2022-04-03, 19:20
Medlem
MartinDahlinsMammas avatar
Kan man inte bara ge Danne Kula samma jävla roll och position som i Tottenham?
Citera
2022-04-03, 19:31
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inafonalie
Om vi börjar titta framåt mot EM 2024 (eller tom Nations League i sommar) förespråkar jag följande startelva:

Olsen
Krafth - Lindelöf - Starfelt - Gudmundsson
Cajuste - Svanberg
Elanga - Kulusevski - Karlsson
Isak

Citat:
Ursprungligen postat av Ariskaprinsessan
Ser bra ut. Frågetecken på HB och MB dock. Jag hade ställt upp så här:

Olsen
Krafth - Lindelöf - Starfelt - Gudmundsson
Cajuste - Svanberg
Elanga - Forsberg - Kulusevski
Isak

Är det någon som vet hur det står till på Högerbacken? Krafth är en riktig medelmåtta.

Jag gillar era elvor. Däremot skulle jag göra några få ändringar. Tycker Augustinsson med sin rutin och ändå ganska stabila insatser i landslaget borde fortsätta få inneha en plats i startelvan. Som jag ser det borde vi testa någon kombo Augustinsson + Gudmundsson på vänsterkanten som skulle både vara offensivt samt defensivt lagd. Båda känns för intressanta och nyttiga för att inte ha en plats. Båda får relativt med speltid i två bra lag. På det centrala mittfältet skulle jag behållit Ekdal eftersom han är såpass viktig trots allt. Rutin behövs och är stommen i en ny startelva. Cajuste har varit skadad har jag förstått det som men hur bra har han egentligen varit i Reims?

Hade velat se ett 4-3-3 möjligtvis:

---Olsen---
Krafth-Lindelöf-Starfelt-Augustinsson
Svanberg-Ekdal-Gudmundsson
Kulusevski-Isak-Karlsson/Elanga

Eller 4-3-2-1

---Olsen---
Krafth-Lindelöf-Starfelt-Augustinsson
Svanberg-Ekdal-Gudmundsson
Kulusevski-Karlsson
Isak

Svanberg har en historia av att spela på högerkanten som ytter om jag inte minns fel och skulle kunna spela på högerkanten i ett centralt mittfält. Formationerna kan också ändras lite beroende på om Forsberg skulle starta eller få ett inhopp, t.ex.

i 4-3-3 formationen bytas in mot Karlsson och lägga sig bakom Kulusevski och Isak som släpande.
Citera
2022-04-03, 19:58
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinDahlinsMamma

Ja han har verkligen fått fart under Conte, det är kul att se.
Citera
2022-04-05, 12:16
Medlem
Jaha, det var ju trist att få rätt. Nu blev det förvisso inte 2-1 men kunde lika gärna blivit det.

Och nu, när vi kan summera hela det här kvalet så kvarstår min hållning: Spelarmaterialet har sprungit ifrån Jannes taktiska preferenser (och kompetenser?). Vi har för många spelare som är stöpta i internationell fotboll, och det kommer bara bli fler och fler sett till hur ungdomsfotbollen har ändrat riktning och alla utlandsjunisar vi har.

I mina ögon så tycker jag att Sverige gör ett dåligt kval eftersom vi gång efter annan sumpar matchbollen. Då funkar det inte att komma dragandes med det gamla "men Sverige är inte bättre än så här" eller "Sverige är aldrig garanterade en mästerskapsplats". Lustigt, eftersom det fanns en tid under Lagerbäck när vi var i princip världens/europas bästa kvallag.

Det här kvalet gjorde vi inte det vi kunde när vi skulle göra det. Svaga insatser mot överkomligt motstånd. Kämpigt mot Tjeckien och Polen var nästan hånfulla i hur enkla vi var att läsa. Vi var tämligen förutsägbara under Lagerbäck också, skillnaden där var att matchplanen från vår sida var så grundmurat säker och pålitlig med det spelarmaterialet vi hade, att det inte spelade så stor roll att vi var enkla att läsa när vi ändå stod rätt i positionerna och slet som djur.

Nu är det nya tider. Janne måste överge 442. 442 har åldrats dåligt, och det kommer knappast åldras bättre med tiden. Det är inte direkt så att vi har några unga talanger som i detta nu stöps i 442 press och understöd-formen. Allt detta käbbel om att "sverige inte spelar 442" är tyvärr ren kodynga från folk.

Lämnar inte Janne 442 så hoppas jag innerligt att förbundet på allvar överväger att ge någon annan chansen
Citera
2022-04-06, 14:17
Medlem
Enligt italiensk media kommer Zlatan avsluta spelarkarriären i sommar, får ta det som att han inte kommer vara med i NL i sommar.

Som tur är så har vi ingen brist på bra anfallare. Kan öppna dörren i truppen för Gyökeres och/eller Hrgota.
Citera
2022-04-06, 15:21
Medlem
regndroppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinDahlinsMamma
Tänk ifall Janne hade fattat att det är det bästa. 4-4-2 är helt värdelöst.
Citera
2022-04-10, 09:12
Medlem
Kollade lite repriser ifrån Sveriges matcher. Vad menar Janne med händerna? Kolla vid 10:55. Kolla reaktionen på Ukrainas förbundskapten.
https://www.youtube.com/watch?v=33tKxdCIRHI
Citera
2022-04-10, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av regndroppen
Tänk ifall Janne hade fattat att det är det bästa. 4-4-2 är helt värdelöst.

