2023-08-31, 13:44
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av velcro-a-rip-off
Jag r ingen "hater" p tesla, och jag jobbar med AI sjlv. Visst ser jag en hel del svrigheter, men jag e helt klart possetiv i de lnga loppet p AI. Vi KOMMER ha sjlvkrande bilar, frgan r bara nr.
Men vad du gr hr, enligt mig, r att missa oppertunitycost. Som du sjlv sger "vist kan den svnga upp och ner 50%"

Lt oss sga att om 2 r hittar du en nnu bttre investering, en Tesla i 2010, eller tidig amazon. D vill du ju kunna byta position i ett bolag utan att gra en frlust p 50%.

Gr man in i en aktie med s hg volatilitet s MSTE man hlla for the long run, och d missar du ju andra mjligheter.

Du missar ocks leapfrog effekten, Tesla har ett frsprng nu absolut. men om 10 r? kan dom fortfarande frsvara sin moat?

Kan inte gra samma kalkyl f resten eftersom atm s har dom nstan bara intkter frn bilarna.
Men eftersom du r s sker, var har du din stoploss. Eller vilken hndelse skulle f dig att slja?

Nr bedmmer du att vi har sjlvkrande bilar rent praktiskt, om vi bortser helt frn hur lngt tid det kan ta innan regleringar tillter det?

"Och jag jobbar med AI". Ja det har inte visat sig ge ngra garantier. Det finns gott om folk som jobbar p omrdet som frstr utvecklingen smre n teknikintresserade entusiaster. Men du kan ju bertta lite mer om exakt vad du gr fr att stilla min nyfikenhet?

Stoploss? Jag trodde vi diskuterade Tesla som investering. Trading utgr en minimal del av min aktivitet. Jag skulle bara slja Tesla om jag sg att framstegen p de huvudsakliga omrdena som inte framskred som de gr nu. Jag ser framgngsrik implementering av ny teknik i en redan stor vertikal integration och jag vet hur svrt det r. Om ngon annan aktr, ny eller traditionell, skulle lyckas med samma konststycke s kommer jag uppmrksamma det.

Och jag missar inte "leapfrog effekten", jag har bara inte sett tillstymmelsen av den nnu. Man missar skert nya mjligheter att tjna mer pengar p ngot, och frskonas att gra en dlig investering i ett fretag som inte lyckas. Med det sagt kper jag grna andra fretag som Nvidia och Palantir om vi skulle f en stor sttning i marknaden, men Tesla riskerar inte att ensam falla ner 50% om detta hnder, det r ett fr stort fretag fr att ensamt rka befinna sig i en bubbla.
Senast redigerad av BsteHrMongolid 2023-08-31 kl. 13:57.
Citera
2023-09-01, 09:42
Medlem
Powrs avatar
Nya Model 3 r officiell nu!

En video p den nya designen och ny frg
https://x.com/ray4tesla/status/16974...CjMKi6eSS6a-Og

Carwow genomgng:
https://youtu.be/gQ6zIHHMlSs?si=1JOKCQ7GTNtKH3tL

Allt nytt:

12% lngre rckvidd
LED ambient lighting
Bttre ljudisolering
Uppgraderad fjdring fr comfort
Ljusare och mer responsiv skrm
Nya bekvmare sten
Ventilerade sten
Uppgraderat ljudsystem
Nya frger, ultra read och stealth gray
Skrm i bakstet
https://x.com/sawyermerritt/status/1...CjMKi6eSS6a-Og

S jvla nice!! Vad tycker ni?
Senast redigerad av Powr 2023-09-01 kl. 09:45.
Citera
2023-09-01, 14:22
Citat:
Ursprungligen postat av Powr

Carwow genomgng:

Allt nytt:

12% lngre rckvidd
LED ambient lighting
Bttre ljudisolering
Nya bekvmare sten
Ventilerade sten
Uppgraderat ljudsystem
Skrm i bakstet

Du glmde en detalj. Avsaknad av blinkers- och vxelspak.
Citera
2023-09-01, 14:48
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lloydfabege
Du glmde en detalj. Avsaknad av blinkers- och vxelspak.
Jag glmde tydligen mnga detaljer. Hr r hela listan:

