2021-11-01, 02:47
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
Ja, det är ett problem om man inte kan veta med 100% säkerhet att DNA:t kommer från Zodiac. Men det finns i alla fall ett sätt och det är om man lyckas extrahera DNA från kuverten, d.v.s. om Zodiac slickade på limmet.

Ett annat sätt som kommer att generera en mixad pool, men som sannolikt har Zodiacs DNA i den, är Paul Stines taxi. Först behöver man tar reda på om han satt bak eller fram. Fram vet vi att han var, när han klippte av skjortan. Ett litet "va fan", hosta eller nått annat borde ha genererat DNA. DNA var inte på tapeten, man forskade inte ens på det vad jag vet vid den tidpunkten (sent 60tal tidigt 70tal). Första gången det användes i domstol var i mitten på 80 talet.

Så även om han talade sanning om att han hade på något på fingertopparna eller om han "suddade ut" fingeravtrycken så borde DNA finnas i taxin.

Så om jag ska gissa, så tror jag att man håller på med taxin och tar allt DNA man kan hitta i den och på Paul Stine, för att sedan bygga flera profiler. Sedan kör de släktforskning på samtliga, kollar vart de bodde osv.

Utredarna säger inte så mycket, men de sa att de hade skickat in breven (innan GSK 2018). Ergo alla tänker på breven, ingen frågar om taxin.
Definitivt. Och frågar du mig, så är det nästintill omöjligt att kunna fastslå att ev nya DNA spår faktiskt kom från Zodiac. Gärningsmannen lämnade väldigt få spår efter sig, och de få spåren som han lämnade blev inte tagit hand om av polisen. Om de klarar av att hitta några nya DNA-spår i framtiden, antingen från breven eller från taxin och/eller Stine’s skjorta, så är det lika stor chans att DNA:et kommer från ngn annan än Zodiac. Och eftersom att de flesta som antingen tog i papprerna/breven/kuverten som Zodiac använde sig av och skickade, eller kunderna som åkte i Stine’s taxi den aktuella dagen/veckan (inklusive Zodiac) är sannolikligen döda nu, gör det väldigt svårt att få fram en fullvärdig DNA-profil som man med 100% säkerhet kan säga kom från gärningsmannen. Dessutom så var en massa poliser och även journalister inne i taxin efter mordet av Stine.

När det gäller GSK, så hade inte det fallet blivit löst om de Angelo hade varit avliden, även om man med ca 90% säkerhet kunde fastslå utifrån DNA-bevisen att de Angelo var GSK. Men jag tror chansen är liten för att man hittar ett lika tydligt DNA-spår från fallet om Zodiac.
Citera
2021-11-04, 13:33
Medlem
Craiggs avatar
Zodiac kan ha varit finsk.

https://en.wikipedia.org/wiki/Lake_Bodom_murders
Citera
2021-11-12, 14:05
Medlem
https://stevehodel.com/2021/11/08/

Hej alla Zodiacdetektiver,
Ovan är en länk som kanske förklarar vad Zodiacens tecken innehåller. (hårkorset). Klicka på länken och klicka på den första artikeln som kommer upp. Vad tror ni! Det kan ju vara en teori bland många men visst verkar det facinerande.
Författaren Steve Hodel har länge varit inne på att mordet på "Black Dahlia" och Zodiacens mord har samma gärningsman.
Senast redigerad av Tjottanjatta 2021-11-12 kl. 14:12. Anledning: felstavning
Citera
2021-11-12, 20:05
Medlem
Craiggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjottanjatta

Ovan är en länk som kanske förklarar vad Zodiacens tecken innehåller. (hårkorset). Klicka på länken och klicka på den första artikeln som kommer upp. Vad tror ni! Det kan ju vara en teori bland många men visst verkar det facinerande.
Författaren Steve Hodel har länge varit inne på att mordet på "Black Dahlia" och Zodiacens mord har samma gärningsman.

Knappast. Zodiac känns för ung för att ha kunnat begå ett mord på 40-talet. Låter inte heller särskilt troligt att mördaren skulle ha tagit ett 20 år långt uppehåll mellan morden om han nu mot förmodan skulle vara äldre.

