Citat:
Ursprungligen postat av
MannenP
Men det går ju inte att ta som exempel. Det förstår väl vilken idiot som helst. Ställ lite högre krav på dina inlägg! Det måste ju byggas vägar och avlopp också.
Mja, idioter förstår kanske det. Men för oss andra så har inget skäl framkommit.
Nu skrev jag "kommunala anslutningar eller mots". Du kanske skulle bättre på din läsförmåga innan du klagar på andra.
Citat:
Ursprungligen postat av
MannenP
Men om man skulle köpa och driva igenom hela projektet från vanlig mark till byggklara villatoter så får köparna givetvis betala gällande marknadsvärde när det är dags för försäljning. Min poäng vara att det pris köparna är beredda att betala för den tomten kommer vara lägre när materialpriserna gått upp 40% och räntan är 4% istället för 1%. Det förstår väl t.o.m du?
Dessutom kommer priset för tomterna sjunka procentuellt mer än villapriserna gått ner som jag förklarade i tidigare inlägg.
Tänker du dig något slags arbitrage här. Köpa tomten stycka upp, fixa bygglov mm och så sälja med grov vinst?
I verkligheten finns flera som är kapabla till sådant. De kommer bidda upp tomten tills en står som köpare och då gör denne anemisk vinst. Du verkar höra till gänget som inte har den blekaste aning om marknadsekonomi.
Ang prisminskning, kan gå så mycket lägre än det redan är?
Centrala tomter har utrymme för prissänkning. Men om de inte sjunker i periferin, så skulle plötsligt prisgradienterna ändras. Det ställer jag mig tveksam till. En lågkonjunktur lär inte ändra på de preferenserna.