*Range has increases ~12%
*50% of the parts in the car are new
*Redesigned interior with new door cards
*More premium interior materials. The fabric is softer to the touch and sewn with a more refined process to present a better overall texture
Two new colors: Ultra Red & Stealth Gray
*No more stalks. New steering wheel contains the turns signals, light controls, horn, new camera button, wiper controls and mic control
New dash design with textured/woven material
*Multicolor ambient LED interior lighting extending from dash to rear seat doors
*Updated center console with real metal handles, giving a more premium feel.
*30% decrease in wind and ambient noise, 25% improvement in impact noise and 20% improvement in road noise
*Acoustic glass on rear windows and back window (was only on front windows before). "360 acoustic glass"
*More sound insulation for a quieter ride
*Uptick in hood to let wind go over more quietly
*Upgraded suspension for a more premium ride. New springs & dampers. New geometry on front suspension. New bushings. New way they mount the sub frame to the chassis
*Stiffer body
More premium sounding door "thunk"
*Two motors close the trunk now vs one before, resulting in a quieter automatic close
*Tires have more cushioning for improved ride
*Center touchscreen now brighter, has smaller bezels, higher contrast & is more responsive
*More comfortable rear seats
Redesigned lower rear bumper
*All seats are now perforated
No fog lights anymore
*Front seats are now ventilated, in additional to heated
*8" touchscreen for rear passengers in the back to control climate & enjoy entertainment. You can connect two headsets at the same time.
*New Model 3 is the most aerodynamic Tesla ever. Drag coefficient is 0.219 Cd
*Upgraded 2.0 ventilation system. You can now separately turn off the passenger side air
*Slimmer and sleeker headlight and taillight design
*New speaker bar in the roof
*New 17 speaker sound system (up from 14 before). It now includes 2 subwoofers, and 2 amplifiers. More punchy.
65W USB-C charger in center console so you can charge a laptop.
*Improved bluetooth
*Upgraded microphones. Now one on each passenger side. New mics make phone calls clearer and "smooth"
*Improved Wifi connectivity
*improved connectivity to phone so car will recognize your phone from farther away
Two new wheel designs that optimize battery life
*Front bumper camera (maybe?)
*New Tesla lettering replaces rear Tesla logo badge
*Car is 8% more efficient thanks to better aerodynamics
Car is lighter than before
Working on new Performance Model 3

🤯🤯🤯
Citera
2023-09-01, 15:03
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr

Carwow genomgng:

Allt nytt:

12% lngre rckvidd
LED ambient lighting
Bttre ljudisolering
Nya bekvmare sten
Ventilerade sten
Uppgraderat ljudsystem
Skrm i bakstet

Konkurrenterna kan inte ens matcha den gamla Model 3 i pris och specs, och nu skall de behva kmpa fr att komma ikapp nya Model 3? Tycker nstan synd om dem.
Citera
2023-09-01, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Nr bedmmer du att vi har sjlvkrande bilar rent praktiskt, om vi bortser helt frn hur lngt tid det kan ta innan regleringar tillter det?

Jtte svrt att sga, jag skulle gissa att de kommer i steg. ass motorvgar frst, sen strre vgar, och innerstan om rtt lngtid. De e s otroligt svrt, och om man kollar mnniska VS dator idag. s slr mnniskan datorn i innerstan rtt mkt.

S en bil helt utan ratt, lr nog ta ett bra tag. Men vi kommer ju helt klart ditt!

Citat:
"Och jag jobbar med AI". Ja det har inte visat sig ge ngra garantier. Det finns gott om folk som jobbar p omrdet som frstr utvecklingen smre n teknikintresserade entusiaster. Men du kan ju bertta lite mer om exakt vad du gr fr att stilla min nyfikenhet?

Jag jobbar med att frutse fel i vra kunders HVAC system baserat p historik data. S rtt lngt frn vad Tesla hller p med. Jag skulle inte vga uttala mig om hur bra deras mjukvara r. (eller ass baserat p ngot annat n resultaten)

Citat:
Stoploss? Jag trodde vi diskuterade Tesla som investering. Trading utgr en minimal del av min aktivitet. Jag skulle bara slja Tesla om jag sg att framstegen p de huvudsakliga omrdena som inte framskred som de gr nu. Jag ser framgngsrik implementering av ny teknik i en redan stor vertikal integration och jag vet hur svrt det r. Om ngon annan aktr, ny eller traditionell, skulle lyckas med samma konststycke s kommer jag uppmrksamma det.

Frlt, nr jag sger stoploss menar jag inte ndvndigtvis en faktiskt stoploss order, utan mer nr du skulle slja av negativa orsaker.

