2022-05-09, 10:18
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Varför köpa idag när det är billigare om tre månader?

Trenden nedåt kommer förstärkas enormt av psykologiska faktorer. Blir spännande att se SEBs boprisindikator som kommer om några dagar. Låg på ca +40 senast, får se om den klarar nollan nu

Jodå, den är alldeles för stark med tanke på omständigheterna, 18! https://mfn.se/cis/a/seb/seb-hushallens-boprisforvantningar-faller-c51e9303

Men man deppar på Bästkusten…

Citat:
I maj sjunker indikatorn i samtliga regioner. I Västra Götaland sjunker indikatorn med hela 37 enheter från 41 till 4.
2022-05-09, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
För er som kollar på Husmask. Den sista mätpunkter är aldrig tillförlitlig. Den visar alltid en nedgång då den har så få mätpunkter

Varför skulle det alltid innebär en nedgång för att det är få mätpunkter...?

/Anton
2022-05-09, 10:50
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Jodå, den är alldeles för stark med tanke på omständigheterna, 18! https://mfn.se/cis/a/seb/seb-hushallens-boprisforvantningar-faller-c51e9303

Men man deppar på Bästkusten…

Haha, fantastiskt. Nästan hälften tror fortfarande på ökande priser, och en fjärdedel på oförändrat.

Samtidigt bettar de på en styrränta på 1.36% om ett år, vilket skulle innebära boräntor om närmare 3%.

Glennssons var tidigare mest optimistiska med +60 i januari, nu har de deppat ihop totalt med +4 ja. Det går fort i hockey.

En disclaimer på det hela: "Undersökningen genomfördes under perioden 26 april till 3 maj." Folk hänger inte med och sitter inte och kör refresh på RBs hemsida för att kolla BoObl eller räntebesked.
2022-05-09, 11:01
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Folk hänger inte med och sitter inte och kör refresh på RBs hemsida för att kolla BoObl eller räntebesked.

Folk är allt bra märkliga

Men ja två dagar av total panik över 0,25% reporänta missades ju i alla fall i undersökningen.
2022-05-09, 11:22
Medlem
Citat:
Haha, fantastiskt. Nästan hälften tror fortfarande på ökande priser, och en fjärdedel på oförändrat.

Samtidigt bettar de på en styrränta på 1.36% om ett år, vilket skulle innebära boräntor om närmare 3%.

Glennssons var tidigare mest optimistiska med +60 i januari, nu har de deppat ihop totalt med +4 ja. Det går fort i hockey.

En disclaimer på det hela: "Undersökningen genomfördes under perioden 26 april till 3 maj." Folk hänger inte med och sitter inte och kör refresh på RBs hemsida för att kolla BoObl eller räntebesked.

Vad står BoObl för?
2022-05-09, 11:44
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soderguy
Vad står BoObl för?

BostadsObligationer, eller säkerställda obligationer.

https://www.swedishbankers.se/fakta-och-rapporter/svensk-bankmarknad/saekerstaellda-obligationer/

Här hittar man kurserna (yields) för benchmark BoObl på 2 resp 5 år:

https://www.riksbank.se/sv/statistik/sok-rantor--valutakurser/?g9-SEMB2YCACOMB=on&g9-SEMB5YCACOMB=on&from=2022-04-09&to=2022-05-09&f=Day&c=cAverage&s=Comma
2022-05-09, 11:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rsahemlig
Varför skulle det alltid innebär en nedgång för att det är få mätpunkter...?

/Anton

Oklart. Men husmask har jag kollat på massor av gånger och 100 gånger av 100 är det en nedgång den sista perioden som försvinner vid nästa uppdatering.
2022-05-09, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bolanetorsk
https://omni.se/rantesmocka-slar-hardast-mot-unga-i-en-falsk-sakerhet/a/eErwyR

Tycker ändå lite synd om de unga som i vissa fall ”tvingats” till köp i tex Stockholm för karriär, studier eller kärlek… Samtidigt sitter feta, obelånade 70-talister och bakåt i minimalt belånade mångmiljonvillor och gäspar åt räntan.

Trevlig ”marknad”.

Det är ingen trevlig marknad, eller ens en marknad i ordets rätta betydelse, och jag uppskattar din ironi.

Det finns en ängslighet hos politiker och de tjänstemän som sett alla regleringar som en dygd, då facit är att de rubbat balansen på alla marknader som rör bostadsbyggande. De sitter i kommuner och länsstyrelser och nekar avstyckningar och försvårar nya planer för de personer som vill bygga. Det har bara gynnat stora aktörer, som kan utöva påtryckning mot dessa bromsklossar i offentlig förvaltning.

