2022-03-24, 20:44
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Dina frågor besvaras av de länkar jag publicerat
Nej.

Citat:
mina åsikter
Dina åsikter saknar värde.

Citat:
käfta med dem istället.
Be dom komma hit då.

Innan du ordnat det är det du som startade tråden och får då leva med att åka på krav på redogörelser.
Men det är tomt än så länge.

Citat:
Sverige grävt gropar
Den typen av flum är symptomatisk för de som saknar fakta och logik.
2022-03-24, 20:50
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Just så. När det gäller svenskarnas skuldsättning är det rimligt att peka på hur det ser ut för dagen:
https://www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2020/svenskar-har-nast-mest-skulder/

liksom-fb får börja skriva kverulanta debattartiklar mot SCB:s fantasifulla lögnaktiga påståenden:

"Hushållens samlade lån har i stort sett vuxit oavbrutet under hela 2000-talet. En hög skuldnivå kan bli problematisk för den enskilde vid förändringar i samhällsekonomin. Till exempel som nu vid en ekonomisk kris när arbetslösheten sannolikt kommer att stiga och det skulle kunna bli ett prisfall på bostadsmarknaden."
Herregud skulle bostadspriserna kunna fluktuera någon % från månad till månad.

Vad skall komma härnäst. En artikel om att börsen skulle kunna gå ned under en dag.

I verkligheten vet inte den som köper en villa vilka priser som gäller 30-40 år senare.
Det är inte riktigt med i ekvationen.
Och den som byggde den 1960-års villa i Kalix jag länkade en gång i tråden, har inte gått plus på den.

Det är också verkligheten. Men bubbelpladdrarna vill inte höra talas om den.
2022-03-24, 20:59
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Det där skrevs för övrigt i april 2020

Bostadsmarknaden finds a way!
Tanken var inte orimligt. BNP skulle falla och då blir folk lite bekymrade och ovilliga att spendera. Och bostadspriserna faller något.

Det som gällde i det här fallet var inte en lågkonjunktur där näringslivet hade problem.
I stället kom restriktioner på spendering.
Vilket gjorde att spenderingen tog andra yttringar. T ex i stigande priser på fritidshus och man värderade upp bostadsyta och egen trädgård.

Men ett bostadsprisfall pga corona har inget med tråden att göra. Här menar man att bostadspriserna är fundamentalt för höga. (Men 12 år har varit för kort tid för att ha kommit på det fundamentala resonemanget. )
2022-03-24, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Herregud skulle bostadspriserna kunna fluktuera någon % från månad till månad.

Vad skall komma härnäst. En artikel om att börsen skulle kunna gå ned under en dag.

I verkligheten vet inte den som köper en villa vilka priser som gäller 30-40 år senare.
Det är inte riktigt med i ekvationen.
Och den som byggde den 1960-års villa i Kalix jag länkade en gång i tråden, har inte gått plus på den.

Det är också verkligheten. Men bubbelpladdrarna vill inte höra talas om den.
Eftersom du verkar intresserad av historia kanske du skulle vara intresserad av lite historiska siffror. Mellan 1980 och 1989 steg fastighetspriserna med 790 procent.Känns detta igen?

Vi vet hur det slutade,
https://www.dagensps.se/privatekonomi/bostad/bokrisens-skrackhistorier-jag-salde-en-krona/

På nåt sätt måste varje generation återupprepa den förra generationens misstag. Vad beror detta på?
En känsla av odödlighet? Vem vet.
Senast redigerad av Alpoxen 2022-03-24 kl. 21:08.
2022-03-24, 21:06
Medlem
Citat:
Du behöver ju inte koppla köp av de varorna till bostaden.
Notera att lånar man till inköp av de varorna så måste man betala ränta.
Det har inte riktigt med bostaden att göra.

Nu var det ju frågan om bostaden som bankomat. Då ökar du ju lånet på bostaden med köpet av bilen. Säg att du köpte snittvilla för 6,3Mkr i Göteborg för ett år sedan, idag lånar du upp 85% av värdeökningen (+ca 700tkr) på villan för att köpa en Polestar för 595tkr, då har du samma lån som en köpare av snittvillan idag men med en "betald" Polestar på uppfarten. (du får inget garage till snittvillan i Göteborg)
2022-03-24, 21:10
Medlem
Citat:
Låter som din tanke är att det är staten som ordnar tillväxten.
Nej din förgubbade kommunist. Det är staten som äger tillväxten. Den skapas alltså av exempelvis mig (så tillvida jag florerar i Stockholm, som post covid-inträdet), men ägandet övergår till staten.

Man lär sig läsa den här gubbens inlägg som monologer där han försöker försvara sina egna auktoritära åsikter. "Jag vill ju X... men X är ju kommunism.. och jag har lärt mig att kommunism är dåligt! Jag måste hitta på hur det inte låter som att jag är kommunist!" /mvh liksom-fb
2022-03-24, 21:12
Bannlyst
Citat:
Vi har tvärtom haft en radikal minskning av skuld i BRF.