Jepp. Jag ser inte hur sånna som Kulan och J Karlsson ska komma igång i landslaget under Janne och hans 4-4-2. Tiden har gått ifrån honom. De yngre spelarna synkar inte med hans tänk.
Citera
2022-04-10, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RuudV
Jepp. Jag ser inte hur sånna som Kulan och J Karlsson ska komma igång i landslaget under Janne och hans 4-4-2. Tiden har gått ifrån honom. De yngre spelarna synkar inte med hans tänk.

Jag har många gånger försvarat Janne medan andra har yrkat på att han ska avgå. Om Janne inte ändrar på sitt koncept till NL så tror jag nog att jag hakar på tåget.

Kan förstå att vissa är trötta på att se Gudmundssons namn i denna tråd, men nu har han fått mer speltid i Lille och dessutom som ytterback, jag ser ingen anledning till att fortsätta utelämna honom. Speciellt när mycket talar för att Bengtsson tackar för sig i landslaget med tanke på hans uttalande.

Nästan alla som är skolade och uppväxt med 4-4-2 har pensionerat sig. När Hamrén försökte med 4-2-3-1 och 4-3-3 så gick det sådär när de bästa yttrarna vi hade då var Zengin och Durmaz, men nu har vi betydligt bättre material för att kunna utföra det som Hamrén misslyckades med. Något annat än 4-4-2 vore uppfriskande i vilket fall.
Senast redigerad av Kexchoklad2404 2022-04-10 kl. 17:37.
Citera
2022-04-10, 19:30
Medlem
Ariskaprinsessans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kexchoklad2404
Jag har många gånger försvarat Janne medan andra har yrkat på att han ska avgå. Om Janne inte ändrar på sitt koncept till NL så tror jag nog att jag hakar på tåget.

Kan förstå att vissa är trötta på att se Gudmundssons namn i denna tråd, men nu har han fått mer speltid i Lille och dessutom som ytterback, jag ser ingen anledning till att fortsätta utelämna honom. Speciellt när mycket talar för att Bengtsson tackar för sig i landslaget med tanke på hans uttalande.

Nästan alla som är skolade och uppväxt med 4-4-2 har pensionerat sig. När Hamrén försökte med 4-2-3-1 och 4-3-3 så gick det sådär när de bästa yttrarna vi hade då var Zengin och Durmaz, men nu har vi betydligt bättre material för att kunna utföra det som Hamrén misslyckades med. Något annat än 4-4-2 vore uppfriskande i vilket fall.

Jag har också försvarat Janne fram till nu. Spelar han 4-4-2 med Olsson och Ekdal i mitten så skickar jag hotbrev i form av morsekod till förbundet.
Citera
2022-04-10, 20:03
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ariskaprinsessan
Jag har också försvarat Janne fram till nu. Spelar han 4-4-2 med Olsson och Ekdal i mitten så skickar jag hotbrev i form av morsekod till förbundet.

Haha, lite så. Jag gillar Janne och som ledare är han smått fantastisk. Någon taktiker har han dock aldrig varit och nu har det verkligen gått i stå då han vägrar alternativt är oförmögen att ändra på sitt upplägg. Han har lirat exakt samma fotboll sedan åtminstone 2011, förmodligen längre (minnet sviker).

Själv går jag och drömmer om en offensiv där vi kör med Isak på topp med Forsberg som tia och Jesper Karlsson samt Kulusevski som centrerande ytterforwards/mittar. Innermittfält med Ekdal och vem som helst utom Sidleds-Koffe Olsson. Fyrbackslinjen kan han få behålla.
Citera
2022-04-10, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korder
Haha, lite så. Jag gillar Janne och som ledare är han smått fantastisk. Någon taktiker har han dock aldrig varit och nu har det verkligen gått i stå då han vägrar alternativt är oförmögen att ändra på sitt upplägg. Han har lirat exakt samma fotboll sedan åtminstone 2011, förmodligen längre (minnet sviker).

Själv går jag och drömmer om en offensiv där vi kör med Isak på topp med Forsberg som tia och Jesper Karlsson samt Kulusevski som centrerande ytterforwards/mittar. Innermittfält med Ekdal och vem som helst utom Sidleds-Koffe Olsson. Fyrbackslinjen kan han få behålla.

Man kan säga vad man vill om Karlströms satsning som orsaka straffen, men utöver det så har Karlström visat att han är mer komplett än Koffe som centralmitt. Koffe har på senaste 1,5 åren visat väldigt lite av sin kreativitet som han besitter, han kan driva förbi 2 spelare för att sen göra en bakåt eller sidledspass.

Bara det inte blir en vana med att Karlström drar på sig straffar och onödiga frisparkar så ser jag gärna att han tar Koffes plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in