Jag tycker snarare att Black Dahlia har mer gemensamt med mordet i Riverside än Zodiac. Men inte ens där rör det sig nog om samma gärningsman.
Citera
2021-11-13, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjottanjatta

L

Länken ovan beskriver hur Zodiactecknet skulle vara ett sk Calligram, och utifrån det få fram Zodiacens namn. Men efter att ha klurat på detta en tid tycker jag att det går att få fram dom flesta bokstäverna i alfabetet. Undantaget X och Y kanske. Det kanske är ett stolpskott det hela men dock en facinerande teori.
Citera
2021-11-18, 19:04
Medlem
Trodde jag var först med teorin om att DB Cooper och Zodiak mördaren var samma person tills jag googlade det. Är många som skrivit om det.
Såg en fantombild på båda två i samma tidning och blev chockad över hur lika de är.
Dessutom att de använder sig av koder och de figurerar i samma årtionde. Dessutom mystiska.
Finns otaliga trådar om detta.

https://images.app.goo.gl/E87NW2seu7A7EZao7
Citera
2021-11-23, 23:28
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Trodde jag var först med teorin om att DB Cooper och Zodiak mördaren var samma person tills jag googlade det. Är många som skrivit om det.
Såg en fantombild på båda två i samma tidning och blev chockad över hur lika de är.
Dessutom att de använder sig av koder och de figurerar i samma årtionde. Dessutom mystiska.

Fantombilderna av Zodiac och D.B. Cooper visar egentligen hur de flesta vita män i 30, 40 och 50 års åldern såg ut under slutet av 60 och början 70-talet.

Men den fysiska beskrivningen av Zodiac och Cooper är ganska så olik varandra.
Citera
2021-11-28, 17:41
Medlem
Craiggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast

Problemet är att Zodiac enligt vittnena var ca 25-30 år gammal, och DB Cooper var runt 45.
Även Zodiacs kroppsbyggnad stämmer inte in på DB Cooper.

Inte heller visade Zodiac några tecken på att han var pengaberoende, som DB Cooper var. Zodiac tog ju t.ex aldrig emot plånboken som Bryan Hartnell gav honom.

Man är även ganska säker på att DB Cooper inte överlevde sitt fallskärmshopp 1971 och Zodiac skickade ju brev till pressen åtminstone fram till 1974.

Så nej, det är inte samma person.
Citera
2021-11-28, 23:55
Medlem
Craiggs avatar
Här kommer en teori som åtminstone är värd att fundera kring.

En bild på Paul Stines bror: https://www.zodiacciphers.com/zodiac-news/drawing-zodiac-to-modesto

Han ser onekligen väldigt glad ut på bilden, trots att hans bror mördades bara några dagar tidigare.
Att han inte betraktas som skäligen misstänkt gör honom så glad att han inte kan dölja det, inte ens när han blir intervjuad av press.

Han är lik fantombilden. Och värt att notera är, att mördaren snodde Paul Stines nycklar. Varför skulle han sno nycklar om han ändå aldrig skulle använda dem till något? Om det nu inte var så att han bodde/hade ett starkt band med offret...

Han ser ut att vara runt 40 på bilden, vilket stämmer in på beskrivningen av mannen som poliserna såg promenera ifrån mordplatsen. Ögonvittnena hävdade visserligen att han var yngre, men ögonvittnena var barn som såg mördaren på avstånd, så det var enkelt för dem att felgissa.

Sedan har vi Arthur Leigh Allen, som man inte hade några starka bevis mot, men som ändå hade lite väl många indicier mot sig. Många tror starkt att han var inblandad i Zodiac-morden på ett hörn, och det finns mycket som talar för detta, bland annat hans nervositet i intervjuer tyder på att han döljer något.

Han bodde i närheten av Blue Rock Springs, och telefonsamtalet kom till polisen ca 40 minuter efter att mordet hade begåtts, vilket kan tyda på att han åkte hem först innan han åkte/gick till telefonkiosken för att ringa sitt samtal som Nancy Slover tog emot. Nancy beskrev mördarens röst som varken ung eller gammal. Allen var 36 år gammal vid tidpunkten vilket inte utesluter honom.

Han bodde dessutom nära Ferrins arbetsplats (välbesökt restaurang), och några dagar innan hon mördas nämner Ferrin för sina vänner/familj att hon känner sig stalkad av en okänd person vid namn Lee (som ju också är Allens tilltalsnamn). Även Mageau har yttrat sig om att han hade en känsla av att mordet kan ha varit personligt snarare än rena slumpen.

Mageau har pekat ut Allen som förövaren, dock över 20 år senare vilket klenar till det lite. Men Mageau kvarstår dock med att mördaren hade ett stort ansikte, vilket ju stämmer in på Allen.

På så vis går det att spekulera kring att Allen begick morden vid Blue Rock Springs (och eventuellt Lake Herman Road) men inte de senare.

