2022-04-29, 23:14
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Kan man inte fylla adblutanken med diesel?

Nej, men vissa påstår att man kan pissa i tanken utspätt med vatten men jag vet inte om det stämmer. AdBlue tillsätts till avgaserna, inte bränslet.
Citera
2022-04-29, 23:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Nej, men vissa påstår att man kan pissa i tanken utspätt med vatten men jag vet inte om det stämmer. AdBlue tillsätts till avgaserna, inte bränslet.

Aha ok det va ju synd.
Om bilen stannar så får jag väl pissa i tanken då.
Får ordna någon tratt bara för tanklocket sitter rätt långt ned
Citera
2022-04-29, 23:17
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G2GO
Jag har inte förstått mig på bilar med adblue? Det blir ju bara en extrakostnad med den som kör bilen. För adblue ska väl rena avgaserna och vara bättre för miljön?

Jag gör hellre lite åverkan på ozonlagret än att köpa något extra till bilen som jag inte behöver.

Adblue består bara av destillerat vatten och Urea, som är en restprodukt av torkat svinurin. När man tillför detta till en speciell DPF så uppstår en kemisk reaktion som ger en bättre avgasrening. Så man behöver det bara om man vill att bilen ska vara miljövänlig. Det går att köra alla bilar som har ad-blue tillförsel utan detta men motorelektroniken ställer om sig så motorn går lite annorlunda.

Ja, det blir en extrakostnad. Nej, du behöver inte betala om du inte vill, bara om du har köpt en en s.k miljöbil som går på diesel och vill göra som man tänkt.
Citera
2022-04-29, 23:20
Medlem
Köp en "adblue emulator" från ebay eller Aliexpress. Inte lagligt, men bilen/trucken går att fortsätta att köra utan felkoder eller reducerad effekt.

Om bristen fortsätter är det nog vad tillverkarna måste göra ändå, kringgå adblue systemen.
Citera
2022-04-29, 23:23
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Aha ok det va ju synd.
Om bilen stannar så får jag väl pissa i tanken då.
Får ordna någon tratt bara för tanklocket sitter rätt långt ned

Ja, det är ditt beslut och chansning. Jag skulle föreslå att du gör som jag och snabbt bunkrar upp reserver, typ 20-30 liter, innan det blir ett stort problem.

Sök dig till mindre handlare, de har fortfarande AdBlue i lager.
Citera
2022-04-29, 23:24
Medlem
Limenys avatar
Leverantörerna ser ingen brist alls och är inte oroliga så länge inte den ryska gasen stryps. Verkar som de hittat andra leverantörer för urea. Det de har sett dock är hamstringsbeteende som gör att tillfällig brist kan råda. https://www.di.se/nyheter/minskad-risk-for-brist-pa-reningsvatska-till-dieselfordon/
Citera
2022-04-29, 23:27
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limeny
Leverantörerna ser ingen brist alls och är inte oroliga så länge inte den ryska gasen stryps. Verkar som de hittat andra leverantörer för urea. Det de har sett dock är hamstringsbeteende som gör att tillfällig brist kan råda. https://www.di.se/nyheter/minskad-risk-for-brist-pa-reningsvatska-till-dieselfordon/

”Så länge vi har rysk gas”

Detta är ett reellt problem, som faktiskt motiverar hamstring. Inte som toalettpapper under Covid utan här har tex Tyskland just nu ett problem med rysk gas där betalningen inte gick igenom då de vägrade betala med Rubel.

Urea är inte det stora problemet utan gasen som behövs för framställningen av AdBlue.

Edit:
Fel av mig, det är framställningen av Urea som kräver gas och där misstänker jag att denna artikel kan missuppfattas. Jag väljer medvetet ordvalet ”missuppfattas” eftersom jag inte vill påstå att den är vinklad.
Senast redigerad av calmsolution 2022-04-29 kl. 23:39.
Citera
2022-04-29, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Styxico
Jag uppmärksammade för två månader sedan att AdBlue började bli bristvara hos leverantörer. Jag hamstrade snabbt 30l då jag kör 5,5k km/år (eget företag). Tänkte boosta detta litet i måndags men möttes av ett hånskratt av Ok/Q8 personalen med ett ”det har inte kommit något på tre veckor” De sade att endast litet kommit till pumpen för lastbilar under gångna veckan.

Detta är ganska allvarligt om det kommer till en storskalig brist. Alla euro 5,6 bilar och i princip alla lastbilar, lantbruksmakiner, entreprenadmaskiner av nyare typ kommer stå still ända tills det antingen kommer mer AdBlue eller motorns programvara ändras (vilket kommer ta tid om det tillåts).

Hur ser det ut, är det fler än jag som uppmärksammat att den befarade bristen börjar märkas?
Finns det någon bra stash att handla från fortfarande?

Kan tillägga att denna brist har med Ukraina kriget att göra.

Finns flera lösningar på ditt problem.

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20170314/svenska-adblue-piraterna-saljer-fuskbox-till-lastbilar-och-den-gar-igenom-besiktningen/
Citera
2022-04-29, 23:57
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jsjsusi
Finns flera lösningar på ditt problem.

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20170314/svenska-adblue-piraterna-saljer-fuskbox-till-lastbilar-och-den-gar-igenom-besiktningen/

Kommer nog inte ta lång tid innan myndigheterna upptäcker detta när åkerierna inte köpt in AdBlue nu när det är uppmärksammat. Dessutom lär nog fordonstillverkarna införa skydd mot denna manipulering, om inte frivilligt så genom lagkrav.

Edit:
Jämför med kontrollen av pizzeriornas mjölinköp.
Citera
2022-04-30, 00:03
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limeny
Som sagt, "bristen" verkar vara i form av konsumentförpackning på grund av att toapappersidioterna är igång igen och hamstrar stora mängder utan anledning. Förhoppningsvis vet de om att den begränsade hållbarheten.
Citera
2022-04-30, 00:05
Medlem
eenoks avatar
Granngården har adblue

Har man en plats ute att vara på så är det ganska lätt att koka fram urea ur sin egen urin, man lär ju samla på sig lite piss men det går nog snabbt sen spär man med destillerat vatten. Jag äger ingen bil och har inte hört talas om adblue men om det blir dyrt eller försvinner och det verkligen behövs för att starta bilen så borde det vara värt att koka eget.

https://youtu.be/sfldS5hqWYA

Hittade detta på granngården hemsida - AdBlue säljs även i fat (art. nr 1250505) och IBC container (art.nr 1250595).
Senast redigerad av eenok 2022-04-30 kl. 00:11. Anledning: Fynd på granngården
Citera
2022-04-30, 00:12
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Brandrisk...? Kolla i stadgarna. Tror inte man får ha det i källarförråd eller cykelförråd iaf. Kanske är garage annorlunda...
Adblue brinner inte. Lika lite som dina handkrämer med karbamid (finare ord än att stryka urin på huden).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in