2022-03-25, 02:13
Medlem
Craiggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Jag tvivlar starkt på att det var mer än bara 1 gärningsman i den här saken.

Handskriften från alla breven (som man vet kommer från Zodiac) stämmer överrens med den handstil som skrev texten på Bryan Hartnell’s bildörr från LB, samt att Zodiac skickade bitar av Paul Stine’s skjorta till polisen/pressen efter taximordet.

Inget är omöjligt, men sannolikligen så var Zodiac bara 1 GM.

Samtidigt finns det väsentliga skillnader på vittnenas beskrivningar av Zodiac. Shepards beskrivning stämde inte överens med fantombilden från taximordet.

Brevskrivaren kan ju ha varit en och samma person, men det kan ha varit fler som begick morden.
Citera
2022-03-25, 02:25
Medlem
Craiggs avatar
Paul Stines bror är ju inte bara sjukt lik fantombilden, han betedde sig även lite underligt när han intervjuades i TV några dagar senare. Hur är det möjligt att le och se så glad ut när ens bror precis blivit mördad? Sjukt bisarrt är det iaf.
Citera
2022-03-26, 04:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Paul Stines bror är ju inte bara sjukt lik fantombilden, han betedde sig även lite underligt när han intervjuades i TV några dagar senare. Hur är det möjligt att le och se så glad ut när ens bror precis blivit mördad? Sjukt bisarrt är det iaf.

Funderade i somras på om Paul Stine var den ene i ett mördarpar, kände inte till att han hade en bror. Två bröder som mördar har väl förekommit tidigare även om jag inte kommer på några just nu. Bara kusinerna Bianchi/Buono.

Vid morden vid Lake Baryessa tror jag att hade en plan att utgå ifrån, som ett synopsis. Förmodligen inspirerat av kriminalfall i True Detective och liknande krim-tidningar.
Citera
2022-03-26, 06:04
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Samtidigt finns det väsentliga skillnader på vittnenas beskrivningar av Zodiac. Shepards beskrivning stämde inte överens med fantombilden från taximordet.

Brevskrivaren kan ju ha varit en och samma person, men det kan ha varit fler som begick morden.
Ja, men går man igenom vittnesbeskrivningar av gärningsmannen/männen i lösta fall, så ser man snabbt att de vittnen ger som oftast helt olika beskrivningar. Det är sällant att man kommer någonstans baserat på vittnesbeskrivningar av en okänd GM.

När det gäller offrens beskrivning av Zodiac, så får man komma ihåg att alla 3 hade en svag bild av GM (Mageau såg GM i ngn sekund, samtidigt som han blundades av ficklampan. Hartnell/Shepard såg endast gärningsmannen när han hade den där kostymen/huvan på sig), samtidigt så har både Mageau och Hartnell ändrat deras beskrivning av GM flera ggr genom årens gång.

Inget är ju omöjligt, förstås. Men allt tyder på att Zodiac var enbart 1 person.
Citat:
Men samtidigt så är det även värt att påpeka att Joe Stine uppmuntrade Zodiac att han skulle gå efter honom (Joe Stine) nästa gång, men istället så skulle då Joe Stine ta död på gärningsmannen. Detta sa Joe Stine på TV bara några dagar efter taximordet.

Problemet med profilbilden av Zodiac, är att den tecknade gärningsmannen inte stack ut på ngt som helst vis, och teckningen kunde ha likheter med ungefär hälften av alla vuxna män på den tiden.
Citat:
Ursprungligen postat av persephone
Funderade i somras på om Paul Stine var den ene i ett mördarpar, kände inte till att han hade en bror. Två bröder som mördar har väl förekommit tidigare även om jag inte kommer på några just nu. Bara kusinerna Bianchi/Buono.
Vid morden vid Lake Baryessa tror jag att hade en plan att utgå ifrån, som ett synopsis. Förmodligen inspirerat av kriminalfall i True Detective och liknande krim-tidningar.
Intressant. Men kan du förklara lite vad det var som fick dig att tro detta? Att Stine skulle vara 1 av gärningsmannen, och det var «den andra» som mördade Stine låter dock väldigt osannolikt, får man ju tycka.

