2022-03-24, 12:21
Medlem
Pwnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Vad hände när pandemin började äventyra jobb? Staten delade ut pengar.

Vad händer nu när bensinen börjar bli dyr? Staten delar ut pengar.

Det finns inte en chans att staten låter hela samhället kollapsa om rätan sticker iväg. Ett ränteavdrag på 75% kommer alltid vara bättre än en total samhällskollaps.

En ränta på 5-6% skulle innebära en enorm nedgång i konsumtion. Följdeffekterna skulle bli katastrofala. Tror du verkligen att man kommer låta det hända? Minusränta fanns inte på kartan, vad hände? Så frågan är vad man tar till den här gången.

Vad du missar är att vi inte hade nån inflation då. Då kunde man agera lite hur som helst. Skulle staten dela ut pengar nu eller höja ränteavdraget (vilket dom då måste finansiera genom att låna upp pengar) är i sig inflatoriskt åtgärder.
Dessutom så delar inte staten ut pengar, utan dom ger tillbaka lite av det som stjäl varje gång du köper drivmedel.

Du har 2 reella alternativ här, varav 1 är det som är högst troligt.

1. Höj räntan och låt den bubbla vi har spricka. Följdeffekter blir jävliga, men inflationen kommer mattas av och kronan förbli en skaplig valuta. Vissa kommer få gå från hus och hem, medan hela bostadsmarknaden trycks tillbaka till rimligare värderingar.

2. Stanna kvar på låga räntor medan alla andra höjer och fortsätt trycka pengar, vilket skulle ruinera valutan och skapa betydande inflationstryck. Alla blir fattigare på grund av att allting blir dyrare (räknat i sek). Och i slutändan så måste man ändå höja räntan för att det finns noll intresse att låna ut pengar till eller i landet.

Det här är inget lokalt problem med en lokal lösning. Sverige är en liten öppen ekonomi med fri växelkurs. Vi behöver ha ränteparitet med alla andra för att inte ha en ständigt deprecierande växelkurs.
Det är så här det kommer att bli, folk har lånat mer pengar än dom borde, och vems fel det är kan man ju diskutera, men ansvaret ligger på hushållen att sköta sin egen ekonomi.

Detta kommer givetvis leda till en kris av sällan skådat slag. Huruvida den blir global eller enbart inhemsk återstår att se, men staten kommer inte kunna göra ett dugg vad gäller räntorna och dom lättnader som kan användas i finanspolitiken kommer inte räcka heller.

Det är bättre att finna sig i att det ser rejält mörkt ut, sådana här kollapser kommer med jämna mellanrum och studerar man historiskt så var det ungefär 30 år sedan denna hände sist. Det såg lite annorlunda ut med peggad växelkurs och scenariot var annorlunda, men det kan smälla i en marknad på flera olika sätt. Man får räkna med en nedgång i bostadspriser på 30-50% här framöver. Det kommer inte finnas någon efterfrågan när räntorna stiger på dagens bostadspriser.
2022-03-24, 12:48
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Vad hände när pandemin började äventyra jobb? Staten delade ut pengar.

Vad händer nu när bensinen börjar bli dyr? Staten delar ut pengar.

Det finns inte en chans att staten låter hela samhället kollapsa om rätan sticker iväg. Ett ränteavdrag på 75% kommer alltid vara bättre än en total samhällskollaps.

En ränta på 5-6% skulle innebära en enorm nedgång i konsumtion. Följdeffekterna skulle bli katastrofala. Tror du verkligen att man kommer låta det hända? Minusränta fanns inte på kartan, vad hände? Så frågan är vad man tar till den här gången.

Drar man ditt resonemang ännu längre så kan man ju undra varför inte staten bara delar ut ännu mer pengar, så slipper vi alla jobba? Och om det inte är möjligt, så har du däri svaret till varför din föreslagna lösning inte heller är rimlig.
2022-03-24, 15:27
Medlem
Väldigt svårt att sia om.

Jag var själv orolig över räntorna så jag valde att binda idag. 2,06% på ett lån på 2 550 000 med 70% belåning (så cir:a 1 780 000) i lån. Smart eller dåligt? Vem vet.

Känns väl som att valet inte är så stort, där jag bor (c:a 35 km från Göteborg) så finns det egentligen inte hyresrätter. I t.ex. Bergsjön eller Angered hade jag väl säkert kunna få en hyresrätt iofs....

Kommer bostadsmarknadnen spricka? Svårt att se det. Vi måste fortfarande bo någonstans.

Kommer priserna rusa upp? Förmodligen inte. Kommer priserna sjuka 20-30%? Förmodligen inte.
Senast redigerad av sammbooostn 2022-03-24 kl. 15:32.
2022-03-24, 15:38
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sammbooostn
Väldigt svårt att sia om.

Jag var själv orolig över räntorna så jag valde att binda idag. 2,06% på ett lån på 2 550 000 med 70% belåning (så cir:a 1 780 000) i lån. Smart eller dåligt? Vem vet.

