2022-04-17, 13:36
Medlem
Uluchsheniyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Hur fan går med på det om ens partner inte har några som helst planer eller utsikter på en i längden stabil inkomst?
I de flesta relationer jag har haft har min lön överskuggat min partners så mycket att hennes lön varit felsorteringspengar i vår gemensamma ekonomi.

Utom en, då min snarast var kaffepengar i relation till hennes.

Principen må vara felaktig, men på många plan i så fall.

Eller är det lutheransk moral som ska styra? Lagen gäller för alla utom för lata?
Citera
2022-04-17, 13:45
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uluchsheniye
I de flesta relationer jag har haft har min lön överskuggat min partners så mycket att hennes lön varit felsorteringspengar i vår gemensamma ekonomi.

Utom en, då min snarast var kaffepengar i relation till hennes.

Principen må vara felaktig, men på många plan i så fall.

Eller är det lutheransk moral som ska styra? Lagen gäller för alla utom för lata?
Pengar är ju som respekt något man ska förtjäna, inte få till givs.
Citera
2022-04-17, 14:17
Medlem
Branogbitters avatar
Citat:
Pengar är ju som respekt något man ska förtjäna, inte få till givs.
Jag både håller med och inte. I mitt fall känns det himla surt för jag jobbar lika mycket (men med fysisk och psykiskt tyngre jobb) som min sambo men tjänar bara knappt hälften så mycket. Vi har inte gemensam ekonomi utan delar lika på alla gemensamma kostnader och resten är ”våra egna”, vilket gör att han alltid har många tusen att röra sig med eller spara undan medan jag knappt har råd att ta en fika med en kompis ute. Detta har såklart att göra med att jag arbetar i vården medan han har ”kontorsjobb” samt är snubbe.
Känns bittert men samtidigt vill jag ju inte snylta på honom.
Citera
2022-04-17, 14:22
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Branogbitter
Jag både håller med och inte. I mitt fall känns det himla surt för jag jobbar lika mycket (men med fysisk och psykiskt tyngre jobb) som min sambo men tjänar bara knappt hälften så mycket. Vi har inte gemensam ekonomi utan delar lika på alla gemensamma kostnader och resten är ”våra egna”, vilket gör att han alltid har många tusen att röra sig med eller spara undan medan jag knappt har råd att ta en fika med en kompis ute. Detta har såklart att göra med att jag arbetar i vården medan han har ”kontorsjobb” samt är snubbe.
Att han är snubbe har ju inget med saken att göra. Han har ett mer välbetalt jobb än dig. Och det finns det kvinnor som har. Så det hör inte till saken. Det är du som har valt att arbeta i vården, ingen har tvingat dig.

Sen kan jag ju gå med på att det är en annan sak om man är gifta. Då har man ju lovat att man ska vara ett team tills man dör. Problemet med det är ju att äktenskap verkar ha blivit en romantisk gest snarare än att förbund "förseglat med blod".
Citera
2022-04-17, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Branogbitter

Oj! Låter tufft! I mina samboförhållande har vi alltid delat utifrån inkomst. Den som står för ex. 70% av våra "gemensamma" inkomsterna tagit 70% av våra gemensamma kostnader för boende, försäkringar, gemensamma resor, mat etc. Ha befunnit mig på bägge sidor och tycker att det känns bra med den delningen. Skulle faktiskt känna mig rejält gniden om min partner fick betala hälften och inte kunde unna sig egna grejor.
Citera
2022-04-17, 16:00
Bannlyst
Är det någon som vet hur det gick med makens förmlgenhet nu i och med skilsmässan?
Om jag inte minns fel så är maken direkt och indirekt värde tiotals miljoner.
Lever Ladydahmer nu resten av livet som lyckad golddigger?
Citera
2022-04-17, 16:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jugdish
Har du några bevis att lägga upp här? Jag är inte förvånad att hon inte kan sköta en ekonomi.

