2024-01-12, 09:09
Medlem
eQsolvers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m4x
Numerco 98 / 102. Nu börjar det roliga

Vad är det då?
Citera
2024-01-12, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eQsolver
Vad är det då?
Det närmaste man kan komma till en idé om vad priset på uran faktiskt är, dvs vad kontrakten skrivs på mellan köpare/producenter.
Vad som nu verkar hända är att priset gått upp från 50$ till över 100$/lb sedan i somras, och bara de senaste 4 dagarna gått upp nästan 10$.

Då de flesta här har pengar i gruvföretagen borde detta leda till att man kan tjäna en jävla massa pengar.

Ser man mycket optimistiskt på utvecklingen så kan man tänka sig att tillgången är på väg att minska kraftigt (då mycket av produktionen stått stilla länge och tar tid att starta) samtidigt som efterfrågan ökar. Rimligen bör ju då priset kunna öka fortsatt, vilket det verkar göra i ökad hastighet! 100$/lb skulle kunna vara psykologiskt viktigt och få marknaden att strömma in samt uranköparna att svettas då att inte köpa inte är ett alternativ. Många ingredienser för en klassisk börsmani.

Eller så går det åt skogen, vem vet.
Spännande är det iaf.
Citera
2024-01-12, 14:14
Medlem
eQsolvers avatar
Verkligen! Tack för förklaringen. Jag är superbull, det är som sagt en mega-trend och för köparna spelar det mindre roll vad priset på uran faktiskt är. Som du skriver är "att inte köpa" inte ett alternativ.

Känns som en perfekt storm (åt rätt håll), elektrifiering, greentech, sanktioner i öst och stora annonserade investeringar.

I likhet med en del andra tidigare i tråden så började jag köpa in mig våren 2021 med lite av en shotgun strategi, där jag egentligen bara kände till Sprott och Cameco men kryddade med random bolag inom prospektering etc (dock (tyvärr såhär i efterhand) ganska liten peng totalt). Inget jag rekommenderar eller gör i vanliga fall med övriga innehav, men syftet var att ta ett bet på själva uran traden. Bifogar nedan samt utvecklingen, happy to hear thoughts.

Sprott Physical Uranium Trust +198,85%
Fission Uranium Corp +76,26%
Cameco +145,58%
Laramide Resources Ltd. +15,37%
Western Uranium & Vanadium Corp -28,11%
Energy Fuels 37,18%
GoviEx Uranium Inc -51,10%
Denison Mines 87,34%
Canalaska Uranium Ltd -30,99%
Citera
2024-01-12, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eQsolver
.
I likhet med en del andra tidigare i tråden så började jag köpa in mig våren 2021 med lite av en shotgun strategi, där jag egentligen bara kände till Sprott och Cameco men kryddade med random bolag inom prospektering etc (dock (tyvärr såhär i efterhand) ganska liten peng totalt). Inget jag rekommenderar eller gör i vanliga fall med övriga innehav, men syftet var att ta ett bet på själva uran traden. Bifogar nedan samt utvecklingen, happy to hear thoughts.

Sprott Physical Uranium Trust +198,85%
Fission Uranium Corp +76,26%
Cameco +145,58%
Laramide Resources Ltd. +15,37%
Western Uranium & Vanadium Corp -28,11%
Energy Fuels 37,18%
GoviEx Uranium Inc -51,10%
Denison Mines 87,34%
Canalaska Uranium Ltd -30,99%

Precis som många andra är det sånt som är "enkelt" och stort som Cameco och SPUT som har gått bäst även för dig. Om jag fattat rätt har du inte sålt och köpt bort dig alltså, mycket bra jobbat. Innan jag sålde allt utom SPUT ifjol på senvintern så var överlägset Cameco som gått bäst för mig och nu säkert kursen att passera det dubbla vad jag sålde mina sista aktier för om det håller i sig. Kul för er som är kvar.
Citera
2024-01-12, 19:08
Medlem
Babydolls avatar
Bid 101.50 respektive ask 103.00
Det går fort nu..

https://numerco.com/NSet/aBNSet.html?reload=true
Citera
2024-01-13, 20:39
Medlem
smoerreboms avatar
Hoppas amerikanarna rappar på att köra ban i senaten och sätter fart på gubben. Det är dags för sista spiken upp för stora börsen nu så nu gäller det att alla systemen går igång. Quakes har skrivit flera ggr att senaten ska rösta i januari men jag vet inte exakt när.

Putin får gärna meddela NJET! oxå. Det borde sätta fart på brasan. Det är ett bättre narrativ.

SPUT har fått så att de kan tjacka ett par hundra tusen pounds till oxå.

Borde ralla på ett tag till iaf
Citera
2024-01-15, 16:56
Medlem
jack.danielss avatar
Ligger +230% i cameco och +115% i denison, nu till 1000 kronorsfrågan: när skall man ta hem vinsten?

Det är en sak att köpa massa tokigheter, men att veta när det är dags gör sorti har jag svårt för!
Citera
2024-01-15, 19:08
Medlem
Aldrig fel att bara låta vinsten rulla och ta hem insatsen, eller ta hem vinsten och låta insatsen rulla vidare.
Citera
2024-01-15, 19:24
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Ligger +230% i cameco och +115% i denison, nu till 1000 kronorsfrågan: när skall man ta hem vinsten?

Det är en sak att köpa massa tokigheter, men att veta när det är dags gör sorti har jag svårt för!
Kärnkraft kommer att vara nödvändigt under en lång tid framöver (åtminstone decennier). Varför sälja nu? Det verkar konstigt tycker jag. Tvärtom bör man investera i uran nu om man inte redan har gjort det.

Att försöka tajma marknaden är ofta väldigt svårt eftersom att kurserna kan gå hur fan som helst på kort sikt. Dessutom bör kursförändringar (oavsett riktning) inte vara en orsak till köp/sälj överhuvudtaget faktiskt.
Citera
2024-01-15, 19:32
Medlem
UraniumMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels

Sälj när nya gruvor börjar komma online och täcka uranunderskottet. Dvs. om flera år.
Citera
2024-01-15, 19:37
Medlem
UraniumMans avatar
Det inflationsjusterade uranpriset förra praken motsvarar $220/lb i dag. Dvs. mer än dubbelt det nuvarande priset.

Och då ska man ha i åtanke att det den gången inte fanns någon reell brist på uran, jämfört med idag, då vi har massiva och växande underskott.

Jag hävdar att vi kommer gå långt högre än $220/lb.
Citera
2024-01-19, 16:26
Medlem
jack.danielss avatar
Spoten upp till 106, från 92,5 senast jag kollade på den! Är det nu det magiska händer?
Uranium mannen kanske har haft rätt hela tiden? Fast vi lite till mans haft våra dubier
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in