2022-03-24, 18:11
Medlem
Jag gillar egentligen inte upplägget med lån i nya BRFr. Det är en femma när en äldre föreningen behöver låna upp för att bekosta något som behöver göras men varför i helvete ska nyproduktion ha dessa lån? Nu är det ju inte svårt att se hur mycket lån som belastar bostaden totalt men ändå. Det värsta är dock alla dåliga avtal som skrupellösa byggare slänger på föreningarna för det är i stort sett omöjligt för en privatperson att kontrollera. Oftast avtal som går till företag med samma ägare som byggaren. Oftast börjar de ticka på ordentligt efter 1-3 år efter inflytt. Något jag kommer på såhär direkt är skärmar, brevlådor och nyckelavtal som sitter i entrén i många trappuppgångar. Sen beslutas det om ansvarsfrihet efter första årsmötet där styrelsen består av byggarens tillsatta styrelsemedlemmar.
2022-03-24, 18:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Jag gillar egentligen inte upplägget med lån i nya BRFr. Det är en femma när en äldre föreningen behöver låna upp för att bekosta något som behöver göras men varför i helvete ska nyproduktion ha dessa lån? Nu är det ju inte svårt att se hur mycket lån som belastar bostaden totalt men ändå. Det värsta är dock alla dåliga avtal som skrupellösa byggare slänger på föreningarna för det är i stort sett omöjligt för en privatperson att kontrollera. Oftast avtal som går till företag med samma ägare som byggaren. Oftast börjar de ticka på ordentligt efter 1-3 år efter inflytt. Något jag kommer på såhär direkt är skärmar, brevlådor och nyckelavtal som sitter i entrén i många trappuppgångar. Sen beslutas det om ansvarsfrihet efter första årsmötet där styrelsen består av byggarens tillsatta styrelsemedlemmar.

Det är väl inte omöjligt att kontrollera? Det är nog snarare så att köpare ofta bara är obildade idioter. Lata är de dessutom och mängder av dem vill ha det nytt och fräscht och så är de nöjda med det. De fattar ju inget! Å andra sidan har det de senaste 25 åren inte spelat någon roll heller. Det har ju gått bra ändå.

När jag tittar efter nytt boende i BR är jag oftast bara intresserad av bostadsrättsföreningar som funnits där sedan 50-talet. Gammalt och stabilt. Men så är jag ingen idiot heller som låter mig charmas av nytt och fräscht.
2022-03-24, 19:24
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Det är väl inte omöjligt att kontrollera? Det är nog snarare så att köpare ofta bara är obildade idioter. Lata är de dessutom och mängder av dem vill ha det nytt och fräscht och så är de nöjda med det. De fattar ju inget! Å andra sidan har det de senaste 25 åren inte spelat någon roll heller. Det har ju gått bra ändå.

När jag tittar efter nytt boende i BR är jag oftast bara intresserad av bostadsrättsföreningar som funnits där sedan 50-talet. Gammalt och stabilt. Men så är jag ingen idiot heller som låter mig charmas av nytt och fräscht.

Vadå ska du inte köpa nytt och fräscht av Oscar Potatis? 15k/kvm i BRF-lån och en massa problem.

https://unikfast.se/api/get_document/DOK1E8B5A750B3548FA898F3EA8CB601C8D
2022-03-24, 19:42
Medlem
Mokshas avatar
Hur många tror ni det är som i stunden köpt ett nytt boende och försöker sälja sitt gamla boende?

Ett så kallat överbryggningslån.

Känns som detta kan bli tungt…?
2022-03-24, 19:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Vadå ska du inte köpa nytt och fräscht av Oscar Potatis? 15k/kvm i BRF-lån och en massa problem.

https://unikfast.se/api/get_document/DOK1E8B5A750B3548FA898F3EA8CB601C8D

Precis. Nää inte riktigt vad jag springer benen efter mig att komma över.
2022-03-24, 19:55
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Vi har alltså haft "bostadsutvecklare" som tillsätter sina egna styrelser för att pumpa in maximal hävstång i nybyggen, i en situation där bostadsutvecklaren själv har ryggen fri. Wall street kan bara drömma om en sådan här produkt.
Vi har tvärtom haft en radikal minskning av skuld i BRF.

När jag köpte min BR på 80-talet så ägde nog föreningen ca 96% av skulden. Och insatsen man betalade var därmed väldigt låg. Och månadsavgiften hög.

Genom åren har det ändrats så att insatsen är hög, BRF har knappt någon skuld, och månadsavgiften är låg.
2022-03-24, 20:02
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pwny
Man får räkna med en nedgång i bostadspriser på 30-50% här framöver. Det kommer inte finnas någon efterfrågan när räntorna stiger på dagens bostadspriser.

Vilken nivå på ränta är det du tänker dig här?

Tänker du dig att näringslivet skall rulla på som vanligt? Eller är hälften borta, och alla som fanns i landet som arbetade i näringslivet har lämnat landet då?
2022-03-24, 20:13
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Därför att övriga priser har inte följt börsen. Eller blir bilar, möbler och datorer också 8% dyrare varje år?

