2022-05-08, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Men det går ju inte att ta som exempel. Det förstår väl vilken idiot som helst. Ställ lite högre krav på dina inlägg! Det måste ju byggas vägar och avlopp också.
Men om man skulle köpa och driva igenom hela projektet från vanlig mark till byggklara villatoter så får köparna givetvis betala gällande marknadsvärde när det är dags för försäljning. Min poäng vara att det pris köparna är beredda att betala för den tomten kommer vara lägre när materialpriserna gått upp 40% och räntan är 4% istället för 1%. Det förstår väl t.o.m du?
Dessutom kommer priset för tomterna sjunka procentuellt mer än villapriserna gått ner som jag förklarade i tidigare inlägg.

Om inte köparna är beredda att betala kostnaden för marken så kommer självfallet ingen producera några fastigheter; eller missförstår jag ditt inlägg? Såvitt jag vet så finns det ingen mellanhand som kommer att stå för mellanskillnaden (kanske i trillskes=sebastinalarsons värld), så kommuner kommer att sälja till högstbjudande utvecklare. Och finns det inga budgivare så blir heller inget producerat.
2022-05-08, 23:00
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Varför köpa idag när det är billigare om tre månader?

Trenden nedåt kommer förstärkas enormt av psykologiska faktorer. Blir spännande att se SEBs boprisindikator som kommer om några dagar. Låg på ca +40 senast, får se om den klarar nollan nu

Ja börjar bli skrämmande likt vad som skedde under hösten innan amorteringskravet infördes. Tror objekten kommer öka, längre liggtider för lägenheter innan försäljning. Sedan prisnedgångar till en början på ställen som: Fruängen, Bro, Vällingby och Östermalm.
2022-05-08, 23:12
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Men det går ju inte att ta som exempel. Det förstår väl vilken idiot som helst. Ställ lite högre krav på dina inlägg! Det måste ju byggas vägar och avlopp också.
Mja, idioter förstår kanske det. Men för oss andra så har inget skäl framkommit.
Nu skrev jag "kommunala anslutningar eller mots". Du kanske skulle bättre på din läsförmåga innan du klagar på andra.

Citat:
Men om man skulle köpa och driva igenom hela projektet från vanlig mark till byggklara villatoter så får köparna givetvis betala gällande marknadsvärde när det är dags för försäljning. Min poäng vara att det pris köparna är beredda att betala för den tomten kommer vara lägre när materialpriserna gått upp 40% och räntan är 4% istället för 1%. Det förstår väl t.o.m du?
Dessutom kommer priset för tomterna sjunka procentuellt mer än villapriserna gått ner som jag förklarade i tidigare inlägg.
Tänker du dig något slags arbitrage här. Köpa tomten stycka upp, fixa bygglov mm och så sälja med grov vinst?

I verkligheten finns flera som är kapabla till sådant. De kommer bidda upp tomten tills en står som köpare och då gör denne anemisk vinst. Du verkar höra till gänget som inte har den blekaste aning om marknadsekonomi.

Ang prisminskning, kan gå så mycket lägre än det redan är?
Centrala tomter har utrymme för prissänkning. Men om de inte sjunker i periferin, så skulle plötsligt prisgradienterna ändras. Det ställer jag mig tveksam till. En lågkonjunktur lär inte ändra på de preferenserna.
2022-05-08, 23:14
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Om inte köparna är beredda att betala kostnaden för marken så kommer självfallet ingen producera några fastigheter; eller missförstår jag ditt inlägg? Såvitt jag vet så finns det ingen mellanhand som kommer att stå för mellanskillnaden (kanske i trillskes=sebastinalarsons värld), så kommuner kommer att sälja till högstbjudande utvecklare. Och finns det inga budgivare så blir heller inget producerat.

Där har du ju var prissänkningen kommer.
2022-05-08, 23:17
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bolanetorsk
Sveriges befolkning bor i sin tur till cirka 80% i tätorter/städer. Främst i söder/mellansverige. Ditt jävla mähä.

Så priserna i Äppelviken är monumentalt mer on topic än Piteå eller ett övergivet fritidshus i Kalix
Är inte Piteå en tätort/stad?
Om det bor fler människor där än i Äppelviken så är Piteå mer relevant.

Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Mja, priserna i Piteå har tydligen ökat med nästan 400% sedan 2009 när den nuvarande perioden med låga räntor började. Har det varit en hög befolkningsökning där?
K/T från 0.88 till 1.8. Ger ca en fördubbling. Diskussionen gällde villor.

Vad beror fördubblingen på då?

Medelpris är ca 2.1 MSEK.
Hur mycket lånar folk där?
2022-05-08, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Mja, idioter förstår kanske det. Men för oss andra så har inget skäl framkommit.
Nu skrev jag "kommunala anslutningar eller mots". Du kanske skulle bättre på din läsförmåga innan du klagar på andra.

Tänker du dig något slags arbitrage här. Köpa tomten stycka upp, fixa bygglov mm och så sälja med grov vinst?

I verkligheten finns flera som är kapabla till sådant. De kommer bidda upp tomten tills en står som köpare och då gör denne anemisk vinst. Du verkar höra till gänget som inte har den blekaste aning om marknadsekonomi.

