Citat:
Ursprungligen postat av
jack.daniels
Haha 🤣 har du käkat taggtråd eller? 🤣
Haha. Inte egentligen, men man blir bara så trött på att förlästa lundaprofessorer som lever i fablernas värld ges utrymme i media. Visserligen i Aftonblöjan men ändå.
Att lägga solceller som tillverkats med Kinesisk kolkraft på varenda tak i norrland är inte lösningen. Vindkraften överproducerar så fort det blåser som fan och sedan levererar den inget vilket professorn utelämnar i sin kalkyl.
Kostnaden för backup vid vindstilla och osoligt som det är på typ, vintern gör att det är total idioti på våra breddgrader.
Solceller är säkert helt super i soliga länder för att driva ac men fan inte här med tanke på när vi behöver energin.
Citat:
Frågan om att ha el tillgänglig även när det inte blåser är kritisk. Det finns många svar på hur en mycket hög tillgänglighet kan åstadkommas baserad på lagring av el på olika sätt, till exempel i vattenkraftverk, pumpkraftverk, batterier eller effektiviseringar och laststyrning.
I dag används den utbyggda vattenkraften som effektstöd och lagringsmetod. Den lagringskapaciteten är stor.
Vätgasproduktion vid hög vindkraftgenerering är mycket lovande, tekniken finns och systemen utvecklas snabbt. Denna väg kan användas både för korttids- och säsongslagring.
Svaret på hur man ska göra när det inte blåser är minst sagt luddigt. Snart kommer batterierna känns misstänkt likt snart släpps korten hos fingsekten. När då professorn ? När ? Var ska mer vatten i Tyskland komma från ? Va ?
Vätgas är lovande... hrrrm... i framtiden... *host*
I call bullshit.
Jag fick avreagera mig rejält idag och göra en ny grej. Nån auktoriserade mig att köra en sån
här. Take that, everything!
Ändå rätt schysst att samhall är såpass liberala.