2022-03-24, 15:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Därför att allt vi ser beter sig på det sättet. Allt vi ser hända kan vi koppla till en direkt orsak, ingenting tycks hända av sig självt.

Att vi saknar fri vilja är inte bara ett vetenskapligt faktum bevisat bortom alla tvivel, det är också det enda alternativ som går ihop logiskt. Vågfunktionen har ingenting med det här att göra.
Du menar alltså att den teoretiska fysiken (och även praktiska) inte har något med vår verklighet att göra?

Hur får du ihop denna märkliga slutsats? 😄
Citera
2022-03-24, 15:28
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Argument för vad?

Ja för vad? Det finns inget där säger jag ju.
Du hänvisar envist till argument som inte existerar.
Citera
2022-03-24, 15:33
Medlem
espiyes avatar
Jag har aldrig läst en enda definition på vad fri vilja är som fungerar. Så du försöker alltså motbevisa något som ingen vet vad det är. Vi kan liksom var och en ana att vi är fria vad gäller vilja, men vi kan inte göra reda för vad det egentligen är.

Så vilken nytta är kvantmekanik, scanning av hjärnan, etc, då?

Avsaknad av fri vilja, ateism, nihilism - det är populära frågor som många tror att de kommit underfund med på egen hand. Liksom du TS som är arrogant (obs det är vi alla med olika saker, inget illa ment) och tror att du sitter på sanningen, och att du själv kommit på den för dig själv. I själva verket är det historiska vindpustar från filosofer hundratals och tusentals år sedan, och inte mer än så. Vi lever i de idéer som andra tänkt.

Var nu lite ödmjuk och tvinga inte andra att tycka som du, och bli inte arg när dina argument inte biter. Vad det handlar om är olika temperament som avgör mycket av vad vi tror på. Och det måste väl få vara okej - inte för allt - men för en hel del av idéer man kan ha?
Citera
2022-03-24, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Du menar alltså att den teoretiska fysiken (och även praktiska) inte har något med vår verklighet att göra?

Hur får du ihop denna märkliga slutsats? 😄
Den delen av fysiken har ingenting med den fria viljans existens/icke existens att göra.
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Ja för vad? Det finns inget där säger jag ju.
Du hänvisar envist till argument som inte existerar.
Jag tror inte att du själv vet vad det är du efterfrågar argument för. Jag har givit argument för att fri vilja är det jag säger att det är. Att detta sedan inte existerar i verkligheten gör inte definitionen ett dugg mindre valid.
Citera
2022-03-24, 15:40
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Allt vi ser hända kan vi koppla till en direkt orsak, ingenting tycks hända av sig självt.
Förutom Big Bang och händelser på kvantnivå, (vilket kan innefatta Big Bang eftersom det rimligen startat på kvantnivå, men vi kan hoppa över det för enkelhets skull.

Inget händer av sig självt således och ingen hävdar det.
Därför utmanade jag dig att skaka fram ett exempel på någon som faktiskt hävdar allt det där som du tolkar in i begreppet fri vilja.
Det blir bara galet.
Hur kommer du till exempel runt problemet med att ett fritt val måste vara deterministiskt?
Om jag väljer choklad så förväntar jag mig choklad. Om jag följer lagen så förväntar jag mig att inte hamna i fängelse. Om jag inte kunde förutse dessa saker så hade mina val inte spelat någon roll.
har du funderat något på det?
Citera
2022-03-24, 15:43
Bannlyst
Citat:
Den delen av fysiken har ingenting med den fria viljans existens/icke existens att göra.
Vad är en tanke?
Citera
2022-03-24, 15:48
Medlem
Citat:
Förutom Big Bang och händelser på kvantnivå, (vilket kan innefatta Big Bang eftersom det rimligen startat på kvantnivå, men vi kan hoppa över det för enkelhets skull.

Inget händer av sig självt således och ingen hävdar det.
Därför utmanade jag dig att skaka fram ett exempel på någon som faktiskt hävdar allt det där som du tolkar in i begreppet fri vilja.
Det blir bara galet.
Hur kommer du till exempel runt problemet med att ett fritt val måste vara deterministiskt?
Om jag väljer choklad så förväntar jag mig choklad. Om jag följer lagen så förväntar jag mig att inte hamna i fängelse. Om jag inte kunde förutse dessa saker så hade mina val inte spelat någon roll.
har du funderat något på det?
Alla som tror på fri vilja hävdar att viljan uppstår av sig självt, dock inte på ett slumpmässigt sätt.
Ett fritt val kan per definition inte vara deterministiskt. Det kan ge upphov till en deterministisk kedja, men det kan aldrig vara resultatet av en deterministisk kedja. En fri vilja är per definition inte bunden av utomstående faktorer.
Citera
2022-03-24, 15:49
Medlem
Citat:
Vad är en tanke?
Elektrokemiska impulser mellan nervcellerna i hjärnbarken. Den är en fullständigt automatisk process som vi inte har minsta kontroll över.
Citera
2022-03-24, 15:52
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Jag tror inte att du själv vet vad det är du efterfrågar argument för. Jag har givit argument för att fri vilja är det jag säger att det är. Att detta sedan inte existerar i verkligheten gör inte definitionen ett dugg mindre valid.

