2022-04-17, 22:44
Medlem
StickyKittens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Det är väl snarare för hemmafrun det är bekvämt, att inte behöva hantera ekonomi eller yrkesliv eller något som involverar ansvar? Städa, laga mat och fixa mellis är sånt man kan göra i sömnen.

Barn tenderar att innebära en del ansvar. Att bara behöva arbeta och slippa allt som har med hem och hushåll att göra, samt slippa ta hand om sina ungar, låter ju bra mycket mer bekvämt än det omvända.
Citera
2022-04-17, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StickyKitten
Barn tenderar att innebära en del ansvar. Att bara behöva arbeta och slippa allt som har med hem och hushåll att göra, samt slippa ta hand om sina ungar, låter ju bra mycket mer bekvämt än det omvända.

Eftersom tråden handlar om LD och eftersom hon själv skrivit om att hon insisterade på ett tredje barn mot makens vilja, verkar det inte som att det var jättejobbigt att sköta barn och hem och inte alls ansvara för försörjning.
Citera
2022-04-17, 23:08
Medlem
StickyKittens avatar
Citat:
Eftersom tråden handlar om LD och eftersom hon själv skrivit om att hon insisterade på ett tredje barn mot makens vilja, verkar det inte som att det var jättejobbigt att sköta barn och hem och inte alls ansvara för försörjning.

Tråden handlar om LD men det var du som menade att hemmafru = mer bekvämt än att arbeta samt att man kan fixa mellis "i sömnen" osv. Jag tror det omvända, därav mitt svar. Vad LD tycker kan man ju spekulera i, uppenbarligen vill hon ha barn (hon ville ju ha ett fjärde), men hade hon varit rik kanske det hade varit han som fått vara hemma istället.
Citera
2022-04-18, 00:39
Medlem
Citat:
Tråden handlar om LD men det var du som menade att hemmafru = mer bekvämt än att arbeta samt att man kan fixa mellis "i sömnen" osv. Jag tror det omvända, därav mitt svar. Vad LD tycker kan man ju spekulera i, uppenbarligen vill hon ha barn (hon ville ju ha ett fjärde), men hade hon varit rik kanske det hade varit han som fått vara hemma istället.

Mina teorier om hur par med barn väljer vem av dem, om någon, som skall vara hemma med barnen:
- om den ena parten tjänar avsevärt mer än den andra får den som tjänar minst vara hemma med barnen, utom om den som tjänar minst ändå drar in tillräckligt mycket pengar för att det stora inkomstbortfallet av att den som tjänar mest är hemma inte skall spela någon roll.
- om parterna tjänar tillräckligt nära lika kommer den som helst vill vara hemma just vara hemma.
- om någon av parterna är arbetslös eller jobbar deltid lär denne få vara hemma
- när barn är små kommer mamman att vara hemma med barnet/barnen, av rent biologiska skäl: pappan kan inte ge dem bröstmjölk.

Givet mitt resonemang känns det tämligen logiskt att LD har varit hemma med alla barn: maken har tjänat (mer än) nog med pengar för att försörja alla, och hennes potential att tjäna pengar har varit begränsad.
Citera
2022-04-18, 00:50
Medlem
Citat:

Det är absolut inte enklare att jobba än att vara hemma barn, sånt säger folk för att det låter bra.
Särskilt på dagens arbetsmarknad.
Sen tror jag även att LD har en del personlighetsdrag som gör det mycket enklare för henne att ta hand om barn än att sköta jobb, det tycker jag är rätt tydligt.
Citera
2022-04-18, 01:19
Medlem
Citat:
Det är väl snarare för hemmafrun det är bekvämt, att inte behöva hantera ekonomi eller yrkesliv eller något som involverar ansvar? Städa, laga mat och fixa mellis är sånt man kan göra i sömnen.

Haha du har inte barn hör jag.
Citera
2022-04-18, 01:24
Medlem
Citat:

LD har sagt i podden flera gånger att hon älskar sin vardag och tycker det är fantastiskt att vara hemma med barnen samtidigt som hon kan ägna sig åt att jobba med sociala medier. Det behöver inte innebära att det inte är jobb eller jobbigt eller svårt emellanåt. Precis som man kan älska sitt jobb och att jobba, det innebär ju inte att man bara latar sig eller att det inte innebär faktiskt arbete.

Men du kanske är en sån där som tycker att man ska vara utsliten och miserabel för att jobbet ska räknas?

Har dock för mig att LD sagt att både hon och maken blivit utbrända.
Citera
2022-04-18, 01:29
Medlem
Citat:

Det är ju inte en slump att de flesta som varit föräldraledig en längre tid längtar tillbaka till jobbet om man säger så.

Jag var hemma med mina två i tre år (födda tätt) och jag har aldrig mått så dåligt. Kroniskt utmattad.
Citera
2022-04-18, 13:32
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Branogbitter
Det är ett rätt välkänt faktum att män generellt tjänar mer än kvinnor, även inom samma yrkesgrupp.
Men jo, absolut är det så att vi ju har olika yrken och därmed tjänar olika på de grunderna också.
Fast det beror ju inte så mycket på att dom är män, utan för att kvinnor inte är lika bra på att löneförhandla, tar ut mer ledig tid och så vidare. Att du har lägre lön än din man handlar om dig, inte att du är kvinna.
Om det nu inte är så att "löneförhandling" är en sån där sak som män av naturen är lite vassare på. Men naturen är ju ofta så finurlig att kvinnor har något som dom är bättre än män på.
Citera
2022-04-18, 13:34
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ladydumber
För att man får en hemmafru som sköter allt annat så man kan fokusera på karriär och jobb? Låter otroligt bekvämt ärligt talat.
Det är ju så klart fair enough, då tar man ju ändå båda parter ansvar, om helt och hållet på var sitt håll. Gott så. Men du förstår ju att det är inte såna situationer som jag pratar om.
Citera
2022-04-18, 14:01
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Hur fan går med på det om ens partner inte har några som helst planer eller utsikter på en i längden stabil inkomst?
Konceptet kallas hemmafru och har fungerat i de flesta tider och kulturer. Nu är ju inte LD hemmafru på riktigt, men ändå.
Citera
2022-04-18, 14:16
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superpotato
Tror absolut att det kan vara som du säger. LD verkar ju minst sagt vara en "speciell" person och jag kan tänka mig att hon kan vara väldigt krävande som partner.

Det med barngrejen tror jag var en ADHD-impulsgrej. Hon har sagt i nåt poddavsnitt att alla hennes barn har kommit till för att nån i hennes närhet blivit gravid och då vill hon också ha en bebis. För att bebisar är gulliga och mysiga Fayme försökte ju bli gravid under samma period så då kanske LD fick bebisfeber, men insåg att det inte kommer gå så smidigt som det gjort innan.
Yngsta barnet fick LD tjata och hota sig till. Maken ville inte alls. LD hade haft ett fjärde barn nu om hon inte varit för gammal. De(eller hon i alla fall) försökte ett bra tag. När bloggläsare påpekade att det var fult att skaffa barn utan att maken var lika på så ursäktade sig LD med att det i vilket fall är hon som tar hand om barnen(jämställt värre) och som kvinna hade hon mer att säga till om eftersom att hon är den som är gravid. Minns att LD mådde skit under den tredjegravisiteten och att maken var sjukskriven för utmattning/depp. Så att det inte blev så bra är inte konstigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in