2022-04-03, 18:40
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Man förstod vad han kazaken sa, men kinesen var svårt.

John Caprissiosa från Sprott sa att ännu har inga "big money" sökt sig till SPUT, och det är ju det Justin Huhn också brukar påpeka titt som tätt. Blir nog explosion när de börjar komma till sektorn som bara är på 45miljarder USD.

I övrigt angående China General Nuclear så är det tydligen halvstatligt och används troligen för påverkansoperationer mot bla Sverige. Jag är helt säker på det efter att ha lyssnat på Henrik Jönsson igår(kan vara så att jag lider av "jag tror på den jag sist lyssnade på syndromet" också....).

Har ibland försökt att hitta ett sätt att investera i dem för Rick Rule har sagt att Cameco, Kaz och CGN är tre säkra kort om man tror på uranet. Nu kan jag med gott samvete utesluta CGN.
Såg också den med Henke, men det måste såklart inte vara illvilja och en önskan att förstöra det svenska elnätet som ligger bakom. Nog för att chinksen spelar ett långt spel men de har nog bara gått på lögnerna om vindkraftens förträfflighet med glädjekalkyler precis som våra idioter till politiker och haft pengar över att shoppa loss med pga vårt beroende av plastskit.

Nu när det tydligen krävs rubelbetalning för samtliga råvaruköp kan det säkert bli full fart.
Citera
2022-04-03, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Såg också den med Henke, men det måste såklart inte vara illvilja och en önskan att förstöra det svenska elnätet som ligger bakom. Nog för att chinksen spelar ett långt spel men de har nog bara gått på lögnerna om vindkraftens förträfflighet med glädjekalkyler precis som våra idioter till politiker och haft pengar över att shoppa loss med pga vårt beroende av plastskit.

Nu när det tydligen krävs rubelbetalning för samtliga råvaruköp kan det säkert bli full fart.

Mycket Jönsson sa var ju gammal skåpmat men jag blir inte mindre övertygad över hur mycket mer poppis kärnkraft kommer bli efter att ha sett det där.
Citera
2022-04-03, 23:05
Medlem
smoerreboms avatar
Såg på senaste med Grandich, han kommer fortsätta snacka börsen men med utgångspunkt i sina katolska övertygelser vad nu det betyder, stundtals väldigt roligt och originellt flöde av galla där. Han nämnde även att han hakat på Gentile i dennes senaste uran PP som vad jag förstår är IVOR, nu är det en hockeyklubba men det kan vara bra att veta om det blir en ny rekyl i juni tex.

Får se lite var spotten ligger i sommar, går vi över 80 vettefan om man vågar trejda, femtonårsgrafen är hisnande

Det känns som den stora frågan nu är om det blir en rysk ban eller inte.

Har tänkt slänga in lite mer stålar nu men har inte riktigt fått det där drömlåget i nåt än.

Vad har ni förresten för prognos på koppar och kopparbolag på tre månaders sikt?
Citera
2022-04-04, 09:15
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Såg på senaste med Grandich, han kommer fortsätta snacka börsen men med utgångspunkt i sina katolska övertygelser vad nu det betyder, stundtals väldigt roligt och originellt flöde av galla där. Han nämnde även att han hakat på Gentile i dennes senaste uran PP som vad jag förstår är IVOR, nu är det en hockeyklubba men det kan vara bra att veta om det blir en ny rekyl i juni tex.

Får se lite var spotten ligger i sommar, går vi över 80 vettefan om man vågar trejda, femtonårsgrafen är hisnande

Det känns som den stora frågan nu är om det blir en rysk ban eller inte.

Har tänkt slänga in lite mer stålar nu men har inte riktigt fått det där drömlåget i nåt än.

Vad har ni förresten för prognos på koppar och kopparbolag på tre månaders sikt?

Finns fortfarande mindre tenn i lagren än koppar, men det verkar tight där också. Dock kommer större gruvor i drift där inom några år, hjälper inte idag fövisso.

Forsys skulle jag ändå säga är på en attraktiv entrynivå. Men det kanske kan bli bättre!?
Citera
2022-04-04, 14:40
Medlem
smoerreboms avatar
Har funderat på att tjacka mer glo eller encore som laggat mkt pga mergern som kostade. FSY kan funka det med, African crew är inte fel. Den rör sig ju rätt självständigt från övriga aktier iaf

Borde bli grön dag idag, alla råvaror och även börs terminer är upp nu ser jag
Citera
2022-04-04, 22:11
Medlem
MittNyaSalivs avatar
$60. Strålande tider men axierna verkar inte reagera nämnvärt. Tvärtom halvgrinigt idag i uranportföljen.
Citera
2022-04-04, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittNyaSaliv
$60. Strålande tider men axierna verkar inte reagera nämnvärt. Tvärtom halvgrinigt idag i uranportföljen.