Citat:
Och jag missar inte "leapfrog effekten", jag har bara inte sett tillstymmelsen av den nnu. Man missar skert nya mjligheter att tjna mer pengar p ngot, och frskonas att gra en dlig investering i ett fretag som inte lyckas. Med det sagt kper jag grna andra fretag som Nvidia och Palantir om vi skulle f en stor sttning i marknaden, men Tesla riskerar inte att ensam falla ner 50% om detta hnder, det r ett fr stort fretag fr att ensamt rka befinna sig i en bubbla.

"Med det sagt kper jag grna andra fretag som Nvidia och Palantir" S om Nvidia gr ner i pris kommer du slja Tesla aktier och kpa Nvidia? Eller e du inte 100% investerad? hur mkt % cash har du p hand?
Citera
2023-09-01, 16:03
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av velcro-a-rip-off
Jtte svrt att sga, jag skulle gissa att de kommer i steg. ass motorvgar frst, sen strre vgar, och innerstan om rtt lngtid. De e s otroligt svrt, och om man kollar mnniska VS dator idag. s slr mnniskan datorn i innerstan rtt mkt.

S en bil helt utan ratt, lr nog ta ett bra tag. Men vi kommer ju helt klart ditt!

Jag jobbar med att frutse fel i vra kunders HVAC system baserat p historik data. S rtt lngt frn vad Tesla hller p med. Jag skulle inte vga uttala mig om hur bra deras mjukvara r. (eller ass baserat p ngot annat n resultaten)

Frlt, nr jag sger stoploss menar jag inte ndvndigtvis en faktiskt stoploss order, utan mer nr du skulle slja av negativa orsaker.

"Med det sagt kper jag grna andra fretag som Nvidia och Palantir" S om Nvidia gr ner i pris kommer du slja Tesla aktier och kpa Nvidia? Eller e du inte 100% investerad? hur mkt % cash har du p hand?

I detta lget som marknaden r i s tycker jag inte om att vara fr tungt investerad i ngon aktie. Jag skulle dock sova bttre p natten om jag lg all in Tesla n ngon annan aktie. Hur tungt jag varit investerad har varierat men nu r jag tillbaka till min default, att ha en del likvider och vnta in en tydligare riktning p marknaden eller niver jag tycker r frdelaktiga, men jag ser inte chanserna som srskilt goda att vi tervnder till en s lg vrdering som $100/aktie. Skulle Nvidia tappa 50% skulle jag dock brja kpa lika mycket av de aktierna varje mnad.

"Ett bra tag"? 1 r, 5 r, 10 r?
Senast redigerad av BsteHrMongolid 2023-09-01 kl. 16:17.
Citera
2023-09-01, 20:06
Medlem
Citat:
Konkurrenterna kan inte ens matcha den gamla Model 3 i pris och specs, och nu skall de behva kmpa fr att komma ikapp nya Model 3? Tycker nstan synd om dem.
De flesta bilmrken gr framt med uppdateringar varje r. Snarare att de som inte gr det hamnar efter.
Spec finns det ett flertal som matchar. Pris hller jag med om att de r svrslagna.
Citera
2023-09-01, 22:38
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
De flesta bilmrken gr framt med uppdateringar varje r. Snarare att de som inte gr det hamnar efter.
Spec finns det ett flertal som matchar. Pris hller jag med om att de r svrslagna.

Hur gr det med over the air updates fr konkurrenterna?
Citera
2023-09-02, 08:25
Medlem
Citat:
Hur gr det med over the air updates fr konkurrenterna?
Vilka syftar du p? Fr flertalet gr det hur bra som helst.
Citera
2023-09-02, 09:23
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Vilka syftar du p? Fr flertalet gr det hur bra som helst.

Jag syftar p sjlva systemet. Fr Tesla fungerar det hur bra som helst. Gr du under intrycket att det fungerat bra fr VW?
Citera
2023-09-02, 11:51
Medlem
Citat:
Jag syftar p sjlva systemet. Fr Tesla fungerar det hur bra som helst. Gr du under intrycket att det fungerat bra fr VW?
Bara fr att vissa har problem s har inte alla. Att klumpa ihop alla tillverkare som inte r Tesla och hvda att de inte fixar OTA r bara fel.
Exempelvis verkar Geelys mrken klara det fint. De r inte ensamma om det heller
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in