Citat:
Ursprungligen postat av
sebastianlarsson2
Om du ska kunna hävda att du driver en intellektuellt ärlig, kvantitativ debatt mot folk behöver du sluta med det här larvet.
Det du jämrar dig över och kallar larv är mätdata från verkligheten.
Citat:
Ursprungligen postat av
sebastianlarsson2
Sverige fungerar mycket mer likt Ryssland än det fungerar likt det genomsnittliga land du jämför med. Fördelningen av tillgångar påminner alltså mer om Ryssland än Danmark, Schweiz eller.. ja du kan faktiskt plocka valfritt land här, för det är Ryssland vi hamnar nära. D.v.s. svenska resurser tillhör i mångt och mycket den svenska staten, tillsammans med någon promille kapital som lever i symbios med den svenska staten.
Så i din värld ägs Ericsson ,Volvo Scania mfl av svenska staten. Eller vad är det för resurser du talar om.
Citat:
Ursprungligen postat av
sebastianlarsson2
det viktiga här är att din skuld/BNP är ett helt värdelöst nyckeltal när ni debatterar svenska folkets skuldsättning. Medelsvensson äger nämligen typ inte ett skit av BPN-utvecklingen; medelsvensson får låna lite av den på nåder av svenska staten.
Låter som din tanke är att det är staten som ordnar tillväxten. Precis som i Nordkorea där staten mer tydligt ansvarar för tillväxten.
Jag skulle dock säga att det är folket som ordnar tillväxten i Sverige trots staten.
Dvs den tillväxt vi har är det folket som ordnat.
Värdet av nyckeltalet kan man diskutera. Det är mer rationellt att tala om kvoten skuld/tillgångar.
Men skuld genom omsättning används ibland för att få en uppfattning om hur lång tid det tar att amortera bort skulden.
Citat:
Ursprungligen postat av
sebastianlarsson2
Du brukar hävda att folk använder fantasier istället för riktiga siffror, och så länge du använder dessa mått gör du precis det själv.
Ja, folk använder fantasier och jag använder mätdata. Tyvärr är det så. Och du skiljer dig inte heller från mängden. Dock skiljer du dig på så sätt att dina fantasier är lite svårurskiljbara då de drunknar i hysteriska utbrott. Efter alla år har jag svårt att påminna mig att du lyckats skriva ett läsbart inlägg. (Dvs semantiskt analyserbart).
Jag frågade dig tidigare vad som menades med att staten äger marknaden. Men det visste du inte. Det hindrade dig dock inte från att använda frasen i tid och otid.