Tänk gärna själv innan du ställer dumma frågor.
Det är jag som måste tänka åt dig. Men du vägrar att ta emot hjälpen.

Mjaha din tunga retorik är här att man kan ta sitt fondsparande och köpa varor som inte stiger i pris.
Men man kan inte ta sitt fondsparande och köpa varor som kanske stiger i pris.

Men du levererar ingen förklaring. Det blir bara tomma påståenden som kommer. Påminner om halmgubbar.

Jag efterfrågar logik. Ett rationellt resonemang. Var är det?

Vad är det som hindrar folk från att sälja av sina fonder och använda som kontantinsats vid bostadsköp?
Du behöver förklara det. Förklara.
Det är helt tomt på förklaringssidan.
2022-03-24, 20:22
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Det här vetefan ändå... Kanske om man tittar på Stockholms innerstad eller enskilda adresser men Stockholmsbörsen var t.e.x riktigt tråkig 2015 -> 2019. Bostadspriserna gick upp även där emellan.
OMX steg från 2002 till 2006
Stod still till 2013 (Ja det skakade lite fram och tillbaka. Men den steg inte.)
Steg till 2017
Stod still till 2020
Har stigit sedan 2020.

Och så har även bostadspriserna gjort.
(OMX är lite skakigare. Så man får medelvärdes-filtrera).
2022-03-24, 20:24
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart42
Jovisst är det så men betänk att de som klev in senare än dessa som lånade upp till bil, båt och lyxig soffa har lika stort lån men utan båt, soffa och ny bil. De har ju kunnat låna upp till dessa saker för att nästa köpare hela tiden betalat mer för samma boendefunktion. De sist in kommer såklart drabbas värst.
Du behöver ju inte koppla köp av de varorna till bostaden.
Notera att lånar man till inköp av de varorna så måste man betala ränta.
Det har inte riktigt med bostaden att göra.
2022-03-24, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Vi har tvärtom haft en radikal minskning av skuld i BRF.

När jag köpte min BR på 80-talet så ägde nog föreningen ca 96% av skulden. Och insatsen man betalade var därmed väldigt låg. Och månadsavgiften hög.

Genom åren har det ändrats så att insatsen är hög, BRF har knappt någon skuld, och månadsavgiften är låg.
Har något annat ändrat sig sedan 80-talet? Priserna till exempel Att man inte behövde låna 5 miljoner på banken på 80-talet är vi nog med på.

Men annars är ju allt annat lika Att en trea på Kungsholmen kunde kosta en krona på 80-talet är bara ytterligare en av marknadens finesser

Tänk va rik du kunnat vara om du tillämpat all din ekonomiska kunskap i praktiken, Men du missade visst tåget, ja ja, det kommer inga fler chanser
2022-03-24, 20:39
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Om du ska kunna hävda att du driver en intellektuellt ärlig, kvantitativ debatt mot folk behöver du sluta med det här larvet.
Det du jämrar dig över och kallar larv är mätdata från verkligheten.

Citat:
Sverige fungerar mycket mer likt Ryssland än det fungerar likt det genomsnittliga land du jämför med. Fördelningen av tillgångar påminner alltså mer om Ryssland än Danmark, Schweiz eller.. ja du kan faktiskt plocka valfritt land här, för det är Ryssland vi hamnar nära. D.v.s. svenska resurser tillhör i mångt och mycket den svenska staten, tillsammans med någon promille kapital som lever i symbios med den svenska staten.
Så i din värld ägs Ericsson ,Volvo Scania mfl av svenska staten. Eller vad är det för resurser du talar om.

Citat:
det viktiga här är att din skuld/BNP är ett helt värdelöst nyckeltal när ni debatterar svenska folkets skuldsättning. Medelsvensson äger nämligen typ inte ett skit av BPN-utvecklingen; medelsvensson får låna lite av den på nåder av svenska staten.
Låter som din tanke är att det är staten som ordnar tillväxten. Precis som i Nordkorea där staten mer tydligt ansvarar för tillväxten.

Jag skulle dock säga att det är folket som ordnar tillväxten i Sverige trots staten.
Dvs den tillväxt vi har är det folket som ordnat.

Värdet av nyckeltalet kan man diskutera. Det är mer rationellt att tala om kvoten skuld/tillgångar.
Men skuld genom omsättning används ibland för att få en uppfattning om hur lång tid det tar att amortera bort skulden.

Citat:
Du brukar hävda att folk använder fantasier istället för riktiga siffror, och så länge du använder dessa mått gör du precis det själv.
Ja, folk använder fantasier och jag använder mätdata. Tyvärr är det så. Och du skiljer dig inte heller från mängden. Dock skiljer du dig på så sätt att dina fantasier är lite svårurskiljbara då de drunknar i hysteriska utbrott. Efter alla år har jag svårt att påminna mig att du lyckats skriva ett läsbart inlägg. (Dvs semantiskt analyserbart).
Jag frågade dig tidigare vad som menades med att staten äger marknaden. Men det visste du inte. Det hindrade dig dock inte från att använda frasen i tid och otid.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in