2022-05-12, 22:47
Medlem
Nån mer än jag som åkt med i nedgången och nu känner sig committad att hålla kvar? Råkat köpa dipp väldigt mycket för tidigt också, miss nr två. Hade varit fint att ha dom $ till att köpa nu, även om det går ner mer härifrån hade det känts ok.

Kommer hålla mig till att enbart köpa Sput nu, ska bevakas kommande vecka. Spot på $50 idag.
Citera
2022-05-13, 09:23
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u3o8
Nån mer än jag som åkt med i nedgången och nu känner sig committad att hålla kvar? Råkat köpa dipp väldigt mycket för tidigt också, miss nr två. Hade varit fint att ha dom $ till att köpa nu, även om det går ner mer härifrån hade det känts ok.

Kommer hålla mig till att enbart köpa Sput nu, ska bevakas kommande vecka. Spot på $50 idag.

Det är nog mest allihop i varierande grad. Som ägare av oljebolag, kan jag säga att uran är inte ensamma om att drabbas, även om uran såklart gått ner mer eftersom de inte tjänar några pengar.

Alla är livrädda oavsett sektor, men faktum kvarstår, utan uran så är det slut på civilisationen. Det dröjer tydligen längre än vi hoppats på, men någon gång bör vi se uranpriset på en nivå över vad som krävs för breakeven

Som sagt inga av uranbolagen tjänar pengar, så satsa inte mer än du har råd att förlora och var beredd på djupa dalar och höga toppar
Citera
2022-05-13, 13:46
Medlem
Antonio på resource talks på tuben har med Rick Rule på ett samtal, detta avsnitt rekommenderas av de som är saktmodiga nu. Även Justin Huhn på uranium insider nämner avsnittet på sin kanal.
Citera
2022-05-13, 19:36
Medlem
smoerreboms avatar
Har bara sett halva, Rick Daddy gillar att snacka i gåtor vilket är lite märkligt när han säger sig har fria tyglar numera. Som jag uppfattar denna och det han sa i den förra med doofy är att det kan bli rejält mycket billigare och mer smärta i uran framöver pga den kommande liquidity squeezen.

Som jag fattar honom och om han har rätt så bör vi plocka vinster i uran om det rallar nu i Maj och juni.
Citera
2022-05-14, 11:23
Medlem
thxgivins avatar
Denna fråga har dykt upp i tråden tidigare men jag har hittills inte hittat något tillfredsställande svar, men om man ska begränsa sig till 5st aktier inom uransektorn, hur ska man då gå till väga för att välja bolag? Jag är rätt ny när det kommer till värdepappershandel så jag har ingen bra koll på hur man utför teknisk/fundamental analys eller analys av aktier överhuvudtaget, så tips mottages tacksamt
Citera
2022-05-14, 11:56
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thxgivin
Denna fråga har dykt upp i tråden tidigare men jag har hittills inte hittat något tillfredsställande svar, men om man ska begränsa sig till 5st aktier inom uransektorn, hur ska man då gå till väga för att välja bolag? Jag är rätt ny när det kommer till värdepappershandel så jag har ingen bra koll på hur man utför teknisk/fundamental analys eller analys av aktier överhuvudtaget, så tips mottages tacksamt

Det är inte så lätt att ge ett tillfredsställande svar eftersom inga av bolagen tjänar några pengar då priset på uran varit/är för lågt. Håll dig borta från unga bolag, möjligen undantaget Baselode som har bra folk och deras granne 92

Jag kan ge förslag, men det finns liksom inga garantier då allt bygger på tesen att utan uran så slocknar världen och tillgången är för låg i dagsläget.
Inte som i normala fall att bolagen gör olika stora vinster.

