2022-04-01, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lundaelev
Tja flashback, hoppas ni haft en bra morgon

Jag har länge haft problem med min vikt och har nu äntligen börjat ta tag i det. Jag började i januari kämpa och bli liksom trånad och speciellt smal till sommaren. Det har gått väldigt bra och jag har nu gått från 107 till 92 kg.

Jag äter generellt uppenbart ganska bra men ibland så faller man tyvärr för fällan och äter sött. Det jag alltid fångar gjort är att bara skita i lunch eller liknande för att jämna ut kcal intaget. Det har än så länge funkar bra men det har ändrats. Äter fortfarande bra men börjar få en extrem ångest och ohälsa när jag äter för mycket, något sött eller inte följer min plan till exakta planering. Jag får ångest varje dag, är ledsen osv. Har ni någon idé hur man kan motarbeta det?

En annan fråga är gällande era tips! Ska till rosegarden och fira min väns 20 års dag på lördag. Jag tänker antingen äta lagom eller bara skiter jag i och spårar totalt. Hur hade ni gjort? Dessutom ska vännen bjuda och lite pinsamt att äta en halv portion då

Så känsligt ämne! Vill du höra eller stänger du av eller blir sur på en? Detta ämne är tabu känner jag.
Jag känner igen det som du beskriver. Nästan alla jag känner tänker likadant som du och är liksom fast år efter år. Tyvärr förblir livet likadant om man inte vill förändras eller så vill man men gör inte tillräckligt mycket.
Du får bestämma dig om du vill ändra uppfattning eller kämpa år efter år i samma ekorrhjul. Typ lära dig varför du tänker som du gör och rätta till de bitarna.
Samma frågor år efter år och vikten kommer tyvärr inte bli mycket bättre.
Jag har svaren skulle jag tro , men jag har inte svaret på varför man inte gör något när man fått svar. Jag är lite äldre och jag kan få samma fråga år efter år av en bekant. Blir tröttsamt. Man vågar ju inte vara rak då man inte vill bli osams och tappa kontakten.
Senast redigerad av WONGnr1 2022-04-01 kl. 08:27.
Citera
2022-04-04, 07:51
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Tack!

Ägg alltså, jag tycker det är gått. Kör en äggröra + Supermini Keso + En burk med antingen makrill eller tonfisk i tomatssås och lite råkostsallad till det. Kan lätt äta det 2 gånger per dag MEN jag ska erkänna jag äter en macka på kvällen ganska ofta men känns som jag bör kunna unna mig det.

Du äter kvällsmackan för att du äter alldeles för lite i övrigt. Följ ett träningsprogram och ät vanlig mat i veckan. På fredagar kan du äta vad du vill till middag och kanske lite snask på fredag eller lördag. Tränar du ordentligt och gör så kommer du snart i form.

Extrema kaloriunderskott kommer bara funka i några veckor.
Citera
2022-04-05, 19:28
Avslutad
Tja! Tänkte skriva en troligtvis helt ointressant uppdatering efter min helg

Det spårade! Jag åt extremt mycket, mådde illa efter

Samtidigt åt jag väldigt bra dagarna innan och samma nu efter! Känns väldigt bra i kroppen nu. Vi får hoppas att vågen visar bra resultat på lördag för det förtjänar jag.

Återkommer med lördagens resultat.
Citera
2022-04-06, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lundaelev
Tja! Tänkte skriva en troligtvis helt ointressant uppdatering efter min helg

Det spårade! Jag åt extremt mycket, mådde illa efter

Samtidigt åt jag väldigt bra dagarna innan och samma nu efter! Känns väldigt bra i kroppen nu. Vi får hoppas att vågen visar bra resultat på lördag för det förtjänar jag.

Återkommer med lördagens resultat.

