Citat:
Ursprungligen postat av
Bolanetorsk
https://omni.se/rantesmocka-slar-hardast-mot-unga-i-en-falsk-sakerhet/a/eErwyR
Tycker ändå lite synd om de unga som i vissa fall ”tvingats” till köp i tex Stockholm för karriär, studier eller kärlek… Samtidigt sitter feta, obelånade 70-talister och bakåt i minimalt belånade mångmiljonvillor och gäspar åt räntan.
Trevlig ”marknad”.

Det är ingen trevlig marknad, eller ens en marknad i ordets rätta betydelse, och jag uppskattar din ironi.
Det finns en ängslighet hos politiker och de tjänstemän som sett alla regleringar som en dygd, då facit är att de rubbat balansen på alla marknader som rör bostadsbyggande. De sitter i kommuner och länsstyrelser och nekar avstyckningar och försvårar nya planer för de personer som vill bygga. Det har bara gynnat stora aktörer, som kan utöva påtryckning mot dessa bromsklossar i offentlig förvaltning.
Det jag påpekat tidigare är att politikerna låtit unga som måste någon gång flytta hemifrån, betala för en misslyckad bostadspolitik, där de med sämst ekonomi är alldeles för högt belånade. Politikerna och riksbanken tonar ner faran, trots att det är uppenbart att inflationen som är orsaken. Inflationen beror på många faktorer som politikerna inte kan motverka i Sverige, då det är saker som sker utifrån händelser som ingen kunnat förutse, som Corona och kriget i Ukraina.
Det fanns inga marginaler i den politik som pågått, för oförutsedda händelser. Där den största faran är arbetslöshet i de grupper som kommer drabbas av att räntan höjs. Jag hoppas på att folk kommer klara de svåra år som kommer och att det inte blir stagflation. Trots att det finns tecken på det. Yngves säger inte mycket, men när han pratar ska man lyssna. Han har påtalat att hushållens belåning är bekymmersam. Det är vad man kallar för understatement.