2022-04-02, 09:01
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Känns rätt surt att vi bomma VM men ska man se det från den ljusa sidan så är det nåt mästerskap man kan missa så är det fan det i Qatar och dessutom börjar världens mest underhållande liga imorgon

Ur ett fotbollsperspektiv är det aldrig bra att missa ett VM, det är så ett land får till sig rutin och bygger upp en stark fotbollstradition, ökar intresset för fotbollen i hemlandet vilket ger talangutvecklingen en välbehövlig gratisskjuts också. Ur ett humant/logiskt perspektiv är det såklart ett VM att missa, spelas fram till juldagarna i ett skitland med rika araber som utnyttjar utlänningar och låter dessa leva under slavförhållanden. Det är såklart ett smutsigt VM som ger Qatar en obefogad reklam.

Hade hellre sett att Sverige gick dit och samtidigt gjorde ett ställningstagande på plats, typ som Norge vid nationalsångerna och sätter på sig Anti-Qatar tröjor. Det hade visats för miljontals tittare världen över.

--------------------

Detta är en av de mest svårsmälta svenska förlusterna jag genomlevt senaste 20-åren. Janne har pajat det rejält och blivit en ny Hamrén. Anledningen till att det skär lite extra beror på att det var nu det var läge att bygga ett starkt lag med unga talanger i tidiga 20-års åldern (Isak, Kulusevski, Elanga, Karlsson, Svanberg, Gudmundsson, Cajuste), relativt unga (Lindelöf, Krafth, Augustinsson) och äldre (Ekdal, Olsen, Claesson, Forsberg) och bygga ett perfekt lag med blandning av rutin och råtalang men som istället missade chansen att spela ett VM. Jämfört med VM 2018 hade vi långtifrån samma mix åldersmässigt och ingen spelare under 23 vad jag kan minnas. Nu kommer vi behöva vänta 1 år tills viktiga EM-kvalmatcher börjar igen. Visserligen kan Janne experimentera i NL i juni men vem fan bryr sig. Jag menar på att Janne brände våra chanser när allt kommer omkring. Inte Danielson, inte Olsson, inte Forsberg utan Jannes feghet som genomsyrade hela kvalet. Han står själv efter Tjeckien matchen och säger att vissa spelare är "matchotränade" och att Danielson bett om att bli utbytt efter 60 minuter, ändå spelar han samma spelare inför Polen som var direkt avgörande för ett VM-slutspel. Hur dum är man då? Snacka om att gambla som mest när det gäller. Taktlöst, svagt och efterblivet. Augustinsson var sjuk innan Tjeckien så hur fit var han egentligen i Polen matchen? Olsson samma trötta finter gång på gång men blir totalt överkörd på mittfältet.

Jannes kärlek till gubbar ger en samma skrämmande vibbar från Hamrén-tiden. Hans taktlöshet när det kommer till val av vänsterback är ett ämne för sig, Bengtsson är en bättre mer lojal spelare än krogfightern Olsson. Bengtsson har gjort många fina matcher under Janne men blev sedan pissad på helt utan någon rimlig anledning. Olsson är skadebenägen och precis som jag skrev innan Tjeckienmatchen är det orimligt att ta ut en skadebenägen Olsson...Vad händer...Olsson kliver ut skadad mot Tjeckien. Janne får panik och skitar på sig som vanligt och ringer in Bengtsson i sista sekund, snacka om att bli behandlad som en påse skit. Förstår verkligen Bengtsson och hans utspel om att inte "ställa upp på dessa premisser igen". Janne för oss tillbaka till den mörka Hamrén-tiden på ytterligare ett sätt, han skapar en ny "Wendt-situation" precis som någon annan användare så bra uttryckte det. Mina vänsterbackar inför denna samling skulle vara Augustinsson och Gudmundsson. Detta baserat på form och speltid. Inget mer. Men Janne är feg och vågar inte satsa på (förhoppningsvis) framtidsnamnet.

Man är tjatig, men att inte ge våra mest formstarka spelare mer speltid är tjänstefel av Janne. Sedan menar vissa röster på att "det är bra att hålla sig till den säkra sidan" och inte chansa med yngre spelare i så här viktiga kval. Samma trötta tjat som rabblades under Hamrén också. Inför Polen skulle jag bänkat Forsberg, eftersom han inte är den mest formstarka spelaren som kan spela på den positionen och ger mig samma tjej-vibbar som K. Olsson gör. Men att tänka utanför boxen är inte Jannes grej utan istället är det samma fixering vid samma gubbar om och om igen...Han pissar på talang, han pissar på spelare som verkligen andas och lever fotboll. Janne verkar dessutom hysa någon slags personligt agg mot vissa spelartyper och hans sjukliga kärlek till föredettingar och gubbar får en att ifrågasätta vad fan SvFF håller på med. Håkan Sjöstrand är en jävla mupp med flera inom organisationen som står vid sidlinjen och tittar på när Janne totalt massakrerar Sveriges VM-chanser. Som var dömt att misslyckas redan efter förlusten mot Grekland.

