2022-04-08, 20:07
Medlem
Har varit och tittat på lägenhet i Kallebäck, Smörgatan. Vad har ni att säga om det området?

Vi bor i Kortedala nu och letar större lägenhet samt bättre skolor för det är snart dags för äldsta att börja.
Citera
2022-04-09, 16:01
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrs.natt
Gunnilse
Bra eller dåligt ?
Det stora problemet med Gunnilse är ju att all samhällsservice är knuten till Hjällbo/Angered. Har du barn i skolålder så säger jag absolut inte. Är det två vuxna som ska bo där i friköpt hus ej allt för nära gettot så kan det absolut vara okej.
Citat:
Ursprungligen postat av haddirajraj
Har varit och tittat på lägenhet i Kallebäck, Smörgatan. Vad har ni att säga om det området?

Vi bor i Kortedala nu och letar större lägenhet samt bättre skolor för det är snart dags för äldsta att börja.
Jag har hört att det finns vissa bekymmer på skolorna även i det området och näraliggande finare områden, men det torde ju vara bättre än i utanförskapsområden.

Det är ett tag sen jag var i Kallebäck men jag har kollegor som bor där och tycker det är helt okej. Både i hyresområdet, men även i bostadsrättsdelen. Kallebäck är ju lite som en ö, då det är omringat av större vägar. De har dock bra kollektiva kommunikationer med buss 50 till Brunnsparken, men även buss 86. Båda har mycket god turtäthet. Borde inte vara några som helst bekymmer att cykla till stan eller Mölndal.

Jag har fattat området som rätt lugnt.
Citera
2022-04-11, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Det stora problemet med Gunnilse är ju att all samhällsservice är knuten till Hjällbo/Angered. Har du barn i skolålder så säger jag absolut inte. Är det två vuxna som ska bo där i friköpt hus ej allt för nära gettot så kan det absolut vara okej.

Jag har hört att det finns vissa bekymmer på skolorna även i det området och näraliggande finare områden, men det torde ju vara bättre än i utanförskapsområden.

Det är ett tag sen jag var i Kallebäck men jag har kollegor som bor där och tycker det är helt okej. Både i hyresområdet, men även i bostadsrättsdelen. Kallebäck är ju lite som en ö, då det är omringat av större vägar. De har dock bra kollektiva kommunikationer med buss 50 till Brunnsparken, men även buss 86. Båda har mycket god turtäthet. Borde inte vara några som helst bekymmer att cykla till stan eller Mölndal.

Jag har fattat området som rätt lugnt.

Tack! Fler åsikter om Kallebäck Plz.
Citera
2022-04-12, 19:03
Medlem
Citat:

Kallebäck är ett lugnt område. Tidigare har det varit stendött där men nu har det ju byggts och man bygger fortfarande ett stort antal bostäder så blir nog lite mer livat nu med caféer och sådant.
Citera
2022-04-12, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 114060
Minst berikade området i Gbg innerstad är Linnéstaden, SÖDER om Skansen Kronan. Alltså inte skiten vid Långgatorna inräknat. Bott här i snart 10 år och det blir svenskare och svenskare verkar det som.

Säkerligen kan Vasastaden och Lorensberg mäta sig i antal svenskar skrivna på adresserna. Men direkt du kliver utanför porten möts du av verkligheten. Inte riktigt illa i Linné - än!

Skulle inte flytta till villa i Göteborg om det inte var Näset, Långedrag eller längs Säröleden - Askim, Hovås och Billdal. Kungsbacka kommun - Kullavik, Särö och Onsala går det med. Har aldrig förstått tjusningen med Örgryte. Men visst.

Kvällarna kring linné är ju ett skämt dock. Jävla drägg och blattar i mängder.
Citera
2022-04-12, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Kallebäck är ett lugnt område. Tidigare har det varit stendött där men nu har det ju byggts och man bygger fortfarande ett stort antal bostäder så blir nog lite mer livat nu med caféer och sådant.

Tack!
Citera
2022-04-12, 22:29
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Gamlestaden och Kortedala är riktigt dåligt och du kan råka illa ut. Mkt knarkare gäng osv.
Frölunda/Tynnered har blivit farligt.
Backa/nol/ norrut är okej men har massa wt och gäng.
Hisingen i helhet har gäng men också berikning och oändligt med WT, med undantag för vissa villa och nyproduktions-områden. Vårväderstorget har mkt ungdomskeiminalitet men ah hisingen är nog de ställe som e mest blandat men bra och dåliga områden.
Östa göteborg är mest enhetligt i mina ögon. Pga brist på genomfart (inga angränsande bajs områden) och isolering av skog/väg delsjön m.m Dvs örgryte är nog den säkraste stadsdelen i typ sverige.