Det låter lite som det vanliga ekorrhjulet. Försök ta vara på tiden bättre. Vad vågen visar är inte noga. Det viktiga är hur din kropp mår och detta du gör nu är inte hälsosamt. Ju bättre kroppen och hjärnan mår. Ju lättare att äta rätt och ha en sund vikt, knopp och en kropp som mår bra på insidan.
Senast redigerad av WONGnr1 2022-04-06 kl. 08:49.
Citera
2022-04-06, 09:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WONGnr1
Det låter lite som det vanliga ekorrhjulet. Försök ta vara på tiden bättre. Vad vågen visar är inte noga. Det viktiga är hur din kropp mår och detta du gör nu är inte hälsosamt. Ju bättre kroppen och hjärnan mår. Ju lättare att äta rätt och ha en sund vikt, knopp och en kropp som mår bra på insidan.

Jag äter bra, skulle säga att jag lever väldigt sunt faktiskt. Äter lunch, middag och frukost men bara mindre än vad jag hade gjort för ett halvår sedan.
Citera
2022-04-09, 11:57
Medlem
kilonars avatar
Jag har gått ner typ 15kg sen min högsta vikt. Att alltid har morötter hemma hjälpte väldigt. Varje gång jag känner mig hungrig går jag och hämtar en morot och gnager på. Fyller ut buken + är ett jävla tuggande så man blir ganska nöjd efter ett par stycken. Tror det här med volym är underskattat. Började också laga mer mat med vitkål som utfyllnad. Byter man ut 1kg köttfärs mot 500g köttfärs + 500 kål så går man från 2400 kcal för måltiden till 1560 kcal. Lägg till 1 kg kål i grytan får du 1800 kcal mat så då kan du äta 2 kg (dubbel volym) men är fortfarande 600 kcal under om du lagat rätten på enbart kött.

Att skippa frukosten var också en fälla för mig, blev för hungrig till kvällen så åt allt som fanns tillgängligt då istället. Kör på 2dl havregryn, kanel, russin, mjölk, sirap nu och känner mig mer nöjd under dagen.
Citera
2022-04-09, 17:45
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kilonar
Jag har gått ner typ 15kg sen min högsta vikt. Att alltid har morötter hemma hjälpte väldigt. Varje gång jag känner mig hungrig går jag och hämtar en morot och gnager på. Fyller ut buken + är ett jävla tuggande så man blir ganska nöjd efter ett par stycken. Tror det här med volym är underskattat. Började också laga mer mat med vitkål som utfyllnad. Byter man ut 1kg köttfärs mot 500g köttfärs + 500 kål så går man från 2400 kcal för måltiden till 1560 kcal. Lägg till 1 kg kål i grytan får du 1800 kcal mat så då kan du äta 2 kg (dubbel volym) men är fortfarande 600 kcal under om du lagat rätten på enbart kött.

Att skippa frukosten var också en fälla för mig, blev för hungrig till kvällen så åt allt som fanns tillgängligt då istället. Kör på 2dl havregryn, kanel, russin, mjölk, sirap nu och känner mig mer nöjd under dagen.

Svart kaffe är bra för att döda aptiten, speciellt om du tar i lite högre mängder då blir man snarare lite mer illamående och inte alls sugen på mat. Annars kan man också trycka i sig högre mängder vatten med lite några vitaminer i så känns det som man är mer mätt.
Citera
2022-04-10, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kilonar

Bra iakttagelser. Du tänker, känner efter och använder huvudet. Fortsätt med det.
Jag kör mest frysta påsar med en blandning av grönsaker; morötter, ärtor och broccolin osv.
Äter man på regelbundna tider och fyller ut med tex grönsaker som du skriver så kan man lära sig äta så man inte blir hungrig på dagarna.
Citera
2022-04-12, 22:29
Avstängd
PappaTribes avatar
Tja!
Har gått från att äta skitmat, snabbmat, energidrycker osv men det känns som det fattas något även så här 3 månader in, jag mår bra och är pigg och sådär och alla värden ser bra ut på prov.
Äter varierat 5-6 ggr per dag.
Tränar 5 ggr i veckan (lätt, alltså varierade kroppsövningar hemma)
Springer ut i spåret när jag kan, har haft lite problem med benet på sistone.
Är det psykiskt, eller kan det ligga något annat i det?