"Jesper Karlsson is destroying everyone", en video som släpptes lämpligt innan trupputtagningen och gav Janne en hint om vad han presterar i Eredivisie eftersom Janne uppenbarligen inte följer ligan utan istället är upptagen med att titta på Quaison i UAE eller var han nu spelar och Danielson i Kina.
https://www.youtube.com/watch?v=f1r2yVgmgp8&ab_channel=BrazilScout
Citera
2022-04-02, 09:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Ur ett fotbollsperspektiv är det aldrig bra att missa ett VM, det är så ett land får till sig rutin och bygger upp en stark fotbollstradition, ökar intresset för fotbollen i hemlandet vilket ger talangutvecklingen en välbehövlig gratisskjuts också. Ur ett humant/logiskt perspektiv är det såklart ett VM att missa, spelas fram till juldagarna i ett skitland med rika araber som utnyttjar utlänningar och låter dessa leva under slavförhållanden. Det är såklart ett smutsigt VM som ger Qatar en obefogad reklam.

Hade hellre sett att Sverige gick dit och samtidigt gjorde ett ställningstagande på plats, typ som Norge vid nationalsångerna och sätter på sig Anti-Qatar tröjor. Det hade visats för miljontals tittare världen över.

--------------------

Detta är en av de mest svårsmälta svenska förlusterna jag genomlevt senaste 20-åren. Janne har pajat det rejält och blivit en ny Hamrén. Anledningen till att det skär lite extra beror på att det var nu det var läge att bygga ett starkt lag med unga talanger i tidiga 20-års åldern (Isak, Kulusevski, Elanga, Karlsson, Svanberg, Gudmundsson, Cajuste), relativt unga (Lindelöf, Krafth, Augustinsson) och äldre (Ekdal, Olsen, Claesson, Forsberg) och bygga ett perfekt lag med blandning av rutin och råtalang men som istället missade chansen att spela ett VM. Jämfört med VM 2018 hade vi långtifrån samma mix åldersmässigt och ingen spelare under 23 vad jag kan minnas. Nu kommer vi behöva vänta 1 år tills viktiga EM-kvalmatcher börjar igen. Visserligen kan Janne experimentera i NL i juni men vem fan bryr sig. Jag menar på att Janne brände våra chanser när allt kommer omkring. Inte Danielson, inte Olsson, inte Forsberg utan Jannes feghet som genomsyrade hela kvalet. Han står själv efter Tjeckien matchen och säger att vissa spelare är "matchotränade" och att Danielson bett om att bli utbytt efter 60 minuter, ändå spelar han samma spelare inför Polen som var direkt avgörande för ett VM-slutspel. Hur dum är man då? Snacka om att gambla som mest när det gäller. Taktlöst, svagt och efterblivet. Augustinsson var sjuk innan Tjeckien så hur fit var han egentligen i Polen matchen? Olsson samma trötta finter gång på gång men blir totalt överkörd på mittfältet.

Jannes kärlek till gubbar ger en samma skrämmande vibbar från Hamrén-tiden. Hans taktlöshet när det kommer till val av vänsterback är ett ämne för sig, Bengtsson är en bättre mer lojal spelare än krogfightern Olsson. Bengtsson har gjort många fina matcher under Janne men blev sedan pissad på helt utan någon rimlig anledning. Olsson är skadebenägen och precis som jag skrev innan Tjeckienmatchen är det orimligt att ta ut en skadebenägen Olsson...Vad händer...Olsson kliver ut skadad mot Tjeckien. Janne får panik och skitar på sig som vanligt och ringer in Bengtsson i sista sekund, snacka om att bli behandlad som en påse skit. Förstår verkligen Bengtsson och hans utspel om att inte "ställa upp på dessa premisser igen". Janne för oss tillbaka till den mörka Hamrén-tiden på ytterligare ett sätt, han skapar en ny "Wendt-situation" precis som någon annan användare så bra uttryckte det. Mina vänsterbackar inför denna samling skulle vara Augustinsson och Gudmundsson. Detta baserat på form och speltid. Inget mer. Men Janne är feg och vågar inte satsa på (förhoppningsvis) framtidsnamnet.

