2025-10-17, 16:52
Medlem
Tonyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaconBacon
Vill se en pragmatisk förbundskapten som gärna utgår från ett klassiskt 4-3-3 (vilket i princip alla spelare i dagens landslag är vana vid). En (helst svensk) tränare som prioriterar en stabil defensiv och snabba omställningar.

En trupp till novembersamlingen hade kunnat se ut såhär, till exempel:

Målvakter: Viktor Johansson, Noel Törnqvist, Kristoffer Nordfeldt
Försvarare: Isak Hien, Victor Lindelöf, Carl Starfelt, Gustaf Lagerbielke, Emil Holm, Emil Krafth, Gabriel Gudmundsson, Daniel Svensson
Mittfältare: Lucas Bergvall, Yasin Ayari, Hugo Larsson, Emil Forsberg, Jesper Karlström, Eric Smith
Anfallare/yttrar: Alexander Isak, Viktor Gyökeres, Anthony Elanga, Roony Bardghji, Williot Swedberg, Isac Lidberg

Tack och hej, kanske för gott, till Sema, Salétros och Eliasson. Även Ekdal, Nygren och Bernhardsson får flytta på sig i hård konkurrens.

Tycker det behövs mer landslagsrutin i det det här sköra laget. Delvis därför jag gärna ser spelare som Krafth och Forsberg tillbaka, samt behåller Nordfeldt som tredjekeeper. Sedan tycker jag båda två fortfarande är tillräckligt bra för att bidra som truppspelare.

Startelva
Johansson
Holm, Lindelöf, Hien, Gudmundsson
Bergvall, Karlström, Ayari
Elanga, Gyökeres, Isak

Tycker det är rätt jämnt skägg mellan Lindelöf/Starfelt/Lagerbielke, Ayari/Larsson och Karlström/Smith (fortfarande med noll landskamper, sjukt nog).
Det där med att alla spelare är vana vid 4-3-3 stämmer ju inte riktigt dock. Typ hela backlinjen kommer från lag som spelar med tre mittbackar och wing backs. Och Lindelöf har väl varit som bäst i en tre-back.

Nu tror jag ändå på 4-3-3 i landslaget men argumentet att alla spelare skulle vara vana vid det stämmer inte. Potter tror jag återigen är en usel rekrytering av förbundet men förhoppningsvis blir jag motbevisad.
Citera
2025-10-17, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tonyo
Det där med att alla spelare är vana vid 4-3-3 stämmer ju inte riktigt dock. Typ hela backlinjen kommer från lag som spelar med tre mittbackar och wing backs. Och Lindelöf har väl varit som bäst i en tre-back.

Nu tror jag ändå på 4-3-3 i landslaget men argumentet att alla spelare skulle vara vana vid det stämmer inte. Potter tror jag återigen är en usel rekrytering av förbundet men förhoppningsvis blir jag motbevisad.
Lite samma känsla som när Manchester United rekryterade ten Haag från Ajax istället för typ Thomas Frank som var en erkänt skicklig PL-coach, och sedan upprepade exakt samma misstag genom att ta Amorim från Portugal istället för Thomas Frank (eller någon med samma profil).

Först den sanslösa rekryteringen av JDT och nu en tränare som säkert är mycket bättre men med sina framgångar en bit tillbaka i tiden.

Hoppas vi har fel.
Citera
2025-10-17, 17:48
Medlem
Tonyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenshult
Lite samma känsla som när Manchester United rekryterade ten Haag från Ajax istället för typ Thomas Frank som var en erkänt skicklig PL-coach, och sedan upprepade exakt samma misstag genom att ta Amorim från Portugal istället för Thomas Frank (eller någon med samma profil).

Först den sanslösa rekryteringen av JDT och nu en tränare som säkert är mycket bättre men med sina framgångar en bit tillbaka i tiden.

Hoppas vi har fel.
Potter är ju dessutom en "processtränare" och har aldrig haft ett landslag. Kommer från två raka totala misslyckanden. Som du säger, hoppas vi har fel.
Citera
2025-10-17, 21:05
Medlem
Citat:

Oavsett om Potter blir en succé eller flopp om han nu kommer, så anser jag det vore tjänstefel att inte försöka ta honom. Alla tränare (och spelare) är en chansning, man vet inte hur de presterar innan man ger dem chansen. Potter vore dock den överlägset mest meriterade tränare (där meriterna inte är så gamla) ett svensk landslag har haft om han nu kommer, så har vi för en gångs skull en chans att plocka en tränare som har tränat (i nutid) på en nivå där vi tidigare aldrig tidigare kunnat plocka in tränare ifrån som dessutom känner till sverige bra och verka brinna för få vara coach för sverige så ska vi bara ta den chansningen. Den chansen kan dröja väldigt länge innan vi får igen. Alla andra mer typiska svenska alternativ kommer finnas kvar i någon form även om potter blir en flopp. Finns det bättre alternativ? Kanske, men jag ser ingen realistiska alternativ.
Citera
2025-10-17, 21:44
Medlem
Citat:

Det är som att alla insläppta mål ännu inte gått in. Vad ska det vara tre anfallare till? Det behövs inte bara en fyrbackslinje utan även ett komplett mittfält. Vad de gör i klubblagen är en sak, i landslaget har vi inte 11 spelare på världsnivå. 4-4-2 är naturligtvis en lämplig uppställning med 4-5-1 mot de svåraste lagen.
Citera
2025-10-18, 01:24
Medlem
Citat:

Menar mer att i princip alla spelare i dagens landslag har någon form av 4-3-3 i ryggmärgen. Isak Hien spelar i trebackslinje, är fostrad i ett 4-3-3.

