2021-02-23, 10:26
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Du repeterar att vi he hög boyta per person. Kan du presentera underlaget du baserar detta på?

Gå till google och sök på "boyta per person" så får du svaret.
2021-02-23, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Gå till google och sök på "boyta per person" så får du svaret.

Bra och utförligt svar. Tack. Jag kunde aldrig själv komma på det. Då ska vi försöka göra något vettigt av statistiken mer än att "googla".

Den svepande variabeln "boyta per person" är ett lika dåligt mått på trångboddhet som "kvadratmeter per person" är för ett lands befolkningstäthet. Runt 2 miljoner av alla 4,7 miljoner hushåll i Sverige idag är singelhushåll. Vi ligger högst i Europa. Det drar upp snittet avsevärt.

Dessutom har svenskar generellt färre barn än övriga europeer. En anledning är att man vill uppfostra sina barn i en värdig tillvaro, vilket innebär ett rum per barn. I Europa är det inte ovanligt att 2 eller flera barn delar på samma rum. Min tjej från Polen växte upp i en tvåa med 2 systrar.

Hur fördelningen ser ut regionalt är också relevant. Det är fullkomligt ointressant om folk i Boden har 100 kvadrameter boyta per person när det i Stockholm är 20. Med en politik som tvingar unga människor in till Stockholm så har samhället en skyldighet att ge möjligheten för dessa unga att ha en värdig tillvaro där.
2021-02-23, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det är ett feltänk att det är bostadsbrist bara för att andra hittar på någon norm (som gäller deras egna preferenser).

Jag läste på 90-talet om ungdomar (från alla möjliga håll i världen, inkl Sverige) som gillade så mycket att bo i centrala London, att dom hyrde del i rum. Hyran för del i rum var vad deras ekonomi klarade.

Dom hade kunnat hyra mycket mer bostad på annan plats. Men det ville dom inte. Att hyra så här var bra för dom.
Detta är inte ett exempel på bostadsbrist. Att benämna detta bostadsbrist är förståndshandikappat.

Det är lite galet som att tala om bilbrist bara för att en del kör omkring i billigare bilar. Eller föredrar taxi.
Att man hyr bostad i London beror på att man jobbar där.

Att de inte ville hyra bostad på någon annan plats Kan ju bero på att de hade svultit ihjäl om de hyrt i Svalbard.

Eftersom du som omhändertagen svensk aldrig förstått hur marknadsekonomi fungerar och fått allt serverat av staten så är det svårt för dig att greppa detta.
Senast redigerad av Alpoxen 2021-02-23 kl. 10:50.
2021-02-23, 10:51
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Bra och utförligt svar. Tack. Jag kunde aldrig själv komma på det. Då ska vi försöka göra något vettigt av statistiken mer än att "googla".

Kan ju tycka att du borde kommit på att du kunde googla fram detta själv istället för att be om en källa, det var inte direkt svårt eller hur?

Citat:
Den svepande variabeln "boyta per person" är ett lika dåligt mått på trångboddhet som "kvadratmeter per person" är för ett lands befolkningstäthet.

Ändå var det just som som bostadsbrist definierades så vi är tydligen eniga om att detta inte visar på någon bostadsbrist.

Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen
Myndigheterna har inte sagt att den rådande bostadsbristen i Storstockholm är problematisk. De har bara definerat ett sätt att mäta den med hjälp av socialstyrelsens normer om trångboddhet. De normerna är inte godtyckliga eller lyxigt tilltagna.
2021-02-23, 10:54
Medlem
Citat:
Kan ju tycka att du borde kommit på att du kunde googla fram detta själv istället för att be om en källa, det var inte direkt svårt eller hur?

Ändå var det just som som bostadsbrist definierades så vi är tydligen eniga om att detta inte visar på någon bostadsbrist.

Jag ser inte hur detta är en kontring på mitt svar och tolkar det därför som att du håller med mig i det jag skrev.
2021-02-23, 10:56
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Jag ser inte hur detta är en kontring på mitt svar och tolkar det därför som att du håller med mig i det jag skrev.

Ja vi anser väl båda att boytan per person inte påvisar någon bostadsbrist.
2021-02-23, 10:59
Medlem
Citat:

Snarare att boyta per person när man tar ALLA hushåll i landet inte är ett mått på trångboddhet. Förstår du inte det så är vi färdiga med diskussionen.
2021-02-23, 11:02
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Snarare att boyta per person när man tar ALLA hushåll i landet inte är ett mått på trångboddhet. Förstår du inte det så är vi färdiga med diskussionen.

Så du har inget som motiverar att vi skulle ha en bostadsbrist då?
2021-02-23, 11:06
Medlem
Citat:
Vem bestämmer vad som är en dräglig boyta. FN? EU?. SD? Trump?
2021-02-23, 11:07
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Vem bestämmer vad som är en dräglig boyta. FN? EU?. SD? Trump?

Nu var det inte jag som motiverade att vi skulle ha bostadsbrist baserat på boytan per person så den frågan känns felriktad.
2021-02-23, 11:10
Medlem
Citat:
Nu var det inte jag som motiverade att vi skulle ha bostadsbrist baserat på boytan per person så den frågan känns felriktad.
Du kan väl svara ändå. Vad är en dräglig bóyta? 10 kvadrat? Hur många ska kunna dela på ett badrum för att det ska räknas drägligt? 10 personer?

Du måste ju veta vad du själv skulle stå ut med
2021-02-23, 11:15
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Du kan väl svara ändå. Vad är en dräglig bóyta? 10 kvadrat? Hur många ska kunna dela på ett badrum för att det ska räknas drägligt? 10 personer?

Du måste ju veta vad du själv skulle stå ut med

Nu har vi inte 10 kvm per person utan hög boyta jämfört med andra länder. Men lever man med föreställningen att alla borde ha en egen herrgård så är förstås en lägenhet på 150 kvm trångbott.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in