2022-04-02, 19:53
Medlem
badbollen3s avatar
Jag skulle inte betta på detta. Jag har inga bevis eller någonting annat än en svag magkänsla och det är säkerligen helt fel. Kalla det en killgissning eller nåt, men tänk OM Jim Jones var Zodiac. Det skulle stämma in ganska bra. Han stämmer med fantombilden ganska bra, hans röst var lite speciell, hans ego och uppmärksamhetsbehov stämmer in. Tidslinjen stämmer förhållandevis bra. Det är bara en lek med tanken, inte direkt värre än något annat som folk har presenterat.
Citera
2022-04-04, 02:52
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
Jag skulle inte betta på detta. Jag har inga bevis eller någonting annat än en svag magkänsla och det är säkerligen helt fel. Kalla det en killgissning eller nåt, men tänk OM Jim Jones var Zodiac. Det skulle stämma in ganska bra. Han stämmer med fantombilden ganska bra, hans röst var lite speciell, hans ego och uppmärksamhetsbehov stämmer in. Tidslinjen stämmer förhållandevis bra. Det är bara en lek med tanken, inte direkt värre än något annat som folk har presenterat.

Barrett (Barry) Wysling hade åtminstone ett våldsamt förflutet och kopplingar till flottan.
En gång när jag kollade på bilder på honom så tyckte jag att han nickade till mig. Bestämde mig snabbt för att lägga ifrån mig bilderna efter det. Om man skall gå på magkänsla alltså.

Jagades av reportrar som Zodiac misstänkt in i det sista.

https://youtu.be/3YkUYZSsnbo

Vad säger din magkänsla?

I vilket fall, Jim Jones hade en rätt vanlig röst.

https://youtu.be/eVreMsKp4x8
https://youtu.be/vEe8Xy7jw9k

Han är rätt lik fantombilden, vilket var och varannan medelålders man var på den tiden.

Starka kopplingar till San Francisco och sen har vi det utökade självmordet i Guyana.

Jim Jones följare var dock kommunister.
Vi ser ingenting av det i Zodiacs brevkorrespondens.

Är det inte rimligare att Zodiac pratade genom tänderna för att förklä sin röst än att han pratade långsamt med en "southern drawl" på riktigt?

edit: Här är en bild på Jim Jones utan sina Elvisbrillor.

https://longreadsblog.files.wordpress.com/2014/11/jim-jones.jpg
Citera
2022-04-06, 00:30
Medlem
Craiggs avatar
Något jag tycker är konstigt är att paret som löste Zodiacs första kod inte uppmuntrades till att lösa hans andra koder också? De verkade ju vara kunniga inom ämnet. För att motivera dem hade man ju kunnat ge dem en viss summa pengar som tack för besväret.
Citera
2022-04-06, 01:36
Medlem
Craiggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Täckt av blod går att förklara på flera sätt.

Den enklaste förklaringen hade varit om Zodiac bar en regnrock som kastades efter mordet.

Enligt Weather Underground skall det ha varit noll nederbörd den dagen dock.

https://www.wunderground.com/history/daily/us/ca/san-francisco/KSFO/date/1969-10-11

En överrock eller trenchcoat kan ha fyllt samma funktion dock.

Från Donald Foukes beskrivning.

Kan man få plats med en parkas under en överrock? Tänker mig att ett ombyte av ytterplagg kan man få plats med i en påse av något slag i vilket fall.

Foukes beskrivning bör man ta med en nypa salt. Han såg mannen i några sekunder då han körde förbi honom, mitt i natten.

Tror hur eller hur inte att denne man var Zodiac utan bara en vanlig snubbe ute på promenad.
Citera
2022-04-06, 01:45
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Foukes beskrivning bör man ta med en nypa salt. Han såg mannen i några sekunder då han körde förbi honom, mitt i natten.

Tror hur eller hur inte att denne man var Zodiac utan bara en vanlig snubbe ute på promenad.

Allright, då finns det fortfarande två fantombilder kvar.
Citera
2022-04-15, 19:04
Medlem
Craiggs avatar
Zodiac är sjukt överskattad som seriemördare. Hans "storhet" baseras enbart på att han är oidentifierad. Hade han åkt fast så hade hans "storhet" knappast nått de löjliga höjder som de är på idag.

Vill ni ha en riktigt förskräcklig mördare så är Joseph DeAngelo den ni söker. Zodiac framstår snarare som en ren pajas med sina brev fulla av lögner, medan DeAngelo är självaste fan.
Citera
2022-04-15, 19:10
Medlem
Uluchsheniyes avatar
Citat:
Zodiac är sjukt överskattad som seriemördare. Hans "storhet" baseras enbart på att han är oidentifierad. Hade han åkt fast så hade hans "storhet" knappast nått de löjliga höjder som de är på idag.

Vill ni ha en riktigt förskräcklig mördare så är Joseph DeAngelo den ni söker. Zodiac framstår snarare som en ren pajas med sina brev fulla av lögner, medan DeAngelo är självaste fan.
Att han inte åkte fast samt hans ”krypton”.

Finns förövrigt en dokumentär om DeAngelo på HBO Max; ”I’ll Be Gone in the Dark”
Citera
2022-04-17, 02:28
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:

Det har du helt rätt. Zodiac är en rätt tråkig mördare, precis som Son of Sam rätt medioker med mediokra metoder.
Citera
2022-04-17, 10:58
Medlem
reisling73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
Det har du helt rätt. Zodiac är en rätt tråkig mördare, precis som Son of Sam rätt medioker med mediokra metoder.
mord som mord
Citera
2022-04-17, 17:42
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:

Det där är bara ett "surt sade räven".

Zodiac ville ha en katt och råtta lek, ville visa att han var smartare än såväl press som polis. Morden var bara för uppmärksamhets skull och nu sitter vi här 50+ år senare och konstaterar att hans "ledtrådar" och krypton bara var villospår och galenskaper.

Han kom undan, tids nog löser någon det.

Joseph DeAngelo var en klassisk psykopat och därtill polis som våldtog och mördade och visste hur man skulle röja spår och sabba utredningar. Han åkte dit för att rättsmedicinen kom ikapp honom.

Frågan är om rättsmedicinen kommer ikapp Zodiac.
Citera
2022-04-21, 12:34
Medlem
massuppfittarens avatar
SVT har lagt ut en amerikansk dokumentärserie i fyra delar

https://www.svtplay.se/zodiakmordaren-jakten-pa-min-pappa

”Den ökände Zodiakmördaren har gäckat världen i årtionden och många är de som har försökt tyda hans kryptiska meddelanden i jakten på mördarens identitet. Samtidigt söker en bortadopterad pojke efter sanningen om sin far.”
Citera
2022-04-22, 08:45
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massuppfittaren
SVT har lagt ut en amerikansk dokumentärserie i fyra delar

https://www.svtplay.se/zodiakmordaren-jakten-pa-min-pappa

”Den ökände Zodiakmördaren har gäckat världen i årtionden och många är de som har försökt tyda hans kryptiska meddelanden i jakten på mördarens identitet. Samtidigt söker en bortadopterad pojke efter sanningen om sin far.”

Är det en bra dokumentär? Har sett att den finns på svtplay, men har inte tittat på den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in