På samma sätt som Berg, Seb Larsson och Lustig kunde 4-4-2 i sömnen, även om de kanske inte spelade det i sina klubblag.
Citera
2025-10-18, 09:37
Medlem
Tonyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det är som att alla insläppta mål ännu inte gått in. Vad ska det vara tre anfallare till? Det behövs inte bara en fyrbackslinje utan även ett komplett mittfält. Vad de gör i klubblagen är en sak, i landslaget har vi inte 11 spelare på världsnivå. 4-4-2 är naturligtvis en lämplig uppställning med 4-5-1 mot de svåraste lagen.
4-4-2 blir uppkäkat av 4-3-3 då man alltid är undertalig på centrala mittfältet. Med de spelarna vi har att ställa upp centralt och för att få plats med de bästa där framme tycker jag 4-3-3 vore bättre. I ett 4-3-3 kan man säkert sätta Isak på en kant. I ett 4-4-2 är ytterpositionen helt annorlunda.
Citera
2025-10-18, 12:03
Medlem
Ezzelinos avatar
När det nu står klart att Sverige hamnar i fjärde seedningsgruppen (de lag som får en extra kvalchans tack vare resultaten i Nations League), och när FIFA uppdaterat sin världsranking, ser man att motståndet i kvalmatchen/kvalmatcherna sent i mars nästa år kommer att bli ett eller två av lagen Italien, Turkiet, Ukraina och Polen/Wales.

https://inside.fifa.com/fifa-world-ranking/men

https://en.wikipedia.org/wiki/2026_F...fication_(UEFA)

https://en.wikipedia.org/wiki/2026_F...A_second_round

Polen slog ju ut Sverige i motsvarande omständigheter inför Qatar-VM 2022, och Sverige slog ut Italien på liknande sätt inför Rysslands-VM 2018.
Det är bara att hoppas på lite svensk tur i lottningen - jag tror det vore bäst att slippa Italien och Turkiet.
Citera
2025-10-18, 14:25
Medlem
Torricellis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue

Det blev tydligt redan på Janne Anderssons tid att vi blev uppätna på mitten med 4-4-2 mot lag som spelade med 3 mittfältare. Vi har inte tillräcklig med kvalitet för att kunna spela med 2 mittfältare. 4-4-2 är en formation som kan funka mot sämre lag men så fort motståndet är ett snäpp upp och 3 mittfältare så kommer vi att bli helt överkörda på mitten.

Sedan är truppen anpassad för att spela med 3 offensiva spelare där framme med tanke på alla alternativ som finns. Styrkorna ligger offensivt.
Citera
2025-10-18, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torricelli
Det blev tydligt redan på Janne Anderssons tid att vi blev uppätna på mitten med 4-4-2 mot lag som spelade med 3 mittfältare. Vi har inte tillräcklig med kvalitet för att kunna spela med 2 mittfältare. 4-4-2 är en formation som kan funka mot sämre lag men så fort motståndet är ett snäpp upp och 3 mittfältare så kommer vi att bli helt överkörda på mitten.

Sedan är truppen anpassad för att spela med 3 offensiva spelare där framme med tanke på alla alternativ som finns. Styrkorna ligger offensivt.
Det är ju 4 mittfältare i 4-4-2 och inte 2. Förstår du inte vad 4-4-2 står för? 4 försvarare, 4 mittfältare och 2 anfallare.
Citera
2025-10-18, 17:02
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Så det viktigaste är alltså att trycka in så många spelare som möjligt centralt på mittfältet? Varför inte låna Mjällbys bok? 3-6-1. Enbart två kantspelare och enbart en renodlad forward. Känns inte orimligt att det borde kunna passa Sveriges spelare dessutom. Väldigt dynamiskt spelsystem, med massvis med olika spelare som kan dyka upp på olika platser i anfallen, gör det väldigt svårt att försvara mot. Samt att man kan spela väldigt kompakt i försvaret, vilket är ungefär den exakta motsatsen mot vad man gör nu...

3 mittbackar (Hien, VNL, Starfelt, Lagerbielke)
2 wingbacks (Holm, Gudmundsson, Svensson)
1 Defensiv mitt (Karlström)
1 Tvåvägsmitt (Ayari, Bergvall, Larsson)
2 Offensiva mitt (Kulusevski, Isak, Elanga)
1 Forward (Gyökeres)

Vissa spelare på mitten kan flyttas ett steg upp/ner beroende på skador/form/motstånd.
Citera
2025-10-18, 18:04
Medlem
Roony får chanser i barca, men tar aldrig chansen, slår bort bollar och ser inte vass ut.

Sen kan man fråga sig varfrö barca byter ut Yamal och Pedri när det står 1-1 hemma mot girona.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in