2022-04-14, 00:05
Avstängd
PappaTribes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WONGnr1
Bra investering tycker. Man behöver inte boka upp flera träffar utan kan boka en träff i taget.
Det finns personer på gym som är utbildade inom både träning och kost och det var en sådan jag anlitade. Är verkligen glad att jag gjorde det nu i efterhand.

Är det bara att gå in på random gym och fråga eller ska man boka på nån VC?
Citera
2022-04-14, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PappaTribe
Är det bara att gå in på random gym och fråga eller ska man boka på nån VC?

Jag hade nog tagit något av de större, men gå på känsla om du vill. STC har till exempel 30min gratis där man kan sitta med varje PT och prata om sina mål innan man bestämmer sig. Bara att gå in och prata med den i receptionen och så kan den rekomendera vilken pt som lämpar sig bäst för dig. Min sambo har tex en ryggskada så då valde hon en pt som är utbildad inom det. Vill du bygga muskler så säger du det.
Citera
2022-04-17, 10:12
Medlem
Om jag vill ligga på kaloribalans totalt sett över veckan, fungerar det som jag ska beskriva nu, eller har jag missförstått något.

Mån-Tors -1k kaloriunderskott och sen har jag 4k extra kalorier att ta igen i helgen på godsaker om jag vill bibehålla min vikt, fungerar detta så?
Citera
2022-04-17, 21:53
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlesDickenssen
Om jag vill ligga på kaloribalans totalt sett över veckan, fungerar det som jag ska beskriva nu, eller har jag missförstått något.

Mån-Tors -1k kaloriunderskott och sen har jag 4k extra kalorier att ta igen i helgen på godsaker om jag vill bibehålla min vikt, fungerar detta så?

Ja, det fungerar så men tror kroppen kan ta in högst 7000 kalorier effektivt på kort tid om jag minns rätt.
Citera
2022-04-18, 08:04
Medlem
Citat:

Om du bara tittar på vikten och det skulle bli så en vecka utan att man planerar det så visst. Men både överskott och underskott bör alltid undvikas. Det är när kroppen är i balans som man mår bra.
Senast redigerad av WONGnr1 2022-04-18 kl. 08:42.
Citera
2022-04-18, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Ja, det fungerar så men tror kroppen kan ta in högst 7000 kalorier effektivt på kort tid om jag minns rätt.

Vad räknas som kort tid? Kanske 1k extra på fredagen (chips och dipp, eller något annat snacks) + extra stor måltid eller dylikt, 2k totalt på lördagen och sen 1k igen på söndagen, är det snabbt eller är det okej?

Citat:
Ursprungligen postat av WONGnr1
Om du bara tittar på vikten och det skulle bli så en vecka utan att man planerar det så visst. Men både överskott och underskott bör alltid undvikas. Det är när kroppen är i balans som man mår bra.

Blir ju i balans totalt sett över veckan, och undrar om det fungerar på det sättet, att jag tar igen kalorierna på helgen istället.
Citera
2022-04-19, 07:26
Medlem
Citat:
Vad räknas som kort tid? Kanske 1k extra på fredagen (chips och dipp, eller något annat snacks) + extra stor måltid eller dylikt, 2k totalt på lördagen och sen 1k igen på söndagen, är det snabbt eller är det okej?

Blir ju i balans totalt sett över veckan, och undrar om det fungerar på det sättet, att jag tar igen kalorierna på helgen istället.

Absolut. Det är kalorier in och kalorier ut som avgör ens fettprocent.
Citera
2022-04-19, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swineflu
Skriv upp allt du äter i någon app, exempelvis lifesum. Då blir det lättare att hålla koll på kalorier in och ut. När du ätit lite för mycket någon dag så ser du till att ta en pw på en mil och kanske något träningspass så att du bränner dessa kalorier. Då lär du slippa ångesten eftersom att du bränt bort det du överätit.
Se till att alltid tvinga dig själv att träna bort det du ätit, ifall du inte orkar träna den dagen så bör du inte heller äta mer den dagen.
Ha alltid en dag i veckan du kan äta gott och lite mer, annars orkar man inte fortsätta den livsstilen.

Kan inte annat än att hålla med.

Det funkar verkligen skitbra.

Jag kör ingen speciell metod annat än att lägga in allt jag käkar i Lifesum. Och ser där till att kalorierna ligger på minus.

Vissa dagar över, andra under mitt uträknade behov, men alltid under på vecko och månadssnitt.

Loosat 12 kg sedan nyår och målet är 20 kg under 2022.

Enklaste sättet att minska kaloriintaget är att helt enkelt skippa det dom alla vet är skit.
Läsk, godis, kaffebröd, vitt bröd osv.
Onödigt skräp helt enkelt.

Så väger jag käket. Jag äter vanlig mat som jag väger. 3-400 gr / portion totalt. Kaffe och macka på morronen, vanligt käk till lunch och nåt lätt på kvällen.
Och öl och whiskey till helgen...

Det är enklare än man tror..
Citera
2022-04-19, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boibuss

Jag kör ingen speciell metod annat än att lägga in allt jag käkar i Lifesum. Och ser där till att kalorierna ligger på minus.

Vissa dagar över, andra under mitt uträknade behov, men alltid under på vecko och månadssnitt.

Enklaste sättet att minska kaloriintaget är att helt enkelt skippa det dom alla vet är skit.

Så väger jag käket. Jag äter vanlig mat som jag väger. 3-400 gr / portion totalt. Kaffe och macka på morronen, vanligt käk till lunch och nåt lätt på kvällen.

Är inte just det svåra att skippa sådant som anses vara skit och börja äta grönsaker dagligen?
Hade det varit lätt hade man ju aldrig levt ett liv som överviktig tänker jag. Sen så är väl den lätta biten att gå ner i vikt och den svåra biten är att behålla vikten.
När man gått ner i vikt så står man väl där utan några roliga mål och börjar tröstäta igen.

Jag har haft magrutor länge och det är enklare än man tror (provocerande mening)...
Citera
2022-04-19, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boibuss

Bra jobbat! Fortsätt så 😊 Ja lifesum är väldigt bra! Har kört den i flera år och den hjälper en verkligen att ha koll och automatiskt då slippa ångest!
Citera
2022-04-21, 17:59
Medlem
Imbazs avatar
Är det dåligt att ligga för mkt underskott för att snabbare gå ned ? Har deffat några veckor och gått bra men tänkte pusha på lite extra nu
Citera
2022-04-21, 23:49
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imbaz
Är det dåligt att ligga för mkt underskott för att snabbare gå ned ? Har deffat några veckor och gått bra men tänkte pusha på lite extra nu

Beror på vad målet, risken är att du tappar muskler och kroppen vill helst ha lite energi för att orka dagarna och så. Men är du frisk är det bara köra, folk klarar ju att vattenfasta utan problem så...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in