Citat:
Definitivt. Och frågar du mig, så är det nästintill omöjligt att kunna fastslå att ev nya DNA spår faktiskt kom från Zodiac. Gärningsmannen lämnade väldigt få spår efter sig, och de få spåren som han lämnade blev inte tagit hand om av polisen. Om de klarar av att hitta några nya DNA-spår i framtiden, antingen från breven eller från taxin och/eller Stine’s skjorta, så är det lika stor chans att DNA:et kommer från ngn annan än Zodiac. Och eftersom att de flesta som antingen tog i papprerna/breven/kuverten som Zodiac använde sig av och skickade, eller kunderna som åkte i Stine’s taxi den aktuella dagen/veckan (inklusive Zodiac) är sannolikligen döda nu, gör det väldigt svårt att få fram en fullvärdig DNA-profil som man med 100% säkerhet kan säga kom från gärningsmannen. Dessutom så var en massa poliser och även journalister inne i taxin efter mordet av Stine.Ja, det är ett problem om man inte kan veta med 100% säkerhet att DNA:t kommer från Zodiac. Men det finns i alla fall ett sätt och det är om man lyckas extrahera DNA från kuverten, d.v.s. om Zodiac slickade på limmet.
Ett annat sätt som kommer att generera en mixad pool, men som sannolikt har Zodiacs DNA i den, är Paul Stines taxi. Först behöver man tar reda på om han satt bak eller fram. Fram vet vi att han var, när han klippte av skjortan. Ett litet "va fan", hosta eller nått annat borde ha genererat DNA. DNA var inte på tapeten, man forskade inte ens på det vad jag vet vid den tidpunkten (sent 60tal tidigt 70tal). Första gången det användes i domstol var i mitten på 80 talet.
Så även om han talade sanning om att han hade på något på fingertopparna eller om han "suddade ut" fingeravtrycken så borde DNA finnas i taxin.
Så om jag ska gissa, så tror jag att man håller på med taxin och tar allt DNA man kan hitta i den och på Paul Stine, för att sedan bygga flera profiler. Sedan kör de släktforskning på samtliga, kollar vart de bodde osv.
Utredarna säger inte så mycket, men de sa att de hade skickat in breven (innan GSK 2018). Ergo alla tänker på breven, ingen frågar om taxin.
Ett annat sätt som kommer att generera en mixad pool, men som sannolikt har Zodiacs DNA i den, är Paul Stines taxi. Först behöver man tar reda på om han satt bak eller fram. Fram vet vi att han var, när han klippte av skjortan. Ett litet "va fan", hosta eller nått annat borde ha genererat DNA. DNA var inte på tapeten, man forskade inte ens på det vad jag vet vid den tidpunkten (sent 60tal tidigt 70tal). Första gången det användes i domstol var i mitten på 80 talet.
Så även om han talade sanning om att han hade på något på fingertopparna eller om han "suddade ut" fingeravtrycken så borde DNA finnas i taxin.
Så om jag ska gissa, så tror jag att man håller på med taxin och tar allt DNA man kan hitta i den och på Paul Stine, för att sedan bygga flera profiler. Sedan kör de släktforskning på samtliga, kollar vart de bodde osv.
Utredarna säger inte så mycket, men de sa att de hade skickat in breven (innan GSK 2018). Ergo alla tänker på breven, ingen frågar om taxin.
När det gäller GSK, så hade inte det fallet blivit löst om de Angelo hade varit avliden, även om man med ca 90% säkerhet kunde fastslå utifrån DNA-bevisen att de Angelo var GSK. Men jag tror chansen är liten för att man hittar ett lika tydligt DNA-spår från fallet om Zodiac.