2022-03-23, 18:17
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Vad har det med saken att göra???

På vad sätt hindrar det folk från att sälja av sina fonder och köpa grejer de gillar???

Det har du ju inte förklarat.

Därför att övriga priser har inte följt börsen. Eller blir bilar, möbler och datorer också 8% dyrare varje år?

Tänk gärna själv innan du ställer dumma frågor.
2022-03-23, 18:23
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Skulderna har fördubblats i Sverige de senaste 15 åren. Om priserna drevs av avkastning på kapital hade det ju inte sett ut så. Jag säger inte att börsen inte har bidragit, klart den har. Priserna har tredubblats under samma period och en del av det kan säkert tillskrivas börsen. Men skuldökningen är det som har skapat det huvudsakliga inflödet av kapital.
Utlåningen till hushåll har i snitt ökat med 6.8% de senaste 15 åren.
Byggnadskostnaden har ökat med i snitt 3.6% per år. Så för att möta de priser som byggjobbare hantverkare mfl kräver måste man betala mer.
HOX index har ökat med 5.2% i snitt.

Skillnaden mellan 5.2 och 3.6 kan man nog förklara med viss större bostadsyta, och högre standard, samt en del betalvilja för adress.

Men 6.8 är större än 5.2 så det är inte ett fungerande resonemang du för.

Det man kan se däremot är att bostadspriserna följer börsen väldigt väl.

Och logiken är i sig väldigt enkel och begriplig. Vill man flyttar man och har en del i fonder så vill man nog använda de för att få sig en bostad+adress man hellre föredrar.
Och desto mer fonderna gått upp desto mer kan man betala.

Detta är speciellt sant där priserna är högre. Hushållen får inte låna så mycket så det är kontantinsatserna som ökar. Och de beror mycket av börsen. (Jag har förklarat detta massor med ggr).
2022-03-23, 18:27
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Jag skulle inte säga att någon stackars familj i Ukraina gick in i en bostadsbubbla för att de köpte en numera nerbombad villa?
Nu är du lite elak. Nu tar du av bubbelpratarna deras nästan enda sätt att få sig en bostadsbubbla.
Nu kan dom faktiskt säga att det varit en bostadsbubbla i Ukraina. Och att bostadspriserna när som helst faller tillbaka till 2000 års nivå här i Sverige också.
2022-03-23, 18:35
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Vad händer på utbudssidan om priserna faller?

Ponera att höjda räntor, höga elpriser och urholkat köpkraft leder till att priserna stagnerar eller sjunker inom närmaste året.

Vad är då effekterna man kan förvänta sig på utbudssidan? Blir det att marknaden stannar av då ingen vill köpa eller sälja? Vad händer med nybyggen, stannar det också av eller kommer man öka nybygget för att kompensera för det snåla utbudet?
Ja, nyproduktionen upphör. Byggjobbare, hantverkare mm bli arbetslösa. Och får höra att det dröjer 10 år eller så innan dom kan få ett byggjobb. Så som det var på 90-talet.

Viss nyproduktion som är långt gången lär nog fullföljas. Förlusterna blir mindre då.
Man kan få en indikation om man tittar på nyproduktionen från 2017 och framåt. Där den minskade år för år för att bostadspriserna stagnerat. Man körde påbörjade projekt men startade knappt några nya. Gick inte att gå runt på att starta nya.

Med tiden så kommer viljan att bo större/bättre leda till stigande priser. Precis som det var på 90-talet.
2022-03-23, 18:42
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Jag är bevisligen EXAKT rätt person att yttra mig. Jag startade denna tråd för att jag såg en oroväckande utveckling som knappast kan förnekas idag.
Vilken oroande utveckling var det?

Var hälften av dagens priser i högsta laget?

Citat:
Det är bara att titta på bostadsmarknadens osunda prisutveckling.
Hur vet du att den är osund?

Citat:
Titta på hushållens skuldsättning.
Tittar vi på total skuld/BNP så ligger Sverige där andra länder med samma BNP ligger. Och på samma linje från origo där alla länder ligger (på ett ungefär).

Citat:
så jag har aldrig varit fel ute.
Det lär höra till de mer falska påståenden som någonsin yttrats på Flashback.

Det är som om en kirurg som har 12 år av misslyckade operationer bakom sig säger att "jag har aldrig misslyckats med en operation". Då kunde självinsikten vara bättre.
2022-03-23, 18:47
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Det man kan se däremot är att bostadspriserna följer börsen väldigt väl.

Det här vetefan ändå... Kanske om man tittar på Stockholms innerstad eller enskilda adresser men Stockholmsbörsen var t.e.x riktigt tråkig 2015 -> 2019. Bostadspriserna gick upp även där emellan.
2022-03-23, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Utvecklingen är oroande.

Jag vet en hel del människor som ivrigt påhejad av sina banker, byggt upp hela sin ekonomiska tillvaro på en ständig ökning av bostadspriserna och låga räntor.

Man har använt husets värdeökning som bankomat, så att bostadslånet innefattar även en vräkig bil, en stor båt och en dyr soffgrupp.

Konsekvensen av ökade räntor och fallande priser kan då bli riktigt otäcka.

Jovisst är det så men betänk att de som klev in senare än dessa som lånade upp till bil, båt och lyxig soffa har lika stort lån men utan båt, soffa och ny bil. De har ju kunnat låna upp till dessa saker för att nästa köpare hela tiden betalat mer för samma boendefunktion. De sist in kommer såklart drabbas värst.
2022-03-23, 18:55
Medlem
Citat:
Tittar vi på total skuld/BNP så ligger Sverige där andra länder med samma BNP ligger.
Om du ska kunna hävda att du driver en intellektuellt ärlig, kvantitativ debatt mot folk behöver du sluta med det här larvet.