Nån som fått sina uranbolag rankade av Rick Rule?

Fick Cameco rankar som en femma ifjol.... Kommentar sa att den var very cheap fast med eventuella lividitets problem.

Jag skickade in alla mina råvarubolag för ranking i hans databas idag igen. Tror jag evt startar en ny tråd om det om ingen annan är sugen att starta en före mig. Tänkte det kunde vara intressant att se på alla bolag som folk fått rankade, oavsett råvara i en egen tråd.

Innan placera lades ner på Avanza så diskuterade jag och ett gäng det på ett forum och ingen hade fått högre rankning än en fyra.
Citera
2022-04-04, 23:40
Medlem
Naturgasturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Nån som fått sina uranbolag rankade av Rick Rule?

Fick Cameco rankar som en femma ifjol.... Kommentar sa att den var very cheap fast med eventuella lividitets problem.

Jag skickade in alla mina råvarubolag för ranking i hans databas idag igen. Tror jag evt startar en ny tråd om det om ingen annan är sugen att starta en före mig. Tänkte det kunde vara intressant att se på alla bolag som folk fått rankade, oavsett råvara i en egen tråd.

Innan placera lades ner på Avanza så diskuterade jag och ett gäng det på ett forum och ingen hade fått högre rankning än en fyra.
Kazatomprom ska enligt dudes på nätet få en 3a just nu av Richard. Tydligen aldrig någonsin varit såhär billigt sett till framtida kassaflöden (vilket jag tycker är intressant då det är hemligt till vilka priser KAP faktiskt säljer, så hur vet man det?). 4or till SPUT och ett par till, bla något av prospekteringsbolagen.
Citera
2022-04-04, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturgasturken
Kazatomprom ska enligt dudes på nätet få en 3a just nu av Richard. Tydligen aldrig någonsin varit såhär billigt sett till framtida kassaflöden (vilket jag tycker är intressant då det är hemligt till vilka priser KAP faktiskt säljer, så hur vet man det?). 4or till SPUT och ett par till, bla något av prospekteringsbolagen.

Intressant med KAP som en trea. Menade att köpa KAP innan midsommar ifjol men tyckte det var jobbigt, så jag köpte in mig på ATH i höstas istället... Har funderat på om det inte är läge att lyssna på Rick Rules sardinburks anekdot nu och göra som han menar nu.

Sen kan man undra varför SPUT inte får mer än en fyra? Men jag får kolla upp mer vad han menar med rankingen , har glömt lite. Men ettor det tror jag knappt det finns en handfull av i världen.
Senast redigerad av marcandrew 2022-04-04 kl. 23:53. Anledning: Kom på mer
Citera
2022-04-05, 10:40
Medlem
smoerreboms avatar
Kap är ju jättebra bolag om man bara crunchar siffror men den geopolitiska risken har nyligen blivit alldeles för svårbedömd när man har Putin ute på sista striden. De verkar faktiskt kunna göra precis vad fan som helst. Varför ta den när det ser så bra ut för alla jurisdiktioner?

RR brukar snacka mkt om att man bara ska speka i en råvara så ska man inte köpa aktier där man drar in en massa bolagsrisker utan körs säkra kort. Ja nu finns det en sån för kap. Jag har ingen aning om vad som kommer hända med dem men det är inte värt risken som jag ser det nu.

Det verkar som hela sektorn befinner sig i någon slags konsolidering efter rycket i februari och att det nu kvittar vad som händer med spotten.
Citera
2022-04-05, 11:02
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Kap är ju jättebra bolag om man bara crunchar siffror men den geopolitiska risken har nyligen blivit alldeles för svårbedömd när man har Putin ute på sista striden. De verkar faktiskt kunna göra precis vad fan som helst. Varför ta den när det ser så bra ut för alla jurisdiktioner?

RR brukar snacka mkt om att man bara ska speka i en råvara så ska man inte köpa aktier där man drar in en massa bolagsrisker utan körs säkra kort. Ja nu finns det en sån för kap. Jag har ingen aning om vad som kommer hända med dem men det är inte värt risken som jag ser det nu.

Det verkar som hela sektorn befinner sig i någon slags konsolidering efter rycket i februari och att det nu kvittar vad som händer med spotten.

Jag håller helt med, sett till bolaget så är de undervärderade, jämfört med peers. Men nu är det mycket annat att ta hänsyn till. RR är ju också partisk eftersom han under lång tid förespråkat Kap, han tycks inte ta hänsyn till den förändring som skett i Europa.
Citera
2022-04-05, 12:10
Medlem
"Köp när blod flyter på gatorna" eller vad är det man säger? Tänker att köra med sardinburksteorin i KAP nu.

Köpte lika många aktier i KAP idag igen så jag fick ner mitt gav hela 8$.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in