2022-03-23, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Aha, uppenbart, då förstår jag äntligen. Typ som att solen snurrar runt jorden, som är platt.

Om fri vilja kan föredra precis exakt vad som helst och det enda som gör att ett visst val sker är den fria viljan, så måste jag säga att det låter likt slumpad vilja, som kan välja precis vad som helst, och det är ingenting förutom vad som väljs av den slumpade viljan som bestämmer vad det blir.

Eftersom det är uppenbara skillnader på dessa ting kanske du snabbt och enkelt kan flika in med vad det är som skiljer dom åt? Om det är uppenbart så får du gärna ta de få sekunder som krävs för att beskriva det ändå, som om du pratar med ett barn som inte vet vad du pratar om.
Den uppenbara skillnaden är, som jag redan har förklarat, att en slumpad vilja inte bygger på några preferenser. Den har inga rationella skäl till att välja det ena alternativet över det andra. En fri vilja ser däremot fördelar med att välja det ena alternativet över det andra.
Citat:
Jojo, men det är ju ingen skillnad på om den föredrar det ena eller det andra. Enda skillnaden är valet i sig. Precis som slumpad vilja. Den kan föredra precis vad som helst (inklusive "ingenting alls" som fri vilja måste kunna föredra också), enda skillnaden är vad som väljs.

Men du kanske kan förklara vad jag missat.
Skillnaden är att vilket alternativ den fria viljan än väljer så blir den nöjd med sitt beslut då den har agerat utifrån sina preferenser och uppnått något positivt. En slumpmässig vilja kan precis lika gärna välja ett alternativ som den sedan ångrar.
Citat:
Kan vi spola tillbaka och sammanfatta det hela, eller försöka bryta ned det till beståndsdelar? Vilka av (minst) två utsagor bygger det på som motsäger varandra?
Att något ger upphov till sig självt. D.v.s. att någonting existerar innan det existerar.
Citat:
Vadå "precis vad det låter som." Jag har ingen aning vad "ge upphov till sig självt" betyder eller låter som eller handlar om.

Om jag pressar dig ett tag så kanske det visar sig ett det inte betyder någonting alls?
Det betyder att någonting skapar sig självt. T.ex. att universum orsakade Big Bang för att själv kunna bli till. Jag tycker nog att det är supertydligt vad som menas.

Du kan pressa mig hur mycket du vill, jag vet precis vad jag pratar om och kommer inte vika en tum.
Citera
2022-03-24, 00:29
Medlem
Känns det meningsfullt att argumentera om friviljas existens om man inte tror på det? Så här på distans känns det lite som att slå sig själv i ansiktet.
Citera
2022-03-24, 06:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Ja. Allt som händer i detta universum, inklusive människans alla handlingar och tankar, är bara delar i kedjereaktioner. Alla händelser är bara reaktioner på tidigare händelser, och skapar i sin tur nya händelser. Ingenting händer av sig självt oberoende av omgivningen.

Min kusin tror på fri vilja.
Men varför tror du på något så befängt?
Varför skulle världen vara sådan?
Citera
2022-03-24, 08:25
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Det är en beskrivning av en förmåga. En förmåga som definierar fri vilja och som han känner att han besitter.

Han beskriver känslan av att ha kontroll över sina handlingar.
Citera
2022-03-24, 08:46
Bannlyst
Citat:
Från alla som tror på fri vilja. Vadå ska jag ge ett exempel på en person? De som tror på fria vilja förstår inte att det de tror sig ha är ologiskt och inte existerar.
Du måste väl ändå inse att det är en TRO du har, inte en sanning.
Du får gärna TRO så, men så länge du inte kan förklara vad som får vågfunktionen att kollapsa så kommer ingen lyssna på dig.
Citera
2022-03-24, 10:13
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Från alla som tror på fri vilja. Vadå ska jag ge ett exempel på en person? De som tror på fria vilja förstår inte att det de tror sig ha är ologiskt och inte existerar.

Problemet är att de inte ens har ett argument.
Men ändå hänvisar du till det som "en definition av fri vilja".
Du köper alltså ett argument som inte finns för att sedan säga att det är ett argument för något som inte finns.