Kollade ratsit, skrattade gott. Årsinkomst 35 tkr och inkomst av kapital är negativt, -42 tkr. Lite märkligt…
Citera
2022-04-17, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StickyKitten
Personligen tror jag att han tröttnade på henne och att leva med en typ omöjlig människa (extremt envis, oresonlig, självupptagen, vacklande psyke). Han var ju den som inte ville ha ett till barn och lär ju vara den som dragit det kortaste strået i förhållandet på alla sätt. Vet inte varför men får den känslan i alla fall, 90% av hennes "content" på sociala medier handlar om hur det är att ha ADHD så min tolkning är att maken tröttnat på att leva med hennes särdrag och hon reagerar genom att hävda sig och glorifiera det hon är osäker på; ADHD. Som med övervikt tidigare.

Om hon känt sig kvävd hade hon nog inte velat ha ett till barn med honom tänker jag. Men vad vet jag, förr eller senare lär det komma ut eftersom sådana människor har ett behov av att vädra exakt allt i sina liv så då får vi väl se.

Tror absolut att det kan vara som du säger. LD verkar ju minst sagt vara en "speciell" person och jag kan tänka mig att hon kan vara väldigt krävande som partner.

Det med barngrejen tror jag var en ADHD-impulsgrej. Hon har sagt i nåt poddavsnitt att alla hennes barn har kommit till för att nån i hennes närhet blivit gravid och då vill hon också ha en bebis. För att bebisar är gulliga och mysiga Fayme försökte ju bli gravid under samma period så då kanske LD fick bebisfeber, men insåg att det inte kommer gå så smidigt som det gjort innan.
Citera
2022-04-17, 19:59
Medlem
Branogbitters avatar
Citat:
Att han är snubbe har ju inget med saken att göra. Han har ett mer välbetalt jobb än dig. Och det finns det kvinnor som har. Så det hör inte till saken. Det är du som har valt att arbeta i vården, ingen har tvingat dig.

Sen kan jag ju gå med på att det är en annan sak om man är gifta. Då har man ju lovat att man ska vara ett team tills man dör. Problemet med det är ju att äktenskap verkar ha blivit en romantisk gest snarare än att förbund "förseglat med blod".

Det är ett rätt välkänt faktum att män generellt tjänar mer än kvinnor, även inom samma yrkesgrupp.
Men jo, absolut är det så att vi ju har olika yrken och därmed tjänar olika på de grunderna också.
Citera
2022-04-17, 20:01
Medlem
Branogbitters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatshepsut2
Oj! Låter tufft! I mina samboförhållande har vi alltid delat utifrån inkomst. Den som står för ex. 70% av våra "gemensamma" inkomsterna tagit 70% av våra gemensamma kostnader för boende, försäkringar, gemensamma resor, mat etc. Ha befunnit mig på bägge sidor och tycker att det känns bra med den delningen. Skulle faktiskt känna mig rejält gniden om min partner fick betala hälften och inte kunde unna sig egna grejor.
Ja det kan man säga. Men det var en deal från början. Sen blir det väl ändå ibland så att han betalar mer, tex bjuder på grejer ibland om vi går ut, men på det stora hela står jag för alla mina egna kostnader.
Men, detta blev lite OT så ska sluta gnälla nu😌
Citera
2022-04-17, 20:55
Medlem
Citat:
Hur fan går med på det om ens partner inte har några som helst planer eller utsikter på en i längden stabil inkomst?

För att man får en hemmafru som sköter allt annat så man kan fokusera på karriär och jobb? Låter otroligt bekvämt ärligt talat.
Citera
2022-04-17, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ladydumber
För att man får en hemmafru som sköter allt annat så man kan fokusera på karriär och jobb? Låter otroligt bekvämt ärligt talat.

Det är väl snarare för hemmafrun det är bekvämt, att inte behöva hantera ekonomi eller yrkesliv eller något som involverar ansvar? Städa, laga mat och fixa mellis är sånt man kan göra i sömnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in