2022-04-29, 20:10
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Vad skulle orsaken för det vara? Det är ju bara piss.
Brandrisk...? Kolla i stadgarna. Tror inte man får ha det i källarförråd eller cykelförråd iaf. Kanske är garage annorlunda...
Citera
2022-04-29, 20:11
Medlem
Jag kör själv en lätt lastbil, 3000 mil om året. Lyckades få tag i ca 35 liter för två veckor sen. Det kommer klara bilkörningen för i år iaf.

Allt som fanns på dunkar för två veckor sen var i princip fullständigt slutsålt. Då kunde man fortfarande få tag i adblue på pump.

Hur ser det ut idag? Finns det fortfarande på pump eller är det slut också?
Citera
2022-04-29, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Brandrisk...? Kolla i stadgarna. Tror inte man får ha det i källarförråd eller cykelförråd iaf. Kanske är garage annorlunda...

Det innehåller vatten och urea...
Citera
2022-04-29, 20:17
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silver-Shield
Hur ser det ut idag? Finns det fortfarande på pump eller är det slut också?

På macken jag besökte idag var allt slut, inkl på pump. (Stockholm)
Citera
2022-04-29, 20:19
Medlem
passports avatar
Thomas Morrell (SD) tog upp den här frågan i riksdagen för en vecka sedan ungefär.

https://www.youtube.com/watch?v=1FILnpcv-2E&t=990s&ab_channel=Riksdag
Citera
2022-04-29, 20:35
Medlem
Era förbannade bögjävlar! 😄 blev fel kör 5500 mil om året. Gör av med ca 60-70 liter AdBlue mao. Ni gör precis som sossarna när muslimer börjar kaoza och diskuterar någon felaktig detalj i något som någon annan sagt angående ämnet istället för det verkliga problemet.

Jag kan inte få det till något annat än att vi är på väg med stormsteg mot stora problem. Att det kommer att beslut på att programmera om motorer i tid är nog ett önsketänkande. De människor som är satta vid rodret är känslostyrda idealister, de kommer inte att fatta ett logiskt beslut i tid.
Citera
2022-04-29, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Styxico
Jag uppmärksammade för två månader sedan att AdBlue började bli bristvara hos leverantörer. Jag hamstrade snabbt 30l då jag kör 5,5k km/år (eget företag). Tänkte boosta detta litet i måndags men möttes av ett hånskratt av Ok/Q8 personalen med ett ”det har inte kommit något på tre veckor” De sade att endast litet kommit till pumpen för lastbilar under gångna veckan.

Detta är ganska allvarligt om det kommer till en storskalig brist. Alla euro 5,6 bilar och i princip alla lastbilar, lantbruksmakiner, entreprenadmaskiner av nyare typ kommer stå still ända tills det antingen kommer mer AdBlue eller motorns programvara ändras (vilket kommer ta tid om det tillåts).

Hur ser det ut, är det fler än jag som uppmärksammat att den befarade bristen börjar märkas?
Finns det någon bra stash att handla från fortfarande?

Kan tillägga att denna brist har med Ukraina kriget att göra.

Citat:
Era förbannade bögjävlar! 😄 blev fel kör 5500 mil om året. Gör av med ca 60-70 liter AdBlue mao. Ni gör precis som sossarna när muslimer börjar kaoza och diskuterar någon felaktig detalj i något som någon annan sagt angående ämnet istället för det verkliga problemet.

Jag kan inte få det till något annat än att vi är på väg med stormsteg mot stora problem. Att det kommer att beslut på att programmera om motorer i tid är nog ett önsketänkande. De människor som är satta vid rodret är känslostyrda idealister, de kommer inte att fatta ett logiskt beslut i tid.

Hur svårt är att det att hitta AdBlue menar du…?
Tog några sekunder att kolla upp att det finns på lager lite varstans… Biltema t ex….