När jag köpte min BR på 80-talet så ägde nog föreningen ca 96% av skulden. Och insatsen man betalade var därmed väldigt låg. Och månadsavgiften hög.

Genom åren har det ändrats så att insatsen är hög, BRF har knappt någon skuld, och månadsavgiften är låg.

Vi är inte intresserade av hur skuldsatt din BR var eller tycker du själv att det är av allmänintresse för tråden?
2022-03-24, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Nej din förgubbade kommunist. Det är staten som äger tillväxten. Den skapas alltså av exempelvis mig (så tillvida jag florerar i Stockholm, som post covid-inträdet), men ägandet övergår till staten.

Man lär sig läsa den här gubbens inlägg som monologer där han försöker försvara sina egna auktoritära åsikter. "Jag vill ju X... men X är ju kommunism.. och jag har lärt mig att kommunism är dåligt! Jag måste hitta på hur det inte låter som att jag är kommunist!" /mvh liksom-fb
Liksom verkar tro att västvärlden opererar under någon sorts marknadsekonomi. Det är hens stora misstag. Det är därför hens inlägg aldrig hänger ihop logiskt.

Hen argumenterar på allvar som om de av staten gynnade oligopolbankerna är att jämföra med vem som helst som lånar ut pengar, t ex du och jag.
Senast redigerad av Alpoxen 2022-03-24 kl. 21:22.
2022-03-24, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart42
Nu var det ju frågan om bostaden som bankomat. Då ökar du ju lånet på bostaden med köpet av bilen. Säg att du köpte snittvilla för 6,3Mkr i Göteborg för ett år sedan, idag lånar du upp 85% av värdeökningen (+ca 700tkr) på villan för att köpa en Polestar för 595tkr, då har du samma lån som en köpare av snittvillan idag men med en "betald" Polestar på uppfarten. (du får inget garage till snittvillan i Göteborg)

Om man är så jävla dum att man går och kastar pengar på en fjollig bil när man "tjänat" pengar på sin bostad förtjänar man fan en bostadskrasch. Bara det faktum att det enda man bryr sig om i det här landet är konsumtion, konsumtion, konsumtion är ju tecken på att någonting dåligt är på väg. Folk blir rikare, fetare och fulare. Stressen är enorm i samhället. Att tycka att detta är något slags drömsamhälle är ju tragiskt. Är det den här riktningen Sverige ska gå i så kan vi lika gärna ta in 2 miljoner somalier till för då skiter jag i hur det går för landet.

Det enda bubbelrelaterade jag har noterat nyligen är att tanterna på jobbet slutat säga att man "tjänar" pengar på sin bostad och blivit mer återhållsamma i ordvalen. Tror nog folk börjar fatta att det är på väg åt helvete.
2022-03-24, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Om man är så jävla dum att man går och kastar pengar på en fjollig bil när man "tjänat" pengar på sin bostad förtjänar man fan en bostadskrasch. Bara det faktum att det enda man bryr sig om i det här landet är konsumtion, konsumtion, konsumtion är ju tecken på att någonting dåligt är på väg. Folk blir rikare, fetare och fulare. Stressen är enorm i samhället. Att tycka att detta är något slags drömsamhälle är ju tragiskt. Är det den här riktningen Sverige ska gå i så kan vi lika gärna ta in 2 miljoner somalier till för då skiter jag i hur det går för landet.

Det enda bubbelrelaterade jag har noterat nyligen är att tanterna på jobbet slutat säga att man "tjänar" pengar på sin bostad och blivit mer återhållsamma i ordvalen. Tror nog folk börjar fatta att det är på väg åt helvete.

Jag menade inte att det var smart eller rätt att konsumera upp värdeökningen, bara att den personen har ett bättre utgångsläge än den som köpte villan ett år senare för 700tkr mer (utan bil). Självklart har man ju ännu stabilare finanser om man äger villan under värdeökningen utan att konsumera upp den.
2022-03-24, 23:37
Medlem
Citat:

Du bor inte i någon villaförort/stadsdel va?
Hur vanligt som helst att folk utökar bolånet med bilköp.
Har inte märkt någon förändrad attityd på mitt jobb kring försiktighet med bolån.
2022-03-25, 00:03
Medlem
Mokshas avatar
Citat:

Kan inte säga det bättre själv.

Allmänbildning, vetenskap, litteratur, konst och livsbejakande ämnen är som bortblåsta i dagens samhälle. Att tala om filosofi är som att titta på en vägg.

Folk springer omkring i någon avgudan till materialismens förträfflighet. Det är en ideologi som sätter värdet på människan. En bostadskris kan utgöra ett hot mot mänsklighetens självbild.

Dags att hitta inre värden.
Senast redigerad av Moksha 2022-03-25 kl. 00:05.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in