Citat:
Ursprungligen postat av
StickyKitten
Tråden handlar om LD men det var du som menade att hemmafru = mer bekvämt än att arbeta samt att man kan fixa mellis "i sömnen" osv. Jag tror det omvända, därav mitt svar. Vad LD tycker kan man ju spekulera i, uppenbarligen vill hon ha barn (hon ville ju ha ett fjärde), men hade hon varit rik kanske det hade varit han som fått vara hemma istället.
Mina teorier om hur par med barn väljer vem av dem, om någon, som skall vara hemma med barnen:
- om den ena parten tjänar avsevärt mer än den andra får den som tjänar minst vara hemma med barnen, utom om den som tjänar minst ändå drar in tillräckligt mycket pengar för att det stora inkomstbortfallet av att den som tjänar mest är hemma inte skall spela någon roll.
- om parterna tjänar tillräckligt nära lika kommer den som helst vill vara hemma just vara hemma.
- om någon av parterna är arbetslös eller jobbar deltid lär denne få vara hemma
- när barn är små kommer mamman att vara hemma med barnet/barnen, av rent biologiska skäl: pappan kan inte ge dem bröstmjölk.
Givet mitt resonemang känns det tämligen logiskt att LD har varit hemma med alla barn: maken har tjänat (mer än) nog med pengar för att försörja alla, och hennes potential att tjäna pengar har varit begränsad.