2022-05-24, 19:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
"Economist: Sverige har störst risk för bostadsbubbla i världen"

https://www.dagensps.se/privatekonomi/bostad/economist-sverige-har-storst-risk-for-bostadsbubbla-i-varlden/

Liksom-fb;
.
”I Sverige har skattelättnader för husägare ytterligare underblåst rushen att säkra bolån, medan en dysfunktionell hyresmarknad, präglad av överprissatt (och illegal) andrahandsuthyrning, har drivit fler hyresgäster till bostadsägande”, skriver The Economist om vårt land och dess bostadsmarknad

Att hyresregleringen driver folk till BR och därmed blåser upp priserna har jag skrivit flera gånger och du motsatt dig. Är economist också fel ute?
2022-05-24, 19:31
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Länka till en bolånekalkyl som ger ett lån på 7.5x årsinkomst för en person med 30k I mån tack! Har aldrig hört talas om detta.

Nedan kalkylator ger (förutsatt att man saknar övriga lån som bil studielån etc) max 4.5 ggr årsinkomsten för en 25 åring dvs drygt 1.5 msek.

https://seb.se/privat/lana/bolan-och-rantor/lanelofte-och-guide/hur-mycket-far-jag-lana

Sätter du avgiften till 0 blir det 2165k för en 25-åring med 30k/mån, dvs lite drygt 6x årsinkomsten.

Sätter du lönen till 50k hoppar lånet upp till 4185k, vilket är nästan 7x.
2022-05-24, 19:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Sätter du avgiften till 0 blir det 2165k för en 25-åring med 30k/mån, dvs lite drygt 6x årsinkomsten.

Sätter du lönen till 50k hoppar lånet upp till 4185k, vilket är nästan 7x.

Nu handlade det om lön på 30k inte 50k.

Nästan inga föreningar har noll i avgift. I den mån de har det är det oäkta med väldigt höga lön som banken ogärna accepterar.
2022-05-24, 19:36
Medlem
Citat:
Du känner till detta säger du men kan inte länka en enda bolånekalkylator på nätet som stärker det. Trovärdighet nolla

https://www.skandia.se/lana/bolan/hur-mycket-far-jag-lana/

Fyll i att du är 25 och tjänar 30k i månaden, hyra på 1500 (vilket är typiskt för vasastans ettor) så hamnar du på 6x kvot. Troligtvis har man dessutom börjat justera ner på siffrorna eftersom räntan redan börjat stiga.

Om du 2020 kunde visa på att du har ett jobb som inte är att sitta i kassan på ICA utan som kommer ge god löneutveckling så hade 7x inte varit ett problem.
2022-05-24, 19:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen
Googla: Financial repression

Hela vårt system är byggt på säkerheter. Man kommer aldrig tillåta större prisfall då detta sätter igång finanskriser.

Tåget för att binda räntan har definitivt gått.

Jaja så sa idioter som du strax innan toppen med, sedan dumpad de rika på dig, och nu tror du att du blir räddad utan någon logisk lösning.

Vårt system bygger på säkerheter? huh vilka säkerheter? 2% lönehöjningar och 20% inflation, säkerheter?
2022-05-24, 19:44
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Nu handlade det om lön på 30k inte 50k.

Nästan inga föreningar har noll i avgift. I den mån de har det är det oäkta med väldigt höga lön som banken ogärna accepterar.

Ja, så vid den lönenivån beror det lite på avgiften vad x-faktorn blir. Vid 1500kr/mån i avgift blir det t.ex. 5.4x vilket är mer än 4.5x. Du måste upp i 4k/mån avgift för att hamna så lågt som 4.5x vid en lön på 30k/mån.

