2022-04-30, 00:13
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Som sagt, "bristen" verkar vara i form av konsumentförpackning på grund av att toapappersidioterna är igång igen och hamstrar stora mängder utan anledning. Förhoppningsvis vet de om att den begränsade hållbarheten.

Hållbarheten är baserad på dess reningsförmåga, dessutom ett par år. Eller tror du att en dieselbil som används sällan helt plötsligt blir obrukbar för att den inte fyllt på AdBlue under något år och använder det som redan finns i tanken?

Kristalliseringen blir ett problem först efter ett par, tre år och endast om den inte rörs runt, räcker med att man vänder runt dunkarna någon gång.

Jag resonerar från ett kortsiktigt problem med tillgång, om vi har problem om 5 år är nog inte hållbarheten det vi bör fokusera på.
Senast redigerad av calmsolution 2022-04-30 kl. 00:20.
Citera
2022-04-30, 00:14
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Adblue brinner inte. Lika lite som dina handkrämer med karbamid (finare ord än att stryka urin på huden).
Då glömmer vi saken.
Citera
2022-04-30, 00:23
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Hållbarheten är baserad på dess reningsförmåga, dessutom ett par år. Eller tror du att en dieselbil som används sällan helt plötsligt blir obrukbar för att den inte fyllt på AdBlue under något år och använder det som redan finns i tanken?

Kristalliseringen blir ett problem först efter ett par, tre år och endast om den inte rörs runt, räcker med att man vänder runt dunkarna någon gång.
Skulle inte förvåna mig med dagens bilar och miljökrav att man har skitnödig kontroll på kvalitén på något sätt. Är inte speciellt insatt i hur processen verkar. De flesta verkar ju speca hållbarhet upp till ett år?

Är väl som sällan-bilar och long life service på olja. Det funkar tills det inte gör det och blir dyrt.
Citera
2022-04-30, 00:35
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Skulle inte förvåna mig med dagens bilar och miljökrav att man har skitnödig kontroll på kvalitén på något sätt. Är inte speciellt insatt i hur processen verkar. De flesta verkar ju speca hållbarhet upp till ett år?

Är väl som sällan-bilar och long life service på olja. Det funkar tills det inte gör det och blir dyrt.

Det stämmer men tillverkarna sätter förbrukningstiden själva, tex Kemetyl anger 18 månader men naturligtvis med marginal.

Om man väljer att ha ett lager så skall man naturligtvis förvara det korrekt.
Citera
2022-04-30, 00:38
Medlem
Imbazs avatar
Hörde det av vönner, mackar har adblue på lager men har ni 0 eq så lär ni inte få ett skit, sorry men har inte haft problem med adblue och alla mackar jag fyller på hos har pallvis med skiten.

Ni är sopor helt enkelt
Citera
2022-04-30, 01:37
Medlem
Neolitikums avatar
För en tio år sedan när jag tog bort fartspärren med mera (ökade effekten) på lastbilar eller traktorer åt mindre åkerier och jordbrukare, så erbjöd jag även att koppla bort spärren som annars slog på när tanken med adblue blev tom.
Jordbrukare var på den tiden piggast på att göra det, i dag så hade jag blivit miljonär om jag haft firman kvar.

Inte samma som jag använde, men liknande teknik för er som undrar hur detta går till.
https://www.alientech-tools.com
Citera
2022-04-30, 03:05
Medlem
Secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Brandrisk...? Kolla i stadgarna. Tror inte man får ha det i källarförråd eller cykelförråd iaf. Kanske är garage annorlunda...

Hur fan får du piss att brinna?
Citera
2022-04-30, 03:25
Avslutad
Citat:
Är det ditt eget garage? Annars är det nog inte tillåtet... (typ om det är BRF)

Citat:
Brandrisk...? Kolla i stadgarna. Tror inte man får ha det i källarförråd eller cykelförråd iaf. Kanske är garage annorlunda...
Haha, så går det när man ska mästra andra utan att själv veta vad man talar om. AdBlue är naturligtvis inte brandfarligt. Det är avjoniserat vatten och urinämnen.
Citera
2022-04-30, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imbaz
Hörde det av vönner, mackar har adblue på lager men har ni 0 eq så lär ni inte få ett skit, sorry men har inte haft problem med adblue och alla mackar jag fyller på hos har pallvis med skiten.

Ni är sopor helt enkelt

I min värld är du en sopa som inte kan stava😂👍
Citera
2022-04-30, 08:28
Medlem
cateatdogs avatar
Citat:
Nya toalettpappret för dumsvenne. Är väl snarare så att butiker och leverantörer inte räknar med att alla ska hamstra som idioter.

Så är det. Biltema har adblue i 10l dunkar i samtliga butiker.
Jag har eget med och 3 bilar som måste ha adblue men ett besök på Biltema har löst ett par år framåt så är inte detta ngt bekymmer längre.
Citera
2022-04-30, 09:02
Medlem
Duriens avatar
Även på de stora tappstationerna är det brist nu. Skulle fylla på igår i Snapparp. "Väntar på service", stod det vid den enda ad-bluepumpen.

Aldrig varit med om det tills nu. Priset har gått upp från 7 kr till 11-12 kronor. Nu kom jag trots allt vidare då jag hade 10-15 liter kvar i tanken. Brukar tanka 70 liter ungefär, varannan tankning. Kör mellan Halmstad och Luleå.

Blir bristen så stor att vi inte kan fylla tankarna, kommer vägarna att fyllas av lastbilar där 30% av motorstyrkan tillåts. Så räkna ned köer i sommar.....suckers
Citera
2022-04-30, 09:58
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durien
Även på de stora tappstationerna är det brist nu. Skulle fylla på igår i Snapparp. "Väntar på service", stod det vid den enda ad-bluepumpen.

Aldrig varit med om det tills nu. Priset har gått upp från 7 kr till 11-12 kronor. Nu kom jag trots allt vidare då jag hade 10-15 liter kvar i tanken. Brukar tanka 70 liter ungefär, varannan tankning. Kör mellan Halmstad och Luleå.

Blir bristen så stor att vi inte kan fylla tankarna, kommer vägarna att fyllas av lastbilar där 30% av motorstyrkan tillåts. Så räkna ned köer i sommar.....suckers

Jag betalar ca 30 kr/l eftersom jag köper AdBlue på dunk. 12 kr är ingenting! Undrar också hur du egentligen kör. När jag häller i 10 liter Adblue så räcker den längre än 1000 mil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in