UUUU - omvärldsläget bör göra att deras storlek samt inriktning(uran,ree,vanadium) ger goda chanser
UEC - har flera fina tillgångar,
Global a/goviex/forsys- välj något, billigt uran i afrika
Denison- har flera gruvor, tillräckligt stort för att få igång ett projekt
Baselode/Appia/Forum - juniorer välj någon, personlig favorit Baselode pga J Sykes tryffelsvin för uran

Säkraste och tråkigaste kortet är Cameco, de har också produktion igång, minst ner och uppsida
Citera
2022-05-14, 12:26
Medlem
thxgivins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Det är inte så lätt att ge ett tillfredsställande svar eftersom inga av bolagen tjänar några pengar då priset på uran varit/är för lågt. Håll dig borta från unga bolag, möjligen undantaget Baselode som har bra folk och deras granne 92

Jag kan ge förslag, men det finns liksom inga garantier då allt bygger på tesen att utan uran så slocknar världen och tillgången är för låg i dagsläget.

UUUU - omvärldsläget bör göra att deras storlek samt inriktning(uran,ree,vanadium) ger goda chanser
Baselode/Appia/Forum - juniorer välj någon, personlig favorit Baselode pga J Sykes tryffelsvin för uran

Säkraste och tråkigaste kortet är Cameco, de har också produktion igång, minst ner och uppsida

Om jag förstår det rätt så har de fem bolag du radade upp olika styrkor. Exempelvis så bör juniorerna ha större hävstång och det är deras styrka, medan Denisons styrka är att de har flera gruvor och är tillräckligt stora för uppstart utav projekt. Camecos styrka är deras stabilitet pga hur stora de är.

Baserat på det jag vet om ämnet så tycker jag att det du föreslagit verkar rimligt. Det handlar ju i grund och botten om att diversifiera så mycket som möjligt, så att välja 5st bolag som skiljer sig åt och således har olika styrkor/svagheter och som är verksamma i olika delar av världen är att föredra jämfört med att välja 5st bolag som påminner väldigt mycket om varandra. Är detta ett bra sätt att tänka?
Citera
2022-05-14, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever

Global Atomic har, förutom sina uranfyndigheter, en kassako i zink-verksamheten.

Slår även ett slag för fission som har indikationer på högsta renhetsgraden i Nordamerika.

Undvik encore.
Citera
2022-05-14, 17:30
Medlem
…och för en bredare exponering kan du köpa ETF, ticker URNU.
Citera
2022-05-14, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u3o8

Varför inte yellow cake? Större substansrabatt än sput.
Citera
2022-05-14, 20:49
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandguld
…och för en bredare exponering kan du köpa ETF, ticker URNU.
'Går inte att köpa uran-ETF i Sverige pga regler
Citera
2022-05-14, 20:54
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thxgivin
Om jag förstår det rätt så har de fem bolag du radade upp olika styrkor. Exempelvis så bör juniorerna ha större hävstång och det är deras styrka, medan Denisons styrka är att de har flera gruvor och är tillräckligt stora för uppstart utav projekt. Camecos styrka är deras stabilitet pga hur stora de är.

Baserat på det jag vet om ämnet så tycker jag att det du föreslagit verkar rimligt. Det handlar ju i grund och botten om att diversifiera så mycket som möjligt, så att välja 5st bolag som skiljer sig åt och således har olika styrkor/svagheter och som är verksamma i olika delar av världen är att föredra jämfört med att välja 5st bolag som påminner väldigt mycket om varandra. Är detta ett bra sätt att tänka?

Det var anledningen till förslagen, olika geografi samt storlek, så jag tänker att det är vettigt, men med omvärlden som den är kanske är smartare att bara köra USA och Kanada, det är sånt som du helt enkelt själv får ta ställning till.

Angående GLobal A och deras Nickel, så är kassako en vansinnig överdrift, det är ett fåtal miljoner/år vilket är bättre än inget, men egentligen inget som gör till eller från. Glo kan vara en kan vara bästa valet av de tre i Afrika, men snarare för DASA än för smulorna från Nicklet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in