Mordet vid Lake Berryessa kan ha begåtts av en tredje person. Fantombild från Lake Berryessa: https://www.zodiacciphers.com/zodiac-news/the-footprints-at-berryessa

Eftersom både fantombilderna och modus operandit är så olika varandra, finns det skäl att tro att taximordet och Lake Beryessa inte begicks av samma person. Det är sällan mördare ändrar modus operandi så pass radikalt.

Ett annat intressant fenomen är masken som mördaren valde att bära under mordet på Lake Berryessa. Mördare bär sällan mask. Varför dölja din identitet när dina offer ändå ska dö? Varför knivmörda dina offer när du har tillgång till pistol? Varför allt det onödiga extrajobbet med att binda fast dem och hugga dem med kniv upprepade gånger? Det är ändå något "rituellt" med det hela, av sektlig karaktär.

Beskrivningen av gärningsmannen varierar kraftigt, och morden var väldigt olika varandra. Allt detta pekar på att det kan ha rört sig om en mördarsekt som gick under namnet Zodiac. Kalifornien på den tiden var fullt av sjuka och destruktiva sekter, så teorin passar bra in i det historiska sammanhanget.
Breven kan ha skrivits av de olika mördarna, vilket i så fall förklarar varför Allens handstil till viss del påminner om Zodiacs.

När Allen börjar kollas in av polisen så upphör breven. Kanske ett sätt för de andra mördarna att skydda sig själva och försöka få polisen att vända alla bevis bara mot Allen.

Bara spekulationer, men kanske har vi kommit ett steg närmare sanningen.
Citera
2021-12-16, 23:34
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Här kommer en teori som åtminstone är värd att fundera kring.

En bild på Paul Stines bror: https://www.zodiacciphers.com/zodiac-news/drawing-zodiac-to-modesto

Han ser onekligen väldigt glad ut på bilden, trots att hans bror mördades bara några dagar tidigare.
Att han inte betraktas som skäligen misstänkt gör honom så glad att han inte kan dölja det, inte ens när han blir intervjuad av press.

Han är lik fantombilden. Och värt att notera är, att mördaren snodde Paul Stines nycklar. Varför skulle han sno nycklar om han ändå aldrig skulle använda dem till något? Om det nu inte var så att han bodde/hade ett starkt band med offret...

Han ser ut att vara runt 40 på bilden, vilket stämmer in på beskrivningen av mannen som poliserna såg promenera ifrån mordplatsen. Ögonvittnena hävdade visserligen att han var yngre, men ögonvittnena var barn som såg mördaren på avstånd, så det var enkelt för dem att felgissa.

Sedan har vi Arthur Leigh Allen, som man inte hade några starka bevis mot, men som ändå hade lite väl många indicier mot sig. Många tror starkt att han var inblandad i Zodiac-morden på ett hörn, och det finns mycket som talar för detta, bland annat hans nervositet i intervjuer tyder på att han döljer något.

Han bodde i närheten av Blue Rock Springs, och telefonsamtalet kom till polisen ca 40 minuter efter att mordet hade begåtts, vilket kan tyda på att han åkte hem först innan han åkte/gick till telefonkiosken för att ringa sitt samtal som Nancy Slover tog emot. Nancy beskrev mördarens röst som varken ung eller gammal. Allen var 36 år gammal vid tidpunkten vilket inte utesluter honom.

Han bodde dessutom nära Ferrins arbetsplats (välbesökt restaurang), och några dagar innan hon mördas nämner Ferrin för sina vänner/familj att hon känner sig stalkad av en okänd person vid namn Lee (som ju också är Allens tilltalsnamn). Även Mageau har yttrat sig om att han hade en känsla av att mordet kan ha varit personligt snarare än rena slumpen.

Mageau har pekat ut Allen som förövaren, dock över 20 år senare vilket klenar till det lite. Men Mageau kvarstår dock med att mördaren hade ett stort ansikte, vilket ju stämmer in på Allen.

På så vis går det att spekulera kring att Allen begick morden vid Blue Rock Springs (och eventuellt Lake Herman Road) men inte de senare.

Mordet vid Lake Berryessa kan ha begåtts av en tredje person. Fantombild från Lake Berryessa: https://www.zodiacciphers.com/zodiac-news/the-footprints-at-berryessa

Eftersom både fantombilderna och modus operandit är så olika varandra, finns det skäl att tro att taximordet och Lake Beryessa inte begicks av samma person. Det är sällan mördare ändrar modus operandi så pass radikalt.