Du säger: fri vilja innebär X.
Jaha säger jag, det stämmer inte med mina observationer, jag ser mer än X och där du ser X ser jag bara den allmänna föreställningen som människor har när de inte riktigt kan sätta fingret på vad det är de känner. De kan liksom inte klä det i ord utan att hamna i cirkelargument.
Så jag säger att X är bara det. En känsla liksom.
Du svarar att, nej nej, det är ett argument, rentav en definition av fri vilja.
Jag förstår inte vilket som är definition för något överhuvudtaget. Bara en massa logiska felslut och feltolkningar.
Här är ett exempel på feltolkning: Fri vilja betyder att man kunde ha handlat annorlunda.
Skulle du säga att det där definierar fri vilja?
Det är fel. När människor säger att de kunde ha handlat annorlunda menar de inte det i bokstavlig mening, det är ett uttryck för självkorrigering! Vi lever ju alla i en deterministisk värld, så idén att såna uttryck skulle peka på brott mot fysikens lagar är ju helt orimligt!
Citera
2022-03-24, 15:52
Bannlyst
Citat:
Elektrokemiska impulser mellan nervcellerna i hjärnbarken. Den är en fullständigt automatisk process som vi inte har minsta kontroll över.
Och påverkas elektroner av kvantfenomen?
Citera
2022-03-24, 16:02
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Alla som tror på fri vilja hävdar att viljan uppstår av sig självt, dock inte på ett slumpmässigt sätt.

Vem? Din kusin vitamin? Fråga honom då hur han tror att det funkar.
Jag har ingen aning om vad du pratar om och den som sagt det där till dig har definitivt ingen aning.
Om man vet något så förklarar man. Det går till såhär, bla bla bla, det sitter en fluxkondensator innanför vintergatans svarta hål som bla bla bla etc. Aha, då fattar jag, och hur funkar en fluxkondensator? Jo den funkar såhär och här är en länk till en ritning. Aha klart som korvspad, nu fattar jag. Det är inte svårt om man förklarar. Men din kusin har inte förklarat något, för då hade både du och jag sagt "klart som korvspad!" Men det gör vi inte. Eller tycker du själv att du har fått en tydlig förklaring?
"Jag kan kontrollera mina handlingar". Är det tydligt nog för dig?
Citera
2022-03-24, 16:02
Medlem
Citat:
Du säger: fri vilja innebär X.
Jaha säger jag, det stämmer inte med mina observationer, jag ser mer än X och där du ser X ser jag bara den allmänna föreställningen som människor har när de inte riktigt kan sätta fingret på vad det är de känner. De kan liksom inte klä det i ord utan att hamna i cirkelargument.
Så jag säger att X är bara det. En känsla liksom.
Du svarar att, nej nej, det är ett argument, rentav en definition av fri vilja.
Jag förstår inte vilket som är definition för något överhuvudtaget. Bara en massa logiska felslut och feltolkningar.
Här är ett exempel på feltolkning: Fri vilja betyder att man kunde ha handlat annorlunda.
Skulle du säga att det där definierar fri vilja?
Det är fel. När människor säger att de kunde ha handlat annorlunda menar de inte det i bokstavlig mening, det är ett uttryck för självkorrigering! Vi lever ju alla i en deterministisk värld, så idén att såna uttryck skulle peka på brott mot fysikens lagar är ju helt orimligt!
Självklart menar människor det bokstavligt när de säger att de hade kunnat handla annorlunda. Att förneka någonting så uppenbart är en synnerligen desperat metod från din sida att försöka få definitionen att vara någonting annat än vad den egentligen är.

Och jag tror nog även att du också menar det bokstavligt. Eller förstår du att du aldrig hade kunnat göra något annorlunda, och att därmed alla dina framtida handlingar redan är förutbestämda?
Citat:
Och påverkas elektroner av kvantfenomen?
Ja, de påverkas att bete sig slumpmässigt. Men en vilja som springer ur slumpen är inte en fri vilja.

Fast nu vet vi som sagt genom observation att ingen eller nästan ingen vilja uppstår slumpmässigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in