Citat:
Avesta
Öppet idag 07-20
40+ I lager
Biltema Café
Köp & Hämta

VÄLJ
Bollnäs
Öppet idag 07-20
20+ I lager
Biltema Café
Köp & Hämta

VÄLJ
Eskilstuna
Öppet idag 07-20
60+ I lager
Biltema Café
Köp & Hämta

VÄLJ
Falköping
Öppet idag 07-20
5+ I lager
Biltema Café
Köp & Hämta

VÄLJ
Halmstad
Öppet idag 07-20
1+ I lager
Biltema Café
Köp & Hämta

VÄLJ
Hudiksvall
Öppet idag 07-20
30+ I lager
Biltema Café
Köp & Hämta

VÄLJ
Hässleholm
Öppet idag 07-20
40+ I lager
Biltema Café
Köp & Hämta

VÄLJ
Katrineholm
Öppet idag 07-20
50+ I lager
Biltema Café
Köp & Hämta

VÄLJ
Landskrona
Öppet idag 07-20
50+ I lager
Biltema Café
Köp & Hämta

VÄLJ
Lund
Öppet idag 07-20
40+ I lager
Biltema Café
Köp & Hämta

VÄLJ
Mora
Öppet idag 07-20
40+ I lager
Biltema Café
Köp & Hämta

VÄLJ
Nässjö
Öppet idag 07-20
40+ I lager
Biltema Café
Köp & Hämta

VÄLJ
Oskarshamn
Öppet idag 07-20
40+ I lager
Biltema Café
Köp & Hämta

VÄLJ
Skellefteå
Öppet idag 07-20
50+ I lager
Biltema Café
Köp & Hämta

VÄLJ
Stockholm (Botkyrka)
Öppet idag 07-20
30+ I lager
Biltema Café
Köp & Hämta

VÄLJ
Stockholm (Veddesta)
Öppet idag 07-20
60+ I lager
Biltema Café
Köp & Hämta

VÄLJ
Trollhättan
Öppet idag 07-20
50+ I lager
Biltema Café
Köp & Hämta

VÄLJ
Varberg
Öppet idag 07-20
30+ I lager
Biltema Café
Köp & Hämta

VÄLJ
Vetlanda
Öppet idag 07-20
40+ I lager
Biltema Café
Köp & Hämta

VÄLJ
Visby
Öppet idag 07-20
40+ I lager
Biltema Café
Köp & Hämta

VÄLJ
Västervik
Öppet idag 07-20
50+ I lager
Köp & Hämta

VÄLJ
Västerås
Öppet idag 07-20
5+ I lager

Källa: https://www.biltema.se/bilvard/tillsatsmedel/adblue/adbluer-10-l-2000047547
Citera
2022-04-29, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Hur svårt är att det att hitta AdBlue menar du…?
Tog några sekunder att kolla upp att det finns på lager lite varstans… Biltema t ex….

Källa: https://www.biltema.se/bilvard/tillsatsmedel/adblue/adbluer-10-l-2000047547

Biltema har 59 varuhus i Sverige. 22 av dem har 10 litersdunkar (ett fåtal) och 7 har 5 liters (ännu färre antal). Det blir lätt fel bild om man skummar snabbt i ett ämne i jakt på att bli ”superexpert”. Detta är en vara som brukar finnas i större kvantiteter än spolarvätska hos återförsäljare. Jämför med det. Med andra ord. Lagret borde vara +100 av 5 och 10l i 59 varuhus.
Citera
2022-04-29, 21:03
Medlem
Citat:
Biltema har 59 varuhus i Sverige. 22 av dem har 10 litersdunkar (ett fåtal) och 7 har 5 liters (ännu färre antal). Det blir lätt fel bild om man skummar snabbt i ett ämne i jakt på att bli ”superexpert”. Detta är en vara som brukar finnas i större kvantiteter än spolarvätska hos återförsäljare. Jämför med det. Med andra ord. Lagret borde vara +100 av 5 och 10l i 59 varuhus.

Så det är viktigare för dig att sitta här och klaga på mig för att jag tipsade dig om var du kan hitta AdBlue när du verkade ha sådan panik över att du inte hittade nåt själv, än att faktiskt åka och köpa på dig några dunkar…?

Min Passat går ca 3000 mil på en fyllning AdBlue, har jag för mig, typ 13-15 liter om jag minns rätt.
Så köper du säg 3 10L dunkar så lär du klara dig ett bra tag.

Men sitt och klaga på mig du…
Citera
2022-04-29, 21:07
Medlem
Räknade efter litet snabbt. Ser ut som Biltema har <800 10 liters dunkar kvar i Sverige och ett försumbart antal 5 liters. Detta borde räcka till ca 800000 mil personbilskörning vilket i praktiken inte är mycket. Hoppas alla som verkligen behöver detta i närtid har bunkrat.
Citera
2022-04-29, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Så det är viktigare för dig att sitta här och klaga på mig för att jag tipsade dig om var du kan hitta AdBlue när du verkade ha sådan panik över att du inte hittade nåt själv, än att faktiskt åka och köpa på dig några dunkar…?

Min Passat går ca 3000 mil på en fyllning AdBlue, har jag för mig, typ 13-15 liter om jag minns rätt.
Så köper du säg 3 10L dunkar så lär du klara dig ett bra tag.

Men sitt och klaga på mig du…

Är lugn för egen del, har ju som sagt så att jag klarar mig (skrev ju att jag bunkrat). Men jag är då mer oroad för tungtransporter och medföljande samhällsproblem. Min törstiga lätta lastbil är en västanfläkt jämfört med vad lastbilsflottan och entreprenadmaskiner förbrukar.
Citera
2022-04-29, 21:34
Medlem
slashxs avatar
Även om det skulle ta slut överallt är det inga svårigheter för åkeribranschen att fortsätta sina arbeten. Bara att elektroniskt koppla bort adblue enheten, kanske till och med kan ske på distans så många lastbilar är uppkopplade på länk mot Scania exempelvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in