Känns väl som att valet inte är så stort, där jag bor (c:a 35 km från Göteborg) så finns det egentligen inte hyresrätter. I t.ex. Bergsjön eller Angered hade jag väl säkert kunna få en hyresrätt iofs....

Kommer bostadsmarknadnen spricka? Svårt att se det. Vi måste fortfarande bo någonstans.

Kommer priserna rusa upp? Förmodligen inte. Kommer priserna sjuka 20-30%? Förmodligen inte.

Hur länge band du på?

Det känns ändå som något av ett officiellt slut på en era när någon högt proklamerar att man bundit på över 2% ränta.
2022-03-24, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Hur länge band du på?

Det känns ändå som något av ett officiellt slut på en era när någon högt proklamerar att man bundit på över 2% ränta.

3 år. Tja, kanske det.

Från min rörliga på 1,54% till 2,05 handlar det om c:a 350 kr per månad, jag överlever hoppas jag

Även många i min bekantskapskrets som alltid hetsat kring "bind aldrig lånet!" har nu bundit, så jag tror folk är ute i bättre tid än vad man tror.

Är ju inte alla banker som höjt, främst SBAB och LF dom närmaste dagarna.
2022-03-24, 15:42
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sammbooostn
3 år. Tja, kanske det.

Från min rörliga på 1,54% till 2,05 handlar det om c:a 350 kr per månad, jag överlever hoppas jag

Jösses.

Nog för att jag förhandlade hårt men själv band man på just 3 år i augusti till 1,18% (!). 85% belåning.
2022-03-24, 15:45
Medlem
Citat:
Jösses.

Nog för att jag förhandlade hårt men själv band man på just 3 år i augusti till 1,18% (!). 85% belåning.

Det hade jag med fått om jag hade bundit mina lån för c:a 6 månader sedan, men jag vill ha friheten att eventuellt sälja fort, så då får jag betala extra för att binda nu.

Life sucks
2022-03-24, 15:53
Medlem
Citat:
Jösses.

I augusti var det inga problem .
2022-03-24, 15:59
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Ska bli intressant att se om försäljning av nyproduktion mattas av framöver.

Byggtakten har ju nämligen varit rätt hög senaste året och deras ekonomiska glädjekalkyler blir snabbt rätt skeva när ”+1% ränta” i deras räknesnurror redan har blivit verklighet
2022-03-24, 16:39
Medlem
Citat:
Ska bli intressant att se om försäljning av nyproduktion mattas av framöver.

Byggtakten har ju nämligen varit rätt hög senaste året och deras ekonomiska glädjekalkyler blir snabbt rätt skeva när ”+1% ränta” i deras räknesnurror redan har blivit verklighet
Likt många unika situationer i Sverige verkar folk missa den tickande bomben för att den tickat så länge att den glöms bort/känns naturlig/normal: bostadsrätter.

I detta unika storskaliga upplägg har vi alltså byggt in helt enorma möjligheter till rent seeking och arbitrage, inte minst från stat och stats-nära aktörer (det är därför upplägget finns och frodas). Detta har nu utspelat sig under många, många år; arbitraget nås via nivåer av hävstänger och växer kontinuerligt - bomben smäller nämligen inte förrens saker och ting börjar likvideras eftersom aggressiva hävstångsprodukter har sådan otrolig utväxling vid även modest uppgång.

Vi har alltså haft "bostadsutvecklare" som tillsätter sina egna styrelser för att pumpa in maximal hävstång i nybyggen, i en situation där bostadsutvecklaren själv har ryggen fri. Wall street kan bara drömma om en sådan här produkt.

EDIT: det är alltså lättare att förstå BR om det studeras som en finansiell packetering, eftersom det är just vad det är. Vad som tex konkret händer vid högre ränta är att det snabbt blir dyrare att hålla positionen, precis som vilken hävstångsprodukt som helst. Likvidering i det här fallet innebär att bostadsrättsföreningen går i konkurs.
Senast redigerad av sebastianlarsson2 2022-03-24 kl. 16:42.
2022-03-24, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urban.j
Kraschen kommer förr eller senare, oundvikligt.
Naturligtvis gör den det. Att såna som liksom inte märker det så mycket beror på att staten kommer gå in med massiva insatser för att rädda den svenska medelklassen. Precis som man alltid gör.
2022-03-24, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urban.j
Kraschen kommer förr eller senare, oundvikligt.
Naturligtvis gör den det. Att såna som liksom inte märker det så mycket beror på att staten kommer gå in med massiva insatser för att rädda den svenska medelklassen. Precis som man alltid gör.

Att den svenska regeringen har panik och försöker övertala resten av svenska folket att ingen fastighetsskatt eller ingen förmögenhetsskatt eller ingen arvsskatt är något normalt i en demokrati.

Det är det inte. Sånt förekommer bara i totalitära stater såsom i Ryssland, NordKorea osv.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in