2021-10-28, 17:49
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Köpte 10-11 stycken i april maj nånting! Alla utom en är blå. Den bästa ligger på +70% men visste jag då vilken som skulle gå bra? Vet jag nu?

Nä, fram med hagelbrakaren och sprid dina skurar! Vill du ha ”säkra” bets, så rekommenderar jag investor!

Vilka är det som ligger bäst då? Vilken är det som är 70%?
Citera
2021-10-28, 17:56
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Vilka är det som ligger bäst då? Vilken är det som är 70%?
Western uranium +70% denison och global atomic runt +50%
Citera
2021-10-28, 17:57
Citat:
Western uranium +70% denison och global atomic runt +50%

Ok intressant tack
Citera
2021-10-28, 17:57
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Haha 🤣 har du käkat taggtråd eller? 🤣
Haha. Inte egentligen, men man blir bara så trött på att förlästa lundaprofessorer som lever i fablernas värld ges utrymme i media. Visserligen i Aftonblöjan men ändå.

Att lägga solceller som tillverkats med Kinesisk kolkraft på varenda tak i norrland är inte lösningen. Vindkraften överproducerar så fort det blåser som fan och sedan levererar den inget vilket professorn utelämnar i sin kalkyl.
Kostnaden för backup vid vindstilla och osoligt som det är på typ, vintern gör att det är total idioti på våra breddgrader.
Solceller är säkert helt super i soliga länder för att driva ac men fan inte här med tanke på när vi behöver energin.
Citat:
Frågan om att ha el tillgänglig även när det inte blåser är kritisk. Det finns många svar på hur en mycket hög tillgänglighet kan åstadkommas baserad på lagring av el på olika sätt, till exempel i vattenkraftverk, pumpkraftverk, batterier eller effektiviseringar och laststyrning.

I dag används den utbyggda vattenkraften som effektstöd och lagringsmetod. Den lagringskapaciteten är stor.

Vätgasproduktion vid hög vindkraftgenerering är mycket lovande, tekniken finns och systemen utvecklas snabbt. Denna väg kan användas både för korttids- och säsongslagring.
Svaret på hur man ska göra när det inte blåser är minst sagt luddigt. Snart kommer batterierna känns misstänkt likt snart släpps korten hos fingsekten. När då professorn ? När ? Var ska mer vatten i Tyskland komma från ? Va ?
Vätgas är lovande... hrrrm... i framtiden... *host*
I call bullshit.

Jag fick avreagera mig rejält idag och göra en ny grej. Nån auktoriserade mig att köra en sån här. Take that, everything!
Ändå rätt schysst att samhall är såpass liberala.
Senast redigerad av bajssprutan 2021-10-28 kl. 18:43.
Citera
2021-10-28, 18:28
Medlem
MittNyaSalivs avatar
Den där floskelprofessorn är inte mycket att lyssna på och det är ett under hur han lyckats argumentera så korkat och ändå vara professor emeritus i energisystem. Han har förmodligen gått i barndom på ålderns höst och helt glömt skillnaden på baskraft, reglerkraft, producerar-mest-när-man-inte-behöver-kraft och helt-fucking-random-oplanerbar-kraft.
Professorn kanske ska sätta sig ner med kulramen och fundera på kostnaden för de kompenserande åtgärder som behövs för att säkra elförsörjningen inför en kall och vindstilla vecka i januari när "förnybart" utgöra huvuddelen av produktionen. Hur många ej ännu uppfunna väteanläggningar behövs? Hur många kiloton konfliktmetaller behöver negerbarnen gräva fram till alla dessa batterifarmer? Hur många par kallingar behövs för att hantera "laststyrning" (dvs. ransonering av el)?
Vindsnurror i mindre skala kan någon surbonde slänga upp på sin åker, solceller kan teknikstofilen montera på villataket. Vind och sol är naturligtvis inget som har en plats i storskalig elproduktion.
Citera
2021-10-28, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
EU är på gång att klassa kärnkraft som stabil och hållbar energi enl. Lars Wilderäng.

Länk

På söndag startar även FN:s klimatkonferens COP26. Kärnkraftsförespråkare och IAEA har varit lite styvmoderligt behandlade på dem de senaste åren som jag förstått det, men det hade inte förvånat mig om det blir annat ljud i skällan i år. Nu får ju det eviga tjatet om klimatkris trots allt sällskap av en reell och pågående energikris, så det kan säkert komma fler uran-bullish uttalanden under de kommande två veckorna.

Tänkte köpa på mig mer URC inför det, så jag håller lite koll på UROY nu i och med att man kan se pre-market på Nasdaq-listningen men inte på TSX (vad jag vet?). Står den still eller rör sig lite uppåt idag så blir det till att haffa mer, annars inväntar jag ytterligare rabatt.
Var försiktig där.
För det första så var det inte vad von der Leyen skrev, för det andra så heter inte tidningen Die Welt (en av Tysklands mest anrika dagstidningar grundad 1946) utan enbart Welt (typ veckotidning) och för det tredje suger Cornucopia. Summa kass info.
Dock tror jag man kommer till en kompromiss, men inte i denna förpackning.
Citera
2021-10-28, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
du trejdar/swingar en del i uranarna va? eller hur du bara Explorers?
Lite, men ligger mest still. Kom inte på bra nivåer.
UEC är dock bra likvid så där rekommenderas att ge sig in i leken och veva.
Forsys och Skyharbour är fint volatila, men har låg likviditet. Bra för swing.
Citera
2021-10-28, 22:09
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Var försiktig där.
För det första så var det inte vad von der Leyen skrev, för det andra så heter inte tidningen Die Welt (en av Tysklands mest anrika dagstidningar grundad 1946) utan enbart Welt (typ veckotidning) och för det tredje suger Cornucopia. Summa kass info.

Det kan man ju inte tro, att Sätila Tintin skulle snedvrida, hårddra och överdriva information i sin egen favör?
Citera
2021-10-29, 16:21
Medlem
Finns det nån anledning till att dnn går ner igen eller är det bara trading? Funderar på att köpa lite
Citera
2021-10-29, 23:04
Medlem
Inthemoves avatar
Sput verkar styra priset. Spotpriset faller dagligen. Oroande, på kort sikt, att inte efterfrågan är större just nu.
Citera
2021-10-30, 04:15
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Var försiktig där.

Tack, läste nu hennes citat ännu en gång. Är inte heller alltid särskilt imponerad av Wilderäng men brukar åtminstone läsa hans inlägg om energi med visst intresse.

Sätila-Tintin fick mig att garva högt för övrigt! 😂

Nåväl, jag tror fortfarande att COP26 kan ge vissa rörelser på uranpriset, men även om jag ligger kraftigt upp på totalen i år så kan jag inte påstå att jag någonsin prickat priset perfekt. Tågresan i sig vill jag dock fortfarande rekommendera starkt!
Citera
2021-10-30, 16:06
Medlem
Zebogevos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inthemove
Sput verkar styra priset. Spotpriset faller dagligen. Oroande, på kort sikt, att inte efterfrågan är större just nu.
Var hittar du daglig uppdatering av spot-priset på uran? Jag har letat men har fortfarande inte hittat det.
Edit:
Nu hittade jag en...
https://tradingeconomics.com/commodity/uranium
Senast redigerad av Zebogevo 2021-10-30 kl. 16:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in