Citat:
Ursprungligen postat av
whey
Ok denna typer av grafer är ju intressanta. Det var liknande grafer som fick mig övertygad 2006-2007. Det jag menade var faktiska forward kurvor var Uran-priset handlar nu. Alltså ett kärnkraftverk köper ofta produktion något år ut och fixerar priset som det levereras till.
Jag googlade fram det själv. Marknaden prisar inte in den rusning som ni ser. Man kan idag köpa leverans 2027 för 50 usd, spot verkar ligga på 42-43. Alltså en ganska mild brantning (lägre än inflationen) på forward kurvan 5 år ut.
https://www.cmegroup.com/markets/met...r/uranium.html
Nej, men marknaden fungerar inte alltid perfekt gjorde den det skulle man aldrig se spikar i några priser utan bara långsamma stigningar. Jag antar att priserna kommer bli långt högre än 50 dollar, som i princip, inga kan tjäna pengar på.
Mitt antagande kan förstås vara fel, men att uranminers tänker idka välgorenhet för att elproducenter behöver uran tror jag inte på. Det som då händer är att utbudet kommer krympa ännu mer, fler miners byter spår eller behöver späda vilket kommer göra stigningen än brantare. Men det kan förstås dröja längre tid än vad jag hoppas på.
Att prishöjningar inte skulle ske alls, får alla hoppas inter sker för då blir det att släcka ner hela i-världen