Har ett underskott på ca 300 Cals om dagen men låg på betydligt lägre i början.
Äter enligt tallriksmodellen, äter inga dumsaker.
Jag vettefan jag är rätt grön fortfarande och jag är för snål för en dietist och har inga direkt träningsexperter till bekanta.
Övertänker jag kanske, jag vet inte men men mår bra som sagt men stör mig litegrann, tänkte ifall någon vart med om samma sak?

OBS! Jag vägde 96 kg för 3 månader sen nu väger jag 83, jag är betydligt starkare idag och musklerna börjar synas lite överallt jämfört med tidigare men det kanske har gått för fort?
Senast redigerad av PappaTribe 2022-04-12 kl. 23:26.
Citera
2022-04-13, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PappaTribe
Tja!
Har gått från att äta skitmat, snabbmat, energidrycker osv men det känns som det fattas något även så här 3 månader in, jag mår bra och är pigg och sådär och alla värden ser bra ut på prov.
Äter varierat 5-6 ggr per dag.
Tränar 5 ggr i veckan (lätt, alltså varierade kroppsövningar hemma)
Springer ut i spåret när jag kan, har haft lite problem med benet på sistone.
Är det psykiskt, eller kan det ligga något annat i det?

Har ett underskott på ca 300 Cals om dagen men låg på betydligt lägre i början.
Äter enligt tallriksmodellen, äter inga dumsaker.
Jag vettefan jag är rätt grön fortfarande och jag är för snål för en dietist och har inga direkt träningsexperter till bekanta.
Övertänker jag kanske, jag vet inte men men mår bra som sagt men stör mig litegrann, tänkte ifall någon vart med om samma sak?

OBS! Jag vägde 96 kg för 3 månader sen nu väger jag 83, jag är betydligt starkare idag och musklerna börjar synas lite överallt jämfört med tidigare men det kanske har gått för fort?

Du är inte ensam och skulle tro att flesta känner samma som du. Det är svårt att få till en viktnedgång så det känns bra.
Att du får ont i benet är ett tecken på att du gör något fel. Det är vanligt att sådant visar sig efter 2-3 månader så du kanske ska börja cykla i någon månad eller så istället.
Att de flesta misslyckas med en viktnedgång är för att de inte bildar sig så jag tycker inte du ska vara snål.
Fixa både kost- och träningsråd från någon som kan. Blir så lätt så mycket lättare. Då behöver du inte oroa dig dig att du tränar för lite eller kör för hårt.
Senast redigerad av WONGnr1 2022-04-13 kl. 08:24.
Citera
2022-04-13, 11:28
Avstängd
PappaTribes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WONGnr1
Du är inte ensam och skulle tro att flesta känner samma som du. Det är svårt att få till en viktnedgång så det känns bra.
Att du får ont i benet är ett tecken på att du gör något fel. Det är vanligt att sådant visar sig efter 2-3 månader så du kanske ska börja cykla i någon månad eller så istället.
Att de flesta misslyckas med en viktnedgång är för att de inte bildar sig så jag tycker inte du ska vara snål.
Fixa både kost- och träningsråd från någon som kan. Blir så lätt så mycket lättare. Då behöver du inte oroa dig dig att du tränar för lite eller kör för hårt.

Tack för input får slå till på en dietist helt enkelt
Citera
2022-04-13, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PappaTribe
Tack för input får slå till på en dietist helt enkelt

Bra investering tycker. Man behöver inte boka upp flera träffar utan kan boka en träff i taget.
Det finns personer på gym som är utbildade inom både träning och kost och det var en sådan jag anlitade. Är verkligen glad att jag gjorde det nu i efterhand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in