara snuskigt dålig

Jag hade säkert bara tur.
Citera
2022-05-13, 18:26
  #10173
Avstängd
wwrs avatar
När man läser Guardians artikel som jämför arbetsförhållandena under Musk med modernt slaveri så skall man komma ihåg en viktig pussselbit i den moderna globaliseringen: Massinvandring och överbefolkning leder inte bara till motsättningar mellan folkgrupper. Den leder även till att folkmängden ökar så snabbt att resurser kan få svårt att räcka till och företagsledarna kan välja och vraka bland arbetarna. Musks löner i Shanghai är ibland så lågt nere som på $1500/ månad och Shanghai är ingen utpräglat billig stad. Index för levnadsomkostnader här är 144 (Stockholm 166)

Orsakerna att Musk och Tesla drar hem största delen av sin vinst i Kina är att Kina motsvarar det samhälle som Musk och andra internationella företagsledare försöker bygga, med minimal kontroll av demokratiska myndigheter och fackföreningar. Musk ställer sig på de kinesiska myndigheternas sida och kan bedriva rovdrift av arbetskraften.

Kina har länge lidit av överbefolkning efter det att Mao fastslog "Många människor - stor kraft". Man har försökt få ökningen under kontroll, men en stor folkmängd gör att Musk kan hantera arbetskraften som en naturresurs som skall exploateras på ett optimerat sätt. Det är en orsak att den globala agendan medvetet glömmer bort överbefolkningen. Musks Twitter från januari visar på detta:
Citat:
We should be much more worried about population collapse
https://twitter.com/elonmusk/status/...6RXKXAPF4_it-A

Citat:
On Tuesday, the Tesla boss praised Chinese factory workers for pulling extreme hours while taking a shot at American workers. “There is just a lot of super talented hardworking people in China who strongly believe in manufacturing,” the billionaire said. “They won’t just be burning the midnight oil, they will be burning the 3am oil, they won’t even leave the factory type of thing, whereas in America people are trying to avoid going to work at all.”

In April, Tesla restricted its Shanghai workers from leaving the factory under a so-called “closed-loop” system originally developed by Chinese authorities to contain Beijing Olympics participants. While locked inside, the workers were reportedly made to work 12-hour shifts, six days in a row, and to sleep on factory floors.

Labor rights and safety violations have been reported at Tesla’s Shanghai factory since it opened in 2018, with some workers making as little as $1,500 a month in what an investigation by local journalists called the “Giga-sweatshop.”

Even in the United States, Musk is well known for his disregard for labor norms and work-life balance: the tech billionaire infamously declared “nobody ever changed the world on 40 hours a week”. He has bragged about making Tesla’s US employees work 100-hour weeks, while claiming to have worked 120-hour weeks himself. In March, Musk called an all-hands meeting for his other company, SpaceX, at 1am.

These practices are on par with China’s extreme work culture, nicknamed “996”, in which workers are expected to work from 9am to 9pm, six days a week. The practice has been the source of protests in recent years and has been characterized as a form of modern slavery.

Employees in China are often asked to sign a “striver’s pledge” which waives their right to overtime pay and paid time off.
(FB) Tesla Motors - TSLA (USA)

TSLA följde med nasdaq upp lite idag till 775, motsvarande ungefär septembers nivå, förra året.
Citera
2022-05-13, 20:02
  #10174
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Jag hade säkert bara tur.

Som jag tydligt skrev i förrgår så trodde jag också på en kortsiktig studs.

Och att vara ner 35% sedan årsskiftet är väl ingen mega bedrift direkt
Citera
2022-05-13, 20:28
  #10175
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Som jag tydligt skrev i förrgår så trodde jag också på en kortsiktig studs.

Och att vara ner 35% sedan årsskiftet är väl ingen mega bedrift direkt
Försök inte slingra dig undan. Fattar du nu att din twitterlänk bara var FUD?
Citera
2022-05-13, 20:33
  #10176
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Försök inte slingra dig undan. Fattar du nu att din twitterlänk bara var FUD?


Du är fan helt otrolig. Jag har sett hela intervjun., och förstår du inte hur musk försöker backtracka på sina lovord om FSD så är det uppenbart att du (med tesla profilbakgrund) inte är något annat än en fanboy trollbunden av musks fina löften.

Musk får frågan om dödsoffer ifrån utvecklingen av FSD/AP och svarar i stil med ”vi har alltid sagt att man måste vara vaksam vid användning av FSD/AP” i samma mån som Apple i sina långa terms of service skriver att du tillåter att de använder dina bilder till vad som helst. Ingen läser det. Folk kollar på intervjuer med musk där han KLART OCH TYDLIGT lovat att En Tesla inte bara redan nu (2016) är säkrare än genomsnittsmänniskan utan att man om ett år kommer kunna sova i bilen när den kör coast to coast i USA?

Besvara det istället för att påstå att jag försöker slingra mig, bara för att twitterklippet tagit korta snuttar av intervjuerna är det ju fortfarande saker Elon sagt och lovat, det är inte deepfake cgi direkt
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback