Citat:
Jag r ingen "hater" p tesla, och jag jobbar med AI sjlv. Visst ser jag en hel del svrigheter, men jag e helt klart possetiv i de lnga loppet p AI. Vi KOMMER ha sjlvkrande bilar, frgan r bara nr.
Men vad du gr hr, enligt mig, r att missa oppertunitycost. Som du sjlv sger "vist kan den svnga upp och ner 50%"
Lt oss sga att om 2 r hittar du en nnu bttre investering, en Tesla i 2010, eller tidig amazon. D vill du ju kunna byta position i ett bolag utan att gra en frlust p 50%.
Gr man in i en aktie med s hg volatilitet s MSTE man hlla for the long run, och d missar du ju andra mjligheter.
Du missar ocks leapfrog effekten, Tesla har ett frsprng nu absolut. men om 10 r? kan dom fortfarande frsvara sin moat?
Kan inte gra samma kalkyl f resten eftersom atm s har dom nstan bara intkter frn bilarna.
Men eftersom du r s sker, var har du din stoploss. Eller vilken hndelse skulle f dig att slja?
Men vad du gr hr, enligt mig, r att missa oppertunitycost. Som du sjlv sger "vist kan den svnga upp och ner 50%"
Lt oss sga att om 2 r hittar du en nnu bttre investering, en Tesla i 2010, eller tidig amazon. D vill du ju kunna byta position i ett bolag utan att gra en frlust p 50%.
Gr man in i en aktie med s hg volatilitet s MSTE man hlla for the long run, och d missar du ju andra mjligheter.
Du missar ocks leapfrog effekten, Tesla har ett frsprng nu absolut. men om 10 r? kan dom fortfarande frsvara sin moat?
Kan inte gra samma kalkyl f resten eftersom atm s har dom nstan bara intkter frn bilarna.
Men eftersom du r s sker, var har du din stoploss. Eller vilken hndelse skulle f dig att slja?
Nr bedmmer du att vi har sjlvkrande bilar rent praktiskt, om vi bortser helt frn hur lngt tid det kan ta innan regleringar tillter det?
"Och jag jobbar med AI". Ja det har inte visat sig ge ngra garantier. Det finns gott om folk som jobbar p omrdet som frstr utvecklingen smre n teknikintresserade entusiaster. Men du kan ju bertta lite mer om exakt vad du gr fr att stilla min nyfikenhet?
Stoploss? Jag trodde vi diskuterade Tesla som investering. Trading utgr en minimal del av min aktivitet. Jag skulle bara slja Tesla om jag sg att framstegen p de huvudsakliga omrdena som inte framskred som de gr nu. Jag ser framgngsrik implementering av ny teknik i en redan stor vertikal integration och jag vet hur svrt det r. Om ngon annan aktr, ny eller traditionell, skulle lyckas med samma konststycke s kommer jag uppmrksamma det.
Och jag missar inte "leapfrog effekten", jag har bara inte sett tillstymmelsen av den nnu. Man missar skert nya mjligheter att tjna mer pengar p ngot, och frskonas att gra en dlig investering i ett fretag som inte lyckas. Med det sagt kper jag grna andra fretag som Nvidia och Palantir om vi skulle f en stor sttning i marknaden, men Tesla riskerar inte att ensam falla ner 50% om detta hnder, det r ett fr stort fretag fr att ensamt rka befinna sig i en bubbla.
Senast redigerad av BsteHrMongolid 2023-08-31 kl. 13:57.
Senast redigerad av BsteHrMongolid 2023-08-31 kl. 13:57.