Det jag påpekat tidigare är att politikerna låtit unga som måste någon gång flytta hemifrån, betala för en misslyckad bostadspolitik, där de med sämst ekonomi är alldeles för högt belånade. Politikerna och riksbanken tonar ner faran, trots att det är uppenbart att inflationen som är orsaken. Inflationen beror på många faktorer som politikerna inte kan motverka i Sverige, då det är saker som sker utifrån händelser som ingen kunnat förutse, som Corona och kriget i Ukraina.

Det fanns inga marginaler i den politik som pågått, för oförutsedda händelser. Där den största faran är arbetslöshet i de grupper som kommer drabbas av att räntan höjs. Jag hoppas på att folk kommer klara de svåra år som kommer och att det inte blir stagflation. Trots att det finns tecken på det. Yngves säger inte mycket, men när han pratar ska man lyssna. Han har påtalat att hushållens belåning är bekymmersam. Det är vad man kallar för understatement.
Senast redigerad av Vresrosen 2022-05-09 kl. 12:45.
2022-05-09, 12:47
Medlem
Citat:
https://omni.se/rantesmocka-slar-hardast-mot-unga-i-en-falsk-sakerhet/a/eErwyR

Tycker ändå lite synd om de unga som i vissa fall ”tvingats” till köp i tex Stockholm för karriär, studier eller kärlek… Samtidigt sitter feta, obelånade 70-talister och bakåt i minimalt belånade mångmiljonvillor och gäspar åt räntan.

Trevlig ”marknad”.

Men det där är ju inte sant. Jag vet att jag skulle få ”mer karriär” och högre lön i Silicon Valley men väljer att inte flytta dit bland annat för att jag inte skulle ha råd med någon dräglig bostad.

Det finns ingen som tvingas att flytta till Stockholm
2022-05-09, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Men det där är ju inte sant. Jag vet att jag skulle få ”mer karriär” och högre lön i Silicon Valley men väljer att inte flytta dit bland annat för att jag inte skulle ha råd med någon dräglig bostad.

Det finns ingen som tvingas att flytta till Stockholm

Lägg ner. Sverige måste vara typ världens mest centraliserade land. Jag tror lätt att 9/10 av varenda högskoleelev som tar examen tvingas att flytta till Stockholm om de vill göra karriär. Har du ens bott i småstad? Det har jag under många år och det finns fan inte ett jota många gånger förutom inom äldreomsorg eller administrativa tjänster på kommuner. Jag tycker det är en extremt tråkig utveckling och jag tycker absolut att vi borde reglera detta så att fler företag tvingas flytta sina huvudkontor till mindre orter och inte bara begränsar det till myndigheter. Klart vi ska ha en levande landsbygd men det behövs såväl folk som arbete för att få det.
2022-05-09, 14:16
Medlem
Citat:

Trevlig ”marknad”.
Dessa unga har lyft fram kommunism/auktoritär styrning. De har röstat för att staten ska ta pengar från producenter och ge till dem. Vilket inte bara är fruktansvärt moraliskt, det är även att strukturera ett uppenbart och ohållbart pyramidspel.

Sen är det synd om dem för att det gick dåligt..?

Om du hittar en 90-talist version yngre och/eller någon som är fattig men som samtidigt drivit den här frågan likt sebastianlarsson2, så sure. Då är det väl synd om den personen. Du kommer dock inte hitta så många. Folk har agerat som grisar.
2022-05-09, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Dessa unga har lyft fram kommunism/auktoritär styrning. De har röstat för att staten ska ta pengar från producenter och ge till dem. Vilket inte bara är fruktansvärt moraliskt, det är även att strukturera ett uppenbart och ohållbart pyramidspel.

Sen är det synd om dem för att det gick dåligt..?

Om du hittar en 90-talist version yngre och/eller någon som är fattig men som samtidigt drivit den här frågan likt sebastianlarsson2, så sure. Då är det väl synd om den personen. Du kommer dock inte hitta så många. Folk har agerat som grisar.

Det är synd om dem eftersom de gått på ett pyramidspel där det saknas fundamenta i de objekt de lockats till att köpa. De lever i villfarelsen att de är en del av den marknad som starka aktörer och professionella investerare köper. Den fastighetsmarknad vi har i dag appellerar till vanligt folks girighet där bostaden blir en investering, där undantagen från en säker investering är det som kommer få marknaden att pysa.

Att det gått bra för en del köpare under en viss tid, säger inget om hur det kommer att gå i framtiden om man tvingas sälja när många andra också måste göra det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in