Sverige fungerar mycket mer likt Ryssland än det fungerar likt det genomsnittliga land du jämför med. Fördelningen av tillgångar påminner alltså mer om Ryssland än Danmark, Schweiz eller.. ja du kan faktiskt plocka valfritt land här, för det är Ryssland vi hamnar nära. D.v.s. svenska resurser tillhör i mångt och mycket den svenska staten, tillsammans med någon promille kapital som lever i symbios med den svenska staten.

Detta är inte ett politiskt inlägg så skillnader mellan Sverige och Ryssland är inte det viktiga (nej, jag påstår inte att svenska staten invaderar andra länder), utan det viktiga här är att din skuld/BNP är ett helt värdelöst nyckeltal när ni debatterar svenska folkets skuldsättning. Medelsvensson äger nämligen typ inte ett skit av BPN-utvecklingen; medelsvensson får låna lite av den på nåder av svenska staten.

Du brukar hävda att folk använder fantasier istället för riktiga siffror, och så länge du använder dessa mått gör du precis det själv.
2022-03-23, 19:01
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Om priserna går ner 50-75% har man ändå gjort en bra affär om man köpte nu du startade den här tråden. Man får inte glömma tidsperspektivet.

I sammanhanget där många pekar på 90-talskrisen får man inte heller glömma att bostadsmarknaden som index påverkades långt ifrån så mycket ens då. Mer specifikt dippade t.e.x Stockholms huspriser ~29% som mest mellan 1991 -> 1993: https://cornucopia.se/wp-content/uploads/2017/10/stockholm_nominella_huspriser_1875-2017p.png

Det återhämtades på 6 år.
2022-03-23, 19:03
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Vilken oroande utveckling var det?
Var hälften av dagens priser i högsta laget?
Hur vet du att den är osund?
Tittar vi på total skuld/BNP så ligger Sverige där andra länder med samma BNP ligger. Och på samma linje från origo där alla länder ligger (på ett ungefär).
Det lär höra till de mer falska påståenden som någonsin yttrats på Flashback.
Det är som om en kirurg som har 12 år av misslyckade operationer bakom sig säger att "jag har aldrig misslyckats med en operation". Då kunde självinsikten vara bättre.

Dina frågor besvaras av de länkar jag publicerat, och återigen (ditt minne är bevisligen varken bra eller kort eftersom du är återupprepande) mina åsikter om att svenskarnas skuldsättning samt bostadsmarknaden och dess utveckling är ytterst problematisk delas av adekvata tyckargiganter inom samhällsekonomi, käfta med dem istället. Det kryllar av folk som varken kunnat se krig eller bubblor komma. Istället har de hånat dem som legat 10-20 år i framkant och viftat med varnande fingrar. Det är för övrigt inte bara inom belåning och bostadsmarknad Sverige grävt gropar, det grävs lite överallt, vilket gör landet sårbart ur flera aspekter, influensapandemin var ett exempel och fler scenarior står på kö att blotta svagheter.
2022-03-23, 19:06
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Om du ska kunna hävda att du driver en intellektuellt ärlig, kvantitativ debatt mot folk behöver du sluta med det här larvet.

Sverige fungerar mycket mer likt Ryssland än det fungerar likt det genomsnittliga land du jämför med. Fördelningen av tillgångar påminner alltså mer om Ryssland än Danmark, Schweiz eller.. ja du kan faktiskt plocka valfritt land här, för det är Ryssland vi hamnar nära. D.v.s. svenska resurser tillhör i mångt och mycket den svenska staten, tillsammans med någon promille kapital som lever i symbios med den svenska staten.

Detta är inte ett politiskt inlägg så skillnader mellan Sverige och Ryssland är inte det viktiga (nej, jag påstår inte att svenska staten invaderar andra länder), utan det viktiga här är att din skuld/BNP är ett helt värdelöst nyckeltal när ni debatterar svenska folkets skuldsättning. Medelsvensson äger nämligen typ inte ett skit av BPN-utvecklingen; medelsvensson får låna lite av den på nåder av svenska staten.

Du brukar hävda att folk använder fantasier istället för riktiga siffror, och så länge du använder dessa mått gör du precis det själv.

Just så. När det gäller svenskarnas skuldsättning är det rimligt att peka på hur det ser ut för dagen:
https://www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2020/svenskar-har-nast-mest-skulder/

liksom-fb får börja skriva kverulanta debattartiklar mot SCB:s fantasifulla lögnaktiga påståenden:

"Hushållens samlade lån har i stort sett vuxit oavbrutet under hela 2000-talet. En hög skuldnivå kan bli problematisk för den enskilde vid förändringar i samhällsekonomin. Till exempel som nu vid en ekonomisk kris när arbetslösheten sannolikt kommer att stiga och det skulle kunna bli ett prisfall på bostadsmarknaden."
2022-03-23, 19:12
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
liksom-fb får börja skriva kverulanta debattartiklar mot SCB:s fantasifulla lögnaktiga påståenden:

"Hushållens samlade lån har i stort sett vuxit oavbrutet under hela 2000-talet. En hög skuldnivå kan bli problematisk för den enskilde vid förändringar i samhällsekonomin. Till exempel som nu vid en ekonomisk kris när arbetslösheten sannolikt kommer att stiga och det skulle kunna bli ett prisfall på bostadsmarknaden."

Det där skrevs för övrigt i april 2020

Bostadsmarknaden finds a way!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in