Man är tjatig, men att inte ge våra mest formstarka spelare mer speltid är tjänstefel av Janne. Sedan menar vissa röster på att "det är bra att hålla sig till den säkra sidan" och inte chansa med yngre spelare i så här viktiga kval. Samma trötta tjat som rabblades under Hamrén också. Inför Polen skulle jag bänkat Forsberg, eftersom han inte är den mest formstarka spelaren som kan spela på den positionen och ger mig samma tjej-vibbar som K. Olsson gör. Men att tänka utanför boxen är inte Jannes grej utan istället är det samma fixering vid samma gubbar om och om igen...Han pissar på talang, han pissar på spelare som verkligen andas och lever fotboll. Janne verkar dessutom hysa någon slags personligt agg mot vissa spelartyper och hans sjukliga kärlek till föredettingar och gubbar får en att ifrågasätta vad fan SvFF håller på med. Håkan Sjöstrand är en jävla mupp med flera inom organisationen som står vid sidlinjen och tittar på när Janne totalt massakrerar Sveriges VM-chanser. Som var dömt att misslyckas redan efter förlusten mot Grekland.

"Jesper Karlsson is destroying everyone", en video som släpptes lämpligt innan trupputtagningen och gav Janne en hint om vad han presterar i Eredivisie eftersom Janne uppenbarligen inte följer ligan utan istället är upptagen med att titta på Quaison i UAE eller var han nu spelar och Danielson i Kina.
https://www.youtube.com/watch?v=f1r2yVgmgp8&ab_channel=BrazilScout

håller med , som polska tränaren sa, vårt spel är alldeles för förutsägbart .
Citera
2022-04-02, 11:24
Medlem
Ezzelinos avatar
En överraskande frejdig första halvlek mot ett svajigt Polen med en haltande Glik som försvarsnav förbyttes i ett nesligt men inte oväntat nederlag. Som sagts i tråden ligger väldigt mycket av ansvaret på Janne Andersson, både vad gäller laguttagning och taktisk disposition. Den klumpige och ofta otajmade Marcus Danielson, som aldrig spelat på någon hög nivå och nu är anställd av men inte spelar i en kinesisk Musse Pigg-klubb, borde förstås aldrig mer ha kommit i fråga för det svenska landslaget efter sin avgörande, ödeläggande insats mot Ukraina i EM. Som läget var nu hade det rimliga valet vid sidan av Lindelöf (som var bedrövlig mot Tjeckien) nog varit Carl Starfelt, ordinarie i ligaledarna Celtic. Inte den starkaste av ligor förvisso, men laget släpper in få mål och Starfelt gör det uppenbarligen bra. Danielsons förtjänst har såvitt jag kunnat se huvudsakligen varit det defensiva huvudspelet, och sådant behärskar man som mittback i Celtic.

Jag tror Sverige med sitt spelarmaterial och med de senaste årens erfarenheter borde spela en 4-3-2-1-uppställning. Ett återkommande problem som förbundskaptenen inte hittat någon lösning på är att innermittfältet inte alls räckt till i avgörande matcher. De usla insatserna mot Georgien och Grekland borta i VM-kvalet visade det tydligt. Kristoffer Olsson håller inte på den här nivån, har fått alldeles för många chanser nu. Ett centralt mittfält bestående av tre spelare, varav Mattias Svanberg nog bör vara en, vore värt att pröva. När Victor Claesson är i god matchform är han också en kandidat.

Offensivt skulle det i dagsläget väl vara rimligt att spela Forsberg och Kulusevski bakom Isak. Men Isak har som bekant svag klubbform, gör inga mål och får allt mindre speltid. Det blir ofta överoptimistiskt och valpigt när han och Kulusevski försöker hitta varandra i landslaget, med påföljd att laget tappar bollen och rullas upp när det inte sällan frånvarande innermittfältet spelas över eller inte hänger med.
Men Kulusevski och Isak är fortfarande unga, där finns rejäl potential.
Citera
2022-04-02, 19:01
Medlem
Elanga rätt in i Uniteds startelva igen. Janne tycker det är bättre med spelare i Saudi, värnamo, bänken i Anderlecht och andra skräplag. Kan nån få Janne kickad omgående tack.
Kommer ihåg när han vägrade spela Isak innan också. Fyfan bort med tjommen direkt!
Senast redigerad av EldoradoBakpulver 2022-04-02 kl. 19:53.
Citera
2022-04-02, 19:32
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EldoradoBakpulver
Elanga rätt in i Uniteds startelva igen. Janne tycker det är bättre med spelare i Saudi, värnamo, bänken i Anderlecht och andra skräplag. Kan nån få Janne kickad omgående tack.
Kommer ihåg när han vägrade spelade Isak innan också. Fyfan bort med tjommen direkt!