Den mest troliga teorin om Zodiac som jag har hört/läst, är den som Dave Toschi utgick från. Att Zodiac bodde i San Francisco, eftersom att de flesta av breven postades därifrån, samt att majoriteten av breven skickades till media/polisen i SF, att GM flydde till sitt hem efter taximordet, och att han bodde inom 2,5km från den aktuella mordplatsen.
Senast redigerad av Generalandersson 2022-03-26 kl. 06:07.
Citera
2022-03-26, 21:03
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:

Han ger lite annan del av köping vibbar varvat med Hannibal Lecter flin. Samtidigt var hans egen bror sista offret. Krigsveteran och bilmekaniker till yrket så tror jag inte Joe Stine var tappad bakom flötet.

https://www.zodiacciphers.com/zodiac-news/joe-stine-a-challenge-to-zodiac
Citera
2022-03-27, 06:37
Medlem
Rabattfyllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Han ger lite annan del av köping vibbar varvat med Hannibal Lecter flin. Samtidigt var hans egen bror sista offret. Krigsveteran och bilmekaniker till yrket så tror jag inte Joe Stine var tappad bakom flötet.

https://www.zodiacciphers.com/zodiac-news/joe-stine-a-challenge-to-zodiac

För krigsveteraner och bilmekaniker brukar ha huvudet på skaft? Eller så inte.
Citera
2022-03-27, 18:01
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabattfyllan
För krigsveteraner och bilmekaniker brukar ha huvudet på skaft? Eller så inte.

Flygvapnet har intagningskrav och vore han helt blåst skulle han inte kunna sköta jobbet som flygmeksniker eller bilmekaniker heller. Det sagt är det inte utmärkande för något slags geni.
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2022-03-27 kl. 18:13.
Citera
2022-03-27, 18:23
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Den mest troliga teorin om Zodiac som jag har hört/läst, är den som Dave Toschi utgick från. Att Zodiac bodde i San Francisco, eftersom att de flesta av breven postades därifrån, samt att majoriteten av breven skickades till media/polisen i SF, att GM flydde till sitt hem efter taximordet, och att han bodde inom 2,5km från den aktuella mordplatsen.

Eftersom att frimärken stämplas på det postkontor de hämtas upp vid.

Vad säger att Zodiac måste lagt breven i den låda han bodde närmast?

Bodde han inom 2.5 km från Persidio Heights som redan då var ett väldigt burget område? Profilers säger att Zodiac torde vara någon som står i samhällets utmarker.
Citera
2022-03-27, 19:26
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Eftersom att frimärken stämplas på det postkontor de hämtas upp vid.

Vad säger att Zodiac måste lagt breven i den låda han bodde närmast?

Bodde han inom 2.5 km från Persidio Heights som redan då var ett väldigt burget område? Profilers säger att Zodiac torde vara någon som står i samhällets utmarker.
Dave Toschi skall ha avfärdat tesen om att det var ALA som var Zodiac, och istället utgått från att gärningsmannen bodde i San Francisco, eftersom att alla brev postases från SF, och att morden begicks under helge/högtidsdagar, att han var lokalt känd och kände till rutinerna i området kring presidio Heights, och att gärningsmannen flydde till sitt hem/bas efter taximordet, som han trodde låg rätt i närheten av PH. Anledningen till att varför Toschi trodde att Zodiac bodde inom 2,5 km från den aktuella mordplatsen, var p g a att hur smidigt gärningsmannen kom undan efter mordet av Stine. Toschi ska även ha varit tveksam till om mannen som sågs av Fouke och Zelms gående vid Cherry Street verkligen var Zodiac, eftersom att det tidigt blev klart att gärningsmannen måste ha blivit täckt av blod vid taximordet, och ingen av de två poliserna rapporterade att mannen som de såg hade antydning till att ha blod på sig.

