Citat:
Ursprungligen postat av
thxgivin
Denna fråga har dykt upp i tråden tidigare men jag har hittills inte hittat något tillfredsställande svar, men om man ska begränsa sig till 5st aktier inom uransektorn, hur ska man då gå till väga för att välja bolag? Jag är rätt ny när det kommer till värdepappershandel så jag har ingen bra koll på hur man utför teknisk/fundamental analys eller analys av aktier överhuvudtaget, så tips mottages tacksamt

Det är inte så lätt att ge ett tillfredsställande svar eftersom inga av bolagen tjänar några pengar då priset på uran varit/är för lågt. Håll dig borta från unga bolag, möjligen undantaget Baselode som har bra folk och deras granne 92
Jag kan ge förslag, men det finns liksom inga garantier då allt bygger på tesen att utan uran så slocknar världen och tillgången är för låg i dagsläget.
Inte som i normala fall att bolagen gör olika stora vinster.
UUUU - omvärldsläget bör göra att deras storlek samt inriktning(uran,ree,vanadium) ger goda chanser
UEC - har flera fina tillgångar,
Global a/goviex/forsys- välj något, billigt uran i afrika
Denison- har flera gruvor, tillräckligt stort för att få igång ett projekt
Baselode/Appia/Forum - juniorer välj någon, personlig favorit Baselode pga J Sykes tryffelsvin för uran
Säkraste och tråkigaste kortet är Cameco, de har också produktion igång, minst ner och uppsida