Allt från centralen till majorna är innerstad me allt va de innebär. Safe men gäng o invandrare och knarkare. Som många sagt är Järntorget de hetaste ställen för problem just nu pga hotspot för barer och uteliv m.m

Ja skulle helt ärligt dra upp en såndär interaktiv karta på va folk röstar i områden, Aftonbladet eniro tror jag har, på så sätt kan du leta efter röda områden och multiplicera problemen med röster på Socialdemokraterna och vänstern.
Vitheten är högre i gröna områden om man vill ha det. Finns även skottlossningskartor.

iaf, Angered Bergsjön o vissa delar av Kortedala är så riksskända gäng-områden att de inte går att missa, men en enkel visning på lägenhet så kan du se redan villa som går på spårvagnen så vet du..

Fan göteborg är alltid i mitt hjärta men blir lite ledsen när ja tänker på hur saker förändras, till de bättre och sämre. Innerstan börjar bli ful pga alla jävla byggbolag o arkitekter o korrupta politiker. Samlingsplatser är fulla av MENA gäng på elscooter och de fina områden är 10 mil+ på hus. Aja fråga mig anything jag har vart runt otroligt mkt i gbg i mina unga dagar.(så viss info är outdated)
Citera
2022-04-23, 12:34
Medlem
Någon som kan tipsa om ett område i eller runt Göteborg som är bra att bo i med barn?
Jag är inte rasist som merparten av folk som skriver här verkar vara, personer med utländskt ursprung är inget som stör mig så länge de beter sig. Dvs jag har inget emot att bo nära folk som inte är blonda och blåögda men vill inte heller bo i ghetton med barn.
Jag vill helst inte bo nära rasister heller så helst inte bland folk som ser sig själva som högre stående varelser än andra som är födda på andra delar av jorden.
Uppblandat helst men med lite problem.

Områden jag tänker främst på är områden som kanske inte är så långt ifrån sämre områden. Tex Gunnilse, Linnarhult, Agnesberg, delar av Hisingen såsom Hisings Backa?? Mer förslag ? Olofstorp?
Jag förstår att skolor kan vara sämre i sådana områden.
Citera
2022-04-23, 23:05
Medlem
godboys avatar
Citat:
Någon som kan tipsa om ett område i eller runt Göteborg som är bra att bo i med barn?
Jag är inte rasist som merparten av folk som skriver här verkar vara, personer med utländskt ursprung är inget som stör mig så länge de beter sig. Dvs jag har inget emot att bo nära folk som inte är blonda och blåögda men vill inte heller bo i ghetton med barn.
Jag vill helst inte bo nära rasister heller så helst inte bland folk som ser sig själva som högre stående varelser än andra som är födda på andra delar av jorden.

Områden jag tänker främst på är områden som kanske inte är så långt ifrån sämre områden. Tex Gunnilse, Linnarhult, Agnesberg, delar av Hisingen såsom Hisings Backa?? Mer förslag ? Olofstorp?
Skolorna och även övrig samhällsservice är ju problemet i de områden du nämner. Vidare är min uppfattning att folk generellt skiter i hudfärg. Att bo med iranier, folk från forna Jugoslavien är oftast inte mer bekymmersamt än vilket svenskt område som helst. Araber och somalier är kaosfolk. Men visst anses jag rasistisk som anser så.

Skolor kan ju även vara problematiskta i fina områden,men risken för att rekryteras till gäng är låg i jämförelse med t ex Hjällbo.

Spontant skulle jag säga att Majorna/Linné är ditt område. Inga probleminvandrargrupper, politiskt korrekt och anser att problem inte kan kopplas ihop med folkslag. Men de verkar själva inte särskilt intresserade av att ha några tusen somalier i området.
Senast redigerad av godboy 2022-04-23 kl. 23:09.
Citera
2022-04-24, 01:30
Medlem
Adelaides avatar
Citat:

Du låter som en person som hade trivts i Majorna.
Citera
2022-04-24, 01:42
Medlem
Adelaides avatar
Egentligen rekommenderar jag alla att välja nån kranskommun. Partille, Mölnlycke och Eklanda är trevliga områden. Göteborg har förslummats en hel del de senaste åren. Var där på besök för inte så länge sen och fyfan... det går inte att promenera runt i centrala Göteborg utan att se massa tiggare och uteliggare, speciellt vid Brunnsparken och däromkring. Sen alla väktare som står överallt. Stämningen är allmänt otrevlig. Spårvagnarna är ett kapitel för sig; sällan man hör svenska talas i dessa.
Citera
2022-04-29, 21:18
Medlem
Gantss avatar
Citat:
Tack! Fler åsikter om Kallebäck Plz.
Vad är du ute efter? Finns många faktorer som spelar in här.

Har du problem med ljudet från motorvägen när fönstret är öppet?

Skall du ta bilen eller bussen till jobbet? Vart jobbar du?
Har man bil så är det najs att ta sig snabbt ut till R40 eller E20 mot Mölndal/Malmö etc. Buss går frekvent till stan (50) eller Mölndal (86).

Är du i behov av att det ska finnas restauranger nära till hands? För just nu finns det endast en pizzeria annars får du gå till Almdedal/Mölndal/centrum för att hitta mer alternativ.

Finns Coop nära. Annars har du Ica Maxi, Willys på andra sidan bron typ. De öppnade precis Nordic Wellness om du nu tränar. Annars kommer de ha några caféer när allt har byggts klart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in