Tycker att detta låter som en väldigt intressant teori, men Toschi togs bort från utredningen innan han fick kollat upp detta.
Citera
2022-03-27, 19:41
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Dave Toschi skall ha avfärdat tesen om att det var ALA som var Zodiac, och istället utgått från att gärningsmannen bodde i San Francisco, eftersom att alla brev postases från SF, och att morden begicks under helge/högtidsdagar, att han var lokalt känd och kände till rutinerna i området kring presidio Heights, och att gärningsmannen flydde till sitt hem/bas efter taximordet, som han trodde låg rätt i närheten av PH. Anledningen till att varför Toschi trodde att Zodiac bodde inom 2,5 km från den aktuella mordplatsen, var p g a att hur smidigt gärningsmannen kom undan efter mordet av Stine. Toschi ska även ha varit tveksam till om mannen som sågs av Fouke och Zelms gående vid Cherry Street verkligen var Zodiac, eftersom att det tidigt blev klart att gärningsmannen måste ha blivit täckt av blod vid taximordet, och ingen av de två poliserna rapporterade att mannen som de såg hade antydning till att ha blod på sig.

Tycker att detta låter som en väldigt intressant teori, men Toschi togs bort från utredningen innan han fick kollat upp detta.

Ockhams rakkniv gör gällande att det är den förklaringen som kräver det minsta antalet antaganden som är den rimligaste.

The Persidio var en allmän park i ett fint bostadsområde, inte långt bort från stadskärnan. Stadskärnor brukar ha mängder med allmäna transportmedel.

21:55 anländer polisen till platsen och finner Paul Stine död på golvet i sin Taxi.

Zodiac har setts köra bil vid två av morden.
Olika bilar vid bägge tillfällen.

Kan Zodiac ha tagit allmäna transportmedel till sin bil efter mordet på Stine? San Francisco är sen länge känt för sina spårvagnar.
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2022-03-27 kl. 19:44.
Citera
2022-03-27, 21:05
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ockhams rakkniv gör gällande att det är den förklaringen som kräver det minsta antalet antaganden som är den rimligaste.

The Persidio var en allmän park i ett fint bostadsområde, inte långt bort från stadskärnan. Stadskärnor brukar ha mängder med allmäna transportmedel.

21:55 anländer polisen till platsen och finner Paul Stine död på golvet i sin Taxi.

Zodiac har setts köra bil vid två av morden.
Olika bilar vid bägge tillfällen.

Kan Zodiac ha tagit allmäna transportmedel till sin bil efter mordet på Stine? San Francisco är sen länge känt för sina spårvagnar.
Allt är möjligt, förstås. Men jag tror knappast att Zodiac hade använt sig av allmänna transporttjänster om han nu var täckt av blod.

Jag tycker nog att denna teori som Toschi hade om Zodiac är den som jag menar låter mest intressant, eller iaf som den mest troliga av alla möjliga teorier som finns där ute om Zodiac.
Senast redigerad av Generalandersson 2022-03-27 kl. 21:08.
Citera
2022-03-27, 21:44
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Allt är möjligt, förstås. Men jag tror knappast att Zodiac hade använt sig av allmänna transporttjänster om han nu var täckt av blod.

Jag tycker nog att denna teori som Toschi hade om Zodiac är den som jag menar låter mest intressant, eller iaf som den mest troliga av alla möjliga teorier som finns där ute om Zodiac.

Täckt av blod går att förklara på flera sätt.

Den enklaste förklaringen hade varit om Zodiac bar en regnrock som kastades efter mordet.

Enligt Weather Underground skall det ha varit noll nederbörd den dagen dock.

https://www.wunderground.com/history/daily/us/ca/san-francisco/KSFO/date/1969-10-11

En överrock eller trenchcoat kan ha fyllt samma funktion dock.

Från Donald Foukes beskrivning.

Citat:
#2 SUSPECT: WMA, in his early forties, 5'8", heavy build, reddish-blond, crew cut hair. wearing eyeglasses, dark brown trousers, dark (navy blue or black) "Parka" jacket, dark shoes.

Kan man få plats med en parkas under en överrock? Tänker mig att ett ombyte av ytterplagg kan man få plats med i en påse av något slag i vilket fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in