Jag nöjde mig också med det tidigare, sedan började jag se det ur ett vidare perspektiv, nämligen genom att titta på hur människor faktiskt använder begrepp som fri vilja. Och då ser det lite annorlunda ut.
Till att börja med så har begreppet ingen mening utanför sociala interaktioner.
Så om du tittar på individnivå, vilket du och alla som tror gör, så finns inget där.
Det kan vi vara överens om tills någon kommer med ett argument för motsatsen.
Citera
2022-03-24, 11:03
Medlem
Citat:
Den uppenbara skillnaden är, som jag redan har förklarat, att en slumpad vilja inte bygger på några preferenser. Den har inga rationella skäl till att välja det ena alternativet över det andra. En fri vilja ser däremot fördelar med att välja det ena alternativet över det andra.
Vadå inte bygger på några preferenser? Om den fria viljan exempelvis föredrar preferensen "jag vill göra ett val men jag vill att det ska vara en fullständig överraskning varje gång" så är den ju rent effektivt en slumpad vilja. Om den fria viljan föredrar preferensen "jag vill ha samma slags vilja som andra människor" så hamnar vi där vi är nu. Vilket skulle betyda att fri vilja visst är möjligt i den här världen.

Citat:
Skillnaden är att vilket alternativ den fria viljan än väljer så blir den nöjd med sitt beslut då den har agerat utifrån sina preferenser och uppnått något positivt. En slumpmässig vilja kan precis lika gärna välja ett alternativ som den sedan ångrar.
Okej, du har ju även sagt att vi bara väljer utifrån våra preferenser (även om dom preferenserna i sig inte är valda) så då måste vi också bara kunna vara nöjda och aldrig ångra oss.

Citat:
Att något ger upphov till sig självt. D.v.s. att någonting existerar innan det existerar.
Okej, jag blev inte klokare av det. Vad betyder det att något existerar innan det existerar?

Citat:
Det betyder att någonting skapar sig självt. T.ex. att universum orsakade Big Bang för att själv kunna bli till. Jag tycker nog att det är supertydligt vad som menas.
Ah, nu kanske jag förstår. Det är ungefär som att gud skrev bibeln, och bibeln bevisar gud. Fast cirkeln har ett steg mindre: Gud skapade sig själv direkt. Det är alltså ett cirkelargument. Det är imponerande att någon kan titta på en logisk motsägelse och tänka "supertydligt."

Citat:
Du kan pressa mig hur mycket du vill, jag vet precis vad jag pratar om och kommer inte vika en tum.
En ypperlig egenskap att ha på det här forumet, jag önskar alla hade densamma så hade vi sluppit vara här överhuvudtaget.
Citera
2022-03-24, 12:34
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
En fri vilja ser däremot fördelar med att välja det ena alternativet över det andra.

Du beskrev precis fri vilja som en deterministisk kedja. A ser B leder till C.

OBS! lägg inte till hokus pokus nu i den fina algoritmen bara för att fabricera ett alternativ som du sen kan diskvalificera som hokus pokus.
Citera
2022-03-24, 14:40
Medlem
matsqqs avatar
1993 kom en bok "Märk Världen" angående Libets experimentet - av en författare vid namn Tor Nörretranders .

Han gav en modell som jag tyckte var bra och jag försökte beskriva den i nedanstående inlägg:

https://www.flashback.org/sp68107753

https://www.flashback.org/sp68100645

PS Observera också att i trådstartarens egna länk-referens står det som följer :
"To be clear, it is very unlikely that a single study could disprove all definitions of free will. Definitions of free will can vary wildly"
Senast redigerad av matsqq 2022-03-24 kl. 15:10.
Citera
2022-03-24, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Han beskriver känslan av att ha kontroll över sina handlingar.
Han känner att han har en förmåga som han i verkligheten saknar. Och han låter denna känsla lura honom att tro att han verkligen besitter denna förmåga.
Citat:
Problemet är att de inte ens har ett argument.
Men ändå hänvisar du till det som "en definition av fri vilja".
Du köper alltså ett argument som inte finns för att sedan säga att det är ett argument för något som inte finns.