Ang prisminskning, kan gå så mycket lägre än det redan är?
Centrala tomter har utrymme för prissänkning. Men om de inte sjunker i periferin, så skulle plötsligt prisgradienterna ändras. Det ställer jag mig tveksam till. En lågkonjunktur lär inte ändra på de preferenserna.
Kommunala anslutningar? Varför skulle kommunen gå in och bygga vägar och avlopp på privat mark? Den kostnade får företaget som köper marken stå för som i sin tur får lägga det på slutkunden.
Varför skulle markutvecklaren söka bygglov? Det gör ju den som köper tomten så de får bygga det hus de vill med vem de vill.
Vad menar du med att "bidda upp tomten"? Vem är det som köper och vem gör anemisk vinst?
2022-05-08, 23:45
Medlem
Bolanetorsks avatar
https://omni.se/rantesmocka-slar-hardast-mot-unga-i-en-falsk-sakerhet/a/eErwyR

Citat:
Räntehöjningarna kommer att drabba unga hårdare än äldre, säger Finansinspektionens generaldirektör Erik Thedéen i en intervju med Aftonbladet. Han är orolig för att alla som köpt sin första bostad efter 2014 inte är förberedda på vad som komma skall.
– Jag är orolig för att de har invaggats i en falsk säkerhet, säger han och fortsätter:
– Som ung idag har man bara sett låga räntor och stigande bostadspriser.
Thedéen vill inte att någon ska gripas av panik men uppmanar alla hushåll att sätta sig och räkna på olika scenarier, såsom att räntan på bolånen går upp till 4 procent. Generaldirektören betonar också att osäkerheten är stor och att ingen vet säkert vart vi är på väg.

Tycker ändå lite synd om de unga som i vissa fall ”tvingats” till köp i tex Stockholm för karriär, studier eller kärlek… Samtidigt sitter feta, obelånade 70-talister och bakåt i minimalt belånade mångmiljonvillor och gäspar åt räntan.

Trevlig ”marknad”.
Senast redigerad av Bolanetorsk 2022-05-08 kl. 23:50.
2022-05-09, 00:05
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Nu har Compricer rapporterat in snitträntorna för mars. https://www.compricer.se/borantor/

Lägre än väntat måste jag ju säga men de lär ju vara 50 punkter högre för april enbart baserat på dagens yield på bostadsobligationerna. Hur som haver...

• 3 mån (rörlig): 1,13%-1,7%
  • 3 år: 1,6%-2,05%.
  • 5 år: 1,91%-2,3%
  • 10 år: 2,21%-2,97% (ICA Banken har 1,53% men det lär ju föra med sig många villkor?)

Då har vi snitträntorna för april (fet text nedan). Utan ICA-banken pga helkundsrabatter. https://www.compricer.se/borantor/

• 3 mån (rörlig): 1,13%-1,7% -> 1,11%-1,73%
  • 3 år: 1,6%-2,05% -> 1,98%-2,52%
  • 5 år: 1,91%-2,3% -> 2,25%-2,78%
  • 10 år: 2,21%-2,97% -> 2,57%-3,48

Cirka 30-50 punkters uppgång. Det måste ha ätit rätt mycket marginal hos bankerna med tanke på utvecklingen på bostadsobligationerna.
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2022-05-09 kl. 00:08.
2022-05-09, 01:10
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Då har vi snitträntorna för april (fet text nedan). Utan ICA-banken pga helkundsrabatter. https://www.compricer.se/borantor/

• 3 mån (rörlig): 1,13%-1,7% -> 1,11%-1,73%
  • 3 år: 1,6%-2,05% -> 1,98%-2,52%
  • 5 år: 1,91%-2,3% -> 2,25%-2,78%
  • 10 år: 2,21%-2,97% -> 2,57%-3,48

Cirka 30-50 punkters uppgång. Det måste ha ätit rätt mycket marginal hos bankerna med tanke på utvecklingen på bostadsobligationerna.

BoObl gick upp ca 45p över april så det är väl i linje med det.

Inga stora marginaler för bankerna på bolån med bindning nu jmf BoObl om man tänker på vad FI rapporterar. Undrar om bundna lån kanske är en sämre men säkrare affär för bankerna.
2022-05-09, 01:30
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Ja börjar bli skrämmande likt vad som skedde under hösten innan amorteringskravet infördes. Tror objekten kommer öka, längre liggtider för lägenheter innan försäljning. Sedan prisnedgångar till en början på ställen som: Fruängen, Bro, Vällingby och Östermalm.

Intressant val av områden. Eller är det en sublim omskrivning av att priserna går ner överallt?

Verkar gå hårdast åt lägenheter nu redan om man kollar Husmask. Där finns en del spekulativa objekt som hållits för uthyrning eller bra-att-ha-lägenhet och mycket nyproduktion med höga lån samt att mycket mer är på gång.

Kan som jag sagt tidigare bli en snabbare resa mot 100k (innerstan, gamla toppen från 2017) eller 60k (Stockholms län) redan i augusti istället för mot årsslutet som jag tidigare tippat.

Sen kan det på plana ut eller rasa vidare 20%, ner till 2016 års priser. Skört läge för BLTs de kommande 5 åren.
2022-05-09, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bolanetorsk
https://omni.se/rantesmocka-slar-hardast-mot-unga-i-en-falsk-sakerhet/a/eErwyR

Tycker ändå lite synd om de unga som i vissa fall ”tvingats” till köp i tex Stockholm för karriär, studier eller kärlek… Samtidigt sitter feta, obelånade 70-talister och bakåt i minimalt belånade mångmiljonvillor och gäspar åt räntan.

Trevlig ”marknad”.
Bra beskriving på mig😂 inte så fet än men jobbar på det...
2022-05-09, 09:37
Avslutad
För er som kollar på Husmask. Den sista mätpunkter är aldrig tillförlitlig. Den visar alltid en nedgång då den har så få mätpunkter

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in