Och Gudmundsson spelar äkta vänsterback ikväll för Lille. Janne har senaste halvåret kvävt svensk fotboll.
Citera
2022-04-02, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Och Gudmundsson spelar äkta vänsterback ikväll för Lille. Janne har senaste halvåret kvävt svensk fotboll.
Ja han med och finns säkert fler också men han Janne kör hellre med självaste Danielsson i Djurgården och M Olsson i MFF, Claesson i värnamo, K Olsson på bänken i Anderlecht, Quaison i Saudi i avgörande VM kval matcher.
Säger det igen. Det kanske inte ser ut som det när vi spelar men vi har det bästa landslaget på mycket länge och speciellt offensivt men Janne får det att se ut som att vi är ett riktigt skit lag. Han är fast i sina Allvenskan taktiker och samma skit spelare.
Vi behöver någon ny ordentlig som kommer in och styr upp innan nästa mästerskap. Annars ser det mörkt ut. Orkar inte med folk som kommer med "men janne tog oss till kvarten i vm för några år sen blablabla" han är inte rätt man att leda vårat nya unga talangfulla landslag.
Citera
2022-04-03, 12:42
Medlem
Om vi börjar titta framåt mot EM 2024 (eller tom Nations League i sommar) förespråkar jag följande startelva:

Olsen
Krafth - Lindelöf - Starfelt - Gudmundsson
Cajuste - Svanberg
Elanga - Kulusevski - Karlsson
Isak
Citera
2022-04-03, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inafonalie
Om vi börjar titta framåt mot EM 2024 (eller tom Nations League i sommar) förespråkar jag följande startelva:

Olsen
Cajuste - Svanberg
Isak

Ser intressant ut, såklart är det en konkurrenssituation, men det här är spelare man vill ge större förtroende framöver..

Innermittfältet och att hitta en mittbackspartner till Lindelöf är prioritet, det är grundbultar i ett lag..

Sedan måste man förstås lösa offensiven och komma fram till hur man utnyttjar all talang på bästa sätt..
Citera
2022-04-03, 16:43
Medlem
Citat:

Olsen
Cajuste - Svanberg
Isak

Jag backar upp denna elva, hoppas det uteblivna mästerskapet blir en väckarklocka för Janne att inte bara förlita sig på kontringar i offensiv väg. Det är inte 2017 längre.

Efter båda Forsbergs insatser i playoff så känns han mer ersättlig nu. Hans bollkänsla håller såklart internationell klass men skotten är alldeles för ojämna där skotten i flesta fallen går rakt på målvakten eller 10 meter utanför mål.
Senast redigerad av Kexchoklad2404 2022-04-03 kl. 16:51.
Citera
2022-04-03, 18:17
Medlem
Ariskaprinsessans avatar
Citat:

Olsen
Cajuste - Svanberg
Isak

Ser bra ut. Frågetecken på HB och MB dock. Jag hade ställt upp så här:

Olsen
Cajuste - Svanberg
Elanga - Forsberg - Kulusevski
Isak

Är det någon som vet hur det står till på Högerbacken? Krafth är en riktig medelmåtta.
Citera
2022-04-03, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ariskaprinsessan
Ser bra ut. Frågetecken på HB och MB dock. Jag hade ställt upp så här:

Olsen
Cajuste - Svanberg
Elanga - Forsberg - Kulusevski
Isak

Är det någon som vet hur det står till på Högerbacken? Krafth är en riktig medelmåtta.

Krafth är bäst för tillfället helt enkelt, tror Lindelöf hade gjort bra ifrån sig också, men han behövs som mittback..

Sedan skulle jag bytt plats på Kulusevski och Elanga i din startelva..
Citera
2022-04-03, 18:32
Medlem
Ariskaprinsessans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Krafth är bäst för tillfället helt enkelt, tror Lindelöf hade gjort bra ifrån sig också, men han behövs som mittback..

Sedan skulle jag bytt plats på Kulusevski och Elanga i din startelva..

Ja, Kulu till höger. Det är sant.

Det är väl ca 0,1% chans att startelvan ser ut sådär till Nations league dock. Jävla skit är det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in