Jag nöjde mig också med det tidigare, sedan började jag se det ur ett vidare perspektiv, nämligen genom att titta på hur människor faktiskt använder begrepp som fri vilja. Och då ser det lite annorlunda ut.
Till att börja med så har begreppet ingen mening utanför sociala interaktioner.
Så om du tittar på individnivå, vilket du och alla som tror gör, så finns inget där.
Det kan vi vara överens om tills någon kommer med ett argument för motsatsen.
Argument för vad? Det enda som avgör vad definitionen av någonting är är vad allmänhetens definition av det är. Och allmänhetens definition av fri vilja är den definition jag beskrivit.

Individen använder begreppet fri vilja efter den definition jag givit. Folk tror felaktigt att de själva och alla andra kunde ha gjort allting annorlunda. De lever i en lögn som ofta får dem att tänka fel och att fatta destruktiva beslut.
Citat:
Du beskrev precis fri vilja som en deterministisk kedja. A ser B leder till C.

OBS! lägg inte till hokus pokus nu i den fina algoritmen bara för att fabricera ett alternativ som du sen kan diskvalificera som hokus pokus.
Nej, den fria viljan ser fördelarna hos de olika alternativen, men till skillnad från vår vilja så låter den inte tidigare erfarenheter avgöra vilken typ av fördel den föredrar.
Citera
2022-03-24, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Men varför tror du på något så befängt?
Varför skulle världen vara sådan?
Därför att allt vi ser beter sig på det sättet. Allt vi ser hända kan vi koppla till en direkt orsak, ingenting tycks hända av sig självt.
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Du måste väl ändå inse att det är en TRO du har, inte en sanning.
Du får gärna TRO så, men så länge du inte kan förklara vad som får vågfunktionen att kollapsa så kommer ingen lyssna på dig.
Att vi saknar fri vilja är inte bara ett vetenskapligt faktum bevisat bortom alla tvivel, det är också det enda alternativ som går ihop logiskt. Vågfunktionen har ingenting med det här att göra.
Citera
2022-03-24, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Vadå inte bygger på några preferenser? Om den fria viljan exempelvis föredrar preferensen "jag vill göra ett val men jag vill att det ska vara en fullständig överraskning varje gång" så är den ju rent effektivt en slumpad vilja. Om den fria viljan föredrar preferensen "jag vill ha samma slags vilja som andra människor" så hamnar vi där vi är nu. Vilket skulle betyda att fri vilja visst är möjligt i den här världen.
Den fria viljan kan välja att välja slumpmässigt om den föredrar det, men det är då ett aktivt val som den när som helst kan sluta med och återgå till att göra rationella val. Samma sak med att välja efter samma premisser som vår normala vilja, den kan låta tidigare erfarenheter bestämma, men den måste inte.
Citat:
Okej, du har ju även sagt att vi bara väljer utifrån våra preferenser (även om dom preferenserna i sig inte är valda) så då måste vi också bara kunna vara nöjda och aldrig ångra oss.
Våra preferenser är bristfälliga eftersom de bara bygger på våra erfarenheter, vilka är högst begränsade. Därför väljer vi ofta fel och ångrar oss. Någon med fri vilja vet alltid vilket alternativ som är bäst, och gör därför aldrig misstag.
Citat:
Okej, jag blev inte klokare av det. Vad betyder det att något existerar innan det existerar?

Ah, nu kanske jag förstår. Det är ungefär som att gud skrev bibeln, och bibeln bevisar gud. Fast cirkeln har ett steg mindre: Gud skapade sig själv direkt. Det är alltså ett cirkelargument. Det är imponerande att någon kan titta på en logisk motsägelse och tänka "supertydligt."
Inte särskilt imponerande. Även om det är en logisk motsägelse så är det supertydligt vad som menas. Att Gud skapade sig själv betyder just bara att Gud skapade sig själv. Man behöver inte förstå hur Gud gjorde för att skapa sig själv för att förstå innebörden av det.
Citat:
En ypperlig egenskap att ha på det här forumet, jag önskar alla hade densamma så hade vi sluppit vara här överhuvudtaget.
Det är en ypperlig egenskap att vara medveten om vilka ämnen man förstår och inte förstår, så att man inte ger sig in i en diskussion som bara slutar med att man fiskar efter halmstrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in