Ett annat intressant fenomen är masken som mördaren valde att bära under mordet på Lake Berryessa. Mördare bär sällan mask. Varför dölja din identitet när dina offer ändå ska dö? Varför knivmörda dina offer när du har tillgång till pistol? Varför allt det onödiga extrajobbet med att binda fast dem och hugga dem med kniv upprepade gånger? Det är ändå något "rituellt" med det hela, av sektlig karaktär.

Beskrivningen av gärningsmannen varierar kraftigt, och morden var väldigt olika varandra. Allt detta pekar på att det kan ha rört sig om en mördarsekt som gick under namnet Zodiac. Kalifornien på den tiden var fullt av sjuka och destruktiva sekter, så teorin passar bra in i det historiska sammanhanget.
Breven kan ha skrivits av de olika mördarna, vilket i så fall förklarar varför Allens handstil till viss del påminner om Zodiacs.

När Allen börjar kollas in av polisen så upphör breven. Kanske ett sätt för de andra mördarna att skydda sig själva och försöka få polisen att vända alla bevis bara mot Allen.

Bara spekulationer, men kanske har vi kommit ett steg närmare sanningen.
Personligen, så tror jag att Zodiac var en och samma person. Allt pekar mot detta.

Man ska inte lägga så mkt i vad en fantombild visar, fantombilder används först o främst för att utesluta ev misstänkta. Även om vittnebeskrivningarna av gärningsmannen är otydliga, så tycker jag att man ser likheter av de alla.

Det som talar emot att det var mer än bara en gärningsman, är att handstilen på samtliga av breven är identiska med varandra, samt att handstilen på dörren till Bryan Hartnell’s bil vid Lake Berryessa är identisk med handstilen till den som skrev breven. Det är inte så ovanligt att mördare, våldtäcktsmän, rånare osv använder sig av kostymer e.l, detta kan ge gärningsmannen ett psykologiskt övertag gentemot offren. Sen så får man ju inte glömma att attacken vid Lake Berryessa var den enda gången som Zodiac slog till i dagsljus.

Annars så är jag nästintill övertygad om att Allen inte var Zodiac. Själv så tror jag att gärningsmannen var en helt okänd figur som aldrig var misstänkt för att vara Zodiac, en som levde ett simpelt och ganska normalt liv och som bodde i San Francisco. Men vem vet?
Citera
2021-12-17, 01:26
Medlem
Framstår som att Allen ville vara misstänkt som Zodiac. Han hade på sig sin Zodiac-klocka när polisen pratade med honom och självfallet tog han upp "the most dangerous game" som Zodiac hade skrivit om i brev.

Han kan ha övat in Zodiacs handstil också för att verka lite extra misstänkt. Det går inte att neka till att det finns indicer mot Allen men det är mest för Lake Berryessa-attacken.

Min fråga är om det var någon som upptäckte att Allen varit vid Lake Berryessa-området eller var det något han själv gärna ville förmedla till andra? Återigen tänker jag på det här att han ville framställa sig som misstänkt.
Citera
2021-12-17, 21:09
Medlem
Craiggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Personligen, så tror jag att Zodiac var en och samma person. Allt pekar mot detta.

Man ska inte lägga så mkt i vad en fantombild visar, fantombilder används först o främst för att utesluta ev misstänkta. Även om vittnebeskrivningarna av gärningsmannen är otydliga, så tycker jag att man ser likheter av de alla.

Det som talar emot att det var mer än bara en gärningsman, är att handstilen på samtliga av breven är identiska med varandra, samt att handstilen på dörren till Bryan Hartnell’s bil vid Lake Berryessa är identisk med handstilen till den som skrev breven. Det är inte så ovanligt att mördare, våldtäcktsmän, rånare osv använder sig av kostymer e.l, detta kan ge gärningsmannen ett psykologiskt övertag gentemot offren. Sen så får man ju inte glömma att attacken vid Lake Berryessa var den enda gången som Zodiac slog till i dagsljus.

Annars så är jag nästintill övertygad om att Allen inte var Zodiac. Själv så tror jag att gärningsmannen var en helt okänd figur som aldrig var misstänkt för att vara Zodiac, en som levde ett simpelt och ganska normalt liv och som bodde i San Francisco. Men vem vet?

Vem vet. Inga mord begicks i augusti 1969, men däremot i juli, september och oktober.
Kanske levde han till vardags som hippie i San Francisco, och åkte till Woodstock i augusti 1969.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in