Varför kollar du inte innan du länkar till en kalkylator som ger ett annat resultat än det du hävdade?
2022-05-24, 19:51
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
"Economist: Sverige har störst risk för bostadsbubbla i världen"

https://www.dagensps.se/privatekonomi/bostad/economist-sverige-har-storst-risk-for-bostadsbubbla-i-varlden/

Samtliga parametrar är rätt värdelösa för att mäta en bubbla, ungefär vad man kan förvänta sig av en skittidning som The Economist.
2022-05-24, 19:59
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Att hyresregleringen driver folk till BR och därmed blåser upp priserna har jag skrivit flera gånger och du motsatt dig. Är economist också fel ute?
"Att hyresregleringen driver folk till BR" har jag sagt flera ggr. Och för många år sedan också för den delen. Det ser jag som okontroversiellt. Varsågod att hitta någon gång där jag säger något annat.

"och därmed blåser upp priserna"
Går jag naturligtvis inte med på. Det är ju helt hjärndött.

Vad händer med produktionen när någon producerad vara får ökad efterfrågan?
Varför måste jag ens skriva det?
2022-05-24, 20:08
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Liksom-fb;
.
”I Sverige har skattelättnader för husägare ytterligare underblåst rushen att säkra bolån, medan en dysfunktionell hyresmarknad, präglad av överprissatt (och illegal) andrahandsuthyrning, har drivit fler hyresgäster till bostadsägande”, skriver The Economist om vårt land och dess bostadsmarknad

Läs om, "överprissatt (och illegal) ANDRAHANDSUTHYRNING, dvs dina kompisar i alliansen som införde nya andrahandsreglerna 2013 som borde förbjudas.
Marknadshyror är dött, det blev inget förra året, inte ens för nyproduktionen. Det kommer vara skrivbordslagt närmaste 10 åren, så du kan sluta gaffla om hyresregleringen nu. Du kommer inte lyckas kasta ut Slemhog ur sin kommunal 3a med 6400 hyra i Aspudden med svenskt tenn möbler och 1-stav ekparkett inlagt.

Titta dig i spegeln ditt fetto, så ser du en grobian, en fossil, snart utdöd apa som kommer sorteras ut genom marknadsevolutionen. Snart betalar du 10% ränta och blir vräkt från klubbmedlemskapet. När du står med dina ikea möbler utanför porten på lådcykeln, glider Slemhog förbi med fläskmercan med ett garv och drar iväg i ett stort svart rökmoln i ditt ansikte hehe!

//Slemhog - lever lyxliv i kommunal sektor x2
Senast redigerad av slemhog 2022-05-24 kl. 20:27.
2022-05-24, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Jaja så sa idioter som du strax innan toppen med, sedan dumpad de rika på dig, och nu tror du att du blir räddad utan någon logisk lösning.

Vårt system bygger på säkerheter? huh vilka säkerheter? 2% lönehöjningar och 20% inflation, säkerheter?

Varför blir du upprörd? Rekommenderar detta för kvällsläsning signerat Ray Dalio, för lite större perspektiv: https://www.bridgewater.com/big-debt-crises/principles-for-navigating-big-debt-crises-by-ray-dalio.pdf
2022-05-24, 20:14
Avstängd
Citat:
Varför blir du upprörd? Rekommenderar detta för kvällsläsning signerat Ray Dalio, för lite större perspektiv: https://www.bridgewater.com/big-debt-crises/principles-for-navigating-big-debt-crises-by-ray-dalio.pdf

Snarare så att du verkar sakna större perspektiv och ekonomisk förståelse.

Förklara istället hur QE och sänkta räntor ska hjälpa oss ur inflationen?
2022-05-24, 20:19
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Tåget för att binda räntan har definitivt gått.
Apropå ränta ser jag att obligationsräntorna i USA har fallit tillbaka en hel del. Står nu i samma läge som i början på April.

Och marknaden har dragit tillbaka en del höjning av Fed Funds. Nu tror man FED stannar vid 2.75% i Februari. Och ligger kvar där. Tidigare antog man att FED skulle fortsätta höja.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in