Citat:
Ur ett fotbollsperspektiv är det aldrig bra att missa ett VM, det är så ett land får till sig rutin och bygger upp en stark fotbollstradition, ökar intresset för fotbollen i hemlandet vilket ger talangutvecklingen en välbehövlig gratisskjuts också. Ur ett humant/logiskt perspektiv är det såklart ett VM att missa, spelas fram till juldagarna i ett skitland med rika araber som utnyttjar utlänningar och låter dessa leva under slavförhållanden. Det är såklart ett smutsigt VM som ger Qatar en obefogad reklam.
Hade hellre sett att Sverige gick dit och samtidigt gjorde ett ställningstagande på plats, typ som Norge vid nationalsångerna och sätter på sig Anti-Qatar tröjor. Det hade visats för miljontals tittare världen över.
--------------------
Detta är en av de mest svårsmälta svenska förlusterna jag genomlevt senaste 20-åren. Janne har pajat det rejält och blivit en ny Hamrén. Anledningen till att det skär lite extra beror på att det var nu det var läge att bygga ett starkt lag med unga talanger i tidiga 20-års åldern (Isak, Kulusevski, Elanga, Karlsson, Svanberg, Gudmundsson, Cajuste), relativt unga (Lindelöf, Krafth, Augustinsson) och äldre (Ekdal, Olsen, Claesson, Forsberg) och bygga ett perfekt lag med blandning av rutin och råtalang men som istället missade chansen att spela ett VM. Jämfört med VM 2018 hade vi långtifrån samma mix åldersmässigt och ingen spelare under 23 vad jag kan minnas. Nu kommer vi behöva vänta 1 år tills viktiga EM-kvalmatcher börjar igen. Visserligen kan Janne experimentera i NL i juni men vem fan bryr sig. Jag menar på att Janne brände våra chanser när allt kommer omkring. Inte Danielson, inte Olsson, inte Forsberg utan Jannes feghet som genomsyrade hela kvalet. Han står själv efter Tjeckien matchen och säger att vissa spelare är "matchotränade" och att Danielson bett om att bli utbytt efter 60 minuter, ändå spelar han samma spelare inför Polen som var direkt avgörande för ett VM-slutspel. Hur dum är man då? Snacka om att gambla som mest när det gäller. Taktlöst, svagt och efterblivet. Augustinsson var sjuk innan Tjeckien så hur fit var han egentligen i Polen matchen? Olsson samma trötta finter gång på gång men blir totalt överkörd på mittfältet.
Jannes kärlek till gubbar ger en samma skrämmande vibbar från Hamrén-tiden. Hans taktlöshet när det kommer till val av vänsterback är ett ämne för sig, Bengtsson är en bättre mer lojal spelare än krogfightern Olsson. Bengtsson har gjort många fina matcher under Janne men blev sedan pissad på helt utan någon rimlig anledning. Olsson är skadebenägen och precis som jag skrev innan Tjeckienmatchen är det orimligt att ta ut en skadebenägen Olsson...Vad händer...Olsson kliver ut skadad mot Tjeckien. Janne får panik och skitar på sig som vanligt och ringer in Bengtsson i sista sekund, snacka om att bli behandlad som en påse skit. Förstår verkligen Bengtsson och hans utspel om att inte "ställa upp på dessa premisser igen". Janne för oss tillbaka till den mörka Hamrén-tiden på ytterligare ett sätt, han skapar en ny "Wendt-situation" precis som någon annan användare så bra uttryckte det. Mina vänsterbackar inför denna samling skulle vara Augustinsson och Gudmundsson. Detta baserat på form och speltid. Inget mer. Men Janne är feg och vågar inte satsa på (förhoppningsvis) framtidsnamnet.
Man är tjatig, men att inte ge våra mest formstarka spelare mer speltid är tjänstefel av Janne. Sedan menar vissa röster på att "det är bra att hålla sig till den säkra sidan" och inte chansa med yngre spelare i så här viktiga kval. Samma trötta tjat som rabblades under Hamrén också. Inför Polen skulle jag bänkat Forsberg, eftersom han inte är den mest formstarka spelaren som kan spela på den positionen och ger mig samma tjej-vibbar som K. Olsson gör. Men att tänka utanför boxen är inte Jannes grej utan istället är det samma fixering vid samma gubbar om och om igen...Han pissar på talang, han pissar på spelare som verkligen andas och lever fotboll. Janne verkar dessutom hysa någon slags personligt agg mot vissa spelartyper och hans sjukliga kärlek till föredettingar och gubbar får en att ifrågasätta vad fan SvFF håller på med. Håkan Sjöstrand är en jävla mupp med flera inom organisationen som står vid sidlinjen och tittar på när Janne totalt massakrerar Sveriges VM-chanser. Som var dömt att misslyckas redan efter förlusten mot Grekland.
"Jesper Karlsson is destroying everyone", en video som släpptes lämpligt innan trupputtagningen och gav Janne en hint om vad han presterar i Eredivisie eftersom Janne uppenbarligen inte följer ligan utan istället är upptagen med att titta på Quaison i UAE eller var han nu spelar och Danielson i Kina.
https://www.youtube.com/watch?v=f1r2yVgmgp8&ab_channel=BrazilScout