2022-04-29, 19:22
Medlem
Jag uppmärksammade för två månader sedan att AdBlue började bli bristvara hos leverantörer. Jag hamstrade snabbt 30l då jag kör 5,5k km/år (eget företag). Tänkte boosta detta litet i måndags men möttes av ett hånskratt av Ok/Q8 personalen med ett ”det har inte kommit något på tre veckor” De sade att endast litet kommit till pumpen för lastbilar under gångna veckan.

Detta är ganska allvarligt om det kommer till en storskalig brist. Alla euro 5,6 bilar och i princip alla lastbilar, lantbruksmakiner, entreprenadmaskiner av nyare typ kommer stå still ända tills det antingen kommer mer AdBlue eller motorns programvara ändras (vilket kommer ta tid om det tillåts).

Hur ser det ut, är det fler än jag som uppmärksammat att den befarade bristen börjar märkas?
Finns det någon bra stash att handla från fortfarande?

Kan tillägga att denna brist har med Ukraina kriget att göra.
Citera
2022-04-29, 19:31
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Styxico
Jag uppmärksammade för två månader sedan att AdBlue började bli bristvara hos leverantörer. Jag hamstrade snabbt 30l då jag kör 5,5k km/år (eget företag). Tänkte boosta detta litet i måndags men möttes av ett hånskratt av Ok/Q8 personalen med ett ”det har inte kommit något på tre veckor” De sade att endast litet kommit till pumpen för lastbilar under gångna veckan.

Detta är ganska allvarligt om det kommer till en storskalig brist. Alla euro 5,6 bilar och i princip alla lastbilar, lantbruksmakiner, entreprenadmaskiner av nyare typ kommer stå still ända tills det antingen kommer mer AdBlue eller motorns programvara ändras (vilket kommer ta tid om det tillåts).

Hur ser det ut, är det fler än jag som uppmärksammat att den befarade bristen börjar märkas?

Kör du 5.5 kilometer per år behöver du inte vara orolig då klarar du dej länge
Citera
2022-04-29, 19:36
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili

5,5 k kilometer skrev han dock... alltså 5500 km per år...
Citera
2022-04-29, 19:37
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Du liksom jag, i alla fall i första skedet missade det lilla k:et efter 5,5 så det torde bli ohemult kännbart för ts.
Citera
2022-04-29, 19:42
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av PerniWha
Du liksom jag, i alla fall i första skedet missade det lilla k:et efter 5,5 så det torde bli ohemult kännbart för ts.
Hur bra är vi på att räkna? 5.5k km är 5500km vilket är 550 mil i Sverige. På 30 liter Adblue klarar man sig alltså i ungefär 6 år. Jag misstänker att TS egentligen menar att hen kör 5500 mil per år, om Adblue är en grej.
Citera
2022-04-29, 19:42
Medlem
Vansterpartiets avatar
Nya toalettpappret för dumsvenne. Är väl snarare så att butiker och leverantörer inte räknar med att alla ska hamstra som idioter.
Citera
2022-04-29, 19:52
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Styxico

Åk till närmaste bilverkstad så kan dom nog fixa problemet åt dig.
Citera
2022-04-29, 20:00
Medlem
WeAreAlls avatar
Bunkrat med 30L i garaget
Citera
2022-04-29, 20:03
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeAreAll
Bunkrat med 30L i garaget
Är det ditt eget garage? Annars är det nog inte tillåtet... (typ om det är BRF)
Citera
2022-04-29, 20:04
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Lika bra att tanka upp adblue nästa gång jag är på macken låter det som.
Kört drygt 2000 mil med min volvo v60 och inte tankat adblue än så länge så det börjar säkert bli dax.
Citera
2022-04-29, 20:05
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Är det ditt eget garage? Annars är det nog inte tillåtet... (typ om det är BRF)
Vad skulle orsaken för det vara? Det är ju bara piss.
Citera
2022-04-29, 20:06
Medlem
Facades avatar
Detta blev ett jävla hysteri på jobbet.
Cistern blev direkt uppfylld fullt.

Sjukt att något så banalt som vem som helst kan framställa blir bristvara.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in